Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Talouden budjetointi - vinkkejä aikuiselle asian harjoittelijalle?

Vierailija
10.03.2024 |

Tässä neljänkympin kieppeillä tullut herätys ja into alkaa opetella rahankäyttöä ja budjetointia, kuinka saada rahat riittämään, ja ylipäätään hahmottaa sitä kokonaisuutta. Tiedän toki, että asian olisi syytä jo olla hallussa, mutta parempi nyt kuin ei koskaan. 

Kasvaessani en minkäänlaista opastusta aihepiiriin saanut, raha oli tabu, josta ei meille lapsille puhuttu mitään. Sen sijaan sitä avokätisesti jaettiin (samalla kiittämättömyydestä syyllistäen, heh) ja periaatteessa rahalla ja materialla korvattiin puuttuva lämpö ja läsnäolo. Tämä nyt vähän off-topic, mutta taustoittamaan. Olen myös saanut adhd-diagnoosin vasta aikuisiällä.

En pelaa enkä käytä päihteitä tms, mistä olisi ilmeistä karsia.

Tuloni ovat hyvin pienet pitkän sairasloman johdosta, joten satunnaiset visiitit kirppikselläkin tuovat morkkiksen. (Kulutan max 40e oikein hyvään saaliiseen.)

Tiedän etten voi elää tässä tilanteessa luksuselämää ja olen onnellinen pienestäkin. Rahat vain tuppaavat aina loppumaan viikkoa ennen seuraavaa sairaspäivärahaa, ja tähän haluan muutoksen. Pelko pärjäämisestä kuluttaa kovin ja himmentää elämäniloa.

Mitä työkaluja käytätte talouden hallintaan, jokin ilmainen, toimiva sovellus? 

Uusia näkökulmia, avartavia ajatuksia, käytännön vinkkejä, kaikkea aloittelijaystävällistä opastusta ottaisin kiitollisena vastaan.

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota Varapuu seurantaan tai osta se niiden joku peruskurssi. Nimeä en muista, mutta se on yksinkertainen rautalankamalli, jota käytän itse osin sovellettuna. Mitään äppejä ei tarvi, mutta kuukausittainen seuranta on hyvä ja tietyt päivät tilisiirroille. 

Vyörytä lainat, säästä puskuri, korvamerkitse kaikki tulevat rahat suunnitelman mukaan.

Osta vähän, mutta laatua. Osta paperit, kahvit yms. vain tarjouksesta isompina erinä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla