Ammattikoulut eivät enää rakenna taloja
"Ammattikoulujen ja ammatillisten oppilaitosten rakennusalan opiskelijat ovat Suomessa rakentaneet opintojensa ohessa taloja jo vuosikymmenten ajan.
Niissä oppilaat ovat tehneet kaiken alusta asti, aina perustuksista savupiippuun. Kun talo on valmis, on ammattioppilaitos myynyt sen halukkaalle ostajalle.
Opiskelijat ovat näin oppilaitoksen omalla työmaalla saaneet arvokasta käytännön kokemusta.
Nyt tilanne muuttuu, sillä yhä useampi ammattikoulu Suomessa on joko vähentänyt omien rakennusprojektiensa määrää tai lopettanut ne kokonaan."
"Vastaisuudessa ammattikoulun opiskelijoiden on tarkoitus hankkia käytännön kokemuksensa entistä enemmän yksityisiltä ammattilaistyömailta."
Rakennusala ei kuitenkaan usko, että jokaiselle opiskelijalle löytyisin yhtälaiset harjoittelumahdollisuudet.
Ei hyvältä kuulosta! Muistan kun 1990-luvulla rakennettiin talo perustuksista lähtien, ainakin jotain jokainen oppi kaikista työvaiheista. Rakennusliikkeet eivät välttämättä halua harjoittelijoita opastettaviksi...
Kommentit (10)
Vaikea se on rakentaa kun eivät tunnista edes työkaluja enää saati että omaisivat mitään kädentaitoja koulutuksesta huolimatta.
Kaikki opetus ulkoistetaan nykyään työpaikoilla. Oppiminen jää ohjaajan ja työyhteisön vastuulle, mistä lie opettajille maksetaan. Ilmankos Purra haluaa lyhentää amista.
Ne koulut ei kehtaa. Joku häpy on niilläkin.
Olin amiksessa ja rakennettiin taloa silloin, se oli 90 luvulla. Kävin raksapuolen ja puupuolen myös. Amiksen jälkeen kävin armeijan ja sen jälkeen pääsin heti töihin yhteen firmaan rakentamaan taloa. Olin töissä vuoteen 2015 asti kunnes jouduin työttömäksi ja olen aina kuvitellut että raksamies saisi helposti töitä mutta en ole saanut 8 vuoteen töitä. On tullut ulkomaalaisia niin paljon ettei suomalainen raksamies enää kelpaa.
Kouluista halutaan ulkoistaa opetus. Se on jo kummallista. Eikö opetus juuri ole koulujen tehtävä? Työpakat eivät halua opettaa, se on aivan selvä. Edes entisajan tyylisten harjoittelupaikkojen tarjoaminen ei enää innosta työnantajia, saatikka sellainen systeemi, missä joutuisi ottamaan vielä isomman vastuun opiskelijan opettamisesta.
"Ammattioppilaitokset vähentävät käytännön oppimista ja haluaisivat opiskelijat suoraan oppimaan yrityksiin. "
Me ollaan vaan töissä täällä ammattikoulussa. Menkää oppilaat muualle opettelemaan rakennustyöt.
Raksamies on varmaan tyytyväinen, kun pitää tehdä omat hommat ja paimentaa toista oppimaan ja korjata vielä virheet. Samoin se rakennuttaja, joka maksaa sen raksamiehen palkan ja sen oppilan palkan kanssa. Kahden palkka ja valmista tulee vähemmän kuin yhdeltä, joka tekisi muuten päätyönään rakentamista.
Kyllä työmailla tarvitaan väkeä siivoamaan ja kantamaan tavaraa kunhan eivät häiritse työntekoa. Ei näitä kyllä ilmaiseksi voi ottaa, saa koulu maksaa tuntuvan koulutuskorvauksen.
Riippuu kai mikä talo ja materiaalit. Ja millä tekniikalla, käsin vai koneellisempi, onko se turvallista. Myös onko koulun linja tarkoitettu fyysiseen toimintaan vai teoriaan. Kuka varmistaa turvallisuuden ammattikouluissa ja perehdytyksessä. Entä koneiden turvallisuus.
Mä olen ollut tuollaisessa koulun talossa harjoittelemassa ja opin paljon enemmän kuin firmoissa ollessa. Firmoissa olin lähinnä tiellä tai sain ojennella työkaluja, siivota varastoja tms epärelevanttia työtä ammatin oppimisen kannalta.
Kyllä huolestuttaa tämä amisten rappioituminen sillä yhteiskunta ei pyöri ilman osaavia duunareita.
Yksi askel lisää ammattikoulutuksen rappiossa.