Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viikko reissussa ja ajatus avioerosta tuntuu mahdollisuudelta

Vierailija
08.03.2024 |

Olen ollut nyt poissa kotoa lasten kanssa lomanvietossa viikon verran enkä ole yhtenäkään hetkenä ikävöinyt miestäni. Päinvastoin, valokuvista huomaan että silmiin on syttynyt aivan uudenlainen loiste. Kukaan ei huuda, valita eikä kontrolloi. Oma naiseus jollain lailla puhkeaa loistoon ja tunnen olevani todella vahva ja upea nainen. Ja sitä olenkin! 

Tällainen pieni harjoitusero tekee kyllä hyvää. Kunpa voisin jatkaa tätä vaan tästä eteenpäin. En haaveile uudesta miehestä, vaan omasta ihanasta elämästä. Tunnen pitkästä aikaa pilkahduksen sellaisesta entisestä hyvänolon tunteesta, arjesta joka tuntui hyvälle ja jossa onnentunteet oli arkisia mutta syviä. Miehen kanssa elämä on itkua, varomista ja masentunutta olotilaa, jossa on vaikea rentoutua. Näen selvästi, että yksin elämä voisi olla niin paljon parempaa. 

Onko kukaan muu saanut vauhtia eroamiseen jonkun matkan aikana? 

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa. Useimmat miehet ovat kelvottomia parisuhteeseen, imevät vain muiden ajan, energian ja effortin antamatta tilalle mitään muuta kuin haukkuja ja marmatusta. Ihan kauhea sääli, että niin moni nainen tuhlaa kallista aikaansa miehen ylläpitoon ja sietämiseen sen sijaan, että panostaisi itseensä ja lapsiinsa.

Puoliso kuitenkin valitaan aina itse eikä kukaan pakota elämään kenenkään kanssa.

Niinpä. Siitä miehestä saa erota. Ja pitääkin erota siinä vaiheessa kun siitä on pelkkää harmia.

Vierailija
22/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eron jälkeen tuli hyvä olo. Poissa ahdistus ja kireys, jonka ex aiheutti pahantuulisuudellaan. Itse yritin vain, että kaikki menisi hyvin. Jotenkin unohdin itseni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viime viikonloppuna pitkästä aikaa viihteellä ravintolassa. Oli paljon pariskuntia, myös naisia oli paljon yksin. Kuten minäkin. Sain jonkinlaisen "kadehtimiskohtauksen" kun pariskunnat olivat yhdessä ja voivat tanssia. Vaikka tiesin, että ei heilläkään niin auvoista varmaan ole. Vapaita miehiä oli tosi vähän, nekin nuorempia. Siispä me vapaat naiset istuimme ja katselimme. Sekin vaikutti ajatukseen. 

Mutta sitten kun luen esimerkiksi täällä monia kertomuksia miten pariskunnilla menee saan taas järkeni takaisin. Mieluummin yksin vapaana kuin ahdistuneena suhteessa. Olen itsekin aikoinani eronnut, mutta jo niin kauan aikaa, että kulunut aika tekee välillä tepposet. 

Vierailija
24/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa. Useimmat miehet ovat kelvottomia parisuhteeseen, imevät vain muiden ajan, energian ja effortin antamatta tilalle mitään muuta kuin haukkuja ja marmatusta. Ihan kauhea sääli, että niin moni nainen tuhlaa kallista aikaansa miehen ylläpitoon ja sietämiseen sen sijaan, että panostaisi itseensä ja lapsiinsa.

Puoliso kuitenkin valitaan aina itse eikä kukaan pakota elämään kenenkään kanssa.

Kyllä, itse valitaan mutta katumus on sallittua. Olemme ihmisiä kaikki, virheitä tehdään.

Kukaan ei pakota elämään kenenkään kanssa, sehän tässä pointti onkin. Kun jonkin aikaa erossa oleminen selkiyrttää ajatukset ja saa välimatkaa siihen joka koko ajan tuottaa hankaluutta, huonontaa elämänlaatua jne. on ihan tavallista että päätös erosta syntyy. Ja hyvä niin

Oikea prosenttiluku on kylläkin n. 70 %, ei 99.

On tutkittua, että naiset ovat yleisesti ottaen suhteessa tyytymättömämpiä osapuolia. 

Onko tämä miesten syy tai vika? Ainakin moni nainen haluaa uskoa niin ja syyttää miehiä. Näkökulman voisi kääntää toisinkin ja pohtia moniulotteeisemmin.

Onko naiset muutenkin yleisesti ottaen  tyytymättömämpiä? Mitä naiset ITSE voisivat tehdä lisätäkseen onnellisuuttaan? Voiko siinä olla myös positiivista, että miehillä on kyky olla tyytyväisempiä? (Ja nyt ei kannata mitään marttyrointia aloittaa siitä, että helppohan se on, kun naiset tekevät kaiken - se ei nimittäin nykyään ole totta tilastollisesti eikä arkihavaintojen mukaan)

Ei se kaiken järjenkään mukaan voi olla loogista, että naiset ovat kaikessa aina oikeassa ja miesten luomien olosuhteiden uhreja. 

Vierailija
25/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on ihana. 7 V yhdessä. Teillä on ollut outoja miehiä. 

Vierailija
26/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkikäteen ajatellen taisin tehdä eroa vuosia ja se eroprosessi alkoi pikkuhiljaa juurikin matkustelun myötä. Aloin matkustella yksin silloin tällöin, erossa perheestä. Muutaman päivän kerrallaan, mutta ne hetket alkoivat kirkastaa mieltäni. Olin matkoilla vapaa ja onnellisempi. Etenkin eräässä tietyssä kohteessa löysin vanhan itseni uudelleen. Huono suhde oli puristanut minut tummaksi möykyksi. 

Vierailija
27/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu kun se vika on aina vain miehissä. Naisissa ei ole mitään vikaa ja se näkyykin ihmissuhteissa. Naisten välisissä suhteissa ei ole koskaan mitään vikaa..

Eiku. Hetkinen..

Surullista miten moni nainen tuhlaa elämänsä muiden syyttämiseen eikä kanna omaa vastuutaan yhtään mistään.

Kuvittelet varmaan servaavasi tällä viestillä, mutta kaikkialla näen kuinka naisten väliset ystävyys- ja perhesuhteet kukoistavat ja kuinka naiset s

En servaa yhtään mitään. Yritän vaan tuoda esiin faktoja. Naiset eivät ole yhtään parempia ihmissuhteissa. Naisparit eroavat enemmän kuin hetero- ja homoparit. Jostain kertoo sekin. Kaikki ei ole aina miesten vikaa.

Vierailija
28/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu kun se vika on aina vain miehissä. Naisissa ei ole mitään vikaa ja se näkyykin ihmissuhteissa. Naisten välisissä suhteissa ei ole koskaan mitään vikaa..

Eiku. Hetkinen..

Surullista miten moni nainen tuhlaa elämänsä muiden syyttämiseen eikä kanna omaa vastuutaan yhtään mistään.

Kuvittelet varmaan servaavasi tällä viestillä, mutta kaikkialla näen kuinka naisten väliset ystä

Missä on tilasto että naisparit eroavat useimmin? Jos näin olisikin, niin se voisi johtua siitä että naisten ei tarvitse roikkua epätoivoisesti toisessa ja odottaa palvelua ja arjen helppoutta kuten mies odottaa naiselta. Naiset pärjäävät itsekseen. Minkähän servauksen tähän keksit.

Vierailija
29/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen parisuhteessa,  mutta oma onnellisuus on lisääntynyt, kun olen nyt laittanut oman hyvinvointini etusijalle. Aiemmin tein niin miehen suhteen ja se alkoi kuormittaa, kun omat toiveet oli toissijaisia. Mies oli ihmeissään muutoksesta, mutta on nyt muuttunut itsekin.

Vierailija
30/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen parisuhteessa,  mutta oma onnellisuus on lisääntynyt, kun olen nyt laittanut oman hyvinvointini etusijalle. Aiemmin tein niin miehen suhteen ja se alkoi kuormittaa, kun omat toiveet oli toissijaisia. Mies oli ihmeissään muutoksesta, mutta on nyt muuttunut itsekin.

Olet löytänyt henkisesti kypsän miehen.

Hyvin usein tuossa tapauksessa kun nainen alkaa satsaamaan omaan hyvinvointiinsa tulee jyrkkä protesti.  Herää epäilys että petät, se on hyvin tavallista.

Usein mies ei ymmärrä että kun naisella on hyvä olla suhteessa, se lisää hänen omaakin hyvinvointiaan.  Sinulla on käynyt hyvin.

Vierailija
31/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eron jälkeen tuli hyvä olo. Poissa ahdistus ja kireys, jonka ex aiheutti pahantuulisuudellaan. Itse yritin vain, että kaikki menisi hyvin. Jotenkin unohdin itseni. 

Siinäpä se, itsensä syrjään laittaminen.

Sitä kun perinteisesti odotetaan että vaimo, aiti, huolehtii perheen onnelllisuudesta ja hyvinvoinnista.  Harvoinpa kysytään voiko vaimo/äiti hyvin.

Ja ikävä kyllä naiset itse sortuvat tähän, omaksuvat sen roolin. Ilmeisesti mallioppimista omasta lapsuudenperheestä joka kulkee sitten sukupolvesta toiseen.

Kun nainen/äiti sitten alkaakin vaatia näkyvyyttä ja huomatuksi tulemista, noustaan kapinaan. Kaikki se hyvä ja helppo mikä on liittynyt siihen että nainen on laittanut muut itsensä edelle onkin vaarassa.  "Apua, se onkin ihminen" Inhimillisine tarpeineen.  Syytä on toki äideissä itsessään kun kasvattavat poikansa tämän ikivanhan mallin mukaan. 

Itselläni on kaksi poikaa jotka kasvatin täysin yksin, mutta heistä kasvoi  naisen tasa-arvoa ja ihmisyyttä kunnioittavia nuoria miehiä joista olen ylpeä. Toisella on jo oma poika ja on ilo katsella miten mies voi osoittaa hellyyttä ja rakkautta lapselleen ja perheelleen.

Vaikka minulla on ollut lapset, olen silti pitänyt huolen siitä etttä olen muutakin kuin äiti. Olen ihminen!                   

Vierailija
32/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä se, itsensä syrjään laittaminen.

Sitä kun perinteisesti odotetaan että vaimo, aiti, huolehtii perheen onnelllisuudesta ja hyvinvoinnista.  Harvoinpa kysytään voiko vaimo/äiti hyvin.

Ja ikävä kyllä naiset itse sortuvat tähän, omaksuvat sen roolin. Ilmeisesti mallioppimista omasta lapsuudenperheestä joka kulkee sitten sukupolvesta toiseen.

Kun nainen/äiti sitten alkaakin vaatia näkyvyyttä ja huomatuksi tulemista, noustaan kapinaan. Kaikki se hyvä ja helppo mikä on liittynyt siihen että nainen on laittanut muut itsensä edelle onkin vaarassa.  "Apua, se onkin ihminen" Inhimillisine tarpeineen.  Syytä on toki äideissä itsessään kun kasvattavat po

Kiva marttyyritarina. Mutta se ei vastaa totuutta. Nykytilanne on se, että mitä enemmän ollaan tasa-arvoisempia, sitä tyytymättömämpiä naiset ovat ja sitä syvemmäksi miesten ja naisten välinen kuilu on muodostunut.

Kyse ei siis ole nykyään siitä, etteikö miehet tee ja osallistu. Kyse on jostain muusta.

Vierailija
33/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiku. Hetkinen..

Kuvittelet varmaan servaavasi tällä viestillä,

Marraskuun 2022 tutkimuksesta käy ilmi, että kotityöt ym jakaantuvat jo hyvin tasaisesti, lähes 50-50. 

Missähän maailmassa sinä oikein elät, jossa naiset vain palvelevat miehiä ja tekevät kaiken? Montako tuollaista paria ja perhettä OIKEASTI tunnet? Jännä kun siihen ei saa vastausta ikinä... 

Ja tutkimukset naisparien eroista löydät googlettamalla.  Erityisesti kansainvälisiä tutkimuksia.

Vierailija
34/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet löytänyt henkisesti kypsän miehen.

Hyvin usein tuossa tapauksessa kun nainen alkaa satsaamaan omaan hyvinvointiinsa tulee jyrkkä protesti.  Herää epäilys että petät, se on hyvin tavallista.

Usein mies ei ymmärrä että kun naisella on hyvä olla suhteessa, se lisää hänen omaakin hyvinvointiaan.  Sinulla on käynyt hyvin.

Tästä tulee kuva ihan kuin suomalaiset naiset olisivat jotain alistuvia, tahdottomia miesten palvelijoita.. Salli mun nauraa! En naisena tunne yhden yhtäkään naista, joka palvelisi kuuliaisesti miestä eikä saisi omaa ääntään (ja nyt tulee oleellinen lisäys: halutessaan!) kuuleviin ja lujaa saakin. Päinvastoin, sanoisin. Monessa perheessä tehdään naisen tahdon mukaan loppuviimein.

Mikä ihme myytti leviää nyt jostain avuttomista palvelijoista, jotka vaan uhrautuu ja uhrautuu.. Älkäähän nyt oikeesti viitsikö.

Jos täällä jo 70+ kirjoittaa, niin sitten ymmärrän, mutta meidän keski-ikäisten, saati nuorempien, todellisuutta tuo ei todellakaan ole.

Vierailija
35/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa pois vaan. Ehkä miehellesi olet pelkkä taakka pentuinesi, ainaisine vaatimuksinesi. Vyötärölihavuutesi tekee sinusta ällöttävän myös miehellesi. 

Vierailija
36/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eroa pois vaan. Ehkä miehellesi olet pelkkä taakka pentuinesi, ainaisine vaatimuksinesi. Vyötärölihavuutesi tekee sinusta ällöttävän myös miehellesi. 

Mies voi mitata sen oman vyötärönsä ensin. Ei tarvitse projisoida omia epävarmuuksiaan ulkopuolelle. 

Vierailija
37/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan miehillä sama? Yhtäkkiä huomaa miten rentoa on olla, kun kukaan ei naputa, valita, järjestele, aikatauluta ja vaadi? 

Olin 33 vuotta yksin ja kyllä se vain kävi todella tylsäksi. Näin on parempi vaikka lapset huutaa korvan juurella ja vaimo nalkuttaa tekemättömistä asioista. Onpahan tekemistä ja jonkinlaista seuraa.

Vierailija
38/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo ollut viikon reissussa ja olen lasten kanssa keskenään kotona. Vuoden paras ja leppoisin viikko ollut!

Vierailija
39/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo ollut viikon reissussa ja olen lasten kanssa keskenään kotona. Vuoden paras ja leppoisin viikko ollut!

Voin kuvitella. Olet ollut koko viikon siivoamatta ja pyykkäämättä, hakenut noutoruokaa joiden jäännökset ja roskat ovat odottamassa ympäri asuntoa. Kaikki jätetty niille sijoilleen mihin tavaran tarvitseminen on loppunut. Kukaan ei ole valittanut sotkusta kun vaimo ollut pois, uskon kyllä. Odotat nyt siis että vaimo tulee kotiin ja siivoaa kaiken ja pääset itkemään kun vaimo sotkusta mainitsee, miten vaimo aina vaan nalkuttaa.

Vierailija
40/48 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sama ajatus kuin Aloittajalla selveni, kun mies alkoi tehdä työssään myös iltavuoroja. 

Iltapäivisin oli kiva tulla kotiin kun siellä oli vain teinit. Illat olivat rauhallisempia, vaikka touhua olisi ollut paljon. Oli vain niin paljon helpompaa olla, mennä, tulla, tehdä.