Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hcgb ja papp-arvot, apua?!

Vierailija
07.03.2024 |

Hei, 

Sain tänään tulokset, otettu tasan 10+0. Papp-a oli vain 257 mU/l ja hcgb 46 ug/l.

Olen googlettanut koko illan ja tulen hulluksi kohta, kun uskon että arvot ovat kauhean huonot. Sikiö terve ja liikkuvainen saman päivän ultrassa. Nt ultra 1,5 viikon päästä. 

Ikää 35, en tupakoi, on ylipainoa. 

Auttakaa, en pysty muuta kuin itkemään kun en tiedä mitä ajatella arvoista 😭 onko muita joilla olisi ollut samansuuntaisia, mutta kaikki meni kuitenkin hyvin?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko vastauksen normipostissa vai naistenklinikalta?

Vierailija
2/6 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä arvoja ei edes annettu etukäteen juuri turhan stressin välttämiseksi. Kannattaa yrittää rauhoittua ja odottaa nt-ultraa. Niskaturvotuskin vaikuttaa yhdistelmäseulan tuloksiin. Vaikka yhdistelmäseulassa todettaisiinkin kohonnut riski kromosomihäiriöön, silti suurimmassa osassa tapauksista kaikki on ok tarkemmissa tutkimuksissa. NIPT-kokeella selviää tarkemmin sikiön kromosomien tila. Joskus tietty niinkin käy, että jotain löytyy, mutta kohtuuton kärsiminen jo valmiiksi ei muuta lopputulosta. Hyvät uutiset ovat kuitenkin todennäköisempiä kuin huonot.

Ymmärrän pelon ja stressin, mutta ei ne pelonaiheet vähene raskauden edetessä. Ja onhan se luonnollista, kaikki odottajat taitavat kohdata nämä samat pelot ja stressinaiheet. Itse esim. olen nyt puolivälissä ja rakenneultra edessä. Kaikki on mennyt hyvin ja todennäköisyydet ovat puolellani, mutta ei kukaan voi luvata, etteikö huonot uutiset osuisi nyt kohdalle. Sen jälkeenkään kukaan ei voi luvata varmasti, että oikeasti saan tästä terveen lapsen syliin asti. Olen kuitenkin yrittänyt työstää pelkoja niin, ettei se hallitse elämää ja estä nauttimasta raskaudesta. Elämästä ei ikinä tiedä ja se pätee kaikkeen muuhunkin. Turha kuitenkin kärsiä "turhaan", jos ei ole varmuutta asiasta. Ja turhaa mielestäni kärsiä myös ns. kaksi kertaa sama asia, jos jotain vastaan tuleekin.

Tsemppiä raskauteen ja nt-ultraan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvot tulivat Omakantaan sen jälkeen kun olin niitä neuvolasta tiedustellut. Puhelimessa sanoi hoitaja, että ovat normaalit, mutta siltikin pelko kalvaa, että sanoiko vain. Toki, tuskin saisivat niin toimia. 

-ap

Vierailija
4/6 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni noita arvoja tulkitaan MoM-muodossa ja riskiluvut lasketaan suhteuttamalla raskausviikkoihin, painoon, ikään ja labratuloksiin. Eli pelkkää labratulosta yksinään on vaikea arvioida.

Vierailija
5/6 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sait tulokset neuvolasta, ja sieltä viesti oli normaali, niin sitten se on normaali. Jos ei ole, tiedonsaantiprotokolla on toisenlainen.

Vierailija
6/6 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhassa nyt vain, ihan oikeassa suhteessahan nuo arvot ovat eli papp-arvo moninkertainen hcg verrattuna. Esim. Down-raskauksissa on usein toisinpäin eli hcg korkeampi kuin papp. Odottele nyt rauhassa nt-ultraa, riskilukuun vaikuttaa moni asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä