Mystinen kutina
Syyhy-hullu tässä taas.
Meillä oli syyhy viime talvena pari kuukautta, itsellä kutina loppui vasta kesän alussa ja nyt marraskuussa alkoi uudestaan. Mitään rakkuloita tai käytäviä ei ole koko aikana löytynyt, vaikka 4kertaa on katsottu dermatsokoopilla, viimeksi kaksi viikkoa sitten.
Olinkin jo hyväksynyt diagnoosin nokkosihottuma ilman paukamia. Itsellä jopa iho-oireet ovat alkaneet vähän helpottaa. Mutta nyt 6kk vauva on alkanut kutista. Hänellä on ollut kuukauden näppylöitä jotka häviävät nopeasti pois, sekä röpelöä ja posket ovat todella kuivat ja atooppiset. Vauvankin ihoa on kaksi kertaa katsottu ihopolilla.
Kukaan muu perheestä ei kutise, ei edes mies jonka kanssa nukun samassa sängyssä.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan sama! Jäi joku pysyvä (hermostollinen?) kutina. Stressi, väsymys ja ahdistus pahentaa oireilua. Ja käsivarren kutina pahenee, jos pidän puhelinta pitkään kädessä. En tajua mitä tää on.
:/ Voisinpa melkein lyödä vetoa että on tosiaan hermoston sekoilua. Ihan samalla tavalla kipukin voi kroonistua vaikka kudokset olisivat jo ihan terveet. Kauanko kestänyt siis tuo jälkikutina?
Syyhy oli syksyllä 2022..
Okei. Älä luovu toivosta koska todennäköisesti tuo lakkaa kyllä. On nyt vaan tosi veemäinen vaihe.
Maksa-arvot siis muuten normaalit, ainoastaan se maksan sappiarvo oli vähän koholla. -Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Kannattas katsoa maksakokeet.
Minullakaan ei ole vikaa maksa-arvoissa. Kyllä tämä on joku ihon ja hermoston sairaus/oire.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut tuota ihan atopiassa, välillä joku alue kutisee ihan niin että siihen ihan tulee sellaisia polttelevia aaltoja ja turvonnutta ihottumaa. Ja joskus se kutina alkaa kun vahingossa hipaisee tai raapaiseekaan johonkin tällaiseen helposti kutisevaan kohtaan. Yleensä tuota on iltaisin. Oikea sääri, peukalot ja nivuset on pahimmat. Kesällä koko kutinasta ei ole tietoakaan.
Kuulostaa urtikarialla. Piirtopaukamointi.
Mulla kohta viikon verran paukahtaa illalla käsivarsiin ihottuma. On vähän kun nokkosrokko. Tosiaan pelottaa jos onkin syyhy. Vaikka ei kutise. Reilu vuosi sitten oli syyhy ja silloin kutise aivan helvetisti. Lääkäri määräsi vain kortisonia. Nyt huomasin on pikkuisen alkanut levitä muualle. Silloin kun oli syyhy niin ihottuma oli vähän samanlaista. Mitä tämä voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kohta viikon verran paukahtaa illalla käsivarsiin ihottuma. On vähän kun nokkosrokko. Tosiaan pelottaa jos onkin syyhy. Vaikka ei kutise. Reilu vuosi sitten oli syyhy ja silloin kutise aivan helvetisti. Lääkäri määräsi vain kortisonia. Nyt huomasin on pikkuisen alkanut levitä muualle. Silloin kun oli syyhy niin ihottuma oli vähän samanlaista. Mitä tämä voi olla.
Löytyikö sulta viimeksi käytäviä ym merkkejä syyhystä?
Nyt oli tullut uusia verikoetuloksia. Eosinofiilit olivat koholla, joka voisi viitata toisiin ja moneen tietysti muuhunkin. Kokemuksia?
Mulla on ollut tuota ihan atopiassa, välillä joku alue kutisee ihan niin että siihen ihan tulee sellaisia polttelevia aaltoja ja turvonnutta ihottumaa. Ja joskus se kutina alkaa kun vahingossa hipaisee tai raapaiseekaan johonkin tällaiseen helposti kutisevaan kohtaan. Yleensä tuota on iltaisin. Oikea sääri, peukalot ja nivuset on pahimmat. Kesällä koko kutinasta ei ole tietoakaan.