Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mystinen kutina

Vierailija
07.03.2024 |

Syyhy-hullu tässä taas. 

Meillä oli syyhy viime talvena pari kuukautta, itsellä kutina loppui vasta kesän alussa ja nyt marraskuussa alkoi uudestaan. Mitään rakkuloita tai käytäviä ei ole koko aikana löytynyt, vaikka 4kertaa on katsottu dermatsokoopilla, viimeksi kaksi viikkoa sitten.

Olinkin jo hyväksynyt diagnoosin nokkosihottuma ilman paukamia. Itsellä jopa iho-oireet ovat alkaneet vähän helpottaa. Mutta nyt 6kk vauva on alkanut kutista. Hänellä on ollut kuukauden näppylöitä jotka häviävät nopeasti pois, sekä röpelöä ja posket ovat todella kuivat ja atooppiset. Vauvankin ihoa on kaksi kertaa katsottu ihopolilla. 

Kukaan muu perheestä ei kutise, ei edes mies jonka kanssa nukun samassa sängyssä.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan sama! Jäi joku pysyvä (hermostollinen?) kutina. Stressi, väsymys ja ahdistus pahentaa oireilua. Ja käsivarren kutina pahenee, jos pidän puhelinta pitkään kädessä. En tajua mitä tää on.

Vierailija
2/30 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satiaisiahan ne on selkeästi. Onkos sitä käyty panemassa vieraissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihan sama! Jäi joku pysyvä (hermostollinen?) kutina. Stressi, väsymys ja ahdistus pahentaa oireilua. Ja käsivarren kutina pahenee, jos pidän puhelinta pitkään kädessä. En tajua mitä tää on.

Millaisia oireita sulla on? Itsellä on ihon polttelua ja kihelmöintiä sekä rinnat kutisee, ja välillä saattaa vaikka yhden päivän kutista esim etusormi. Välillä tuntuu käsivarsissa sellaista sähköistä kihelmöintiä. 

Viime talven syyhy-tartunta oli ihan erilainen. Se oli selkeä käsissä käytäviä ym. Itsellä on otettu verikokeita ja niissä tryptaasi (arvo joka nousee anafylaksisessa shokissa) ja maksan joku sappiarvo olivat koholla vähän.

Vierailija
4/30 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän aikaan vuodesta alkaa olla kuiva iho. Kutittaa kauttaaltaan. Käsistä lähtee ihan nahka hiutaleina irti. Ihan kuin olisi jokin lisko eläin joka luo nahkansa.

Vierailija
5/30 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia oireita sulla on? Itsellä on ihon polttelua ja kihelmöintiä sekä rinnat kutisee, ja välillä saattaa vaikka yhden päivän kutista esim etusormi. Välillä tuntuu käsivarsissa sellaista sähköistä kihelmöintiä. 

Viime talven syyhy-tartunta oli ihan erilainen. Se oli selkeä käsissä käytäviä ym. Itsellä on otettu verikokeita ja niissä tryptaasi (arvo joka nousee anafylaksisessa shokissa) ja maksan joku sappiarvo olivat koholla vähän.

Käsivarsia, kaulaa ja joskus kasvoja polttelee. Samoja alueita kuin syyhyssä, mutta syyhystä ei ole nyt kyse.

Vierailija
6/30 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kutissut parikymppisestä, enempi ja vähempi nokkospaukamilla ja ilman, mutta en ole pitänyt sitä syyhynä koska ei ole oirehtinut sormien välissä tai muualla missä sen kuuluu näkyä. 

Vierailija
7/30 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvi

Vierailija
8/30 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kaikkea vauva syö? Oiskohan allerginen jollekin? Mä lähtisin poistaa uudet ruoka aineet ja syötäisiin jonkin aikaa vaan sitä mistä varmasti tietää että sopii, mitä on jo syönyt sieltä 3-4kk asti. Sitten hyvin varovasti lähtee koittaa uusia makuja.

Vierailija
9/30 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kutissut parikymppisestä, enempi ja vähempi nokkospaukamilla ja ilman, mutta en ole pitänyt sitä syyhynä koska ei ole oirehtinut sormien välissä tai muualla missä sen kuuluu näkyä. 

Mulla tää alkoi (tai jäi päälle) syyhyn jälkeen.

T. Tuo toinen kutisija

Vierailija
10/30 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootas nyt. Tuli mieleen allergia noille pölypunkkien ulosteille. Joku saa niistä kutina oireita. Tämmöinen muistikuva olisi että joku tuollainen vaiva on olemassa. Jotkut herkistyy niillekin. Oletko koittanut silittää vaatteet ja lakanat ym? Vauvan suhteen sitä on ainakin helppo ja nopea koittaa.

Vierailija
11/30 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla matkustaa Suomeen risteilylle.Sen verran pelkään tätä .Olette todella onnistuneet pelottamaan minut. 

Vierailija
12/30 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko 5g puhelin?

Vierailija
13/30 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko 5g puhelin?

On kyllä mutta säilytän foliopussissa.

Vierailija
14/30 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino heikentää pintaverenkiertoa,  kutina hyvin yleistä.

Vierailija
15/30 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino heikentää pintaverenkiertoa,  kutina hyvin yleistä.

Olen muuten huomannut että ihoalueet missä on selluliittia on kovia kutisemaan..olen äidiltäni perinyt sääret jotka on muhkuraiset kuin pelto eikä mikään liikunta eikä ruokavalio vaikuta kun muhkuroita tulee koko ajan lisää.

Vierailija
16/30 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ylipainoinen, eikä selluliittiä ole. Kutina ei ole myöskään kuivan ihon kutinaa vaan sellaista mitä ei voi raapia, ihon alla olevaa.

Vierailija
17/30 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja vauva ei syö juurikaan kiinteitä ruokia vielä. Ja vauvan näppylät alkoivat jo ennen soseita.

Vierailija
18/30 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama paitsi että se ilmenee syvänä ihonalaisena kipuna. Sain jotkut antibiootit. Katsotaan auttaako. 

Vierailija
19/30 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:/ Voisinpa melkein lyödä vetoa että on tosiaan hermoston sekoilua. Ihan samalla tavalla kipukin voi kroonistua vaikka kudokset olisivat jo ihan terveet. Kauanko kestänyt siis tuo jälkikutina?

Vierailija
20/30 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:/ Voisinpa melkein lyödä vetoa että on tosiaan hermoston sekoilua. Ihan samalla tavalla kipukin voi kroonistua vaikka kudokset olisivat jo ihan terveet. Kauanko kestänyt siis tuo jälkikutina?

Syyhy oli syksyllä 2022..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän