Keittiöremontti alkaa, parhaat vinkit kehiin!
Meillä alkaa massiivinen keittiöremontti, jossa 20 vuotta vanhan talon koko keittiö-olohuonetila uusitaan. Seinää kaatuu, tulisijan paikka vaihtuu, kaikki pinnat menee uusiksi. Tulossa uuteen keittiöön on ainakin valtava saareke, jossa on sekä vesipiste että liesi.
Mitä sinä opit omasta remontistasi? Mitä tekisit nyt toisin?
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäkää erillinen keittiö.
Oletan siis että olette kaatamassa seinää oh ja keittiön välillä. Me rakennettiin talo jossa on oh ja keittiö samaa tilaa. Nyt tehtäisiin toisin, eli keittiö omana huoneenaan.
Pitäkää todellakin erillinen keittiö. Avokeittiö on paholaisen keksintö, jolla on paikkansa pienessä asunnossa, mutta ei todellakaan jos on tilaa erilliselle keittiölle.
Avokeittiö toimii jos oleskelulle on olemassa toinenkin huone, erilleen keittiön äänistä oleva. Tv-huone tai millä nimellä sitä haluaa kukakin kutsua, ideana se että pääsee vetäytymään omaan rauhaan lukemaan/katsomaan tv:tä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaasuhella, ihan ylivoimainen jos kokkaa itse.
Mitä tarkoitat tällä "jos kokkaa itse"? Kai nyt jokaisessa keittiössä liettä käytetään eikä lämmitetä vain valmisannoksia mikrossa.
Minun talossa olen ainut joka kokkaa ruoat itse.Muut menevät ulos tai tilaavat koteihinsa valmiit ruoat. Minun keittiö on nk ranskalainen maalaiskeittiö.Mitätön ja kaakellevyjen saumat likaisina koska laitan ruokaa.Nyt täytyy muuttaa pinnat ja myydä asunto.Tarvin keittiön jossa voi pitää päivälisiä ym.
Vierailija kirjoitti:
- Suunnittele sähköt kunnolla, missä ovat valokatkaisimet, valot ja pistorasiat? Kun tulee keittiöasennus, kaiken pitää olla selvää. Uusia johtoja on helppo vetää kun keittiö purettu, vaikeampaa sen jälkeen kun asennettu. Jos tilassa on huonot sähköt, kaikkien johtojen ja katkaisimien uusinta keittiöalueelta voi olla paras ratkaisu, Esim. saarekkeen sähköt kannattaa jyrsiä lattiaan jos se onnistuu helposti.
- Vetolaatikoita kannattaa suosia alakaapistoissa.
- Tasojen olisi hyvä olla väriltään ja materiaaliltaan sellaisia, etteivät kovin nopeasti näytä kuluneilta.
Minä tykkään vetolaatikoiden tilalla vetokoreja ja ovat yhden oven takana. Roskat tippuu pohjalle, helppo siivota ja ovi on halvempi kuin esim ne laatikon pinnat.
Tee saarekkeesta tarpeeksi iso. Saareke on ihan mahtava, jos siinä oikeasti mahtuu kaulimaan isoja taikinoita. Itse en halunnut saarekkeeseen mitään toimintoja, jotta saan saarekkeesta sen hyödyn parhaiten irti.
Kaapit ylös asti,
paljon tasotilaa, jossa paljon pistorasioita,
jätehuoltokaappi, josta biojätehajut eivät tule.
Aamiaiskaapin tilalle taso, jossa koneet ilmavasti ja yläpuolelle kaappi, jossa kahvitarvikkeet, hiutaleet yms.
Suurin mahdollinen pöytä, joka mahtuu. Toimii tasona, tietokonealustana, oleskelupöytänä.
Jo mahdollista, ikkunan alle istuinpenkki, jonka levyn alle mahtuu tavaraa, juomat, kymälaukut jne. piiloon.
Ei avohyllyjä, ei lasiovia mihinkään. Ruman näköistä, kun tihkuttaa läpi erilaiset astiat.
Vierailija kirjoitti:
Tee saarekkeesta tarpeeksi iso. Saareke on ihan mahtava, jos siinä oikeasti mahtuu kaulimaan isoja taikinoita. Itse en halunnut saarekkeeseen mitään toimintoja, jotta saan saarekkeesta sen hyödyn parhaiten irti.
Iso saareke on hieno, mutta minusta se vaatii poikkeuksetta sen, että arkkitehti on piirtänyt koko talon sen ympärille. Melkein voisi sanoa, että jossei keittiössä ole alusta lähtien ollut saareketta niin ei sinne sellaista kannata alkaa jälkikäteen rakentamaan. Uusissa isoissa taloissa näkee fiksusti suunniteltuja saarekkeita. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että saareke on hyvä idea mihin tahansa keittiöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaasuhella, ihan ylivoimainen jos kokkaa itse.
No, ei nyt ihan niinkään. Minulla on rinnakkain sekä kaasu (kaupunkikaasu), että induktio. Molemmat ovat tavanomaista tehokkaampia. Kaasuliedessä on 2 x 6kW ja induktiossa 4 x 3,5kW. Kaasu on loistava paistamiseen ja grillaamiseen (minulla on lieden päälle laitettavat grilliritilät - grillgrate.com). Ongelma on, että pienimmälläkin teholla kaasuliesi on aivan liian tehokas moniin matalaa lämpöä vaativiin askareisiin. Induktio myös keittää veden paljon nopeammin, itseasiassa paljon nopeammin kuin vedenkeitin, jota meillä ei ole käytetty vuosikausiin.
Jos minun pitäisi valita jompi kumpi, valinta kohdistuisi ilman muuta induktioon. Sen verran ylivoimainen se on kaasuun verrattuna.
Kaasulieden kW ja induktion kW ei ole suoraan vertailukelpoisia. Kuuma kaasuliekki lämmittää ympärillä olevaa huoneilmaa ja kattilan pohjaa. Induktio muodostaa lämmön suoraan siinä kattilan metallissa. Sen vuoksi induktiolevyllä litra vettä kiehuu kattilassa nopeammin kuin viereisellä kaasuliekillä - vaikka kaasussa on näennäisesti enemmän tehoa. Kaasu tekee tarpeettomasti hukkalämpöä ja pienhuikkaspäätöjä huoneilmaan.
Tosin jos minulla tulisi kiinteä kaasuputki taloon niin ihan varmasti haluaisin kaasun keittiöön myös. Sillä olisi niin kiva paistaa, wokkailla ja grillata. Menee vaan aika ökykeittiön rakentamiseksi olla sekä induktio, että kaasu.
Induktioliesi on minusta paras valinta nopeutensa vuoksi. Eikä tarvitse sammutella virtaa erikseen, kun poistaa keitinastian liedeltä. Mökkikeittiössäni on kaasuhella, joka on kätevä vähäisempään ruoanlaittoon. Hellaan kuuluu myös paistouuni, mutta sitä en käytä koskaan. Mökkipaistamiset onnistuvat mikrossa tai ulkona puugrillillä.
Kettiössäni on erillisen keittiön ja saarekkeen välimuoto, joka on aika kätevä tilan rajaaja. Eli saarekkeen takaosa on korkeampi, joten se tekee vähän näköestettä olkkarin ja keittiötilan väliin.
Yksi asia minkä itse varmistin keittiötä suunnitellessa oli selvittää kodinkoneista, että niistä saa kaikki mahdolliset piippaukset ja merkkiäänet pois päältä. Minusta ne on tosi ärsyttäviä. Pahimmillaan joka napin painalluksesta kuuluu PIIP ja aina kun jotain tapahtuu niin kuulluu PIIP PIIP. Ja jos et heti ole reagoimassa niin laite huutaa sitä PIIP PIIP ääntä kunnes menet ottamaan sen lautasen mikrosta ulos.
Ainoa hyvä piippaus on jääkaapissa joka alkaa hälyyttämään jos ovi on jäänyt raolleen. Kerran oli pakastimen ovi jäänyt hieman raolleen ja se alkoi illalla myöhään hälyyttämään. Se on hyödyllinen toiminto. Kannattaa valita sellaiset kylmälaitteet jotka hälyyttää lämpötilan noususta.
Tilan tarkka mittaaminen ennen tilausta ja remonttia! Ettei tarvitse purkaa asennuksia; tällaistakin on tapahtunut.
Kivitaso on arvostetumpi mutta puutaso on kaunis ja lämmin, esim. tammea tai kestävämpää tammiviilua, mutta sitä saa varoa. Puutasoon upotetut tiskialtaat on kaunis yhdistelmä mutta en suosittele, se voi mädäntyä reunoista vuosien mittaan, jos kaikki asukkaat eivät ole hyvin tarkkoja, nähty on. Metalliset pesualtaat riittävän pitkine reunoineen sivuilta on käytännöllisempi yhdistää puutasoon, jos puutason haluaa. Puutasoa pitää myös öljytä sillon tällöin. Itselleni puutaso oli pitkäaikaisen toiveen täyttymys.
Tämä on makuasia mutta yläkaappirivin alle sijoitetut pistemäiset lamput ovat kodikkaammat kuin valonauhat. Portaaton valonsäätö on todella hyvä juttu.
Täällä ei suositeltu integroituja kodinkoneita mutta pienemmässä keittiössä ne antavat rauhallisen ja yhtenäisen vaikutelman. Isommassa keittiössä ei-integroidut kodinkoneet voivat antaa vaihtelua ilmeeseen.
Välitila on käytännöllisempi esim. lasisena ja myös kaunis, mutta laatat ovat kodikkaita ja kauniita.
Induktioliedestä on hyvät kokemukset, suosittelen, se on myös turvallinen. Kannatan myös vetolaatikoita kaappien sijasta.
Mustat ja harmaat keittiöt olivat jossain vaiheessa muodissa mutta vaaleaan ja neutraaliin ei ehkä kyllästy niin pian ja kuten aina todetaan "väriä voi tuoda tekstiileillä".
Itsellä on hyvä kokemus länsinaapurin suuren, nelikirjaimisen firman keittiöstä ja sen hinta-laatusuhteesta, tämä ei ole mainos. Varmaan hyviä firmoja on paljon.
Kyse on sinusta ja perheesi tarpeista: haetteko enemmän tyylikästä ja eleetöntä keittiötä vai kodikkuutta - mitä se sitten kenellekin merkitsee. Leivotteko ja kokkaatteko paljon, jynssäättekö keittiön yksityiskohtia mielellänne usein jne.
Vierailija kirjoitti:
Ulosvedettävä leikkuulauta leivälle on turha, tosin ei kai niitä enää oikein käytetäkään. Siihen, tai sen paikalle, voi laittaa ihan tavallisen laatikon.
Meidän keittiörempassa yli 20 vuotta sitten heivattiin tuo lauta pois, sen paikalla on aterinlaatikko, enkä ole tuota koskaan katunut. Keittiöfirman edustaja varmisteli, että olenko aivan varma, ettei sitä tarvita.
- Valitse kestävä kodinkonebrändi, mutta älä maksa turhista automaattiohjelmista.
- Saarekkeen ympärille yli metri kulkutilaa. Saarekkeen syvyys tuplat. Jos ei mahdu, en suosittele.
- Baarijakkarat saarekkeeseen? Vai sittenkin säilytystilaa molemmin puolin?
- Uunien ei tarvitse olla trendikkäästi seinällä, jos ne eivät siihen loogisesti mahdu. Erillinen mikro on helpompi käyttää kuin yhdistelmä.
- Kivi- tai rosteritaso - tässä ei kannata säästää.
- Raaputtele ovien mallipaloja ennen valintaa.
- Oviin jonkunlaiset kahvat. Alhaalle laatikot, mieluiten sisälaatikoilla (siistimpi kokonaisuus).
- Kuivauskaappi ei ole pakollinen, jos sitä ei käytä.
- Hanaan 'pull-out' ja jos rahat riittää, kiehuvan veden toiminto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaa runsaasti tilaa kierrätykselle; lasi, metalli, bio, muovi, kartonki, seka ja tyhjät pullot. Kummasti helpottaa siistinä pitämistä, kun voi heti jaotella kierrätettävät jätteet niille varatuille paikoille.
Minä laittaisin jätekeräyksen eteiseen. Miksi ihmeessä se pitäisi olla tilassa jossa oleskellaan suurimman osan vapaa-ajasta?
Meillä ei ole eteisessä niille tilaa ja matkaakin sinne on keittiöstä sen verran, ettei sinne viitsi hypätä joka välissä. Käytännössä meillä ainoastaan tyhjät palautuspullot on muualla kuin keittiössä, muut ovat astioissaan keittiössä tiskipöydän alla. En edes haluasi säilytellä mitään käyttöastioita tai ruokatarvikkeita viemäriputkien ja tiskikoneen letkujen joukossa. Kerran on altaan alta vuotanut vettä kaappiin, kun viemäriputken tiiviste oli pettänyt.
Minusta ihan se perinteinen kuivauskaappi kannattaa ehdottomasti olla olemassa. Vaikka tiskikoneeseen menee valtaosa tiskeista niin silti aina tulee käsin tiskattua yksittäisiä juttuja. Jos on vaikka joku iso salaattikulho niin sen tiskaaminen käsin on pienempi vaiva kuin laittaa se tiskikoneeseen tarpeettomasti tilaa rohmuamaan. Samoin veitse, sakset ja muut sekalaiset tulee tiskattua käsin. Mikron kupu tulee usein huuhdeltua hanan alla ja laitettua kuivauskaappiin. Niin ja tietysti sellainen malli missä on pohjalla se tippalevy jonne vesi kerääntyy. Ettei sieltä vesi tipu pitkin pöytätasoja.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihan se perinteinen kuivauskaappi kannattaa ehdottomasti olla olemassa. Vaikka tiskikoneeseen menee valtaosa tiskeista niin silti aina tulee käsin tiskattua yksittäisiä juttuja. Jos on vaikka joku iso salaattikulho niin sen tiskaaminen käsin on pienempi vaiva kuin laittaa se tiskikoneeseen tarpeettomasti tilaa rohmuamaan. Samoin veitse, sakset ja muut sekalaiset tulee tiskattua käsin. Mikron kupu tulee usein huuhdeltua hanan alla ja laitettua kuivauskaappiin. Niin ja tietysti sellainen malli missä on pohjalla se tippalevy jonne vesi kerääntyy. Ettei sieltä vesi tipu pitkin pöytätasoja.
Yksittäiset astiat on helppo kuivata pyyhkeellä. Ennemmin tavallinen kaappi tai allas ikkunan eteen.
Tein juuri keittiöremontin ja olen ollut tyytyväinen, pari asiaa ehkä tekisin ensi kerralla toisin:
- tiskiallas: otin yhden, mahdollisimman suuren tiskialtaan, joka on muuten ihan ok paitsi että vesi roiskuu joka puolelle, kun sitä valuttaa hanasta. Lisäksi olisi ehkä sittenkin ollut hyvä, jos olisi ollut edes pieni toinen allas siinä sivussa, en ottanut kun ajattelin etten mitään kaatoallasta tarvitse, mutta joku pienempi allas, jossa esim. kuivattaa huuhdeltuja muovi- ja pahvitölkkejä ennen kuin ne laittaa kierrätykseen, olisi ollut hyvä
- musta kivitaso: tykkään muuten kovasti, mutta siinä näkyy ihan kaikki pienetkin muruset ja pölyt (ja kissantassun jäljet), koko ajan pitää olla pyyhkimässä. Toisaalta hyvä, että tahrat näkyy, helpompi pitää puhtaana, mutta en ole niin siisteysfriikki, ettei välillä saisi olla vähän tahraistakin, kunhan se ei vaan näkyisi niin selkeästi.
Näistä olen tykännyt:
- valaistus: yläkaappien alle ingroidut valaismet, joissa on myös himmennysmahdollisuus
- sähköpistokkeet: normaalien seinäpistokkeiden lisäksi työtasoon upotettiin kahteen paikkaan pari ylimääräistä pistoketta, jotka voi pitää piilotettuna läpän alla, jos eivät ole käytössä
- tiskialtaan ja roskavaunun väliin mahtuu pieni ulosvedettävä hylly, jossa on kätevät pitää esim. rättejä, ylimääräistä tiskiharjaa tai mitä nyt vaan itselle tarpeellista pikkukamaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksittäiset astiat on helppo kuivata pyyhkeellä. Ennemmin tavallinen kaappi tai allas ikkunan eteen.
Tiedätkö mikä on helpompaa kuin kuivata pyyhkeellä? Nostaa vaan kaappiin kuivumaan. Ihan höpsö väite, että astioiden kuivaaminen olisi helpompaa ilman kuivauskaappia.
Vierailija kirjoitti:
Me pärjättiin edellisessä asunnossa hyvin ilman kuivauskaappia. Isommat käsin pestävät kulhot yms kuivasin vaan heti pyyhkeellä ja kaappiin. Tarvittaessa pystyi myös laittamaan tasolle pyyhkeen päälle kuivumaan (jos kiire).
Toki kuivauskaappi yleisesti hyvä, mutta siitä voi myös luopua, jos se mahdollistaa keittiössä jotain parempaa. Me saatiin kuivauskaapista luopumalla avattua keittiötä eli saatiin seinänpätkä kaadettua pois. Vanha tila oli pimeä ja ahdas, seinää avaamalla valoisampi ja lopulta parempi käytettävyydeltäänkin.
No, ei nyt ihan niinkään. Minulla on rinnakkain sekä kaasu (kaupunkikaasu), että induktio. Molemmat ovat tavanomaista tehokkaampia. Kaasuliedessä on 2 x 6kW ja induktiossa 4 x 3,5kW. Kaasu on loistava paistamiseen ja grillaamiseen (minulla on lieden päälle laitettavat grilliritilät - grillgrate.com). Ongelma on, että pienimmälläkin teholla kaasuliesi on aivan liian tehokas moniin matalaa lämpöä vaativiin askareisiin. Induktio myös keittää veden paljon nopeammin, itseasiassa paljon nopeammin kuin vedenkeitin, jota meillä ei ole käytetty vuosikausiin.
Jos minun pitäisi valita jompi kumpi, valinta kohdistuisi ilman muuta induktioon. Sen verran ylivoimainen se on kaasuun verrattuna.