Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keittiöremontti alkaa, parhaat vinkit kehiin!

Vierailija
07.03.2024 |

Meillä alkaa massiivinen keittiöremontti, jossa 20 vuotta vanhan talon koko keittiö-olohuonetila uusitaan. Seinää kaatuu, tulisijan paikka vaihtuu, kaikki pinnat menee uusiksi. Tulossa uuteen keittiöön on ainakin valtava saareke, jossa on sekä vesipiste että liesi.

Mitä sinä opit omasta remontistasi? Mitä tekisit nyt toisin?

Kommentit (133)

Vierailija
61/133 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiöremontti ei koskaan maksa itseään takaisin! Maalaa kaapinovet ja uusi vetimet niin pääset halvalla.

Vierailija
62/133 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti ratkaisuja käytännöllisyys ja puhtaanapito edellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/133 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää erillinen keittiö. 

Paras neuvo! Ne saarekkeet ovat aivan tiellä. Jakeittiötilat on oltava erikseen. Vuosisadan möhläys tää yhteinen keittiö ja olohuone. Minullakin valkoiset sohvat ,mitenvoin laittaa ruokaa kun olen tosi kulinaristi ja aina keittiössä. 

Vierailija
64/133 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtasovalaisimet yläkaappien etureunaan piiloon koristelistan taakse. Näin sijoitettuna valo ei häikäise ruokapöydässä istujan silmään (tai sohvallaistujan jos keittiö on yhtä tilaa olkkarin kanssa). Roskikset suoraan tason alle ylälaatikkoon, ei perinteisesti lavuaarin alle ja tehkää kunnon ruokakomero johon voi keskittää kaikki kuiva-ainesäilytyksen ja isommat kodinkoneet. Ei siis mikään aamiaiskaappi vaan ihan kunnon komero jos tilaa on. Meille tuli tämän tyylinen mutta kattoon asti https://keltainenkahvipannu.blogspot.com/2018/09/diy-ruokakomero.html ja se on älyttömän hyvä. Sinne mahtuu suunnilleen kaikki, palautuspulloista lähtien. 

Hirvittävän epäkäytännöllistä tilankäyttöä tuollainen komero. Tavallisilla keittiökaapeilla saa samaan tilaan vähintään tuplamäärän säilytystilaa.

Jos vielä rakentaisin, tekisin keittiön yhteyteen pienen viileän ruokakomeron.  Muuten olen keittiöömme erittäin tyytyväinen. 

Vierailija
65/133 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaasuhella, ihan ylivoimainen jos kokkaa itse.

Vierailija
66/133 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista, että rahaa menee aina 50 % enemmän kuin oli budjetoitu. Myös silloin kun alkuperäiseen bujettiin on laskettu jo ylimääräinen 50 % ylitys mukaan.

Kaikki maksaa enemmän ja kestää kauemmin kuin oli suunniteltu. Rakentamisen kanssa se nyt vaan menee silleen ja sen kanssa on osattava tulla toimeen.

Ei välttämättä. Oma keittiöremppa pysyi juuri siinä mitä arvioinkin sen maksavan. Ei tullut yllätyksiä. En tosin lähtenyt seiniä kaatamaan tms.

Itse pitäisin erillisen keittiön. Varsinkin vanhassa asunnossa/talossa (maalaistupia lukuunottamatta) keittiö on perinteisesti erillinen tila ja ihan syystä. En oikein myöskään ymmärrä saarekkeita tai ole koskaan osannut sellaista haluta. Vanhaa pitäisi säilyttää kunnioittaen. Toki jos asut uudemmassa, ei sillä alkuperäisellä huonejärjestyksellä ole arvoa.

Vierailija
67/133 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittiöremontti ei koskaan maksa itseään takaisin! Maalaa kaapinovet ja uusi vetimet niin pääset halvalla.

Kaunis ja käytönnöllinen keittiö todellakin maksaa itsensä takaisin! Ei rahassa vaan elämänlaadussa. Minä ainakin käytän keittiötä joka päivä. Aamulla ensimmäisenä ja illalla viimekseksi. Jatkuvasti tulee keittiössä häärättyä.

Vierailija
68/133 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehokkaalla induktiolla kiehuu vesi nopeammin. Wokkailu on ainoa missä kaasu olisi parempi.

Vierailija
69/133 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat tällä "jos kokkaa itse"? Kai nyt jokaisessa keittiössä liettä käytetään eikä lämmitetä vain valmisannoksia mikrossa. 

Vierailija
70/133 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras neuvo! Ne saarekkeet ovat aivan tiellä. Jakeittiötilat on oltava erikseen. Vuosisadan möhläys tää yhteinen keittiö ja olohuone. Minullakin valkoiset sohvat ,mitenvoin laittaa ruokaa kun olen tosi kulinaristi ja aina keittiössä. 

Meillä on saarekkeellinen erilliskeittiö. Minusta saarekkeet on kivoja. En koe että on tiellä vaan hyvänä lisänä työtasona. 

Vierailija
71/133 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon hyviä havaintoja jo. Makuasioista ei kannata tapella, mutta toimivuus on tärkeää kaikissa keittiöissä. Itse en ole suunnitellut keittiötä, mutta eri asunnoissa olen tehnyt havaintoja suunnitteluratkaisujen toimivuudesta. Tässä muutamia:

- Yksi korkea lattiasta-kattoon-kaappi imee aivan järjettömän määrän tavaraa, hyvällä tavalla. Alimmaksi voi laittaa vetolaatikot TAI isot kierrätysastiat esim. pahville ja muoville. Itse olen pitänyt siitä, että eivät ole näkyvillä. Esim. Ikean Filureita mahtuu kaksi rinnakkain standardikaappiin, ovat olleet tosi näppäriä ja sen verran isoja, ettei tarvitse koko ajan tyhjennellä.

- U-keittiöt, tai ns. putkikeittiöt, joissa tasot ovat vastakkain, ovat ruoanlaitossa aivan älyttömän näppäriä. Mahdollistavat riittävän laskutason ja esim. uunin ja jääkaapin sijoittamisen lähekkäin, eikä tarvitse juosta edestakaisin pitkin keittiötä. Saman hyödyn voi saavuttaa saarekkeella, mutta keittiön sotkujen näkyminen muualle ei aina ilahduta. Joissain paikoin tätä näkee ratkaistavan sillä, että saarekkeen ei-keittiönpuoleiseen reunaan on laitettu matala näköeste, joka sallii keittiössä kokkailevan näköyhteyden muihin tiloihin, mutta peittää pahimmat ruoanlaittosotkut toisesta suunnasta.

- Jos on pakko olla kulmakaappi, niin ympyrämekanismi on esim. kattiloiden säilytykseen aivan ylivoimaisen näppärä

- Astianpesukonetta ei kannata sijoittaa paikkaan, josta kävellään jatkuvasti ohi ruoanlaiton yhteydessä (esim. itselläni on tiskialtaan ja hellan välissä). Kun luukku on vähänkään auki, se on tiellä. Ja jos sitä pitää tiiviisti kiinni, alkaa helposti haista.

- Vahva kannatus alalaatikostoille täältäkin: ovat _ihania_. Ja kun laittaa eri leveyksillä, niin palvelevat erilaisia säilytystarpeita.

- Avohyllyt ovat pääosin pölynkerääjiä, mutta esim. lasiovellinen kaappi, jonka alla on yksi avohylly (osa kaappia), antaa mahdollisuuden katsella kauneimpia astioitaan ja/tai ottaa astioita nopeasti käyttöön. Yhdessä keittiössäni oli tämä ratkaisu, ja pidin siitä kovasti. Pelkkä avohylly tai kaksi on lähinnä pölyä keräävää hukkatilaa.

- Ei KOSKAAN pyöreitä altaita, tai puutasoja vesipisteen lähelle, jos ei ole oikeasti siisti ja heti kuivaa kaikkia roiskeita.

- Boschin kiertoilmauuni/induktioliesi on parasta, mitä elämässäni on tapahtunut astianpesukoneen jälkeen. Esim. levyt pystyy ajastamaan menemään pois päältä yksitellen, ja lämpötilansäätö on reaaliaikainen ja 18-portainen. Levy on kuuma heti, ja menee automaattisesti pois päältä, jos astia on tyhjä/levyllä ei ole mitään.

Vierailija
72/133 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat tällä "jos kokkaa itse"? Kai nyt jokaisessa keittiössä liettä käytetään eikä lämmitetä vain valmisannoksia mikrossa. 

eihän uusissa asunnoissa ole edes keittiötä enää, uusavutommat nuoret elää mikroruualla ja woltin palveluilla.

Vierailija
73/133 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista, että rahaa menee aina 50 % enemmän kuin oli budjetoitu. Myös silloin kun alkuperäiseen bujettiin on laskettu jo ylimääräinen 50 % ylitys mukaan.

Kaikki maksaa enemmän ja kestää kauemmin kuin oli suunniteltu. Rakentamisen kanssa se nyt vaan menee silleen ja sen kanssa on osattava tulla toimeen.

Ei välttämättä. Oma keittiöremppa pysyi juuri siinä mitä arvioinkin sen maksavan. Ei tullut yllätyksiä. En tosin lähtenyt seiniä kaatamaan tms.

Itse pitäisin erillisen keittiön. Varsinkin vanhassa asunnossa/talossa (maalaistupia lukuunottamatta) keittiö on perinteisesti erillinen tila ja ihan syystä. En oikein myöskään ymmärrä saarekkeita tai ole koskaan osannut sellaista haluta. Vanhaa pitäisi säilyttää kunnioittaen. Toki jos asut uudemmassa, ei sillä alkuperäisellä huonejärjestyksellä ole arvoa.

Meilläkin meni 10 000€ alle suunnitelman (keittiö+eteinen+wc ja mistään ei säästetty. Tosin tuo 10 000€ oli ns. katastrofi rahaa, jos vaikka olis löytynyt kosteutta. Ajallisestikin pysyttiin aikataulussa, ainoastaan kivinen keittiötaso pääsi tilapäisesti hukkumaan asentajilta.

Olen etsimässä asuntoa ja inhoan avokeittiöitä. Moneen isoonkin kämppään on hiljattain rempattu näitä kammotuksia ja ehdoton ei.

Vierailija
74/133 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisen vinkin voisin varuilta antaa että älä nosta uunia ylös,sellainen on erittäin epäkäytännöllinen.Siinä meinaa kätensä polttaa uuninluukkuun ruokaa pois ottaessa,eikä edes pysty katsomaan /puhdistamaan uunia ilman tuolia.Onneksi sain remontissa normaalin uunin lattialla seisovana.Kannattaa välttää muotioikkuja,olen huomannut että monesti ne ovat epäkäytännöllisempiä kuin vanhat tutut tavat.Hyväksi,toimivaksi havaittua ei kannata mennä muuttelemaan.Ainakin miettiä mitä se tarkoittaa käytännössä sitten, kiireisen arjen keskellä.

Takkaa,leivinuunia tms ei kannata laittaa valkoista.Se rötjääntyy noesta ,eikä ole kaunis enää sen jälkeen.

Vierailija
75/133 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan siis että olette kaatamassa seinää oh ja keittiön välillä. Me rakennettiin talo jossa on oh ja keittiö samaa tilaa. Nyt tehtäisiin toisin, eli keittiö omana huoneenaan. 

Pitäkää todellakin erillinen keittiö. Avokeittiö on paholaisen keksintö, jolla on paikkansa pienessä asunnossa, mutta ei todellakaan jos on tilaa erilliselle keittiölle. 

Vierailija
76/133 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomio uudessa tulisijassa että hormi tulee ulos asti, voit käyttää kiukaaseen tarkoitettuja mutkaputkia.  Niistä tulee äkkiä lämmintä tupaan kun hehkuu punaisena.

Tuo innovaatio edellyttää erityisen hyvän palovakuutuksen ostamista. Koska tulipalon vaara suorastaan käsinkosketeltavissa.

Tuollaisen savuputken turvaetäisyys palavaan materiaaliin on 500 mm. Jos koko keittiö ei ole betonista rakennettu niin tätä on vaikea saavuttaa.

Ei mitään peltipiippuja. Muuratkaa savupiippu. 

Vierailija
77/133 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Suunnittele sähköt kunnolla, missä ovat valokatkaisimet, valot ja pistorasiat? Kun tulee keittiöasennus, kaiken pitää olla selvää. Uusia johtoja on helppo vetää kun keittiö purettu, vaikeampaa sen jälkeen kun asennettu. Jos tilassa on huonot sähköt, kaikkien johtojen ja katkaisimien uusinta keittiöalueelta voi olla paras ratkaisu, Esim. saarekkeen sähköt kannattaa jyrsiä lattiaan jos se onnistuu helposti.

- Vetolaatikoita kannattaa suosia alakaapistoissa.

- Tasojen olisi hyvä olla väriltään ja materiaaliltaan sellaisia, etteivät kovin nopeasti näytä kuluneilta.

Paras keittiötasomateriaali, jota olen koskaan käyttänyt on basaltti. Kovaa, haponkestävää (toisin kuin kalkkikivet, kuten marmori), kestää kuumuutta, pinnassa hyvin pientä kuviota ja väriltään tasalaatuinen tumman harmaa tai lähes musta, mattapintainen, jolloin naarmut sun muut ei näy samalla tavalla kuin kiiltävässä graniitissa. Jos tumman harmaa värin puolesta sopii, voin suositella lämpimästi. Paras materiaali ikinä. 

https://www.arizonatile.com/products/slab/basalt/italian-basaltina

Vierailija
78/133 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa laittaa sileät kaapinovet. Kaikenlaiset urat ja koristekrumeluurit kerää likaa itseensä. Helpommalla pääsee kun ei hanki itselleen ylimääräistä lisävaivaa.

Kannattaa myös muistaa, että helpon siivoamisen alttarille ei kannata uhrata ihan kaikkea. Meillä on aika krumeluurit kaapinovet ja vielä työtason taustakin, mutta ne on niin kauniit että mielelläni pyyhin niitä ennemmin kuin katselisin sileitä kaapinovia. Jos siis tukkää krumeluurista niin antaa mennä, kunhan samalla tiedostaa että siitä voi olla enemmän vaivaa ja hyväksyy sen. Itselleni ainakin esteettisyys on tosi tärkeä asia.

Tottakai niitä saa laittaa, mutta se kannattaa tehdä tietoisesti. Samalla tavalla kun jos laittaa paljon avohyllyjä niin pitää hyväksyä se, että niitä täytyy pitää puhtaana. Näitä kannattaa välttää

Sitä samaahan tuossa sanoinkin, pitää hyväksyä suurempi vaiva. 

Vierailija
79/133 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta keittiörempastani en muuttaisi muuta kuin laittaisin kaapit kattoon saakka. No sellaiset olisin halunnut alunperinkin, mutta budjetti ei vaan siihen riittänyt. Tiskipöydän aluskaappiin olen suunnittelemassa muutoksia. Nykyisellään on 40 cm leveä vetovaunu ja 40 cm le veä ovi, haluaisin 80 cm leveän vetovaunun, missä olisi kaikki eri roskikset helposti ulos vedettävissä. Sen lisäksi laittaisin ylähyllyn myös ulos vedettäväksi, jolloin kaikki olisi helposti saatavilla ilman, että jotain pitää siirtää päästäkseen käsiksi takana oleviin tavaroihin. Muuten olen tyytyväinen keittiöön tai ainakin siihen, mitä tuohon tilaan pystyy laittamaan. Suunnittelu oli aikamoista pyörittämistä, että sai kaiken halutun mahtumaan. Minä olen se, joka raahasi isohkon keittiöjutun mukaan keittiökauppaan testatakseni, saako sen mahtumaan suunnitelmissa olevaan tilaan. Ensi kerralla raahaan varmaan pari astiaa mukana uutta astianpesukonetta valitessa, kun tietyt mu

En kyllä yli 3m huonekorkeudessa niitä kaappeja sinne kattoon oikein viitsi vetää ja kipsikoristeetkin menisivät piiloon. 

Vierailija
80/133 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosvedettävä leikkuulauta leivälle on turha, tosin ei kai niitä enää oikein käytetäkään. Siihen, tai sen paikalle, voi laittaa ihan tavallisen laatikon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän