Naiset! Mikä on vyötärö-lantio -suhdelukusi?
Mittasin tänään: 0,68
Lasketaan jakamalla vyötärön mitta lantion mitalla.
https://www.iltalehti.fi/keho/a/3cc39448-6a24-4334-be96-2000665bcac3
Alle 0,8 olisi tavoiteltava tila terveydellisestä mielessä.
0,7 puolestaan on tutkimusten mukaan viehättävin lantio-vyötärö -suhde.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen suora pötkö, eli lähellä yhtä. Vaikka tekisi mitä, ei vyötärö kutistu, jos laihdun, laihdun takaisesti ja kuntosalilla vatsalihakset vaan saavat vyötärölinjan paksummaksi.
Joopajoo :D olisko nyt vähän selityksen makua? Ei kellään ole vyötärö yhtä paksu kuin lantio ellei ole todella ylipainoinen.
Helposti voi, kun on miehekäs kropan malli eli todella kapea lantio ja muuten tosi suora. Monet juoksijanaiset on sitä mallia myös.
En ole sellaista vartaloa naisella koskaan nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen suora pötkö, eli lähellä yhtä. Vaikka tekisi mitä, ei vyötärö kutistu, jos laihdun, laihdun takaisesti ja kuntosalilla vatsalihakset vaan saavat vyötärölinjan paksummaksi.
Joopajoo :D olisko nyt vähän selityksen makua? Ei kellään ole vyötärö yhtä paksu kuin lantio ellei ole todella ylipainoinen.
Helposti voi, kun on miehekäs kropan malli eli todella kapea lantio ja muuten tosi suora. Monet juoksijanaiset on sitä mallia myös.
En ole sellaista vartaloa naisella koskaan nähnyt.
No, googlaa vaikkapa uimarinaisia tai telinevoimistelijoita sitten. Mä kyllä näen paljonkin sellaisia.
Eli terveydellisistä syistä, mun pitäisi olla 170cm/54kg? Silloin oli viimeksi 0,79.
Vierailija kirjoitti:
Eli terveydellisistä syistä, mun pitäisi olla 170cm/54kg? Silloin oli viimeksi 0,79.
Ei vaan sun pitää treenata pakaroita.
Vierailija kirjoitti:
0,8 tällä hetkellä, korkea mielestäni. 0,5 tiputan kun kevät/ kesä kautena pääsee kunnolla liikkuumaan ulkona ja puutarha hommissa. Olen 56 vuotias enkä alempaan pyrikkään enää. Ihan järkevältä kuullostaa tämä mittaussysteemi. Useasta kommentista huomaa,että petrattavaa on muillakin.
Vaikea on petrata kun kylkiluiden takia ei vyötäröä pienemmäksi saa ja pakaroitakaan ei voi ihan määrättömästi kasvattaa.
ei mitään tietoa harvoin vilkaisen peiliin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalipainoisilla miehillä vyötärö lantio suhde on selvästi alle 1. Esim näillä miesmalleilla jopa alle 0,8. https://idolmmg.com/male
Ei löydy sellaista juoksijanaista jolla vyötärö lantio suhde olisi 1, kyllä se on selvästi alle 1, kun normaalipainoisilla miehilläkin on.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0002916523069022
Tuossa on tutkimus suomalaisten vyötärö lantio suhteista (WHR) vuosina 1987-1997. Sieltä löytyy, minkä suuruisia whr arvoja on naisilla ja miehillä milläkin painoindeksillä.
Whr arvot olivat nousseet molemmilla sukupuolilla vuosien 1987- 1997 aikana.