Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työnhakuilmoituksissa haetaan vain huippuosaajia? Onko tavan pulliaisen turha kuvitellakaan saavansa töitä?

Vierailija
06.03.2024 |

Kun olin pieni, sanottiin, että kun tosissaan yrittää, elämä kantaa.  Asioihin vakavasti suhtautuva saa työpaikan ja elämänhallinnan.  Eikö näin ole enää nykypäivänä?

Kommentit (162)

Vierailija
141/162 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri eräänä päivänä totesin työkkärin tädille että kun luen työpaikkailmoitukset pilkuntarkasti niin minulle ei ole ollut ikinä työpaikkaa tarjolla jonka kelpoisuudet täyttäisin. Aloitteleva, juuri koulusta valmistunut, alan koulutuksen omaava, hyvän fyysisen kunnon omaava...rautainen tiimityöskentelijä... mitä vielä. Mut joo, voin hakea mutta eikös se ole väärin kun ene kerran täytä hakukriteerejä.

Vierailija
142/162 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä saan aina potkut henkilökohtaisen avustajan töistä, samoin puhelinmyynnistä

Älä valehtele! Et voi saada potkuja kun et ole päivääkään ollut töissä. Varsinkaan mainituissa hommissa. 

Yllättävän moni ei pärjää puhelinmyyjänä tai varsinkaan henkilökohtaisen avustajan hommissa. Varsinkin jälkimmäisessä pomot ovat usein ihan omaa luokkaansa ja heikompi joutuu suljetulle potkujen jälkeen, niin traumaattista työtä se on...

Lääkitys kuntoon niin pärjää kummassakin työssä 

Toivottavasti sinua hoitaa tulevaisuudessa joku työhönsä lääkitty

Montako toistuvaa masennusta on sairastettava, jotta pääsee sairaseläkkeelle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/162 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän yrityksen mitään huippuosaajia etsi kun tarjoaa vain harjoittelijan palkkaa. Jos haetaan huippuosaajia pitää tarjota huippupalkkaa. jos tarjoaa harjoittelijan palkkaa niin harjottelijaa haetaan

Rakennusalalla oli ennen tosi hyvät urakkapalkat. silti vitsailtiin että "tällä palkalla ei parempaa saa". Varsinkin nuorempia mestareita, siis rakennusmestareita ketutti kun ne tiesi että saatin tuplasti parempaa liksaa kuin ne. Oltiin pikkufirmoissa hommissa eikä pörssiketkuyhtiöissä. Taitaa olla aika tasapäistetty palkatkin nykyään.

Vierailija
144/162 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri eräänä päivänä totesin työkkärin tädille että kun luen työpaikkailmoitukset pilkuntarkasti niin minulle ei ole ollut ikinä työpaikkaa tarjolla jonka kelpoisuudet täyttäisin. Aloitteleva, juuri koulusta valmistunut, alan koulutuksen omaava, hyvän fyysisen kunnon omaava...rautainen tiimityöskentelijä... mitä vielä. Mut joo, voin hakea mutta eikös se ole väärin kun ene kerran täytä hakukriteerejä.

Joo mulla sama. Siks todettiin että haen yhtä paikkaa per kuukausi kun ennen oli kaksi. 

Vierailija
145/162 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto 

Vierailija
146/162 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä huippuosaaminen ei riitä. Pitää olla suhteita, verkostoja, huippusuosittelijoita. Edelleenkin suhteilla töihin.

Tuo on urbaanilegendaa. Ehkä joillain aloilla voi olla osa totuutta. Omasta kokemuksesta voin sanoa että kun muutin pois tutuista ympyröistä ja aikuisena perheellisenä opiskelin uuden ammatin, meinasi seinä nousta pystyyn mutta etsin oman alan verkostoja ja osallistuin erilaisiin tapahtumiin. Pikku hiljaa ne verkostot kasvoi enkä lopulta tarvinnut edes oman alan suosittelijoita. 

Toki tuo on alakohtaista mutta ei niitä verkostoja lähtökohtaisesti ole kovinkaan monella, vaan niitä voi luoda vaikka opiskelemalla lisää jotain oman alan kursseja ja tutustumalla sitä kautta ihmisiin. Ota myös oman alan sometilejä seurantaan ja linkedin tili kovaan käyttöön. Yksikin kontakti voi riittää.

Vierailija
147/162 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi katselet huippuosaajille tarkoitettuja työpaikkailmoituksia? Ei niissä todellakaan haeta keskinkertaista pulliaista vaan nimeen omaan huippuosaajaa.

On töitä joihin ei vaadita niin paljoa, mutta niistä tuskin ilmoitellaan näyttävin ilmoituksin.  Keskity etsimään oman tietotaitosi tasoista.

Vierailija
148/162 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi koodari kertoi, että hän ei saanut hakemassa työtä, koska hänellä ei ollut 5 vuoden kokemusta sovelluksesta jonka hän oli kehittänyt 3 vuotta sitten.

Tämä kertoo kaiken nykypäivän työelämän vaatimuksista ja siitä kuinka irrallaan työnantajat ovat todellisuudesta.

Vierailija
149/162 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen saanut sellaisen ohjeen, että aina kannattaa hakea. Se on työnantajan tehtävä päättää oletko pätevä työhön. Se neuvo on poistanut minulta paineita siitä että pitäisi osata kaikkea mitä ilmoituksessa sanotaan.

Monesti työnantajat hakevat vain tietynlaista persoonaa, ja ovat tyytyväisiä jos hän hallitsee edes osan vaatimuksista.

Vierailija
150/162 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen saanut sellaisen ohjeen, että aina kannattaa hakea. Se on työnantajan tehtävä päättää oletko pätevä työhön. Se neuvo on poistanut minulta paineita siitä että pitäisi osata kaikkea mitä ilmoituksessa sanotaan.

Monesti työnantajat hakevat vain tietynlaista persoonaa, ja ovat tyytyväisiä jos hän hallitsee edes osan vaatimuksista.

Ovatko oikeasti? Mietin vain sitä, kun nykyään ei enää missään ole kärsivällisyyttä opastaa ketään.

Vierailija
151/162 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ne osa työpaikoista aivan älyttömiä, missä haetaan 20-30 vuotiasta työntekijää, vähintään 10-15 vuoden työkokemuksella.

Monilla työpaikoilla on mielessä jo millainen henkilö tulee olla valittuun työtehtävää. Haetaan maija mehiläistä, mutta työpaikkaa hakeekin petteriliisa tai pirkkokalle. Sitten on hyvä sanoa, kun työntekijöitä ei vain löydy, koska nimenomaan halutaan just saada se maija mehiläinen. 

Vierailija
152/162 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain työpaikkaa jota mainostettiin "sinulla ei tarvitse olla kokemusta alan työstä, kiinnostus riittää ja me opetamme!" 

Sähköpostiin tuli "valitulla henkilöllä on usean vuosikymmenien kokemus alalta ja tehtävistä." Olihan se varmasti kiva ylpeillä, kun 64 ihmistä haki paikkaa ja vain kolme oli kutsuttu haastatteluun tähän "voit hakea ilman koulutusta tai kokemusta" - tehtävään. 

Työnantaja olisi ihan hyvin voinut kertoa työpaikan kuvauksessa "vitsi vitsi!" Olisin säästynyt turhalta toivonkipinältä että jospa vihdoin saisin työpaikan. 

Vierailija
153/162 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kai aika kummallista etsiä työhön jotain tumpeloa. Kai loogisinta on etsiä aina siitä parhaasta päästä oli homma sitten mikä tahansa.

Vierailija
154/162 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan ne hommat oppii vaikka ei olisikaan huippuosaaja. Toinen juttu kun alkaa olla ikää ja ei omaa niitä erinomaisia sosiaalisia taitoja tai ole ikinä se 'hyvä tyyppi'. Olen introvertti, omaan huonot sosiaaliset taidot, tuntuu että ihmiset lähinnä karsastavat minua ja ikääkin alkaa olla. Saati sitten osaaminen on vähän sitä ja tätä eli vähän kaikkea. Omasta mielestäni opin nopeasti, mutta riippuu vähän asiasta. En ole mikään nero. En ole omistautunut millekään vaan käyn töissä vaan rahan takia. Eli minulle ei ole minkäänlaista työpaikkaa. Saa kituuttaa tässä nykyisessä paikassa varmaan loppuelämän, niin kauan kun eivät ymmärrä luopua minusta. Olen kyllä ollut vissiin aika hyvä näyttelijä silloin kun onnistuin tämän työn saamaan.

Vierailija
155/162 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä tarvitaan bussinkuljettajiksi ja siivoojiksi.  Miksi niissä hommissa näkyy vain selvästi muualta tänne muuttaneita?

Siksi koska alat on kasarilta eteenpäin kulujen säästämiseksi kilpailutettu ja palkat ja työehdot on kurjistuneet sietokyvyn rajoille. Ei maahanmuuttajatkaan noissa viihdy, jos vaan jotain muuta löytyy.

Suomalainen makaa ennemmin työttömänä ja keksii syitä miksi just nyt ei voi tehdä töitä.

Vierailija
156/162 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milleniaaleille lukiossa hoettiin tota "hyvä tyyppi löytää aina hommia". Mikä se hyvä tyyppi on? Yleensä sellainen extrovertti jees jees mies.

Vaikea olla hyvä tyyppi introverttinä traumataustalla. Musta toi oli aina typerästi sanottu, koska ihmiset on erilaisia. No sitten iski 2008 lama ja teki asiat he*vetin vaikeaksi.

Toinen fraasi oli "kouluttautuminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin". Eli aina kannattaa ja maksaa itsensä takaisin. Tartteeko edes mainita että onko mennyt näin suurella osalla milleniaaleja.

"Pitää verkostoitua" alkoi vasta yliopistolla, se oli kiertoilmaus sille, että humanistin on vaikea löytää töitä. 

Vierailija
157/162 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsitään tavallista ja harmaata normityöntekijää.

Olethan keskinkertainen osaaja, joka suhtautuu työhön tavallisena työnä.

Työaika 8.00-16.00

Haluathan paiskia hommia tuiki tavallisella mediaanipalkalla.

Vierailija
158/162 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työaika 8.00-16.00

Haluan tuon työajan! Yleensä väitetään työajan olevan tuo, mutta sitten aletaan kitistä, että pitäähän työntekijän tarvittaessa joustaa.

Vierailija
159/162 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto 

Vierailija
160/162 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työaika 8.00-16.00

Noinhan se on. Todellisuudessa nämä huippuosaajia hakevat paikat voisi ilmoittaa noin. Ja lisäksi ilmoituksissa tulisi lukea, että olethan normaalit sosiaaliset taidot omaava maalaisjärkinen ihminen joka on valmis astumaan mukavuusalueensa ulkopuolelle ja opettelemaan uusia asioita, joista tiedät edes vähän pintapuolisesti.

Mutta: se harmaisiin pukeutuva tavallinen Pirkko-Liisa haluaa uskoa olevansa uniikki, kun tulee valituksi kyseiseen paikkaan.

Ilmoituksethan on hakijoiden nuoleskelua. Itsestään epävarma jättää hakematta, koska ei usko itsestään löytyvän niitä hyperominaisuuksia. (Ehkä tästä syystä rekrytoinnit usein epäonnistuukin, koska paikat täyttyy niiillä itseään täynnä olevilla itsekehuja suoltavilla tyypeillä?)