G: Aihe vapaan ennätyslapset!
Tällä palstalla näkee aina välillä kirjoituksia joissa on kehuttu omien lapsien aikaisin oppimia taitoa - laittakaas tähän niitä! Esim. kuinka aikaisin vauva on alkanut ryömimään, konttaamaan, kävelemään, nukkumaan yöt, puhumaan, kuinka aikaisin on opittu lukemaan, laskemaan - ihan mitä vain!
Älkää kuitenkaan laittako mitään " vahinkoja" , vaan kun taito on oikeasti opittu, ei esim. että vauvani oppi kääntymään 1kk ikäisenä (no joo, alamäkeen kerran vahingossa vierähti). Itselläni on kolme täysin normaalisti kehittyvää lasta ja mielenkiinnolla vastauksia odottelen. :-)
Kommentit (53)
osaa laskea seitsemään esim. jos pöydällä on 1-7 hernettä, niin osaa laskea montako niitä on =) Ja äiti on ylpeä, vaikka ei tiedäkään osaako kaikki samanikäiset tuo!
meidän vuoden ikäinen poika ei ole koskaan nukahtanut huutamatta ja huutaa kirkuen myös aina herätessään. (Tosi kivaa varsinkin yöherätyksillä, joita on yhä pari yössä.) Kuuntelen kateellisena juttuja yksin sängyssään heräävistä jokeltavista vauvoista.
Neuvolan mukaan jotkut vauvat vain huutavat ennen nukahtamista, ja meille sattui sitten sellainen.
Eli meillä tyttö osasi 1 v 6 kk laskea kymmeneen ja 1 v 7 kk osasi laskea esineitä.
meidän poika oli huippukiinnostunut kirjaimista 1v2kk:n iässä. Katseli Hesaria ja etsi joka sanasta O-kirjaimen ja hihkui innoissaan. Osasi lähes kaikki kirjaimet 1,5-vuoden ikäisenä.
Todettakoon vielä, että nyt poika on 6 v, eikä osaa vieläkään lukea.
Ja nukkui 23-07 yöunet 2 viikkoisesta lähtien (aamulla imetin ja jatkettiin vielä unia. Siihen 2 viikkoonkin asti herätin hänet, kun sairaalassa mulle sanottiin että kolmen tunnin välein on syötettävä. Paino nousi niin nopsaan, että neuvolantäti sitten sanoi, että anna pojan nukkua.
Kääntyi 2 kk iässä, ryömi 4 kk iässä, konttasi 5 kk iässä, nousi seisomaan 6 kk iässä, samoin istumaan, käveli tukia pitkin 7 kk iässä, käveli ilman tukia 9 kk iässä.
Ja hymyili jo synnytyssairaalassa ollessamme. Hoitajat kilpailivat, kenelle hän hymyilee eniten :)
nukkuit täydet yöt eka 3kk mutta sen jälkeen onkin ollut yhtä huutoa!!
Tyttö osaa soittaa korvakuulolla minkä tahansa kappaleen on nyt 10v.
On ollut autoista kiinnostunut jo ihan pienestä. Tosin pojan isä omistaa autokaupan, joten sillä varmaan osuutta asiaan.
On kannatellut päätään siitä lähtien, kun ekan kerran mahalleen laitettiin viikon ikäisenä.
Ei tämä edes Suomen ennätys ole, mutta hyvin kuitenkin ; >
Pienemmät sisarukset tekivät vastaavaa noin 1-2 kk vanhempana, mistä olen myös ylpeä.
Olen enemmän kuin kerran ja kaksi kuullut täällä puhuvani paskaa kertoessani tämän.
Poikani 3 v. tuntee lähes kaikki automerkit, joistakin merkeistä myös erilaisia malleja.
tällä hetkellä lahjakas voimistelija, ennätyksestä voisi sanoa, että seisoo yli minuutin paikoillaan käsillä ja saa tehtyä 2 jättiläistä, ja niin ikää on 10v.
täytettyään peiliä ja sanoi oman nimensä (siten kuin silloin sen osasi lausua). Minusta tosi aikaisin ymmärsi olevansa itse peilissä.
Eka sana tuli 8 kk:n ikäisenä. Minusta on vaikea uskoa, että juuri kukaan pystyisi sitä aikaisemmin yhdistämään sanan ja merkityksen... siis äänteitähän tiettysti vauva voi toistella jo hyvinkin aikaisin.
Vierailija:
täytettyään peiliä ja sanoi oman nimensä (siten kuin silloin sen osasi lausua). Minusta tosi aikaisin ymmärsi olevansa itse peilissä.
Eka sana tuli 8 kk:n ikäisenä. Minusta on vaikea uskoa, että juuri kukaan pystyisi sitä aikaisemmin yhdistämään sanan ja merkityksen... siis äänteitähän tiettysti vauva voi toistella jo hyvinkin aikaisin.
Tämä on myös kirjattu neuvolakorttiin.
Meidän poika oppi uimaan 2.5v iässä. 5-vuotiaana jaksaa uida yhteen mittaan ainakin noin 200 metriä ja esim. sukeltaa renkaan 2 metristä. ( tosin sen on osannut jo ainakin vuoden)