Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytär miettii opiskelupaikkoja

Vierailija
06.03.2024 |

On kiinnostunut matemaattisista aiheista ja lahjakaskin. Millä aloilla pääsee parhaille palkoille ja mukavaan työyhteisöön? On harkinnut fysiikkaa pääalakseen, mitä töitä fyysikko voi tehdä? 

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos fysiikka kiinnostaa, kannattaa laittaa se ainakin yhdeksi hakuvaihtoehdoksi. Jos ei heti pääse sinne, mihin ensisijaisesti haluaa, voi opiskella ensimmäisen vuoden sitä fysiikkaa, sekä sivuaineena kemiaa ja/tai matematiikkaa. Niillä saa helposti hyväksiluettua joitain opintoja esim. insinööriopinnoissa.

Ainakin omassa nuoruudessani oli sellainenkin ala kuin tekninen fysiikka. DI:ksi sieltä valmistuttiin. Riippuu toki paljon siitä, mikä fysiikan osa-alue eniten kiinnostaa.

Vierailija
22/33 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No anna tyttären itse miettiä, mitä se sinä sen puolesta vielä mietit? 

Ehkä tytär on kysynyt vanhemmiltaan? Nuoret usein niin tekevät! 😀

Ja suurinta osaa vanhemmista myös kiinnostaa lastensa tulevaisuus, hyvähän se on että kiinnostaa. 

Joo, no mutta vanhempi jo kyselee missä parhaat palkat jne. Ei sitä usein uran alussa vielä parhaille palkoille pääse. Tai sit koko työura eläkeikään asti, ettei palkka nouse ollenkaan jos se heti alussa jo on paras palkka. 

Palkan etukäteen miettiminen on vain ja ainoastaan järkevää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmavaivoihin hävittelijäksi

Vierailija
24/33 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tytär on kysynyt vanhemmiltaan? Nuoret usein niin tekevät! 😀

Ja suurinta osaa vanhemmista myös kiinnostaa lastensa tulevaisuus, hyvähän se on että kiinnostaa. 

Joo, no mutta vanhempi jo kyselee missä parhaat palkat jne. Ei sitä usein uran alussa vielä parhaille palkoille pääse. Tai sit koko työura eläkeikään asti, ettei palkka nouse ollenkaan jos se heti alussa jo on paras palkka. 

Tietysti palkka pitää ottaa huomioon uravalintaa tehdessä ettei sitten myöhemmin harmita jos on mennyt matalapalkka-alalle. Varsinkin jos lahjakkuutta kerran on, silloin voi valita alan josta sekä pitää että jossa maksetaan hyvin.

Minulle ainakin tuleva palkka oli isossa osassa kun alaa mietin. Ja kyllä kannattikin, olisi kamalaa murehtia että riittääkö rahat. 

Vierailija
25/33 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos fysiikka kiinnostaa, kannattaa laittaa se ainakin yhdeksi hakuvaihtoehdoksi. Jos ei heti pääse sinne, mihin ensisijaisesti haluaa, voi opiskella ensimmäisen vuoden sitä fysiikkaa, sekä sivuaineena kemiaa ja/tai matematiikkaa. Niillä saa helposti hyväksiluettua joitain opintoja esim. insinööriopinnoissa.

Ainakin omassa nuoruudessani oli sellainenkin ala kuin tekninen fysiikka. DI:ksi sieltä valmistuttiin. Riippuu toki paljon siitä, mikä fysiikan osa-alue eniten kiinnostaa.

Näin ei kannata enää tehdä, menettää ensikertalaispisteet ja nykyisin ensikertalaisille on varattu tyyliin 75% kaikista paikoista

Vierailija
26/33 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No just joo. Meinaatko että kannattaa vain kokeilun vuoksi tuhlata ensikertalaisuusstatuksensa`

Vierailija
27/33 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun hän pyysi ehdotuksia ja ajatuksia eri urapoluille. 😊

Miksei kysy itse täältä?

Vierailija
29/33 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien av-mammojen lapsi on aina lahjakas.

Vierailija
30/33 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen DI-opintoja ja erityisesti Aallon teknillistä fysiikkaa (hakukohde taitaa nykyisin olla teknillinen fysiikka ja matematiikka). Opintojen ensimmäisen vuoden aikana voi vielä sitten katsoa, kumpi kiinnostaa enemmän, fysiikka vai matematiikka, ja valita pääaineen sen mukaan.

Vierailija
31/33 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahoitus tuottaa parhaiten ja siellä todella tarvitaan matematiikkaa, ei jotain markkinointia.

Rahiksen matikka on ihan pilipalia ja usein noissa hommissa joutuu pukeutumaan johonkin pukuun tai kauluspaitaan.

Vierailija
32/33 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei kysy itse täältä?

Miksi fiksu nuori nainen täynnä tulevaisuuden toivoa pyörisi tällä palstalla?

Vierailija
33/33 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei kysy itse täältä?

Miksi fiksu nuori nainen täynnä tulevaisuuden toivoa pyörisi tällä palstalla?

No fiksuudestaan huolimatta ei tunnu osaavan päättää opiskelualaansa ilman äitinsä ja av-palstan apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi