Miten jakaa menot, kun toisella on kaikki ja toisella hyvin vähän?
Yhteenmuutto miehen luo ja miehellä siis aina ollut vakitulot ja omistaa oman velattomat talon ja auton. Mies sanoi ettei tartte maksaa vuokraa eikä haluu aiheuttaa mulle lisää murhetta, mutta miten jakaisitte menot kun toisella nollatulot ja toisella on kaikki?
Kommentit (28)
Sopisin miehen kanssa että esim kokkaisin meille ruoat tai siivoaisin kiitoksena mutten alkaisi ilmaiseksi kotipiiaksi.
Meillä on yhteiset rahat, ei tarvi miettiä että kumpi maksaa mitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Siis meillä on miehen rahat ei pidä miettiä.
Olen pitänyt fiksuna järjestelyä jossa on yhteinen taloustili, josta maksetaan asumiset, ruoat ym yhteiset menot. Tälle tilille molemmat laittaa saman prosenttiosuuden tuloistaan, ja prosentti pitää sitten valita niin että se riittää kattamaan normaalin kulutuksen. Loput rahoista jää omaan käyttöön. Tämä malli joustaa mukavasti, jos toisen tulot yhtäkkiä muuttuu, tarkoittaa se vaan että taloustilille maksettava summa muuttuu samassa suhteessa. Ehkä prosenttiosuutta täytyy myös muuttaa, mutta kumpikaan ei joudu kohtuuttomaan tilanteeseen. Jos tulot on 0, niin maksuerä on myös 0. Tosin pitkäänhän ei voi täysin ilman tuloja kukaan elää, eli pitää olla sunnitelma miten siitä noustaan.
Nollatulot? Miten on täysin nolkatulot?
Vierailija kirjoitti:
Kriik Kriik, lokkiämmä 😂
Turha toivo olettaa, että oppisit jonain kauniina päivänä olemaan kiltti kanssaihmisille. Mies ei sentään ajattele minusta noin.
Vierailija kirjoitti:
Nollatulot vain on enkä mene yksityiskohtiin.
Miehenä tekisin kaikkeni että rouva saisi töitä se jos mikään hyödyttäisi molempia ja tasapainottaisi taloutta.
Minulla on paljon isommat tulot kuin vaimolla. Ei minua pahemmin kiinnosta se kumpi maksaa mitäkin tai mikään pennien laskeminen. Maksetaan laskut siltä tililtä missä on enemmän rahaa. Olen sanonut vaimolle että raha-asioista ei ainakaan kannata kiistellä. Yhtä hyvin voisi kinata siitä kenellä on enemmän ämpäreitä tai perunoita.
Vierailija kirjoitti:
Sopisin miehen kanssa että esim kokkaisin meille ruoat tai siivoaisin kiitoksena mutten alkaisi ilmaiseksi kotipiiaksi.
Mä voisin ihan mielelläni alkaa ilmaiseksi kotipiiaksi jos tarjoutuisi tuollainen tilaisuus. Itse asiassa se olisi mun mielestä aika vähän kiitokseksi
Vierailija kirjoitti:
No esim mulla on nollatulot. En siis ole töissä enkä saa mitään etuutta. Melko yksinkertaista. Tai jotain tulee sijoituksista ym mutta siis säännöllistä kk-tuloa nolla.
50/50 on ainoa reilu tapa jakaa kulut.
Vierailija kirjoitti: Olen pitänyt fiksuna järjestelyä jossa on yhteinen taloustili, josta maksetaan asumiset, ruoat ym yhteiset menot. Tälle tilille molemmat laittaa saman prosenttiosuuden tuloistaan, ja prosentti pitää sitten valita niin että se riittää kattamaan normaalin kulutuksen. Loput rahoista jää omaan käyttöön. Tämä malli joustaa mukavasti, jos toisen tulot yhtäkkiä muuttuu, tarkoittaa se vaan että taloustilille maksettava summa muuttuu samassa suhteessa. Ehkä prosenttiosuutta täytyy myös muuttaa, mutta kumpikaan ei joudu kohtuuttomaan tilanteeseen. Jos tulot on 0, niin maksuerä on myös 0. Tosin pitkäänhän ei voi täysin ilman tuloja kukaan elää, eli pitää olla sunnitelma miten siitä noustaan.
Aina ihmetelly mikä tässä rahojen siirtelyssä tililtä toiselle on muka niin yksinkertaista. No meillä ei missään vaiheessa ole ollut kummallakaan joka kuukausi samaa palkkaa eli joka kuussa pitäis aina laskea erikseen...
Vierailija kirjoitti:
50/50 on ainoa reilu tapa jakaa kulut.
Ehkä siinä tapauksessa jos molemmat tienaa, mutta mieti nyt vähän kuinka epäreilu tilanne on ap:lle.
Annan esimerkin yhdestä yksittäisestä taloudesta. Talouden nainen tienaa paljon enemmän kuin mies, joten nainen maksaa suuren osan kuluista kuten asunnon, autot, lomamatkat ja muut suuremmat ostokset. Mies maksaa enemmän pienempiä ostoksia kuten ruokakuluja ja bensaa. Välillä hän saattaa maksaa jonkun yksittäisen isomman ostoksen jos rahaa on tilillä. Heillä on siis yhteinen talous mutta ei yhteistä tiliä. He eivät maksa yhtä tiettyä asiaa koskaan puoliksi vaan jompikumpi kattaa koko summan. Yhdessä ovat olleet monta vuosikymmentä ja mainittakoon vielä että eivät ole kantasuomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis meillä on miehen rahat ei pidä miettiä.
Minä olen siis mies. Ja tulot ovat suunnilleen samat, mutta vaimo on varakkaasta suvusta joten on tuonut pöytään aika paljon enemmän.
Elämä on ihanaa kun tilillä on miltsi ja autona punainen ferrari.
Joka kerta kun vaimo on ollut äitiyslomalla, mä olen maksanut 100% kaiken ja hän on omilla Kelatuloillaan saanut tehdä mitä haluaa.
M41
Jos se miehelle sopii niin, se on sitte 100% ja 0%. Muuten ette varmaan edes harkitsisi yhteenmuuton.