Suomalaismies menetti yli 90 000 euroa pankkihuijareille tällaista kikkaa rikolliset käyttivät
Poliisi tutkii tapausta törkeänä maksuvälinepetoksena.
Poliisi kertoo tiedotteessaan tuoreesta tapauksesta, jossa mies menetti suuren määrän rahaa pankkihuijauksen yhteydessä.
Poliisin mukaan mies oli maanantaina 4. maaliskuuta saanut sähköpostin "Nordea-pankilta".
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomalaismies-menetti-yli-90-000-eu…
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia muunmaalaiset saavat siirrellä tällaisia summia ja meikäläinen kyseenalaistaan kun on kysymyksessä pienempikin summa.
Koska ulkomualainen on aina etuoikeutettu. Kaikessa. Jo Halonenkin sanoi, Suomi kuulu kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Ei se vaan mene jakeluun ettei pankki lähetä mitään linkkejä sisäänkirjautumiseen.
Hävettää nämä ämpärinjonottajat
On kyllä harmi, etteivät yksinkertaiset säännöt mene kaikille perille. Surulliset tapaukset tulevat vain lisääntymään tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia muunmaalaiset saavat siirrellä tällaisia summia ja meikäläinen kyseenalaistaan kun on kysymyksessä pienempikin summa.
Koska ulkomualainen on aina etuoikeutettu. Kaikessa. Jo Halonenkin sanoi, Suomi kuulu kaikille.
Ulkomaalainen?
Pankin näkökulmasta käyttäjä itse siirsi rahansa ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
LOL joo ja jos mä 90donaa siirtäisin vaikkapa isälleni tosta vaan niin aivan varmasti pankki alkaa haastattelemaan joten ihmetyttää mikseivät nyt reagoineet
vuosia sitten kun maksoin muutaman ikkunan ostettuani laskua, niin soittivat pankista kysyen mistä on kyse... nykyään ei vissiin soitella
Mä saan aina tekstiviestin jos siirrän yli 1000€. Tekstiviestiin pitää aina vastata. Tuskin tekstiviesti auttaa kun on itse luovuttanut tunnuksensa.
Niin no meillä on yhteiskunnassa sairaita, vajaakykyisiä, muistisairaita sekä älyllisesti heikompilahjaisia. Sinäkin voit sairastua huomaamattasi ja menettää pikkuhiljaa skarpin älysi jolla hoksaat heti huijaukset. Muistisairaiden vanhusten määrä tulee lisääntymään todella paljon lähitulevaisuudessa ja terveydenhoitopalvelujen ja yleisen kulttuurin ollessa mitä on, heidät jätetään pärjäämään itsekseen. Hyvähän täällä on ilkkua miten itse ei koskaan. Mielestäni pankkien tulee olla paljon tarkempia, vaikka se jotain ihmisiä ärsyttäisikin että pankit kyselee rahaliikenteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalainen?
Pankin näkökulmasta käyttäjä itse siirsi rahansa ulkomaille.
Ilmeisesti kun summa on vain tarpeeksi iso niin katsovat että kuuluu eliittiin joka saa vapaasti siirrellä rahojaan. Pienemmistä summista pitää kiusata köyhempiä ja laittaa siirrot jäihin kyselylomakkeiden kera että mihis fyffet menossa.
Uhrin kohdalla on jo myöhäistä, mutta teille muille vinkkinä: Tilille nostoraja, pankkikortille ja luotolle ostorajat ja sitokaa tileillä makoilevat irtorahat vaikka rahastoihin. Niin ei tilit tyhjene ainakaan yhdessä päivässä ja sijoitussopimuksia huijarit eivät ala purkamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista kikkaa huijarit käyttivät: Pankista päivää, saisommeko tunnuksenne ja salasananne. Ja läpi menee että paukahtaa. Todellista rakettitiedettä käyttävät.
Jos minä alan siirtämään montaa kymmentä tuhatta tulee kielto ja kyselyt mihin tarkoitukseen, eli tämä on suorastaan petos meitä vastaan. Meitä siis jotka olemme rehellisiä kansalaisia.Minusta pankin pitäisi ottaa vasttúu ja kyseenalaistaa ,koska näkevät kenen tilille rahat menevät.
Ja nuo rahathan menevät ulkomaille johonkin Nigerialaiseen pankkiin. Suurin osa estyisi jos pankkitilille voisi laittaa ulkomaansiirron eston.
Vierailija kirjoitti:
Tällaista kikkaa huijarit käyttivät: Pankista päivää, saisommeko tunnuksenne ja salasananne. Ja läpi menee että paukahtaa. Todellista rakettitiedettä käyttävät.
Pankki on auktoriteetti ja ihmiset kunnioittavat heitä jotka töissä sileeä.Että ymmärrän jos tunnolliset vanhemmat pelkäävät ja tottelevat. Joku kirjoitti että pitäisi laittaa 12 tunnin viivytys niin ei häipyisi rahat. Ihan niinkuin pankit haluaisi että meitä huijataan.
Vierailija kirjoitti:
Niin no meillä on yhteiskunnassa sairaita, vajaakykyisiä, muistisairaita sekä älyllisesti heikompilahjaisia. Sinäkin voit sairastua huomaamattasi ja menettää pikkuhiljaa skarpin älysi jolla hoksaat heti huijaukset. Muistisairaiden vanhusten määrä tulee lisääntymään todella paljon lähitulevaisuudessa ja terveydenhoitopalvelujen ja yleisen kulttuurin ollessa mitä on, heidät jätetään pärjäämään itsekseen. Hyvähän täällä on ilkkua miten itse ei koskaan. Mielestäni pankkien tulee olla paljon tarkempia, vaikka se jotain ihmisiä ärsyttäisikin että pankit kyselee rahaliikenteestä.
Älykkyydestä asia jää harvoin kiinni. Kyse on tietynlaisesta herkkäuskoisuudesta, jos ei kykene sisäistämään, ettei pankki koskaan pyydä sinulta tietoja tällä tavalla. Minulle tuli Nordealta juuri ilmoitus pankkitilin lopettamisesta kirjeitse, koska tili on ollut käyttämätön 10 vuotta. Huijauksista on tulossa entistä taitavampia ja näitä uhreja tullaan jatkossa häiritsemään autenttisilta kuulostavilla puhelinsoitoilla. Se on erityisen tehokas tapa vanhusten kohdalla. Joten olen aivan syystä huolestunut.
Vinkki jos olet itse tai läheisesi joutunut uhriksi. Heti välittömästi yhteys poliisiin ja rikosilmoitus. Poliisin pyynnöstä pankki pystyy pysäyttämään sellaisia rahansiirtoja joita asiakas ei itse pysty enää peruuttamaan. Tiedän ainakin yhden tapauksen jossa näin kaikki rahat on saatu takaisin.
Joko ukolla on pääsiäis kiljut latinkissa,että vähän helpottais,90.000,ekua ..olis sillä saanut melkosen lastin hyvää juotavaa.
Vierailija kirjoitti:
Uhrin kohdalla on jo myöhäistä, mutta teille muille vinkkinä: Tilille nostoraja, pankkikortille ja luotolle ostorajat ja sitokaa tileillä makoilevat irtorahat vaikka rahastoihin. Niin ei tilit tyhjene ainakaan yhdessä päivässä ja sijoitussopimuksia huijarit eivät ala purkamaan.
Mitä ne nostorajat auttaa omaan typeryyteen jos itse siirtää tai antaa tunnukset rikollisille. Sittenhän itse myös poistaa ne nostorajat tai rikolliset sen tekee tunnuksilla. OP:ssä tosin ei ole mahdollista koska kaikki varmistetaan ainakin itselläni vielä tekstiviestillä.
Vierailija kirjoitti:
Mä saan aina tekstiviestin jos siirrän yli 1000€. Tekstiviestiin pitää aina vastata. Tuskin tekstiviesti auttaa kun on itse luovuttanut tunnuksensa.
Koskee vain meitä ,ei afrikkalaisia.
Ruotsista lähetetty 317 miljoonaa Somaliaan.Miten se on mahdollista. Meidän avustuksia piiloon.
Vierailija kirjoitti:
Vielä enemmän ihmetyttää miksi kukaan pelkän sähköposti viestin takia antaa pankkitunnuksensa. Ei järki päässä näemmä pakota. Olisi vaikka voinnu soittaa nordeaan ennenkuin olis tehny yhtään mitään.
Vanhoilla ihmisillä aivot ei enää toimi niin hyvin kuin nuoremmilla ja asiat pitää nykyisin netissä hoitaa. On myös älyllisesti heikompia ja voi mennä lankaan. Tällaiset petokset pitäisi kyetä pankkien estämään.
Minkälainen tuo Nordean systeemi on, jossa lähes sadan tonnin siirrot onnistuvat pelkästään tunnukset antamalla?
Mulla on POP pankki, ja tunnusten lisäksi tarvitaan aina erillinen lisävahvistus matkapuhelinsovelluksen kautta. Eikä sitä sovellusta voi tuosta vaan ottaa käyttöön johonkin random matkapuhelimeen toisella puolella maapalloa.Muistaakseni POPissa pitää käydä livenä konttorissa ottamassa sovellus käyttöön silloinkin kun hommaa itselleen uuden kännykän vanhan tilalle, tosin tästä en nyt oo ihan varma.
Ja sitten, kun siirtosumma ylittää rajan, muistaakseni 10000 €, tulee vielä kolmas varmistus tekstiviestillä, ja sekin tulee sitten tilinomistajan puhelinnumeroon eikä millekään rosvolle, vaikka sillä rosvolla olisikin jostain syystä ne ekan vaiheen tunnukset.
Eli onko tuo Nordean järjestelmä jotenkin liian helposti huijattava? Vai onko sinisilmäinen asiakas antanut kaikkien vaiheiden mennä sokkona läpi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä enemmän ihmetyttää miksi kukaan pelkän sähköposti viestin takia antaa pankkitunnuksensa. Ei järki päässä näemmä pakota. Olisi vaikka voinnu soittaa nordeaan ennenkuin olis tehny yhtään mitään.
Vanhoilla ihmisillä aivot ei enää toimi niin hyvin kuin nuoremmilla ja asiat pitää nykyisin netissä hoitaa. On myös älyllisesti heikompia ja voi mennä lankaan. Tällaiset petokset pitäisi kyetä pankkien estämään.
Mikään vahvistus ei auta, jos uhri vahvistaa omasta halustaan. Ainoa tapa olisi lähteä rajoittamaan käyttöoikeuksia.
Ei ole pankin rahanpesuvalvonta nyt oikein pelittänyt, olisihan tuollaisen siirron ulkomaiselle tilille pitänyt jäädä haaviin ennenkuin lähtikään. Mutta eikös nordeassa muutenkin pesty tuota rahaa.