Rekrytoija sanoo että lyhyt työmatka on etu työtä haettaessa
Ja tämä menee yhteen sen kanssa että työttömät pakkomuutetaan kauas maaseudulle????
Kommentit (26)
En kyllä usko otsikon väitteeseen. En sitten yhtään. Aivan muut asiat ratkaisee. Toki jos se työmtaka on luokkaa 100km tai yli niin voipi olla, ettei työntekijä sitä välttämättä kauan jaksa.
Kyllä tuo ainakin minulle työnhakijana on etu jos mahdollinen työpaikka olisi lähellä, kävelyetäisyys tietysti optimi kunhan ei nyt ihan naapurissa olisi.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä usko otsikon väitteeseen. En sitten yhtään. Aivan muut asiat ratkaisee. Toki jos se työmtaka on luokkaa 100km tai yli niin voipi olla, ettei työntekijä sitä välttämättä kauan jaksa.
Kivasti kirjoitettu. Hain kerran töitä, jossa päällikkö tuli töihin toista sataa kilometriä joka päivä, mutta epäili etten minä jaksaisi tulla...
Mun onnekseni työnantajat eivät ole olleet noin rajoittuneita. Työmatka on ollut jopa 180 km suuntaansa eikä ole hidastanut töiden tekoa yhtään. Enkä minä ole ollut se, jolle on ollut vaikea aloittaa palaveria ennen yhdeksää, ne joilla on ollut vaikeaa ovat olleet ne 3 km päässä asuvat.
Ei työnantajaa kenenkään työmatka juuri kiinnosta, toki jos poikkeuksellisen pitkä, voi arveluttaa, jaksaako työntekijä sitä. Ja hankalahan pitkä työmatka on, jos lapsia eikä etätyömahdollisuutta ollenkaan.
Ymmärrän rekrytoijan ajatuksen. Toisaalta mistä hän tai työnhakija tietää koska koti meneekään vaihtoon (tai alasta riippuen firman toimitilat).
Kyllä mä ton ymmärrän. Erityisesti läsnäoloa vaativilla matalapalkka-aloilla pitkä työmatka on haitta ja vähentää melko suurella varmuudella työntekijän sitoutumista kyseiseen paikkaan. Samoin perhesuhteet, jos työmatka vaatii päivässä 2+ tuntia, niin onhan se perheellisille vaikeampi järjestää kun mukuloita pitää haeskella ja viedä hoitoon tiettyjen aikataulujen mukaan.
Totta kai jokainen ottaa mieluummin työpaikan 10 kilsan säteeltä kuin sadan kilsan päästä. Toki jossain Kainuun ja Lapin alueella suhteellisesti pitkä etäisyys on eri kuin isompien kaupunkien läheisyydessä, mutta noin yleisesti harva haluaa käyttää "ylimääräistä" aikaa siihen työmatkaan, se kun valtaosin on palkatonta ja se liikkuminen tuppaa vielä maksamaankin jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Mun onnekseni työnantajat eivät ole olleet noin rajoittuneita. Työmatka on ollut jopa 180 km suuntaansa eikä ole hidastanut töiden tekoa yhtään. Enkä minä ole ollut se, jolle on ollut vaikea aloittaa palaveria ennen yhdeksää, ne joilla on ollut vaikeaa ovat olleet ne 3 km päässä asuvat.
Parhaalla rekrytoinnillani työmatka on myös noin 100 km.
Tuntuu, että ne jotka ovat valmiita matkustamaan tuollaista työmatkaa ja saavat sen onnistumaan, eivät muutenkaan ole kitisemässä joka asiasta. Ja muidenkin työelämässä vastaan tulevien haasteiden tullessa keksivät ratkaisuja eivätkä vain esteitä, miksi kaikki on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Työtön sihteeri menee töihin terveyskeskukseen lähihoitajaksi. Asia käsitelty.
Merkonomi ei ole sama kuin sihteeri. Sihteeri on sellainen, joka on suorittanut johdon sihteerin tutkinnon (tradenomi, AMK).
Työnhakijan kannalta, kyllä. Työnantajalle tuolla ei liene merkitystä.
Tuli mieleen kun tuttu asui työpaikkansa vieressä. Siis joku ihan 500m. Hänelle ei ylityöt olleet mikään harmitus, kun ei matkoihinkaan kulu aikaa jne ja kerrankin lähti palvelemaan yhtä kiireistä asiakasta puoli yhdeksän aikaan illalla, vaikka firma siis oli jo viideltä sulkenut ovensa.
Niinpä vaan sai ensimmäisenä lähteä nuorempien tieltä.
Rekrytoija ei saa kysyä missä hakija asuu tai että aikooko muuttaa, vaikka osoitteen perusteella voisi päätelläö asuvan kauempana. Kuuluu samaan sarjaan kuin uskonto, suuntautuminen, perhe, kansallisuus...
Mut on jätetty palkkaamasta "liian pitkän" työmatkan vuoksi. Työmatka olisi kestänyt about tunnin suuntaansa. Ei kelvannut.
Mies sano että mikset mene läheiseen vanhusten palvelutaloon töihin. Sanoin että "mee itte".
Vierailija kirjoitti:
Rekrytoija ei saa kysyä missä hakija asuu tai että aikooko muuttaa, vaikka osoitteen perusteella voisi päätelläö asuvan kauempana. Kuuluu samaan sarjaan kuin uskonto, suuntautuminen, perhe, kansallisuus...
Mä vähän epäilen, että joku homofoobinen kokoomuslainen/persumies haluaisi nyt ihan välttämättä palkata nimenomaan homoseksuaalin naisen sihteerikseen kun on paljon täysin työttöminä heteronaisiakin, joilla on ihan täsmätutkinto (AMK) johdon sihteerin työtehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivasti kirjoitettu. Hain kerran töitä, jossa päällikkö tuli töihin toista sataa kilometriä joka päivä, mutta epäili etten minä jaksaisi tulla...
Päällikkötason töihin moni olisi valmis tekemään pidempää työmatkaa, perustöihin pitää jo päästä kävellen, muutoin saa vähemmän kuin sohvalla.
Jos nyt ihan välttämättä homoseksuaalin naisen haluat palkata niin on niitä muitakin homoseksuaaleja naisia Suomessa. Pakkoko sen olla just se tietty homoseksuaalinainen.
Kyllä minulla ainakin laski työn tuottavuutta silloin, kun työmatka oli pari tuntia suuntaansa.
Työtön sihteeri menee töihin terveyskeskukseen lähihoitajaksi. Asia käsitelty.