Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverin luona vierailut

16.01.2007 |

Hei,

Kun ekaluokkalaiseni kaverit tulevat arkena suoraan iltapäivätoimesta kylään ja kysyn vanhemmilta milloin lapsen pitää tulla kotiin voi vastaus olla klo seitsemän tai klo kahdeksan illalla tai aivan miten teille sopii....Kysyn sitten, miten lapsen ruokailut hoidetaan ? Vanhemmat vastaavat, että syömme perheen kanssa vasta myöhään illalla noin kahdeksalta.

Miten lapsi pärjää kun viimeisin välipala on ollut puoli kahdelta iltapäivätoimessa ja seuraava ruokailu olisi siis illalla seitsemältä tai kahdeksalta ?

Kuinka tämä on mahdollista ? Ei kuinkaan.

Sillä lapset ovat auttamattoman nälissään jo tullessaan.

Annan omalle lapselleni ruokaa viideltä ja mitä kaveri tekee, kuolaako hän vieressä vai annanko hänellekin ruokaa ? Olen yleensä antanut ruokaa sillä lapsi valittaa nälkää.

Miten on vanhemmat, oletteko aivan tosissanne, että ekaluokkalainen voi arkena olla kahdeksaan asti kylässä ? Minusta ei voi. Siksi palautankin nämä lapset aiemmin kotiinsa, sillä meillä mennään sänkyyn jo kahdeksalta.

Mitenhän asia on toisella luokalla, onko kotiintuloaika kymmeneltä ?

Ja ruokaa ei tule kuin aamiaisella jos silloinkaan ....

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim meillä ekaluokkalaisella on kavereita joilla syödään usein ruoka illalla seitsemän jälkeen ja välipala on sitten tietenkin paljon aikaisemmin iltapäiväkerhossa tai kotona. Välissä on usein 4-5h. Sitten on kaveri jonka kotona syödään viikonloppuisin yksi lämmin ruoka iltapäivästä,viikolla päivisin eka ruokailu hoituu koulussa. Eli on näitä erilaisia tapoja. Toisilla sitten ruoka syödään aina viideltä. Ainoa mitä olen näissä kavereissa huomannut on että yleensä näillä myöhään syövien perheiden lapset ovat tolkuttoman isokokoisia (siis myös pitkiä ja ei kovin laihoja) ja sitten nämä säännöllisesti viideltä perheissä lapset ovat aika siroja ja pieniä. -Lieko sattumaa vai ei.

Vierailuajat näin talvikaudella ovat usein vain reiluun seitsemään ja moni menee aikaisin nukkumaan. Kesäkaudella sitten jotkut saavat olla ulkona vaikka kymmeneen, jos seuraa enää löytyy. On myös kavereita joista tuntuu etteivät ole koskaan kotona ja olisivat aina tulossa kylään ja vanhemmat eivät edes tunnu näitä lapsia kovin paljoa kaipaavan, paitsi sitten illalla.

Itse olen jo löysentänyt vähitellen tuosta viiden ruoasta, joskus ruoka saattaa olla vasta kuuden jälkeen (miehen ja lasten aikataulun mukaan), mutta silloin lapset saavat kaksi välipalaa tai koululainen saa välipalaksikin kunnon ruoan (syö siis parhaina päivinä 3lämmintä ruokaa). Ruokailuväli voi meillä ekaluokkalaisella olla jo 4kin tuntia, mutta vasta nyt viime aikoina. Meilläkään ei siis olla enää niin tiukkia noiden ruoka-aikojen kanssa. Lisäksi kavereilla ollessaan poika saa usein jotain pientä syötävää, harvoin kuitenkin ruokaa. Meillä saatetaan ruokkia kavereita, jos ruoka-aikaan on paikalla on vain 1, mutta useampia ei ruokita ja jotain välipaloja saattavat saada. Ja juuri pari tälläistä isokoista kaveria joilla ruoka syödään illalla seitsemältä ovat syöneet meillä todella hyvällä ruokahalulla ruoan jo klo viisi (syövät paljon enemmän kuin meidän poika). Luulisi että heillä on jo siis nälkä, toisaalta taas tuntuu että meidän ruoka-ajoilla ei meidän lapsilla ole kovin usein nälkä ja ruoka ei maistu.

Ja itse en välitä noista kavereiden mahdollisista myöhäisistä kotiintuloajoista, sillä laitan lapset aikaisemmin kotiin jos meillä on jotain. Samalla lailla olen sanonut kavereiden vanhemmille että laittaa meidän lapsia kotiin sitten kun heille sopii, enkä välttämättä antanut tiukkaa aikaa. Sitten jos lasta ei näy kuuluvan kotiin, soittelen tai käyn hakemassa. Ajattelen että se kuka katselee lasten touhuja näkee jos hommat ei luista ja osaa viheltää pelin poikki ja laittaa lapsen kotiin tai tietenkin jos toisella perheellä on jotain tekemistä tai haluavat viettää perheen keskeistä aikaa, niin silloin tietenkin lapset kotiin.

Itseäni on joskus häirinnyt joidenkin lasten koulusta kotiin tulon jälkeinen samantien kavereille meno. Eikö vanhemmat pidä lasta hetken kotona syömässä välipalaa ja tekemässä läksyt/puhumassa päivästä hengähdystauolla (siis näillä lapsilla äiti kotona). Toisaalta voi olla lapsia jotka syövät välipalan 5minuutissa ja eivät tarvitse samalla lailla hengähdystaukoa koulun jälkeen. Meillä vain poika tarvitsee tuon tauon. Mutta kaikki lapset eivät tietenkään ole samanlaisia.

Vierailija
2/16 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Meillä on aika säännölliset ruoka-ajat, arkisin noin klo 17-17.30. Ruoan jälkeen lapsi saa lähteä ulos tai kaverille, jos haluaa. Kotiintuloaika on viimeistään klo 20, joten kaverilta lähdetään 19.30.

Meillä saa kaverit olla illalla klo 20 asti. Tyttären yksi kaveri tulee joskus suoraan iltapäiväkerhosta, silloin on sovittu vanhempien kanssa, että minä tarjoan ruoat. Yleensä kysyn lapseni kavereilta, haluavatko he ruokaa, kun meillä on ruoka-aika.

Ekaluokkalainen tyttäreni on usein todella nälkäinen iltapäiväkerhosta tullessaan. Hän saattaa iltapäiväkerhosta soittaa minulle, että saako lähteä kotiin aikaisemmin, kun on niin nälkäinen. On kuulemma hyvin syönyt hyvin sekä koulussa ja välipalan iltapäiväkerhossa, mutta silti klo 15.30 on jo nälkä... ja lämmin ruoka maistuu viiden aikaankin. Tyttö on ikäisekseen pitkä ja laiha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, että kaverit voivat olla kylässä jopa ilta kahdeksaan saakka arkipäivänä. Meillä menee tokaluokkalainenkin kahdeksalta nukkumaan. Koulun jälkeen kotiin tehdään läksyt, syödään välipalaa, sen jälkeen voi kavereiden kanssa vierailla puolin ja toisin, ruoka on viimeistään viideltä jonka jälkeen ilta rauhoitetaan ihan omalle perheelle.

Vierailija
4/16 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun jälkeen tullaan aina suoraan kotiin, tehdään läksyt ja syödään välipala. Sitten on kavereilla kyläilyä, ulkoilua, harrastuksia ja noin 17-18 välillä ruoka (riippuen juuri harrastuksista). Sen jälkeen joskus vielä kyläilyä puolin ja toisin. Klo 19 on kotiintuloaika ja silloin myös mahdolliset kaverit lähtevät meiltä (viimeistään). Klo 20 on oltava sängyssä. Viikonloppuisin saattaa joskus olla poikkeuksia, että kyläilläkin saa myöhempään. Kotona syödään aina ruoka, ei kavereilla (ellei siitä ole erikseen sovittu kaverin vanhempien kanssa). Meillä ei tarjota myöskään kavereille ruokaa (ellei olla erikseen sovittu).Välipaloja saatetaan tarjota, mutta lasten kavereiden vanhempien kanssa olen ensin keskustellut että mikä on missäkin perheessä käytäntö.

Lapsellani on oikeastaan vain muutama kaveri, jotka kyläilevät meillä ja joilla kyläilee, muuten leikkivät ulkona. Yksi kavereista on tunnettu jo 1-vuotiaasta ja äiti on myös hyvä ystäväni sekä pienemmän lapsemme kummi. Siellä lapsi käy yleensä noin kerran viikossa tai joka toinen viikko yhtenä päivänä. Ja keveri vastaavasti meillä. Usein myös niin että syödään toistensa luona. Ja usein kyläillään koko perheen voimin. Toinen on pikkuserkkuni lapsi, joka on meillä kerran viikossa koulun jälkeen ja vien tytöt yhdessä harrastukseen ja välipala syödään sitä ennen. Kolmas on tytön uusi paras kaveri, johon tutustui syksyllä koulun alettua. He vierailevat puoli ja toisin, mutta eivät yleensä syö toistensa luona, jollei ole erikseen sovittu. Yökyläilynkin ovat aloittaneet puoli ja toisin! =)

Mutta tässä kaiken kaikkiaan tärkeintä on musta se että vanhempien kesken sovitaan asioista, eli jos tuntuu että kaverit viihtyvät liian pitkään, syövät usein teillä tms, niin soittelepa kavereiden vanhemmille ja juttele asioista!!

Vierailija
5/16 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmevuorotyössä ja osittaisella hoitovapaalla, joten arkivapaita on paljon. Kaverit käyvät tästä syystä meillä yleensä iltapäivisin.

Sovin edellisenä päivänä vanhempien kanssa, voiko x tulla seuraavana päivänä leikkimään. Eli meillä on kavereita yksi kerrallaan. Koulun jälkeen tehdään läksyt, syödään porukalla välipala, sitten leikkimään. Yleensä kaverin vanhemmat hakevat lapsen neljän, viiden maissa eli leikkiaikaa on 2 - 3 tuntia.

Jos joskus kaveri tulee iltaruoan jälkeen (siis klo 17-18), kotiinlähtö on seitsemän jälkeen. Vierailuita klo 20:een saakka en osaisi kuvitellakaan...

olipa nukkumaanmenoaika milloin tahansa. Tuossa vaiheessa on jo iltapalan ja rauhoittumisen aika.

Lapset ovat tokaluokkalaisia, ja rytmit tuntuvat olevan useassa perheessä samat.

Vierailija
6/16 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkumaanmeno aika on 20.30, ja kotiintulo aika 19.00, eli ulkona saa olla tuohon seitsemään asti. Mutta kaverin luota saa tulla jo viimeistään 18 aikaan. Yleensä on sovittu, että pari tuntia voi kaverin luona olla.

Koulun jälkeen (yleensä 13-14) tullaan suoraan kotiin ja tehdään läksyt, sen jälkeen syö välipalan, jonka tekee itse, koska me vanhemmat tullaan vasta klo 16 aikaan kotiin. Yleensä pari leipää. Välipalan jälkeen voi mennä kaverille tai ulos.

Joskus joku kaveri on tullut ilmeisesti suoraan koulusta meille silloin kun me vanhemmat ei olla vielä tultu kotiin, niin tytön läksyjen teosta ei ole tullut mitään (luonnollisesti:)

Vierailija
7/16 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit varmasti aivan hyvällä omalla tunnolla enemmäkin ilmoittaa mikä sopii kuin kysellä heiltä, jos tuntuu olevan noin väljät käytännöt. Jokaisen perheen omia sääntöjä pitää kunnioittaa. Vastavuoroisuus taitaa olla ainut toimiva käytäntö eli vuoroin vieraissa.

Vierailija
8/16 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoroin vieraissa käydään =). Kyllä meillä pääsääntöisesti tarjotaan ruokaa/ välipalaa myös kavereille.

Meillä ekaluokkalainen syö välipalan iltapäiväkerhossa ja iltaruoat menee sitten vähän harrastusten mukaan. Yleensä kyllä parhaiten toimii se, että syödään ennen harrastusta, joka taas on vähän hankalaa niinä päivinä kun harrastus alkaa jo viideltä. Ainakin välipalaa on pakko syödä ennen harrastuksia jos ruoka syödään vasta sen jälkeen. Jos joskus ruoka jää väliin (iskä joskus unohtaa eikä tyttö älyä pyytää), niin kuuden jälkeen on sitten jo armoton nälkä ja saattaa olla vähän päänsärkyäkin.

Vierailija
9/16 |
14.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari kaveria, jotka saisivat tulla suoraan koulusta (siinä yhden aikoihin) jos antaisin ja saisivat olla ilta kahdeksaan saakka. Ilmeisesti oletetaan että meillä saa välipalat ja ruuan??!!

Meilläkin tyttö tulee suoraan koulusta yksin kotiin ja tekee läksyt ja syö välipalan. Sitten on kavereiden ja harrastusten aika. Leikit loppuu viimeistään 19.00, silloin kaverit kotiin tai kavereilta kotiin.

Mä olen myös sitä mieltä, että tyttö tulee kotiin syömään ruuan ellei toisin sovita, ja kaverit kotiin syömään. Joskus olen ruokaa antanut tai esim. leipää kun kaveri selvästi nälissään.

Oon muutenkin ihmetellyt välillä, kun tuntuu, että toiset kaverit saa tehdä lähes mitä vaan ja olla tosiaan kylissä iltaan saakka. Kyllä mä ainakin haluan nähdä lapsiani.

Vierailija
10/16 |
14.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran vielä, että monesti nämä kaverit saattavat vaihtaa kyläpaikkaa, kun meiltä pitää lähteä noin seiskalta kotiin. Menevät sitten jollekkin missä saa olla kahdeksaan, eivätkä kotiin.

Vierailija
11/16 |
15.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sovitaan kevereitten vierailuista AINA etukäteen (pojat eskarissa ja nelosella).

Sillon kun on kaveria kylässä ni tottakai kaveriki saa ruokaa jos tahtoo.

Yleensä muksut on ulkona koko päivän koulun jälkeen ei paljon sisällä näy...

Meillä mennään kahdeksalta nukkumaan.Sillon ei enää syödä

Vierailija
12/16 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen opettajana ja äitini sitä, kuinka kotona tarvitsee olla vasta seitsemän , kahdeksan aikoihin.

Koululaisella on kotitehtäviä, jotka täytyy tehdä rauhassa. Ja on kokieta

Vanhempien tulee olla " ollaan vaan kuin ei oltaiskaan " joka päivä lasten kanssa.

Silloin lapsilta kulee miten koulussa sujuu jne.

Entäpä riittävät yöunet ? Terveellinen ruoka ?

Eikö vanhemmilla ole perusasioista hajuakaan.

Ihmettelen

Vierailija
13/16 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ekaluokkalainen ensin syö välipalaa, tekee sitten läksyt. Ruokailu on viiden, puoli kuuden aikaan. Jos meille tulee kavereita esim suoraan koulusta, syövät he toki meillä myös välipalaa/ruokaa tms, sikäli mikäli eivät ole allergisia tms. tarjoamalleni ruoalle. Kyllä minäkin omille vierailleni jotakin tarjoan, miksen sitten lasten? Yleensä suoraan koulusta tulleet syövät välipalan täällä ja pääruoan sitten kotonaan.

Jos olen töissä, lapsi on iltiksessä, missä useinmiten tekee läksyt, yhdessä sitten tarkistetaan. Useinmiten teen ruoan valmiiksi edellisenä iltana, ettei koko ilta tuhraannu sen odotteluun.

Ulkoilla saa ennen ja/tai jälkeen ruoan. Kotiintuloaika on klo 19 viimeistään. Harvat ekaluokkalaiset jättävät/vanhemmat antavat jättää läksyjentekoa näin myöhäiselle, eiväthän he enää tuohon aikaan jaksa - meillä ainakaan. Tunti jää aikaa iltapalalle, -pesuille ja -sadulle.

miau

Vierailija
14/16 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

10v & 1v tytöt sekä 8v & 5v pojat... 1v ei tietenkään kavereilla oleile ;D Mutta muut kyllä, 5veen kaverit joiden kanssa leikkii, asuu naapurissa, joten syömiset onnistuu kun on sovittu pojan kanssa että klo 17 on ruoka, niin poika käy syömässä ja yleensä menee vielä tunniksi kaverille.

10v ja 8v kun tulevat koulusta (viimeistään klo 14 pääsevät) niin yleensä läksyt hoidetaan alta pois heti ensimmäisenä sen jälkeen välipala, kolmantena vasta kaverit. Syömään tulevat hekin klo 17, pari tuntia vielä kavereitten kanssa leikkimistö ja seitsemältä ollaan kotona loppuilta. Viikon loppuisin myös seitsemältä kotiin, joskus saatan antaa olla kahdeksaankin asti noiden 8 ja 10 vuotiaitten. :)

Vierailija
15/16 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja meillä on nukkumaan meno aika viimeistään klo 21.00

usein 5v on kuitenkin jo 20.30 unessa, ja isommatkin harrastusten ja touhujen uuvuttamana.

Vierailija
16/16 |
03.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

OpettajanamariaII:

Ihmettelen opettajana ja äitini sitä, kuinka kotona tarvitsee olla vasta seitsemän , kahdeksan aikoihin.

Koululaisella on kotitehtäviä, jotka täytyy tehdä rauhassa. Ja on kokieta

Vanhempien tulee olla " ollaan vaan kuin ei oltaiskaan " joka päivä lasten kanssa.

Silloin lapsilta kulee miten koulussa sujuu jne.

Entäpä riittävät yöunet ? Terveellinen ruoka ?

Eikö vanhemmilla ole perusasioista hajuakaan.

Ihmettelen

Minä taas ihmettelen, että opettajana ajattelet, että läksyt tehtäisi vasta illalla??!! Meillä ainakin tehdään heti koulun jälkeen (kun välipala on syöty). Joskus jos jostain syystä läksyt pitää jättää iltaan ihan selvästi huomaa, että lapsi on aivan liian väsynyt.

Ja kun klo 19.00 on kotiin tuloaika/kavereiden lähtemisen aika, jää kyllä riittävästi yöunille aikaa; tytöllä kun koulu alkaa 4 päivänä klo 10 ja yhtenä päivänä klo 9. Ja kyllä meillä ollaan ihan perheenkin kanssa " tekemättä mitään" ; kavereilla ei ihan jokapäivä ja kokoajan olla =)

Mutta minuakin ihmetyttää joidenkin lasten kavereiden tapa " kerjätä" ruokaa tai milloin mitäkin. Ärsyttää aivan älyttömästi! Itse olen kyllä lapsille opettanut, että kotona syödään ja kylässä ei norkoilla mitään! Eri asia, jos kylässä tarjotaan niin sitten voi ottaa jotain jos haluaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän