Tuliaisia synnärille /ensimmäiselle kotivierailulle
Kysyisin semmosta, että onko tapana viedä laitokselle jotain tuliaisia (nallea, kukkia, suklaata yms..) kun tuttava/kaveri saa vauvan ja heitä menee katsomaan? Vai viedäänkö tällaiset vasta ensimmäiselle kotivierailulle?
Ja jos sinne jotain viedään, niin onko hyviä ehdotuksia? Myös ehdotuksia ensimmäiselle kotikäynnille vietäväksi otetaan vastaan...
-nanna- rv32
Kommentit (20)
jotain pientä ettei tarvii muuttoauton kanssa vauvaa kotiin viedä ;) ite tykkäsin kovasti kun omat vanhemmat toi frödingen suklaakakun lusikat törröttäen :D siitä tuoreen isän kanssa vedeltiin kakkua naamariin ja tunnustan... ramppasin aika tehokkaasti sairaalan jääkaapillakin sitä yksin vetämässä :) se on hyvä kun ottaa pakastimesta sairaalaan lähteissä niin on sopivasti osittain sulanut kun huoneeseen pääsette ja kestää sitten vähän pidemmänkin olon huoneen lämmössä kun on vähän jäinen vielä.
mulle kaverit synnärille toi vauvalle asun ja muutaman lelun. iso iso vanhemmat toi vaaleanpunaisen posliini kengän jossa kukkia. siitä on jäänyt mukava muisto. iso vanhemmat toi kukkia ja namia.
oli ihana saada tuomisia.
kotiin kun tuli kavereita niin toi aina mukavanaa pullaa tai jotain muuta syötävää. ja minä keittelin kahvit. ;)
ankka,tyttö2v ja masuasukki rv10 tasan
pojalle tuli muutama paketti vaatteita
niin mikä olisi ihanempaa kuin vaikka vuoka makaroonilaatikkoa tai vaikka lasagnea. Tuoreella äidillä ei aina voimia ruoanlaittoon ja ruokalahja on mainio!
kukkia, vauvalle muutama vaate ja sitten käytännöllisin asia oli vaipat (en ollut itse edes ajatellut koko asiaa niinpä ne oli jäänyt hankkimatta), kummipojan äidiltä sain sellaisen aloitus paketin jossa oli liivinsuojuksia, vauvan puhdistuspyyhkeitä, talkkia ja levy suklaata itse tykkäsin myös siitä kun tulivat heti kotiin päästyä käyttöön.
Ei sillä nyt hirveästi ole väliä, että mitä vie, mutta jos viet esim. vauvalle, niin vie mielellään myös isosisarukselle ja jos on vielä kovin pieni isosisarus, niin mieluummin kookkaampi (ei siis kalliimpi) kuin mitä vauvalle.
Niin ja jos kotiin menet, niin kokkailuinnot on aika vähissä yleensä vauvan kanssa, niin ihan paras vieminen on leivonnaiset koko porukalle eli teille itselle + vauvaperheenjäsenille.
Sairaalaan esim. hedelmiä (itse sain valmiiksi pestyjä viinirypäleitä, niitä oli mukava napostella imetyksen aikana) tai karkkia, kotiin ehdottomasti valmiit tarjottavat kahvin kanssa ja mielellään vielä lisäksi jotain valmista ruokaa perheelle.
Pienet tuliaiset ovat kivoja, myös synnärille tuotaessa. Itse sain aika paljon karkkia ja muuta syötävää että osa jäi syömättä. Olin myös sektio potilas, jolloin en pariin? päivään saanut södäkkään kuin nestemäisiä ruokia. Nallet on myös kiva tuliainen vauvalle, tosin niitäkin alkoi kertymään. Samoin kukat. Kannattaa muistaa huomioida, ettei osta kovin voimakastuoksuisia kukkia.
Omasta mielestäni kivoimmat tuliaiset olivat käytännön lahjoja: leivonnaisia, vaippoja, kahvipaketti tai vauvalle vaatetta.
olen tykännyt kun itselle/vauvalle tuotu jotain henkilökohtaista: vaatetta vauvalle, pieni pojan/tytön huopa, Vauvan lelu jne.. Itelle olen ollut onnellinen onnen toivotuksista ja suuresta halauksesta :)
Itse olen vienyt sellaista mitä just ajattelee että on oikeesti tarpeellista/säilyy muistona :) Yksi ihana on viedä sairaalaan oikeaan väriin sopiva valokuvakansio. Sen takuulla muistaa ja on käyttöä.
Itse nykyään " inhoan" pehmoja..(jos joku tuo yhden niin saa 2 viedä mennessään, hih) Pienet ensi kengät pojalle/tytölle. H&M liikkeesä saa esim edullisesti ihania ja suloisia jos ei halua kamalasti sijoittaa, takuulla on hellyyttävät äidistä ja isästä :O)
On ihanaa saada lahjoja. Vauvalle vaatetta tai ensileluja. Äidille herkkuja tai kukkia tai vaikka joku lastenhoitokirja.Tai äidille joku naistenlehti.
Kotiin syötävää tai vauvalle jotain.
Meillä ei olisi ollut käyttöä vauvankengille, mutta toiset niistä tykkää.
Synnytyslaitokselle sain kukkia ,vauvanvaatteita muutaman ja karkkia,olin nyt 7V neidistä viikon sairaalassa joten oli kiva saada yhtä sun toista,lapsen isä sitten kantoi kaikenlaista sinne välillä piti oikein toppuuttaa sitä mutta kaikkein paras asia oli kun isäni otti neidin syliin ja iotki onneksta mulle kun oli sanottu vain 4V aiemmin etten ikinä saisi lapsia no ei neidin tekemiseen ihmeempiä tarvittu vain pala kapinaa lääkäreitä ja heidän diagnoosejaan vastaan.
heidi rv20+6
Meidän neiti sai synnärille ISON koirapehmolelun, sellaisen joka vei suunnilleen puoli aikuisten sänkyä... =/ Sitä ja muutamaa muuta isompaa pehmolelua oli kamala raahata kotiin laitokselta. Ihania lahjoja olivat, mut vähän turhan isokokoisia.
Vauva ei paljoa lahjojen päälle perusta, mut äidille kannattaa viedä jotain hemmottelua tai herkkuja. Itse sain lahjakortin jalkahoitoon ja voi sitä nautintoa kun sinne viimein pääsi. Itku pääsi jo korttia saadessa.
Kotiin mentäessä joko jotain hyödyllistä, vaippoja, ruokaa tai vaatetta. Leluja ehtii tulemaan myöhemmin ihan liiaksikin asti.
~Murmutti 27+6
...en veisi, kotiin kylläkin. Monessa sairaalassa huoneet ovat ahtaita ja mammoilla kaikenlaisia heinäallergioita. Jos vaatetta viet, niin suosittelisin jotain muuta kokoa kuin 50 tai 56. Pikkuvaatteita tulee monesta paikasta lahjaksi, ja jäävät pieniksi alta aikayksikön.
Äidille jotain naposteltavaa, hyvää luettavaa. Itse sain miehen kanssa punaviinilasit, siniset, aivan ihanat! Niistä juodessa tulee hyvät muistot mieleen :)
Itse sanon leikkokukille, ei kiitos! Mutta joku ruukussa oleva kukka, oi ihana muisto, jos muistaa kastellla :)
Jollakin oli kotiin viemisiksi ihana idea, lasagne tai joku vastaava!
pieniä vaippoja vauvalle. Vaatetta en veisi jos lapsia on enemmän ja pienellä ikäerolla, koska sitä on jo omasta takaa. Jos vie jotain lelua, kannattaa muistaa vauvan sisaruksiakin, jos siis pieni ikäero, koska mustasukkaisuus saattaa olla huipussaan.
Ja huomioikaa sisarukset ennen vauvaa, pelkkä vauvan ympärillä tohottaminen saattaa nostaa kateuden pintaan...
Joku tykkää jostakin, toinen taas toisesta. Itse tunnet ystäväsi parhaiten :)
Onnipapunen 24+1 ja " iivari" 1v4kk
kotiin sitten melkeen mitä vaan - vaippapaketista alkaen lapsiperheessä on käyttöä monelle jutulle...
mun kaverit on sanoneet tykkäävänsä, että vie jotain pullaa tai muuta vaikka itseleivottua, niin ei juuri synnyttäneen äidin tarvi ruveta pähkäilemään kahvipöydän antimia.
mä oon " yleensä" vienyt jonkun pikkujutun vauvalle (esikoiselle ylees jonkun " oikean" vauvatavaran, monilapsiseen perheesen jotain kuluvaa, kuten vaippoja) ja lisäks marjapiirakan tai pasteijoita tms.
kun meillä on kaksi kissaa kotona, ja leikkokukat on ennenpitkää AINA vesineen päivineen lattialla.. yleensä heitän puskan melkein heti pois kun vieraat on menneet, kun ne kissat ihan joka ikinen kerta kaataa sen maljakon.
(olisivat kyllä kauniita ja kivoja, mutta se sotku ja mahdollisesti parketille ja pöydän pinnalle aiheutuneet vahingot ei, etenkin jos heti ei kaatunutta pottia huomaa)
synnärille itse haluaisin kukkien sijasta jotain pientä herkkua, namia tai viinirypäleitä, jne
vauvalle tuomiseksi olen ite aina vienyt jonkun pienen vaatteen (body ja potkarit, potkupuku tms), tai jonkun pehmohelistimen. ainun pupu on kans ihana. esikoinen sai sen lahjaksi, ja on ollut rakas. =)
poika sai myös aika paljon vaatteita lahjaksi, mikä on kiva juttu, kun sen sitten itse tavallaan säästää, kun ei tarvitse niin paljoa hankkia ite.
huomasin, että suurin osa saaduista vaatteista oli 60-62 kokoa, eli paljon saman kokoisia kuin äitiyspakkauksessa, ja jäivät sitten yhtä aikaa pieneksi.
tästä viisastuneena itse vien yleensä vauvan paketissa 68-74 kamppeet, niin menevät sitten vähän myöhemmin, ja ehkä pidempäänkin. ;)
jos menette kotiin ekalle vierailulle, niin olkaa ensin kiinnostuneita perheen muista lapsista!
muksuille voi iästä ja perheen karkkikulttuurista riippuen viedä vaikka namit, tai värityskirjat tai jotain, ei kallista kuitenkaan tarvi olla. kunhan jotain.
sitten sen vauvan paketin voi antaa jommalle kummalle vanhemmalle vähän vaivihkaa muksuilta, ja tiedustella isoilta sisaruksilta että kuultiin että teillä onkin uusi pikkusisko/veli, näyttäisittekös mulle sitä vauvaakin...
-ennis- ja sintti rv34+4
Kun ei kukaan näyttänyt hoksaavan tätä asiaa.. kun täällä Rovaniemellä ainakaan ei äitiä ja vauvaa saa tulla katsomaan kuin vauvan isovanhemmat ja mahdolliset vauvan sisarukset.
En tiedä sitten miten muualla, mutta täällä ei ainakaan saanut ystävätkään tulla laitokselle.
Niin ja sitten täällä on myös laitokselle kukkien vieminen " kielletty" . Varmaan juuri noiden allergioiden takia.
Mutta olisihan sitä sitten kotiin kiva saada jotain, vaikka juuri syötävää, tai leivonnaiset kahvin kanssa. :) Ellei halua sitten viedä jotain joka säilyy kauemmin. :D
Meidän sairaalassamme kukkia saa tuoda, jos se kaikille huonekavereille sopii. Yöpöydälle mahtuu kuitenkin max. kahdet kukat, joten monilta niitä ei " pysty" ottaa vastaan (menevät isukin iloksi kotiin). Meillä vieraita voi ottaa vastaan siihen varatussa erityisessä huoneessa tai kahviossa, mutta tähänkin suositellaan malttia! Mulla kävi parit sukulaiset pyörähtämässä molemmilla kerroilla.
Vauvan pakettia tärkeämpi tuntui toisella kerralla olevan " iso" siskon paketti.
Omista lahjoista muistan ainoastaan lehden ja suklaan, joten ne taisivat tulla kohdilleen!
Mie en kovin perusta kukkasista, mieluummin ottaisin jotain käyttötavaraa tai syötävää. :)
Ystäville koottiin paketti, kun käytiin heidän kotonaan katsomassa vauvaa. Pakettiin kuului baby-koon vaippoja, kosteuspyyhkeitä, vauvalle body, vanhemmille suklaata ja koirille herkkupaloja.
Mä tykkäsin hirveesti kun sain suklaata ja toi pari tyyppiä sitten vauvallekin vaatetta. Itse en oo niin kukkien perään mutta kyllä nekin sopii kuvaan. Pari kimppua sain synnärillekin.