Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kovakouraiset ultraajat

16.01.2007 |

Hei,

Ihan mielenkiinnosta kysyn onko teillä muilla tullut vastaan kovakouraisia ultraajia? Olin eilen ultrassa ja kätilö paineli henkensä edestä mahaa niin, että lopulta mulla oli tosi tukalat oltavat. Tänään kun heräsin oli olo kuin pahoinpitelyn jäljiltä ja vatsaa aristaa. Täti vaan hoki, että ei saa kunnon kuvaa, kun vauva on niin hankalassa asennossa.

RV 22+3

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultrasi todella rajusti, sattui ultratessa.

sen jälkeen kotona huomasin että pari tippaa oli kirkasta verta tullut.

sen jälkeen ei kyllä ole tullut verta ja kaikki pitäisi muutenkin olla ok.

mutta todella huono kokemus siitä lääkäristä helsingissä...

pitäisi aina muistaa sanoa!! itse kyllä sanoin lääkärille että sattuu mutta lääkäri vain sanoi että koita kestää, kohta on ohi...

ei ultraa kuitenkaan tarvitse runnoa sisällä....

Vierailija
2/5 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että valitettavasti muuten lääkäri ei saa tarpeeksi hyvää kuvaa sikiöstä... toki joskus joku voi olla täysin välinpitämätön siitä, miltä ultraus potilaasta tuntuu, mutta ainakin omalla kohdallani jouduttiin välillä painamaan kovastikin, että saatiin huonolla laitteella sikiö esiin. Mulla on rasvapeitteitä aika runsaasti, joten sekin vaikutti näkyvyyteen. Hyvällä laitteella taas toinen lääkäri sai ilman painamistakin näkymään. Toisaalta tässä jälkimmäisessä ultrassa ei tarvinnut tutkia sydämen rakenteita yms., joten ei tarvinnut niin tarkkaa kuvaa.

Verta tulee herkästi etenkin loppuraskaudesta kaikissa tutkimuksissa, mutta se ei ole vaarallista. Silloin usein kovempi käsittely vähän edistääkin synnytystä, joten saattaa olla lääkäreillä ihan tarkoituskin. Mutta ap taisikin puhua vain ultrista, joten tää meni aiheen vierestä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rv 9 menin sairaalaan kaukana kotoa kun alkoi todella kovat kivut ja seisominenkin suorassa teki tuskaa.

Sairaalassa sain loistavaa palvelua se täytynee mainiata mutta yksi ultraaja olisi saanut jäädä kohdalle osumatta.

Hän todella runnoi ja kysyi " mistä vatsa on kipeä?" näytin vatsanpäältä oikeaa ala kulmaa niin sitten se lääkäri tökkäs sillä emätin anturilla sinne oikealle puolelle ja kysyi että " tähänkö?" Sattui aivan mielettömästi! Ajattelin et potkasen kohta koko lääkärin pois sieltä tutkimasta mut se ehti ensin. Tökkäsi sitten vasemalle ja kysyi " entäs täältä?" sitten mulle riitti.

Vasen puoli ei olluyt kipeä kun tutkimukseen tulin mutta sen jälkeen oli melkein oikeata kipeämpi.

Nostin päätäni ja sanoin että nyt loppu kun sattuu niin paljon. Jouduin osastolle seurantaan kipujen kanssa ja siellä ilmoitin, että jos tämä kyseinen mieslääkäri aikoo tutkia vielä niin kieltäydyn hoidosta.

Sain toisen lääkärin.

Ymmärrän että ultraaja joutuu esim. vatsanpeitteiden takia painelemaan ja sen tutkimuksen tarkoitushan on saada tutkittua sikiötä. Mulla kuitenkin oli tulehdus ja muutenkin paikat tosi " tulessa"

Rohekasti vaan sanomaan jos sattuu, eiköhän kokenut ultraaja pysty selittämään ainakin miksi pitää painaa tai yrittää olla varovaisempi.

ki-ra rv 22

Vierailija
4/5 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ois pitänyt vaan avata suunsa, mutta hävettää myöntää pelkäsin tätiä ja aattelin, että jos valitan se " riemastuu" siitä vielä enemmän.

Vierailija
5/5 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin esikoisen aikana rakenneultrassa rv18+ Brunolla Femedassa. Kunnallisessa ultrassa oli löydetty plexuskystia vauvan aivoissa ja tämän takia menimme Brunolle. Vauva oli raivotarjonnassa pää tosi alhaalla ja Bruno joutui painamaan anturilla TOSI kovasti, jotta näki vauvan aivot.

Minä valahdin kivusta valkoiseksi ja alkoi pyörryttää. Loppu-ultraus tehtiinkin minun ollessa kylkimakuulla. En vain kestänyt sitä kipua enempää selälläni. Ultrauksen jälkeen oli pitkään alavatsa todella hellä ja supistuksiakin tuli vähän. Mutta tämä oli välttämätöntä, jotta näimme, että kystat ovat " ok" ja vauva muutenkin terve rakenteeltaan.

Vauvaahan se ei satu, mikä on tietysti tärkeintä. Mutta hyvin epämiellyttävää se oli kyllä minulle :(