Joku väitti täällä äsken, että syyhy tarttuisi julkisesta liikenteestä tai vaatekaupasta. Ei pidä paikkaansa.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010256662.html
"Suurin tartuntariski on aina suorassa, intensiivisessä fyysisessä kontaktissa. Nopeat kontaktit kuten kätteleminen tai halaaminen eivät vaaraa yleensä aiheuta, Lakoma selventää."
"Usein tartunnat leviävät samassa taloudessa, jossa perheenjäsenet ovat läheisissä tekemisissä keskenään. Jos perheessä jaetaan vaatteita, vuodevaatteita tai pyyhkeitä, joita ei jokaisen käyttökerran jälkeen pestä, voi syyhy tarttua myös niiden välityksellä, Lakoma kertoo."
"Hotellihuoneen lakanat. Sellaisista lakanoista, joissa on nukkunut joku muu eikä niitä ole pesty ennen kuin niihin siirtyy seuraava nukkuja, voi siis tartunnan saada. Sen sijaan hotellin lakanoihin voi hypätä huoletta, eikä hotellivierailulle tarvitse ottaa mukaan omia lakanoita tai makuupussia."
"Junassa, lentokoneessa ja bussissa voi myös matkustaa levollisin mielin, sillä Lakoman mukaan penkeiltä tartuntaa ei voi saada."
"Syyhy ei tartu kovilta pinnoilta, joten julkisesta vessasta tartuntaa ei voi saada, Lakoma kertoo."
"Syyhy ei tartu myöskään vaatenaulakosta: tartuntariski on olemassa vain, jos tartunnan saaneen käytössä olleet vaatteet pukee itse päälleen heti pesemättä niitä välissä."
"Seksikontaktissa syyhy voi tarttua, sillä intensiivinen ihokontakti on merkittävä tartuntatapa, Lakoma kertoo."
Kommentit (169)
Miksei ukrainalaisia hoideta? Vai eivätkö he osaa tai uskalla hakeutua hoitoon? Kaikki kuitenkin tietävät, heiltä tuo syyhy tarttuu ja leviää.
Olen saanut syyhyn uusintatartuntana aina, kun koittaa toimistopäivä (1-2 pv / kk) joko työpaikalta tai julkisesta liikennevälineestä. Kohta en jaksa tätä rumbaa.. Olin lomalla 5 viikkoa, eikä silloin syyhyä näkynyt (onnistuneen hoidon jälkeen). Kuukaudesta menee 2 viikkoa syyhyrumbaan ja 2 vko syyhyvapaita päiviä. Pahempi kuin uusperhesäädöt. Ei ole lapsia kotona levittämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun ei tarvitse uskoa sitä, niin on kuitenkin käynyt.
Mitä hyötyä sinun on yrittää väittää palstalla jatkuvasti, että syyhy tarttuisi vain intensiivisessä ihokontaktissa?onko sinulla syyhy, mutta et viitsi hoitaa sitä pois ja harmittaa, jos muut eivät siitä tykkää?..
Todista, että on niin käynyt. Ennemmin uskon terveydenhuollon ammattilaisia ja tutkittua tietoa syyhyn leviämistavoista, kuin random-palstalaisen änkyröintiä.
Kohta varmaan joku tulee sanomaan, että tietää tyypin, joka on saanut HIVin jonkun positiivisen aivastuksesta.
Terveydenhuollon ammattilainenkaan ei usein tunnista syyhyä. Lukevat vastaanotolla netistä että sormenvälit... Voi tarttua ihan muuallekin. itsellä tarttui polveen ja vasta kolmas erikoislääkäri tunnisti.
Ainut mahdolisuus minulla oli, että sain yleisövessasta.Yksinasuja ja muualla en ollut käynyt
TJL.n johtaja Lakoma höpisi aiemmin että bentsyylibentsoaattia ei saa käyttää ja kappas NYT ON APTEEKISTA reseptittä saatavilla, ihan samaa ainetta jota Puuilosta on saanut hevososastolta halvalla 0,5 l pulloissa
Bentsyylibentsoaatti on muissa Euroopan maissa jo kauan ollut saatavilla syyhyn hoitoon, mutta Suomi, änkyrämaa
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut syyhyn uusintatartuntana aina, kun koittaa toimistopäivä (1-2 pv / kk) joko työpaikalta tai julkisesta liikennevälineestä. Kohta en jaksa tätä rumbaa.. Olin lomalla 5 viikkoa, eikä silloin syyhyä näkynyt (onnistuneen hoidon jälkeen). Kuukaudesta menee 2 viikkoa syyhyrumbaan ja 2 vko syyhyvapaita päiviä. Pahempi kuin uusperhesäädöt. Ei ole lapsia kotona levittämässä.
Millä hoidat. ? Kuurit toistetava peräkkäin
Unohda Apteekin Nix voide, ei hävitä
Lakoma on ollut ihan pihalla koko ajan siitä. Onko koskaan edes nähnyt syyhyä ? ? Sanoi viime vuonna että bentsyylibentsoaattia ei saa käyttää, voi muka olla vaarallista. Nyt on apteeksit saatavana. .😂 Useimmat lääkärit eivät. tunnista syyhyä. Lukevat vastaanotolla netistä oireista. Kaikilla ei oireet ole samanlaisia, eikä ala sormiväleistä, niinkuin usein sanotaan. Vielä harvempi tunnistaa karstasyyhyn . Näyttää kapiselta ketulta, paksu karsta
Olis kiva että jos tietää sairastavansa syyhyä, ei menisi sovittelemaan niitä vaatteita sinne kauppaan. Se on aika itsekästä ja ajattelematonta....
Syyhyn Hoitoon - https://tonzes.com/syyhy.htm Hyvä tuote. Toimii nopeasti ja tehokkaasti. Yksi kuuri = koko vartalo voitelu (erittäin tarkasti kokonaan) yhtenä iltana ja tämä toistetaan 2 viikon päästä. Itse tein kyseisen kuurin 2 kertaa eli minulla kesti 4viikkoa homma yhteensä koska otin täysin varman päälle ja se jälkikäteen ajateltuna kannatti täysin.
Tottakai syyhypunkki voi tarttua julkisesta liikenteestä. Voi tarttua myös lentokentän tuoleista tai muistakin odotustiloista. Jos siinä paikalla on aiemmin istunut joku, jolla on syyhy, niin punkkeja on voinut tippua tuolille. Julkisessa liikenteessä joutuu myös usein istumaan niin lähellä, että vieressä istuvaltakin voi tarttua.