Joku väitti täällä äsken, että syyhy tarttuisi julkisesta liikenteestä tai vaatekaupasta. Ei pidä paikkaansa.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010256662.html
"Suurin tartuntariski on aina suorassa, intensiivisessä fyysisessä kontaktissa. Nopeat kontaktit kuten kätteleminen tai halaaminen eivät vaaraa yleensä aiheuta, Lakoma selventää."
"Usein tartunnat leviävät samassa taloudessa, jossa perheenjäsenet ovat läheisissä tekemisissä keskenään. Jos perheessä jaetaan vaatteita, vuodevaatteita tai pyyhkeitä, joita ei jokaisen käyttökerran jälkeen pestä, voi syyhy tarttua myös niiden välityksellä, Lakoma kertoo."
"Hotellihuoneen lakanat. Sellaisista lakanoista, joissa on nukkunut joku muu eikä niitä ole pesty ennen kuin niihin siirtyy seuraava nukkuja, voi siis tartunnan saada. Sen sijaan hotellin lakanoihin voi hypätä huoletta, eikä hotellivierailulle tarvitse ottaa mukaan omia lakanoita tai makuupussia."
"Junassa, lentokoneessa ja bussissa voi myös matkustaa levollisin mielin, sillä Lakoman mukaan penkeiltä tartuntaa ei voi saada."
"Syyhy ei tartu kovilta pinnoilta, joten julkisesta vessasta tartuntaa ei voi saada, Lakoma kertoo."
"Syyhy ei tartu myöskään vaatenaulakosta: tartuntariski on olemassa vain, jos tartunnan saaneen käytössä olleet vaatteet pukee itse päälleen heti pesemättä niitä välissä."
"Seksikontaktissa syyhy voi tarttua, sillä intensiivinen ihokontakti on merkittävä tartuntatapa, Lakoma kertoo."
Kommentit (169)
Oireet ilmestyvät kuukausi tartunnan jälkeen. Harva muistaa missä on liikkunut noin kuukausi aiemmin hyvin tarkasti. Itse uskon saaneeni Imatran kylpylästä, jossa olin ollut kuukausi aiemmin. Mutta eihän se 100% varmaa ole.
Hullu väite, että ei tartu oikein missään muualla kuin perheen sisällä.
Miten se sitten sinne perheeseen pääsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, mikä disinformaatiokampanja tässäkin ketjussa, kun luullaan, että syyhy tarttuisi ilman kosketusta tai vaatteiden läpi! Joo joo, ja HIV tarttuu ilmasta!
Isojen kaupunkien ruuhkabusseissa esimerkiksi ei ole temppu eikä mikään koskea vaikka ventovieraan paljasta kättä useaan kertaan matkan aikana. Se bussi kun on TÄYNNÄ ja ihmiset heiluu sinne tänne.
Kaupassa myös tulee käpälöityä asioita paljain käsin. Jos jollain se syyhy on ja asioi siellä kaupassa, niin tottakai se saattaa levitä. Syyhy elää pinnoilla kuitenkin 1,5 päivää.
Nymfivaiheessa elää monta päivää. Se aikunen ei elä kauaa. Unohtavat että sillä on kehityksessä monta vaihetta
Mistä tämä tieto on perä
Koko v
kuluneen viikon ajanhan uutisissa on ollut useitakin syyhyinfoja päivittäin. THL:n edustaja puhuu punkin elävän kolmekin vuorokautta, jossain muualta luin 7 vrk
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010271058.html
ERI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se syyhy kyllä tarttuu bussissa ja junassa vierustoverilta. Ei tarvitse kosketusta
Eikun se punkki tajuaa, ettei julkisissa kulkuvälineissä ole sopivaa tarttua uuteen kantajaan.
Mulle tuli kerran syyhy tutulta, joka istui sohvallani vartin. Mutta ilmeisesti sen ei olisi pitänyt näin tarttua kun ei kerran bussin penkistäkään tartu.
Talvella on niin paljon vaatetta päällä, että tuskin syyhy tarttuu julkisissa kulkuvälineissä. Se tarvitsee ihokosketuksen. Kotona kyläillessä oleva on susävaatteet päällä ja varmasti paljas ranne tm. on koskettanut käsinojaa tai tyynyä. Sinä sitten olet sanan vuorokauden aikana koskettanut samaa kohtaa. En hetkeäkään usko, että voisin saada syyhyn junassa vierustoverilta, kun takkimme tai housumme osuvat toisiinsa.&n
Elää kauemmin, nymfivaiheessa jopa 5 pv tietyissä olosuhteissa
Miehen kaverin vanhempien luona on/oli vierashuone.
Pitivät itsestään selvänä, että ei niitä vierashuonren sängy lakanoita vaihdeta yöpyjien välillä.
Itse järkytyin. Eli kaikki ei ole aina sitä, mihin on itse tottunut.
Syyhy on hyvin usein sormien välissä.
Syyhykäsi koskee penkkiin bussissa ja sitten seuraava syyhytön käsikoskee penkkiin.
Tai vaikka bussin tolppaan. Miksi ei muka siirtyisi syyhy.
Vierailija kirjoitti:
Miksi syyhysiivous on niin tärkeää, jos hotellissa riittää pelkkä lakanoiden vaihto ja perussiivous muutaman tunnin välein tulevien asiakkaiden välillä? Miksi kotona pitäisi pestä koko ajan pyykkiä? Puolipitoinen vaate vain samaan kaappiin muiden kanssa. Eihän se siirry tekstiilistä toiseen ja on kuollutkin kun vaikka ylihuomenna penkoo samaa kaappia. Onhan kaupoissakin sovitettavia vaatteita sitä paitsi. Miksi kotisohvalle pitäisi tehdä mitään? Sama sohva tai muu pehmustettu kaluste ei haittaa mitään työpaikalla tai oppilaitoksessa.
Ei taatusti kuole parissa päivässä
Näin talvella, kun ihmisillä on paksut vaatteet, ei varmasti tartu bussien/ junien penkeistä. Entäpä kun lämpimät kelit tulevat ja ihmiset istuvat busseissa ja junissa pitkän aikaa? Shortsit tai lyhyt hame päällään? Jos edellisellä istujalla ollut syyhy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi syyhysiivous on niin tärkeää, jos hotellissa riittää pelkkä lakanoiden vaihto ja perussiivous muutaman tunnin välein tulevien asiakkaiden välillä? Miksi kotona pitäisi pestä koko ajan pyykkiä? Puolipitoinen vaate vain samaan kaappiin muiden kanssa. Eihän se siirry tekstiilistä toiseen ja on kuollutkin kun vaikka ylihuomenna penkoo samaa kaappia. Onhan kaupoissakin sovitettavia vaatteita sitä paitsi. Miksi kotisohvalle pitäisi tehdä mitään? Sama sohva tai muu pehmustettu kaluste ei haittaa mitään työpaikalla tai oppilaitoksessa.
Tsot tsot! Ajattelet liian fiksusti. Käsky on käynyt, kuljetaan vaan laumana. Jos julkisten penkeistä tai kirjaston sohvasta tauti ei tartu, se ei tartu, koska niin sanotaan.
Ensi viikolla voi jo tarttuakin ja sitten laumana uskotaan, koska niin sanotaan.
Saattaa toki olla, että penkki- tai sohvapassilla ei tartu mikään. Se on hyv
Lukisit sinäkin jotain muuta kuin salaliittoteorioita, niin ei tarvitsisi tulla tuollaisia kommentteja laukomaan Odota kun saat syyhyn, voi jotain oppia
Vierailija kirjoitti:
Ällöttävää, miten siistiin Suomeen (joka tietääkseni oli sivistysvaltio) on tullut kaikenlaista inhottavaa tautia jne?
Nukkuvatko ihmiset paskaisissa lakanoissa viikko tai kuukausitolkulla? Miten tähän on tultu?
Meillä vaihdetaan viikottain lakanat ja pyyhkeet ja pyykki pestään 60 asteessa. Vuodevaatteet tuuletetaan.
On menty pahasti taaksepäin, muistan 60-luvulta luteita, mutta siitä on jo aikaa.
Syyhy on suuri ongelma monessa muussakin maassa tällä hetkellä, esim. Britanniassa. Totta kai se jossain vaiheessa sitten Suomeenkin rantautui, niin kuin muutkin sairaudet. Suurimpana syynä leviämiseen on kai se, ettei nykyiset lääkkeet enää tehoa niin hyvin. Ja se, ettei ihmiset ole osanneet varoa syyhyä, kun ei siitä vuosikymmeniin ollut ollut haittaa. Itse en ainakaan ennen tämänhetkistä "epidemiaa" tiennyt syyhystä mitään, vaikka sanan syyhypunkki tiesinkin. Luulin että se oli joku menneisyyden juttu.
Oletteko te syyhy-uhkan takia jättäneet asioita tekemättä, paikkoihin menemättä?
Kuinkahan tässä nyt täytyy taas alkaa rajoittaa tekemisiään.. Koronasta päästiin niin nyt tämä. Silti se voi jostain tulla meillekin vaikka kuinka varoisia. On monta henkeä tässäkin taloudessa.
Tuntuu, että kutittaakin koko ajan kun tästä aiheesta joka paikassa lukee.
Minulla on hieman ongelma. Sain syyhyn ja istuin työpaikalla tietyllä tuolilla joka päivä aamusta iltaan. Tein syyhyhoidot nyt pe ilta-la päivä ja vielä huomenna su. Maanantaina pitäisi mennä taas töihin ja istua sillä tuolilla koko päivän. Siinä on pehmustus ja kangasta, eikä sitä voi vaihtaa.
Mitä tekisitte? Pelkään saavani sen siutä tuolista takaisin, enkä millään haluaisi, voitelut ja pyykkäykset ja siivoukset ovat olleet aika rankkoja. Jos alan peittää tuolia jollain muovikelmulla, muut varmaan pitävät minua hulluna, se on aika julkinen paikka ja se herättäisi aika lailla ihmetystä. Pelkään oikeasti, että saan sen siitä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Hysteriaa. Ei varmasti tartu kovin helposti tai muuten tartunta olisi joka ikisellä.
Koulun asuntolassa tarttui lähes jokaiseen vaikka oli omat huoneet. Ihan yhteissohvilla istumalla ja osa käytti samaa pesukonetta. Intissä kans yks tupa jossa puolella syyhy ja muutamalla kulkeutu kotiväelle asti.
Naaras munii ja munii ja niistä tulee uusia naaraita, jotka haluu todellakin löytää uuden kodin ja tarttuu aika hanakasti sitten kaikkeen mikä liikkuu, tekstiilin kautta jos ei ihokontaktia saa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hieman ongelma. Sain syyhyn ja istuin työpaikalla tietyllä tuolilla joka päivä aamusta iltaan. Tein syyhyhoidot nyt pe ilta-la päivä ja vielä huomenna su. Maanantaina pitäisi mennä taas töihin ja istua sillä tuolilla koko päivän. Siinä on pehmustus ja kangasta, eikä sitä voi vaihtaa.
Mitä tekisitte? Pelkään saavani sen siutä tuolista takaisin, enkä millään haluaisi, voitelut ja pyykkäykset ja siivoukset ovat olleet aika rankkoja. Jos alan peittää tuolia jollain muovikelmulla, muut varmaan pitävät minua hulluna, se on aika julkinen paikka ja se herättäisi aika lailla ihmetystä. Pelkään oikeasti, että saan sen siitä takaisin.
Laita siihen muovipussi ja päälle joku hieno kangas
Vierailija kirjoitti:
Näin talvella, kun ihmisillä on paksut vaatteet, ei varmasti tartu bussien/ junien penkeistä. Entäpä kun lämpimät kelit tulevat ja ihmiset istuvat busseissa ja junissa pitkän aikaa? Shortsit tai lyhyt hame päällään? Jos edellisellä istujalla ollut syyhy?
Syyhy ei tartu vaatteiden läpi. Syyhyiho tai syyhypinta tarvitsee aina suoran kontaktin ihoon, jotta tarunta voi tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Vie oma tuoli mukana sinne ennen työvuoron alkua. Siirrä se syyhytuoli sivuun (piiloon). Jos joku työkaveri huomaa uuden tuolin, niin sano että kokeilet tällaista, olisiko parempi? Sano että on ollut selkä/jalkavaivoja. Sitten kun tarvittava aika (viikko?) on kulunut palautat syyhytuolin takaisin käyttöön ja kiikutat oman tuolin takas kotiin. Tuskin kukaan edes huomaa. Tule töihin ennen muita (kun muita ei ole paikalla) ja lähde myöhempään, kun roudailet tuolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syyhy ei tartu vaatteiden läpi. Syyhyiho tai syyhypinta tarvitsee aina suoran kontaktin ihoon, jotta tarunta voi tapahtua.
Takareidet on aika yleinen paikka mistä punkkikatastrofi voi alkaa. Viittaisiko yleisiin vessoihin esim.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie oma tuoli mukana sinne ennen työvuoron alkua. Siirrä se syyhytuoli sivuun (piiloon). Jos joku työkaveri huomaa uuden tuolin, niin sano että kokeilet tällaista, olisiko parempi? Sano että on ollut sel
Semmoinen satulatuoli ainakin on pienikokoinen ja helppo kantaa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie oma tuoli mukana sinne ennen työvuoron alkua. Siirrä se syyhytuoli sivuun (piiloon). Jos joku työkaveri huomaa uuden tuolin, niin sano että kokeilet tällaista, olisiko parempi? Sano että on ollut sel
Parempi peittää se työpaikan tuoli muovilla. Jos käyttää muuta tuolia, niin mitä jos joku työkaveri ottaakin sen "syyhytuolin" käyttöön?