Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa uusavutonta! Parsakaalista!

Vierailija
16.01.2007 |

Miten valmistan sen ruoan lisukkeeksi? Keitän? Varret vaanko, vai myös ne " kukinnot?"

Kauanko keitetään ja sopiiko sen kanssa joku muu kasvis, ja jos niin miten?

Mä en ihan totta tiedä yhtään ja olisin hurjan kiitollinen jos joku voisi neuvoa:)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska parsakaalista nimenomaan syödään vain ne kukinnot..

Vierailija
2/11 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkin verran, ja sen on ihan syötävää. Mutta ei toki sitä " kahvaosaa" sellaisenaan ruoaksi pilkota.

Mun mielestä porkkana sopii kaveriksi hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran, että vähän pehmenee, ei löysäksi. Vedet pois ja esim. voita vähän päälle. Mukana olen keittänyt kukkakaalia. Ja kuumana pöytään, jäähtyy nopeasti. 5 ja 3v:n superherkkuja.

Vierailija
4/11 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä on kaikkein eniten vitamiineja koko kasvista. Vain jos on kovin puutunut varren tyvi, se kananttaa jättää pois. Ja pitää pilkkoa pieneksi tai esikypsentää, muuten ei kypsy kunnolla samassa ajassa kuin kukinnot.

Kaveriksi sopii mikä vaan. Mun suosikkini on tomaatti-(herkku)sieni-parsakaali. Kesäkurpitsa ja munakoiso on kans ihan kivoja. Porkkanakin ok, mutta sillä on kanssa tuo eriaikaisen kypsymisen ongelma - raasta se esim paistokseen! PÄhkinätkin sopii mun mielestä.

OIKEASTA parsasta taas sitä kovaa vartta ei kannata mukaan laittaa.

Vierailija
5/11 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä keitän myös sen ' kahvaosan' . Siinähän on kaikkein eniten kuitua koko parsakaalista. Leikkaan pois vain n. 2 cm eli sen vanhan leikkauspinnan. Pilkon ja keitän n. 5 min pidempään kuin latvaosaa.

Vierailija
6/11 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä laitan sen sitten vaikka kukkakaalin kanssa pöytään...

Mutta voi auta armias, mitä se oikea parsa sitten on? Onko se edes samannäköistä?

Tuo minun on kyllä parsakaalia, mutta tahtoisinpa tuonkin jutun tietää.

Hävettää jo vähän tämä tietämättömyys;)

ap

Vierailija
7/11 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten sen erottaa helposti. Ne " oikeat" parsat eli asparagukset on niitä kapeita vihreitä tai valkoisia pötköjä, joita erityisesti keväisin on kaupoissa. Nytkin kyllä löytyy, mutta eivät ole niin hyviä.

Vierailija
8/11 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tankoja. Eli pitkiä suoria pötköjä, joiden päässä pieni " töyhtö" , eli kukinto. Näitä voi ostaa tuoreena, useimmiten niputettuna, tai sitten purkkiin säilöttynä.

Parsakaali taas on se kukkakaalimainen, jota saa myös valmiiksi pilkottuna pakastealtaasta. Ehdoton suosikkini.

Näiden kahden version maku on myös ihan erillainen.

Vierailija
9/11 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitä on sekä vihreää että vaaleaa. Huippuherkkua tuoreena. Tölkissä löydät tankoparsaa taatusti, sellaista lötköä, käytetään esim pizzassa joskus. Keväällä sitä alkaa saamaan tuoreena, nipuissa myydään vihannesosastolla. Keitä ja tarjoa voisulan tai bearnaisekastikkeen kanssa.

Parsakaali on se vihreä kukkakaalia muistuttava vihannes. Siitä pääasiassa syödään kukinnot, mutta se varsiosa on aivan syötävää myös, ei kannata pois heittää.

Googleta kuvahausta parsa ja parsakaali, eiköhän ero selviä.

Vierailija
10/11 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä oppii jotain uutta, niinhän se on, eikös?

Vierailija
11/11 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä vesi, lisää hieman suolaa ja laita latvaosat ja hieman vartta minuutiksi max 2 min kiehuvaan veteen. Hyvä lisäke liharuoille. Tuore ehdottomasti parempaa kuin pakastealtaan jutut.

Yleensä teen niin kun vesi kiehuu heitän parskaalin sekaan ja laitan lieden sivulle ja kannen hetkeksi. Tavoitteena on että jää sellaiseksi ettei väri muutu ja kukinnot hajoa.

Pitkä kypsennys tekee niistä lötköjä ja väri muuttuu ikävän näköiseksi. En suosittele. Ehdotettu 20 min pilaa parskaalin tehokkaasti.

Jos teet sosekeittoa niin käytä kukintojen lisäksi niitä tyviosia siihen tarkoitukseen. Keittoaika vähän pitempi kuin kukinnoilla. Voit jemmata näitä tyviosia pakkaseen (kiehautettuasi ja jäähdytettyäsi ne)

Googleta kuvat asparagus l. parsa (ei kaalikasvi) ja parsakaali l. broccoli

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme