Vatsa kramppaa menkkakipujen lailla ja kuumetta 37 astetta. Pitäisikö lähteä päivystykseen?
Pelkään että kyse on jostain vakavasta! Normaalisti ruumiinlämpöni on 36 :(
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei päivystykseen saa edes mennä ilman että on soittanut ensin, poislukien tietysti onnettomuudet ja vakavat sairaskohtaukset. Soitoilla pyritään estämään just ap'n kaltaisten hörhöjen turhat päivystykseen tulemiset, koska lääkäri ei kuitenkaan ota vastaan.
Höpö höpö. Totta kai saa mennä. Milläs heittävät pois? Saa siinä ainakin sairaanhoitajan arvion, ja hän laittaa eteenpäin jos on tarvis.
Sinun kannattaa soittaa päivystävälle sairaanhoitajalle tai 116117, mikä nyt teidän kunnassa on ohjeena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei päivystykseen saa edes mennä ilman että on soittanut ensin, poislukien tietysti onnettomuudet ja vakavat sairaskohtaukset. Soitoilla pyritään estämään just ap'n kaltaisten hörhöjen turhat päivystykseen tulemiset, koska lääkäri ei kuitenkaan ota vastaan.
Höpö höpö. Totta kai saa mennä. Milläs heittävät pois? Saa siinä ainakin sairaanhoitajan arvion, ja hän laittaa eteenpäin jos on tarvis.
Justhan mä sanoin, lääkäri ei ota vastaan. Lähettävät kotiin ja käskevät ottamaan aamulla yhteyttä terkkariin, viikonloppuna sanovat että soita maanantaina terkkariin.
37 ei ole kuumetta
äkillisessä vatdakivussa pitäisi ottaa yhteyttä päivystykseen. nykymaailmassa se tehdään soittamalla päivystysnumeroon 116117 Sieltä saa sitten tilannearvion, että pitääkö lähteä sairaalaan vai voiko jäädä odottamaan esim. seuraavaan päivään tai maanantaihin, jlloin tk:hon
Ruumiinlämpö on normaalisti korkeampi menkkojen lähestyessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Justhan mä sanoin, lääkäri ei ota vastaan. Lähettävät kotiin ja käskevät ottamaan aamulla yhteyttä terkkariin, viikonloppuna sanovat että soita maanantaina terkkariin.
Ja justhan mä sanoin, että kyllä ottavat, jos on aihetta. AP sanoo, että epäilee alkavaa umpisuolen tukosta. Kas näin! Tutkimuksiin pääsy, onko mitään vakavaa, on satavarmaa.
No mene käymään. Onhan nuo vatsakivut kestäneet jo aika kauan kuitenkin. En mä tuosta 37 asteesta olisi huolissaan, mutta vatsakivut kestäneet tosiaan jo tuon 12h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja justhan mä sanoin, että kyllä ottavat, jos on aihetta. AP sanoo, että epäilee alkavaa umpisuolen tukosta. Kas näin! Tutkimuksiin pääsy, onko mitään
Umpisuolentulehdusta epäilee joka toinen hysteerikko, jolla on vatsakipuja. Luuletko tosissasi, että sairaalan päivystävä lääkäri ne kaikki alkaa tutkimaan? No ei ala, ja just sun kaltaisten ihmisten takia sinne pitää soittaa ja sairaanhoitaja tekee arvion siitä, miten asiassa edetään. Kas näin!
Sairaanhoitaja voi tehdä päivystyksessäkin sen arvion, ja osuu enemmän oikeaan toisin kuin puhelimessa, jossa hänen ainut tehtävänsä on koittaa blokata asiakkaita tulemasta kuluttamaan resursseja.
Sinne vaan! Siitä niitä veroja maksetaan. Ei niistä terveysasemista, jossa on enemmän vartjoita kuin lääkäreitä palkattuina.
Ei ole ihme jos päivystykset ovat kiireisiä, jos kaikki tuollaiset "lällärit" ne täyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihme jos päivystykset ovat kiireisiä, jos kaikki tuollaiset "lällärit" ne täyttää.
Tiedät kyllä itsekin oikean syyn: terveyskeskukseen ei mene kuin hullut, ja siellä saa jonottaa jopa pidempään kuin päivystyksessä. Saattavat myös pistää monen tunnin jonotuksen myötä paikan vain kiinni sanomalla, ettei tänään ole enää lääkäriaikoja.
Päivystys on ainoa julkinen terveydenhoitopalvelu, joka edes etäisesti toimii. Sinne on AP:nkin viikonloppuna mentävä, jos kokee, että tarvitsee arviota tilastaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitkään jatkuneet vatsakivut ja lämmönnousu on huono yhdistelmä. Aloittajana soittaisin päivystävälle sairaanhoitajalle. Minulla vatsakivut ja pieni lämpö veivät minut muutamaksi vuorokaudeksi osastolle antibioottitippaan.
Kipu on kestänyt 12 tuntia. Olen ottanut kipulääkettä joka on laskenut kivun 8 asteesta n. 2 asteeseen