Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

****HELMIMAMMOJEN TIISTAI****

16.01.2007 |

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taasen paistaa aurinko kirkkaalta taivaalta ja on niin keväinen ilma, että oli minunkin pakko vääntäytyä ulos! Nyt sitten onkin paljon pirteämpi olo, vaikka vaan suuremmaksi osaksi seisoin tai istuin ulkona poikien leikkiessä.

Frog: Me remontoidaan vanhaa rintamamiestaloa (sauna ja suihkutilat vielä täysin vanhassa kuosissa, muuten melko valmista) ja heti alussa sovittiin, että niistä materiaaleista tehdään, mitkä eniten miellyttää, ei mitä saa kaikkein halvimmalla. Koska sitten sitä olisi aina harmitellut, että miksi ei otettu sitä kalliimpaa ja paremman näköistä. Meillä onneksi mies on ollut kanssani tässä suhteessa samaa mieltä ja jopa enemmän. Esim. vessan kalustus tuli vähän kalliimmaksi, kuin aluksi suunniteltiin, mutta olisi kyllä harmittanut jälkeen, jos oltaisiin tyydytty joihinkin lastulevykaapistoihin... Säästettiin sitten laatoissa. ELI mun pointtini tässä pitkässä sepustuksessa oli, että PIDÄ VAAN PINTASI, varsinkin kun olet alan ammattilainen!

Synnytyspäivän veikkaukseen: LA on mulla vasta 24.2, mutta ennen joulua veikkasin päiväksi 19.2. Silloin olisi 34+6, mutta en enää tuohon usko, sillä supistelut on melkein täysin loppuneet. Uusi veikkaukseni onkin 6.2 eli rv37+3. Toivottavasti pääsisin ainakin tuonne asti! Tosin minä olen meinannut tulla maailmaan jo rv20 tietämiltä asti, mutta meninkin syntymään vasta kolmepäivää yli lasketun! Eli ei sitä koskaan tiedä... Voipi kolomonen olla, että " roikun" täällä sun seurana maaliskuulle asti :)

Huomenna neuvolakuulumisia!

Pessi80 rv34+3

Vierailija
22/41 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut Nonalle! Ihanaa, että meistä joku on jo saanut vauvansa syliin.

Mua alkoi aivan hirvittää, kun luin noita painoarvioita. Mulla on ollut kolme ylimääräistä ultraa ja painoarviot rv30 1700g, rv33+1 2500g ja rv34+2 2630g. Tuon viimeisen arvion mukaan lääkäri katsoi, että vauva olisi rv40 n.4000g. Esikoinen taas syntyi rv42, joten mikähän jättiläinen sieltä tulee... Toivottavasti ei menis yliajalle!

Minäkin voisin arvailla vauvelin syntymäaikaa. Mulla la vasta 24.2 ja pahoin pelkään, että ei vielä silloin synny. Voisin veikata vaikkapa 3.3. jolloin olisi rv41+0.

Mulla on supistelut rauhoittuneet, kun viime viikon lepäilin ihan rauhassa. Maanantaina oli myös ylimääräinen istukkakontrolli ja onneksi istukka oli siirtynyt pois kohdunsuun edestä. Normaali alatiesynnytys on siis kuitenkin mahdollinen. Vauvaa varten on jo sänky ja hoitopöytä sekä vaatteet laitettu valmiiksi. Sairaalakassi on vielä pakkaamatta, mutta sitäkin varten on muistilista valmiina.

Tuiskuliina ja Kusti rv34+3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissu meni tosi hyvin, onneksi lapset olivat kiltisti ja sain myöskin hommattua kaikki tavarat mitä pitikin ja tietysti vähän extraa myös!

Nyt mun on pakko kysyä teiltä jo aikaisemmin synnyttäneet rakkaat palstatoverit, Oletteko olleet jotenkin erityisen väsyneitä lapsen syntymän jälkeen kun olette sairaalasta kotiutuneet? Mä oon jotenkin ollut aina tosi pirteä ja energinen, että mua kovasti kummastuttaa kun lueskelin tuota " vauvan katsomis tuliais keskustelua" . Mä en ollenkaan tajua miksi pitäisi viedä jotakin ruokaa perheelle jos on menossa katsomaan vauvaa. Okei, ymmärrän kyllä jos kahveelle on menossa niin voi sitä tuoreet pullat tms. hakea jostakin leipomosta, mutta kyllä mä kattosin hieman pitkään jos joku tulis meidän ovelle makaroonilaatikon kanssa!! Mulle on lähinnä rankaa yleensä nämä raskausajat ei suinkaan nuo vauva-ajat, oonko tosiaan jotenkin erilainen?

Nyt en kerkiä enempiä löpisemään....palaillaan taas!

t.kolomonen rv 34+1 edelleen

Vierailija
24/41 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua alkoi niin naurattaa sun viesti, että pakko vastata heti :DD ELi joo, musta sä kuulostat kyllä eriskummalliselta superäidiltä - siis sanon tän tosiaan hymyssä suin ja kaikella ystävyydellä :) !! Eli oot kyllä eka joka sanoo että pursuaa energiaa tultuaan sairaalasta!

Mulla kokemusta vasta yhdestä reissusta, mutta sen kolmen valvotun sairaalayön jälkeen en voinut todellakaan sanoa olevani energinen, ja olisin hyppinyt riemusta jos joku ois ilmaanutnut makaronilaatikon kanssa ovelle! Siis synnytin yöllä ja 2 seuraavaa yötä meni hormonimyllerryksessä valvoessa, ja sitten kotoiduttua alkoikin jo painaa se yöheräily (vauva söi hitaasti rintaa yöllä, olin valveilla aina puolesta tunnista puoleentoista tuntiin per syöttö, eli mitä siinä kolmen tunnin syklissä nyt sit ehti nukkua, tunnin pari aina ja taas ylös..)

Ja sit meillä alkoikin koliikki, eli lopun varmaan arvaat...

Eli kyllä - tällä kerralla vuoraan kaapit ja pakastimet täyteen ruokaa ja meille saa tulla ruokien ja herkkujen kanssa kylään :)))))

Vierailija
25/41 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa nyt sitten että olen ainut!!! Kyllä ihmiset mua ovat ennenkin kattoneet pitkään, kun oon niille sanonut etten ollut yhtään kokonaista yötä nukkunut 1,5 vuoteen ja kerroin et meille tulee perheen lisäystä =) Pitivät siis silloin jo hulluna, no nyt sitten kyllä oon saanut nukkuakin välillä kun kakkosen ja kolmosen välille tulee jo 3 vuotta ikäeroa, mutta ei mua valvomiset ahdista lainkaan. Meillä ei tosin oo ollut mitään koliikkitapauksia, eli ehkä saan nyt sitten sellaisen hoidettavaksi niin loppuu nää munkin energia purkaukset! Meillä on siis vissiin vauvat olleet ihan liian helppoja, mulla on se käsitys että vauvat nukkuu 20 h vuorokaudessa ensimmäisen kuukauden, välillä vähän syö ja kakkaa, elän siis edelleen täysin harhakuvissa. Mukava on kyllä vaihdella sitten kuulumisia kun saadaan nämä helmet maailmaan. Mä oon varmaan se joka valittaa että vauva ei nuku ollenkaan jne.... =(

Niin ja sairaalassa tosiaan ei kovin hyviä yöunia saa nukuttua, mutta mä oon jotenkin sellaisessa hormoonimylläkässä ollut kun oon kotiin päässyt et en oo ollut väsynyt lainkaan!

Nyt meen herättää ton kuopuksen päikkäreiltä, se nukkuis muuten vaikka iltaan asti.

t.kolomonen (taas)

Vierailija
26/41 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kun sitä on kotona ja on mahis nukkua päikkäreitä, niin oonkin ruvennut niitä nukkumaan ihan hyvällä omalla tunnolla . varsinkin kun tuntuu että lähtö voi tulla millon vaan, niin nyt mä kyllä ymmärrän miksi viimeks kaikki sanoi että kannattaa kerätä voimia .. Eli jos päivällä väsyttää, niin kannattaa miettiä että jaksaisiko ensi yönä synnyttää ;)

Mutta onhan se totta että kyllä sitä jaksaa pakon edessä vaikka mitä, synnyttää ja hoitaa vauvaa, mutta eri asia sit on kuinka pitkään ihmiset kestää sitä väsymystä .

Vierailija
27/41 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä aamu alkoi lumimyräkällä ja nyt tylee räntää..inhottavaa!!!

Puhetta oli ollut syntymäpäivistä..minä en kyllä osaa veikata yhtään et millon vauva vois syntyä..jotenkin tuntuu et vois syntyä ennen LA (16.2) ja toisaalta taas tuntuu että menee takuulla yli..tulis ees harjotussupistuksia vaan ei!!

Soitin tänään painoarvio ajasta polille..noh lähete oli vielä lähetepinossa (eli ei käsitelty)..kaks vkoa silti oli lähete siellä jo ollut..noh kiltti kätilö antoi ajan minulle puhelimessa ja aika onkin ensi viikon keskiviikkona jolloin on rv 36+5.

Neuvola-aika onkin sit tän vkon torstaina että tulee viikon välein nuo tarkastukset.

Ja KELAlle piti soittaa äitiyspvärahapäätöksestä kun ei sitä ole mulle tullut vaikka äippäloman pitäs alkaa mun laskujen mukaan 18pvä!!Ja sekin oli vielä odottamassa jotain..en tiedä mitä..voi helvata et ärsyttää!!Hakemukset kuites pistin KELAlle jo marraskuun alussa.

Eilen nukkumaan mennessä kävi taas tonne sectioarven kohdalle NIIIN kipeää ettei liikkua voinut!Ilmeisesti jotain kiinnikkeitä on mitkä venyy..kipua kesti noin 15min ja kun kylkeä käänsin niin kohta vauva liikahti ja kipu hellitti.Jännä kun ei kakkosen kanssa oireillut mitenkään.

Joku kyseli että voiko matala verenpaine oireilla huimauksena ja päässä kumma tunne-ololla jne..minulla on ongelmana nyt ollut matala verenpaine oireillut just huimauksena,sydän jyskyttää hulluna,joskus pukkaa hikeä ja päässä kumma olo..Mutta ainahan sun kannattaa mainista asiasta neuvolassa!!

Ja mitäs viel..joku oli jo synnärillä mutkan käynyt..pääsisinpäs itsekin!:D

Nyt painun etsimään imetyspaitoja!Hyviä vointeja kaikille!

Jonzu ja " väinö" rv35+4

Vierailija
28/41 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kojootti83: kokeiles iskias kipuun lämmintä,eli villasukat jalkaan,ja iskiaksen kohdalle lämmitetty kaura tms tyyny.Minulla auttaa todella hyvin!!Ja lepoalepoa!Iskiakseenhan auttaa kolme L:ää..lämpö,lepo ja lääkkeet.

Itse olen kärsinyt iskias kivusta enemmän ja vähemmän jo kahden raskauden ajan ja niiden välissäkin ja olen huomannut että tuo lämpö on mulle se auttavin tekijä!Eli kyllä raskaana ollessakin iskiaskipua voi lievittää!!

Toivottavasti oli apua!

Jonzu taas

Vierailija
29/41 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

G: Oma veikkaus syntymäpäiväksi on 14.2 rv38+2(ystävänpäivä) la on 26.2. Mies on veikannut syntymäpäiväksi 23.2 rv39+4.

Oma hartain toive ois, et vaavi syntyis joskus rv37, ettei ois kerinnyt kasvaa kauheen isoksi :/. Mulla jyskyttää koko ajan se viime perjantainen ultraus takaraivossa. Suorastaan pelottaa koko ajatus synnytyksestä :(. Painoarvio ultralla oli rv33+4 2700g- 3000g! Sokeria en oo koko raskauden aikana paljon käyttänyt, vuosikaudet käyttänyt makeutusaineita, vähärasvaisia ja rasvattomia tuotteita ja vähentänyt suolan käyttöä. Nyt kun jouduin olemaan pitkään levossa ja vähällä liikunnalla, ni nyt se sit näkyy minussa ja vauvassa :(. Mulle tullut painoa n.20kg :´(.

Äippä ja Papu 34+1

Vierailija
30/41 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEH! Täällä myös yksi äippä jolla riittää virtaa synnytyksen jälkeen. Yleensä en saa nukuttua sairaalassa juuri yhtään,mutta sit kotona olen nukkunut yöt hyvin, kun mies on hoitanut muut lapset jos on tarttenmut ja minä vain imettänyt vauvan . Parin kotona nukutun yön jälkeen olen ollut sit aika pirteä. Minusta se on niin helppoa sitten se elämä kun saa sen valtavan painolastin pois mahasta ja saa yöt nukuttua paremmin. Mulla loppuraskauden pari viimeistä viikkoa menee aina valvoessa. Yleensä yöt supistelee ja vahtaan kellosta supistelujen väliä. Sit aamuyöstä nukahan ja huomaan aamulla herätessä et ei se vauva näköjään sit syntynytkään vielä. :)

Minulle ei kukaan ole koskaan kannellut ruokaa ja en ole sitä niin kaivannutkaan. Sen sijaan pullaa ja leivonnaisia olen saanut ja niistä olen ollut kiitollinen. Leipominen mua ei kiinnosta pätkääkään heti synnytyksen jälkeen. Yleensä leivon pakkaseen valmiiksi itsekin jo hyvissä ajoin ennen vauvan syntymää. Lauantaina aattelin pitää leipomispäivän ja tehdä ison satsin pullaa. Sit kun tulee kotiin sairaalasta niin saa keskittyä vauvaan ja ruuat valmistuu sinnä sivussa ku tekee helppoja ja nopeita eväitä. :)

Jomppana 35+1

Vierailija
31/41 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vain viikko ehti vierähtä lomalla ja nettipimennossa. Mutta hui! mitkä pinot sinä aikana olikin kertynyt! Näyttää olevan lomalla muutama muukin...

Lyhyitä kommentteja viimeisen viikon keskusteluihin:

ISYYSLOMA: Meillä mies pitää ensin vanhat kesälomat eli varmaan viikon vauvan synnyttyä ja kaks pääsiäisenä. Kesällä sitten pitää isyysloman pois ja säästää ainakin osan kesälomaa myöhemmäksi. Isäkuukautta ajateltiin myös pitää vanhempainvapaan lopussa jos taloudellinen tilanne sen sallii. Miehellä kun on suuret työmatkavähennykset niin päiväraha jää huomattavan pieneksi palkkaan verrattuna.

EHKÄISY SYNNYTYKSEN JÄLKEEN: Pillerit oli käytössä 7v ennen raskautta, mutta niihin ei taida olla paluuta enää? En edes tiedä mitä kierukan lisäksi synnyttäneille suositellaan. Pillerit toimi mulla ok. Ehkäisylaastaria kokeilin viimeset kolme kuukautta ennen ehkäisyn pois jättämistä ja se aiheutti lievää ihottumaa, muttei mitään kummempaa. Lääkäri tosin sanoi, että hormonien on todettu sittemmin vapautuvan laastarista epätasaisesti, joten ehkäisyteho ei ole pillerien luokkaa. pikkukakkonen meille varmasti kuitenkin halutaan, joten mitään kovin pitkäaikaista ehkäisyä ei toivottavasti tarvita.

LIMATULPPA: TYKSissä tutustumassa kätilö sanoi, ettei tällaista suurimmalta osalta odottajia tule ollenkaan eikä se ainakaan välttämättä mitenkään ennakoi synnytyksen käynnistymistä. No, sehän täällä on jo nähtykin että toisilla limaa riitttää viikkoja :-)

LAPSIVESI: Kuulemma (itse ensisynnyttäjä) saman väristä kuin maitotölkin huuhteluvesi ja tuoksu sama makeanimelä kuin siemennesteessä. Ei välttämättä mitenkään limaista ja määrä voi vaihdella muutamasta desistä pariin litraan! Ei kuitenkaan yleensä lorahda kaikki kerralla vaan sitä tulee sitten vauvan liikkeiden mukaan kun kalvot ovat puhjenneet. Meillä valmennuksessa korostettiin että vesien mentyä pitää lähteä sairaalaan parin tunnin sisällä (matkaa 30 km). Mikään tulipalokiire ei siis ole.

SF-MITAN KASVU: liittyen näihin vauvan kokopohdintoihin. Mulla sf oli rv 21 alkaen aina sama kuin viikotkin, kunnes hidastui niin, että rv 31 oli 31 cm ja siihen melkein jämähtikin. Maha laskeutui samoihin aikoihin. Terkka kuitenkin sanoi että mitan pitäisi kasvaa edes hitusen loppuun asti kun kerran lapsikin kasvaa. Saa nähdä huomenna mikä tilanne on.

IMETYSLIIVIT: Turun seudulla asuville vinkkinä, että Länsikeskuksessa olevasta entisestä Vapaavalinta Superstoresta (mikä lie tarjoustalo nykyään) löysin hyviä kaarituettomia imetysliivejä n. 11e:lla. Kahdet ostin alkuun ja niitä ole käyttänyt jo odotusaikanakin. Täytynee vielä hakea parit isommat. Ainakin tällaisella pienirintaisella liivit ovat ihan riittävän tukevat.

ITKUHÄLYTIN: Itse ei varmaan sellaista edes hommata, mutta samaa olen kuullut kuin joku muukin sanoi, että radiopuhelimia saa suunnilleen samaan hintaan ja kantama on kuitenkin paljon pidempi ja häiriöt vähäisempiä.

SAIRAALAHUONEET: Perhehuonetta ei aiota pyytää, mies käyköön sairaalasta kotoa kun on vain puolen tunnin matka. Muuten TYKSissä huoneet on juuri noita 3hh, suihku ja vessat käytävällä. Arvaan etten millään haluaisi olla 4 vrk sairaalassa (tyksissä ensisynnyttäjät kuulemma yleensä ovat tämän ajan) mutta sen näkee sitten. Kuorsaamista saan kuunnella kotonakin, joten sinänsä ei mitään uutta luvassa. Olen äärimmäisen herkkäuninen lasten äänien suhteen, joten valvon varmaan yöt läpeensä.

SYNNYTYSASENNOISTA: Ilman mitään kokemusta kammoksun sängyssä makoilua ja kuvittelen että jakkara sopisi minulle paremmin. Nähtäväksi jää. Kipukynnykseni on korkea, joten mieskin on hätäillyt moneen otteeseen että " sinne sairaalaan lähdetään sitten muuten ajoissa eikä vasta kun pää on jo ulkona..." . Niinpä en myöskään etukäteen suunnittele mitä kipulääkityksiä haluaisin vaan tilanteen mukaan edetään. Liikkeellä jos saa pysyä mahdollisimman pitkään niin sopii mulle.

SIIVOUS: meillä minä ole se siivousfriikki, kuitenkin vain niin, että päällisin puolin näyttää siistiltä. Imuria ei välillä käytetä pariin viikoon, kun emme kumpikaan siitä hommasta suuremmin pidä. Mies hoitaa pyykit ja kokkaa usein, loput jää mulle tai sitten ilmoitan roimasti etukäteen milloin on tulossa yhteinen siivouspäivä. Tällöin miehelle kuuluu myös osansa pölyjen pyyhkimisestä ja mattojen tuuletus & piiskaus. Lattiamoppiin hän ei liene koskenut koskaan ja ikkunoihinkin vain kun yhdessä hommaan ryhdymme.

VERIRYHMÄT: Itse olen A+. Kaikki RH negatiiviset kai kuuluvat erityisseurantaan siltä varalta että lapsi on RH+ ja äiti alkaa tuottaa vasta-aineita. Tämä tietysti edellyttää että isä on myös RH+, mutta isä veriryhmästä neuvolalla on harvemmin tietoa joten kaikki RH- äidit varmaan katsotaan tarkemmin.

VAUVAN PAINOARVIO: Meillä terkka on antanut arviot rv 28+ 1200g, rv 31+ 1600g ja rv 34+ " ei mikään suuri" , joka kysyessäni tarkoitti kuulemma syntymäpainoarvio 3,5-3.7 kg. Istukka on etuseinässä, joka aina suurentaa mittaa tarpeettomasti joten arviot yläkanttiin. Nla-lääkäri ens viikolla tekee synnytystapa-arvion käsin ja samalla varmaan oman painoarvionsa.

MIEHEN TUOMISTA KUKISTA oli joku laittanut hauskan jutun. Ei sopinut minulle sikäli, että mies todella joskus tuo kukkia ilman mitään syytä eikä vain minulle vaan molempien iloksi. Ennen joulua osti orkidean (jota nyt itse hoitaa) ja keväällä tuo marketista välillä mukanaan kimpun tulppaaneja :-)

AUTOILUSTA: Bussikuskit on tosiaan röyhkeitä kaupunkialueella. Taajaman ulkopuolella ja pienemmillä paikkakunnilla taajamissakin meno on huomattavasti kohteliaampaa.

Itse ajan edelleen tarpeen vaatiessa ja kauppareissut mies istuu yleensä pelkääjän paikalla kun saa työmatkoista jo ihan tarpeekseen. Kerran olen kuitenkin pyytänyt häntä rattiin kun olo oli kovin väsähtänyt ja supistuksia riitti. Edelleen kuitenkin supparit niin kivuttomia etteivät varsinaisesti ajamiseen vaikuta, tekevät vain epämukavan olon.

SAIRAALAANLÄHTÖAJANKOHDASTA: Meillä matkaa siis 30 km ja neuvot seuraavat:

Vesien menosta lähtö parin tunnin sisällä.

Ensisynnyttäjillä lähtö kun supistuksia on tullut säännöllisesti 5 min välein tunnin ajan eivätkä ne lopu pitkässä lämpimässä suihkussa tai levossa ja tuntuvat voimistuvilta.

Uudelleensynnyttäjillä lähtö kun supparit 10 min välein ja muuten sama ohjeistus kuin ensisynnyttäjillä.

Ja supistuksiin voi kotona ottaa myös pari panadolia (jos kyseessä on synnytyssupistukset niin yhdellä ei pitäisi olla mitään vaikutusta).

Sairaalankin ohjeistus oli että kotona kannattaa pysyä mahdollisimman pitkään eikä heille etukäteen soittamisesta juuri hyötyä ole kun tuntemukset ovat niin subjektiivisia kuitenkin! Näytille siis vaan sitten kun kotona ei enää jaksa olla ja siltä tuntuu että alkaa tapahtua.

HOME VAUVAN TAVAROISSA: Jollain oli homepilkkuja vauvan turvakaukalossa. Sanoisin että on käyttökelpoisia kun kuumassa pesee. Muistaakseni myös piimän! pitäisi auttaa homeen poistossa. Maitohappobakut ilmeisesti syövät hometta? Joudun tätä varmaan vielä itsekin testaamaan kun meillä vaunujen istuinosan selkänojassa on pilkkuja (ei onneksi muualla vaunuissa, joten ei haittaa vaikkeivat lähtisikään pesussa). Ja piimää siis kaadetaan kankaalle ja annetaan vaikuttaa, ei laiteta suoraan koneeseen. Jossain marttojen sivuilla varmaan olisi muitakin vinkkejä homeen poistoon.

Ja lopuksi KESTOVAIPOISTA, joista lupasin kommentoida jo viikko sitten: Kirsi-mama ja joku muukin piti näitä ihan ihme haahuiluna, mutta meillä ainakin syyt ovat lähinnä taloudelliset: kestovaipoilla säästää vaippaiän aikana lähemmäs 1000 e (mukaan on laskettu pyykinpesun kulut). Ja toki olen ihan tyytyväinen jos tuotamme 1500 kg vähemmän hitaasti jos koskaan maatuvaa kaatopaikkajätettä! Lisäksi haaveissa on muutto omakotitaloon, joten siellä se myös näkyy jäteastian tyhjennystarpeessa. Jos ei nyt ihan yhden vaippaikäisen kanssa niin ainakin jos heitä on jossain vaiheessa useampia samaan aikaan.

Nyt kun nettiyhteys toimii, ajattelin itse hakea vaippavinkkejä ja ommella niitä vielä pari koekappaletta ennen lapsen syntymää. Jos toimivat niin käytetään, jos ei, niin sitten kokeillaan kaupan vaippoja - niin kesto- kuin kertakäyttöisiäkin. Mitenkään fanaattiseksi ei ole tarkoitus näiden kanssa ryhtyä, mutta kokeillaanpa kuitenkin. Vaippoihin uppoavalle rahalle keksitään kyllä mielekkäämpääkin käyttöä!

Ja Emylis - muistaakseni - meillä tosiaan on sama LA 11.2. ja paikkana TYKS vaan saapi nähdä törmäilläänkö :-) Oliko muuten TYKSiin menijät järjestämässä jotain treffejä? Täällä on yksi potentiaalinen osallistuja jos innokkaita riittää. Tyksiin tutustuessa samassa ryhmässä olikin jo yksi äiti jolla oli sama LA (vauva tuolloin vielä perätilassa), olitko se sinä?

Ja vielä onnea ekalle syntyneelle helmivauvalle - perässä tullaan!

äippä + masukki 36+2

Vierailija
32/41 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pinoon uusiksi pomps! Kävin siis neuvolassa, mittailtiin sitä hemppaa, onhan se noussut jo huikeaan 107:ään.. ;) mutta pääasia että oma olo on paljon parempi.

Sf-mitta oli tippunut reilun sentin vaikka miten päin sitä mallailtiin, muttei sen tässä vaiheessa enään vaarallista luulisi olevan, vauva on todella alhaalla ja uppoaa mun lantion syvyyksiin muutenkin loistavasti :)

Sydänäänet vauvalla 140-160 välillä, käväisi myös pikaisesti 170 mutta saa kuulemma käydä, jos muutoin äänet pysyy oikeissa rajoissa.

Terkan kans juteltiin pitkät tovit ja antoi jo muistin aikana synnyttäjien vastaanoton puhnron jotta voin soitella jos iltas/viikonloppuaikaan tulee kysymistä.

Mulla supistellu tänään oikein urakalla mutta koettas nyt pysyä masussa kun ens viikolle on ohjelmaa. Kengittäjä käy, kampaaja-aika, kynsihuoltoaika.. kaikenlaista mitä haluaisi saada tehtyä itselleen ennen h-hetkeä, sitten se voisikin jo tulla! ;)

Synnytysasennoista sen verran että itse ponnistin puoli-istuvassa asennossa kätilöiden pitäessä jaloista kiinni että pysyvät kans auki :) Samaa varmaan koetan nytkin, ei ollut suurempia ongelmia. Epiduraalin laiton jälkeen en kyennyt liikkumaan ollenkaan joten sängyllä makasin odotellessa.

Pirteydestä synnytyksen jälkeen.. njooh. Itse sairaalassaoloajan koin vaikeaksi, kaikki oli uutta ja tuntui ettei neuvottu tarpeeksi ja asiat piti tehdä niiden hoitajien tavalla mutta kyllä mä kotialähtöpäivänä puhkuin energiaa! Pari päivää meni että tottui vauvaan talossa ja siihen ettei saakaan nukkua enään heräilemättä mutta sitten sitä piristyikin.

Meille on jotkut kauhistelleet ikäeroa, kun esikko on vasta 1v 3kk (tänään täyttänyt itseasiassa..) että miten saat nukkua kun molemmat valvoo?! Ööh.. Meillä on tuo ihanainen pienoinen nukkunut yönsä 2kk iästä lähtien heräämättä, ja nukkuu edelleenkin 12-14 h yöunia ilman pihaustakaan omassa huoneessaan. Vauvahan tulee alkuun meidän huoneeseen mutta kun yöheräilyt harvenee niin siirtyy samaan huoneeseen ensimmäisen kanssa.

Myönnettäköön että esikoisestakin oli järkytys se jatkuva heräily mutta nyt siihen osaa suhtautua ja varautuakin paremmin. Laitan pinniksenkin ihan sänkymme lähelle ettei tarvitse laukata pystyssä koko yötä ;) ja sehän on vain niin pienen hetken sellainen tuhiseva käärö... kohta sillä on oma tahto ja mennä vipeltää.. *huokaus* minullako vauvakuume ;D Kyllä tämä toinen jää silti mitä luultavimmin viimeiseksi, ei kummallakaan ole halua enempään ainakin useampaan vuoteen..

Jopas tuli sepostus, ehkä joku jaksoi lukea :) Menenpä nyt herättelemään miestä ruoalle, on ollut taas yön töissä.. Mukavaa tiistai-illan jatkoa helmenkantajat, pian hoivaajat ;)

-H 36+6

Vierailija
33/41 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli todella ihana neuvola tänään. Sain kuulla helpotuksekseni, että vauva on nyt kääntynyt raivotarjontaan. Eli kääntöoperaatioon ei tarvitse lähteä. Huh!!

Onnannaa: Mukavaa, että täällä on lisää keskipohjalaisia! Tervetuloa joukkoon. Minäkin olen pääasiassa seuraillut keskusteluja.

Gallupeista: Itkuhälytin meillä on Philipsin ja hyvä on ollut. Tippui kerran juhannuksena ojaankin ja kastui ihan läpimäräksi, mutta toimii edelleen moitteettomasti. Ilman sitä emme kyllä pärjäisi, mahtava vekotin!

Perhehuone/ryhmähuone: Vielä mietityttää uskaltaisikohan ottaa riskin ja mennä 3 hlö huoneeseen. Olen niin herkkäuninen, että pienikin kuorsausääni - vauvojen kitinä saa mut valvomaan. En tosin tiedä annetaanko perhehuoneita edes uudelleen synnyttäneille, ja onko sellaista mahdollista saada jos mies ei jää yöksi..

Joku kyseli 5-vuotiaalle tekemistä sisällä: Meillä yleensä vietetään aikaa videoiden ja pelien lisäksi: piirtämällä, maalaamalla, askartelemalla, puhaltamalla ilmakuplia, lotraamalla vedellä, kylpemällä, leikkimällä autoilla tai legoilla. Myös siivoamiseen olen saanut välillä houkuteltua mm; imuroi käsi-imurilla, suihkuttaa vesiruiskulla ja pyyhkii luutulla.

Illan jatkoja!

Emppuli

rv 35+5

Vierailija
34/41 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopea pinoutuminen täältä tampereelta!

Aamulla käytiin siellä äippäpolilla kun vauva oli poikkitilassa. No hän sitten päätti kuitenkin itse kääntyä raivotarjontaan ennen lääkärin tutkimusta, joten käännöstä ei tarvittu. Minulla oli muuten lääkärinä nyt sitten se Tapio Mustonen, josta joku mainitsi ettei ole ihan asiallisimmasta päästä. Oli hän kuitenkin miljoona kertaa parempi kuin se Hagman, tämä Tapio jopa puhuikin jotain! Tutkimus kyllä hieman hänenkin tekemänään sattui.

Tohtori sitten teki painoarvion ja tyynesti totesi, että vauva painaa 4 kiloa! Olin ihan puulla päähän lyöty ja kysyin, että ' ai laskettuna aikana tuon verran?' Niin tähän lääkäri totesi ihan tyynen rauhallisena, että ei kun nyt painaa sen verran! Katsotaan vielä kaksi viikkoa ja sitten MAHDOLLISESTI käynnistetään, ettei ihan kamalan suureksi tule! Mutta siis ihan alatiesynnytystä silti kaavaili. Minua kyllä hieman hirvittää ajatus moisesta!

Mutta toisaalta en tiedä mennäänkö niin pitkälle, kun tuo tutkimus käynnisti sitten aivan tajuttomat suppailut, joita nyt tullut lähes koko päivän tiheään tahtiin! Automatkalla siis alkoivat ja tulivat alle kymmenen minuutin välein, paljon kovempia kuin aiemmin olleet, joten enpäs tiedä vaikka vielä illalla lähtisimme synnyttämään. Nyt ovat hetkeksi laantuneet kun olemme äidilläni, mutta vieläkin niitä siis tulee ja aika napakoita ovat edelleen.

Ja varmaan kaikki ihmettelette, että mitä tuo nainen tekee noissa supistuksissa Tampereella?? Syy siihen, että olemme täällä on, että mieheni piti hakea ostamansa auto AVK:lta juuri tänään. Eli siksi siis kärvistelemme tien päällä. ;) Vielä siis ajamme takaisin Seinäjoelle ja katsomme sitten illemmalla menemmekö synnyttämään vai emme!

Palailen huomenna juttusille ja luen tämänkin päivän pinon, jos siis en ole yöllä synnyttänyt! :) En tosiaan minäkään osaa sanoa milloin sinne sairaalaan pitäisi lähteä, jotenkin tuntuu etten sinne jatkuvasti kehtaa mennä jos vielä lähettävätkin kotiin! Aamulla siis oli kanavaa vielä 3cm ja kohdunsuu sormelle auki. Enkä siis todellakaan osaa sanoa ovatko nuo tämän päiväiset suppailut tilanteelle mitään tehneet.

-frog2 ja rv37+3

PS. Onnea Nonalle pojasta! :) AIIII! Nyt tulee kipee supistus!

Vierailija
35/41 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävi miten kävi. =)

Mua kans supistanu pitkin päivää, ei o koneel voinu istuu joten pinoläxyt edellee tekemättä. Nytki vaa tulin pikasee lukasee tän pvän pinon ja takas köllöllee.

[color=deeppink][b]Illanjatkeita Helmenkantajille ja hyviä vointeja!![/b][/color]

Maaret(ti) & örppänä [size=2][color=red]♥[/color][/size] (rv37+4/38+2)

Vierailija
36/41 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantaina tuli rv 37 täyteen ja koska minäkin olen hämmästyksekseni piristynyt ja Kolomosen lailla melkeinpä keventynyt tässä viime aikoina (hb:n nousu varmaan vaikuttaa piristymiseen) niin lähdettiin miehen kanssa ensin syömään pitkällä kaavalla ja sen jälkeen mentiin pariksi tunniksi rokkibaariin katsomaan bändiä. Täytyy sanoa, että mun vatsa kyllä keräsi katseita ja olin hieman vaivautunut, enkä kehdannut tilata alkoholitonta olutta, ettei olisi juopoksi luultu! Yritin pysytellä baarissa alueella, jossa tupakansavu ja desibelit olivat mahdollisimman matalat, mutta kyllä vauva reagoi selvästi meteliin ja musiikkiin ja pyöriskeli koko ajan. No, siinä sitten siliteltiin kilpaa masua miehen kanssa, jotta vauva rauhoittuisi. Kotiin lähtiessämme mies yritti tilata taksia, mutta halusin ehdottomasti kävellä vajaan parin kilsan matkan kotiin, jotta sain hengitettyä raitista ilmaa. Hassua, kaikkeen tähän en olisi kuvitellutkaan pystyväni vielä pari viikkoa sitten! Ensisynnyttäjänä olin kuvitellut, että tässä vaiheessa jaksaisin enää sohvassa maata, kun sen sijaan pyörin kaupungilla asioilla kaiket päivät tai raivaan kaappeihin tilaa vauvan varusteille (eilen oli vuorossa Verotoimisto ja tänään kylpyhuoneen tavarasäilytyksen optimointi).

PAINOARVIOSTA: Helsingin keskustan neuvoloissa ei pääsiassa ole ultraa, eikä mitään paino-/synnytystapa-arviota tehdä ilman syytä. Mulla lääkäri tsekkasi pari viikkoa sitten kohdun suun, muttei tutkinut lantiota millään lailla, tai ainakaan kommentoinut synnytystapaa mitenkään. Viime viikolla sain kuitenkin yllättäen lähetteen Naistenklinikalle ultraan, koska sf-mitta ei ole noussut kolmeen viikkoon. Ärsytti, kun neuvolassa ei selitetty yhtään, että tuo voi johtua vauvan laskeutumisesta alas lantioon, vaan melkein saivat mut huolestumaan hössötyksellään siitä, että mitan pitäisi kyllä nousta. No, onneksi te täällä rauhoittelitte mua, että ihan on normaalia jos mitta hyytyy laskeutumisen aikoihin, kiitos! No, huomenna saan sitten painoarvion, josta olen tosi helpottunut, koska useampi ystäväni on kertonut karuja synnytystarinoita, siitä kun vauva on niin suuri ettei meinaa tulla ulos edes imukupilla ja siinä sitten paikatkin repeää välilihan leikkauksesta huolimatta... Huh huh, melkein aloin toivoa, että pääsisin jostain syystä sektioon!

SUPISTUKSISTA: Mulla ei ole ollut yhtään kipeää supistusta, mutta päivittäin tulee ja menee näitä harjoitussuppareita, joiden aikana mullakin vauva usein liikkuu. Välillä tunnen lantiossa jonkinlaisena pakotuksena, kun se liikuttaa päätä.

SYNTYMÄPÄIVÄSTÄ: Jaa, mulla laskettu aika on 3.2. ja olin ajatellut, että vauva saattaisi hyvinkin tulla jo tammikuun puolella. Nyt kuitenkin tuntuu, ettei sillä mikään kiire ole, joten sanotaan että syntyy 1.2. Vesimiehen horoskooppiin taitaa kuitenkin osua (21.1.-19.2), vaikka menisi käynnistykseen asti :)

PERHEHUONE mietityttää... Naistenklinikalle on juuri avautumassa uusi perhehuoneosasto, joten sellaisen voisi halutessaan ehkä saadakin. Tästä kerrottiin tutustumiskierroksella, mutta yllätyksekseni vuodeosastoja ei mitenkään esitelty, pelkkä synnytyshuone vain. Vaan en tiedä voiko yrittäjämieheni olla koko aikaa huoneessa, vai onko hänen poistuttava töihin välillä, joten päätös riippuu varmaan ihan tilanteesta.

SYNNYTYSASENTO: Aion kokeilla synnytysjakkaraa, mutta se on kyllä hämmästyttävän matala ja saattaa vaatia vahvoja reisilihaksia.

Ja lopuksi tietysti vielä onnea Nonalle ja ekalla helmelle nauhassamme! Tsemppiä Frogille, toivottavasti olisit seuraava synnyttäjämme, jos vauva on kerran jo nelikiloinen...

-belleville & vesimies rv 37+3

Vierailija
37/41 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekaks Frogille Tsemppiä jos lähtö tulee ~~

hiukan kateellisena jää huiskuttamaan perään

~~

Joku puhui energisyydestä sairaalasta päästyään.. Mulla on ainakin kahden ekan kohdalla käynyt ihan samoin, eli jaksaisin tehdä vaikka mitä ja ottaa vastaan kaikki vieraat heti kotiuduttuani, vaikka nyt tuntuu, etten haluais nähdä ainakaan viikkoon ketään.. Jopa anoppi tuntuu sillon hetkellisesti siedettävältä (ja se on paljon se!), joten energiaa taitaa tulla mulle ihan siitä onnesta, että saa vauvan!

Meidän mummu viimeksi sanoikin, että näytän paljon paremmalta heti synnytyksen jälkeen, kun mitä se oli mua nähny ihan loppuajasta raskaana!

..Jaahas, meillä jatkuu sairastelu. Vanhemmalla pojalla on nyt sit kuumetta, kun se viikonloppuna just parani mahataudista..

Ja taas ollaan pois koulusta.

Homepilkuista kyseltiin; Meille kävi joskus isomman istuimen kanssa niin, että pääsi homepilkkuja ilmestymään turvavöihin ja kankaaseen, mutta pesun jälkeen (vaikka kaikiki pilkut ei lähteneetkään) istuin oli meillä käytössä..

Olen tässä suunnitellut " romanttista" iltaa miehelle, kun se pääsee töistä.

Saunan laitan lämpimään, paistan pitzaa ja miehelle on viiniä, mulle vettä.

Ei taideta sen romanttisempaan paikkaan tästä pitkään aikaan päästä, kun kotisohvalle, joten täytyy yrittää saada tunnelmaa ihan kotinurkissa.

Mies on viimepäivinä hoitanut pointsit kotiin siivoamalla ja laittamalla ruokaa, ulkoiluttamalla koiran ja suunnittelemalla vauvan tuloon liittyviä juttuja, joten se on hiukan hemmottelua ansainnut!!

Oon tainnu elää alkuviikon päivää edellä, kun oli jo huomenaamulla menossa sinne ultraan ja taisin rv:t kin laittaa tänään väärin.

Eli torstaina mulla on vihdoin se synnytystapa-arvio-ultra ja samalla saan painoarvion..Neuvolan täti (varmaan säälistä) sanoi, että eihän sitä tiedä vaikka lääkäri laittaisi mut suoraan Tayssiin käynnistykseen.. mitähän lie tarkoitti..?!

Ja sit kysymys, mitä jo kertaalleen oon kysyny, mutta on tainnu unohtua, eli Liikkuuko teillä vauva supistuksen aikana?

Nyt tsemppiä loppurutistukseen jos joku tänään pääse tositoimiin!!!

mammutti ja Vilppu rv 35+4

Vierailija
38/41 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tossa päivän aikana tulleet jutut ja päätin vastata yhteen..

belleville oli tuumaillut että synnytysjakkara voi vaatia vahvoja reisilihaksia..itse en ainakaan tarvinnut synnytykseen jakkaralla vahvoja lihaksia..mulla on SURKEAT lihakset ja hyvin synnytys meni ja jalat ei väsynyt yhtään!Että suosittelen kokeilemaan!

Jonzu

Vierailija
39/41 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tossa päivän aikana tulleet jutut ja päätin vastata yhteen..

belleville oli tuumaillut että synnytysjakkara voi vaatia vahvoja reisilihaksia..itse en ainakaan tarvinnut synnytykseen jakkaralla vahvoja lihaksia..mulla on SURKEAT lihakset ja hyvin synnytys meni ja jalat ei väsynyt yhtään!Että suosittelen kokeilemaan!

Jonzu

Vierailija
40/41 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten anteeksi kun edellinen viesti tuli kahteen kertaan.