Lyhyt vs pitkä kaava
Kiinnostaisi tietää millä perusteella itse kullekin on määrätty lyhyt/pitkä kaava?
Onko ne todettu ihan yhtä tehokkaiksi?
Tai minkälainen tuntuma on teillä, joille kokeiltu molempia?
Kiitos =)
Kommentit (5)
no mulla ei ole mitään eksaktia tietoutta tästä, mutta yritetään:
Mulla on tehty kaikki icsit lyhyellä kaavalla. Olen jotenkin käsittänyt, että se on hyvä vaihtoehto silloin, jos naisella on oma hormonituotanto kunnossa. Lisäksi olen ymmärtänyt, että lyhyt kaava voisi olla elimistölle vähän miellyttävämpi, onhan siinä vähemmän erilaisten hormonien " pumppaamista" .
Sitten taas pitkää kaavaa on perusteltu miehestä johtuvasta lapsettomuudesta, mutta meillä mieheni kanssa lapsettomuus johtuu todellakin miehestä, ja meille on tehty kaikki hoidot lyhyellä kaavalla. Eli tuohon seikkaan kaipaisin kyllä joltakin asiantuntijalta hieman lisävalaistusta, miksi se perustellaan tuolla tavoin!
Tässä voi olla myös julkisen hoidot vs. yksityiset klinikat. Julkisella puolella tunnutaan suosivan pitkää, ehkä siksi, että pitkällä kaavalla saadaan rytmitettyä potilaan kierto hoitoklinikan rytmiin paremmin, siellä kun kumminkin on enemmän jonoja ja hoidettavia paljon.
Mutta parhaiten varmaan asia selviää, kun kysyy sitä omalta hoitavalta lääkäriltä - kysypä " piruuttasi" perusteluja eri käytänteille, ja tule sitten kertomaan tännekin, täällä kun muuten lähtee niin helposti kaikenmaailman urbaanilegendat liikkeelle ;)
Hektikko
vastauksestasi!
Ajatuksissa onkin kysäistä lääkäriltä, jahka taas uusi kierros pyörähtää käyntiin. Mutta tässä odotellessa pieni pää pyörittelee jo kaikennäköistä, ja pitää sitten koittaa jossain kysellä, vaikka suunnittelukäyntiäkään ei ole vielä varattu ;)
Palailen toki kertomaan, mitä sanotaan.
Lisääkin kuuloa/luuloa/tietoa mieluusti lukisin täältä =)
Meille tehtiin julkisella 3 ivf:ää pitkällä kaavalla. Tähän syynä se, että aikataulullisesti on enemmän pelivaraa. Kun tiettyinä päivinä oli ne punktiot naikkarilla.
Yksityisellä tehtiin heti lyhyellä kaavalla, joka taitaa nykyään tosissaan olla yleisempää. Syistä en nyt kyllä tiedä muuta kuin lääkäri sanoi meille, että panostetaan nyt laatuun eikä määrään. Organonin sivuilla luki lyhyestä kaavasta seuraavaa: " Uuden hoitovaihtoehdon edut ovat lääkehoidon lyhyempi kesto ja vähäisemmät haittavaikutukset, mutta samalla hoito on kuitenkin yhtä turvallista ja hoitotuloksiltaan verrattavissa pidempään hoitomalliin."
Me oltiin julkisella puolella hoidossa ja pitkällä kaavalla tehtiin. Minulle ei hormoneista tullut oikeastaan mitään oireiluja ja olin tosi tyytyväinen siihen, että pitkällä kaavalla mentiin, se oli jotenkin selkeämpää, kun aloitettiin ihan nollasta se touhu, eikä tarvinnut miettiä että milloin olisi kierron eka päivä tms. Ainoastaan siinä tuli hieman niistä sumuista oireita, kun jouduttiin ruuhkan vuoksi siirtämään sitä punktiota viikolla eteenpäin ja jatkettiin siis sitä hoitoa viikolla, muttei silloinkaan nyt ihan katastrofaalinen tilanne ollut.
Minulla ei häiriöitä, ongelma miehen simpoissa. Ei ilmeisesti sitten mitään suurempiakaan ongelmia ollut minulla, sillä onnistuimme heti siitä ekan ivf:n tuoresiirrosta.
Kannattaa toki lääkärin kanssa keskustella, että mikä on paras vaihtoehto juuri itselle!
Tsemppiä!
Kuutar rv17+1
on viimein lääkäriltä jotain tietoa =)
Meidän lääkäri (meidän käyttämän vl:n ylilääkäri) sanoi, että lyhyellä tulee yleensä vähemmän munasoluja ja onnistumisprosentti jää hiukan pienemmäksi kuin pitkällä kaavalla. Tämän vuoksi heillä on kuulemma palattu suosimaan enempi pitkää kaavaa.
Sen tarkemmin en kysellyt, minkälaisilla historiikeillä jompi kumpi olisi parempi, mutta ainakin meidän tapauksessa (ja ymmärsin, että useimmilla) voitaisiin käyttää ihan kumpaa vaan. Olisimme siis itse voinut valita kumpaa käytetään, mutta lääkäri olisi " itse meidän tapauksessa" käyttänyt pitkää. eli siihen päädyimme.