vatsanvaanteista... kopioin viela tannekkin
Hei kaikki,
minulla on 6 viikkoinen pikkupoika, jolla on jo viikkokaudet ollut aivan kamalat vatsanvaanteet ja ilmavaivat ja kivuliaat kakkailuhetket. Olemme rintaruokinnan ja pulloruokinnan sekoituksessa koska valitettavasti maitoa eri 24h imetyksesta + pumppailusta huolimatta hyvalla tahdollakaan riita. vatsakrampit tuntuvat olevan pahemmat korvikkeen jalkeen, eri vaihtoehtoja on kokeiltu.
asun englannissa ja paikalliset tuotteet on kokeiltu ja nyt aiti lahetti seka rela tippoja, etta cuplatonia. voiko naita ottaa samaan aikaan? annatteko kaikki 5 relatippaa yhtena rysayksena?
mihin annostatte cuplatonin eli milla " syotatte" sen.
onko muilla tullut mitaan oireita cuplatonista? tanaan olen 2 kertaa antanut ja ihan kamala kiljuminen on ollut koko illan. voisiko siita tulla enemman vaanteita, vai onko se ilma nyt vaan tulossa ulos?
jos olette muut vaihdelleet korviketta (kokeillaksenne mika sopisi vatsalle parhaiten) vaihdatteko kertarysayksella vai hiljalleen asteittain? kauanko pitaa samaa korviketta kokeilla ennenkuin vatsa rauhottuu?
anteeksi kamalasti tama kysymysten ryoppy, mutta en oikein tieda mista muualta voisin kysella?
Ilmoita asiaton viesti
Vastaukset järjestyksessä: uusin alimpana | uusin ylimpänä
tiklu - 15.01. 22:51 vastaa tähän viestiin (2/3)
oiskos maitoallergiaa?
Sanoit, että korvikkeen jälkeen huuto on kamalampi. Olisko kyseessä maitoallergia? Tai onko esim. pullotutissa liian iso reikä, jolloin vauva nielee liikaa ilmaa ja saa siitä vatsavaivoja...?
- tiklu
Ilmoita asiaton viesti
Mipe76 - 15.01. 22:59 vastaa tähän viestiin (3/3)
relatipat etc.
olen ihan tuota samaa miettinyt koska itse olin aikoinaan maitoallerginen ja mieheni myos. mainitsin siita tanhin tanaan laakarilla kaydessani jalkitarkastuksessa ja kyselin olisiko mahdollista paasta johonkin testeihin, mutta vastaus oli kokeile jotain toista korviketta.
monet soya korvikkeet ovat taalakin vain reseptilla ja han ei sellaista kirjoittanut, vaan kaski ostamaan kaupasta loytyvaa tavaraa - jotka eivat varmaankaan ole niin laadukkaita.
en haluaisi joutua viela monta kertaa vaihtelemaan koska nyt on jo 3 korvike kokeilussa ja nuo vaihdotkin rassaavat vatsaa.
sydanta oikein sarkee varsinkin oisin kun joutuu kuuntelemaan tuota ahinaa, orinaa ja valitusta. pikku raukalla on ihan pussit silmien alla kun ei tule nukuttua kunnolla. omasta univelasta viis, koska ymmartaa mista johtuu vauvalle ei vaan voi selittaa...avuoton olo.
aiti lahetti nyt suomesta apteekista ostettua maidotonta korviketta - pitaisi olla taalla 3 paivan kuluessa. tulee kylla vaan kalliiksi jos sielta asti joutuu ostamaan ja viela ilman reseptia.... jaiks...
Kommentit (12)
Luin viestisi ja ihan tuli pahamieli puolestasi siksi ajattelin kirjoitella muutaman ajatuksen jotka mieleeni nousivat.
Millaista vauvan kakka on? Oranssia vai vihreää? Vihreähän on viite allergioista tai että joku ei sovi vauvan mahalle?
Muistathan itse juoda ja syödä tarpeeksi, etenkin juoda? MIten on suihkuaako tisseistäsi maitoa kun vauva irroittaa otteen? Entä jos imetyksen jälkeen puristat rintaa, tuleeko vielä maitosuihkua? Jos näin on niin sinulla on kyllä riittävästi maitoa.
Oletko itse syönyt jotain mikä voisi olla syy masuvaivoihin? Jos siis maitoa rinnoistasi suihkuaa niin jättäisin korvikkeen pois ja rupeaisin omasta ruokailusta karsimaan ensin maidon ja sitten viljat! Koska voihan olla että lapsi ei huuda sitä että on nälkä vaan sitä että maito jota saa tuottaa kipuja (sinun maitosi) ja koska imemisen tarve on ainoa keino millä lohduttaa itseään niin sitähän ne vauvat tekevät :) Ja jos on maitoallerginen niin korvike tuottaa kipuja.
Ja muistathan n. 6vkon kohdalla vauvoilla on tiheän imun aika jolloin tilaavat lisämaitoa. Ja ensimmäiset kuukaudetkin menevät niin että vauvat kaipaavat imemistä eli rintaa. Joten aina se että haluaa imeä ei ole merkki siitä ettei maitoa tule, jos siis itse näet että maitoa " lentää" niin usko pois, sitä riittää :)
Mutta koska en tosiaan tiedä mikä tosi tilanne on että jos sinulta ei sitä maitoa tule niin sitten tuon korvikkeen antaminen on välttämätöntä ja sitten on etsittävä sopiva. Ole vahva ja jos mielestäsi vauvasi kaipaa erikoishoitoa niin kaiva sellaista esiin. Olen huomannut että ei ne ammattilaisetkaan aina kaikkea tunnu tietävän. Eli jos olet sitä mieltä että lääkärisi on väärässä, mene toiselle. Älä vähättele oireita vaan vaadi apua ja luota omiin tunteisiisi. :) Tiedän että me monet niin usein vähätellään asioita koska pelkäämme että meitä pidetään jotenkin heikkoina ettemme muka kestä vauvan " vähäistä" huutamista ja koska emme tiedä mikä on enää normaalia. Sen takia yritän rohkaista sinua!! Se on kaikkien teidän paras että selvitätte mistä syy johtuu, aina pelkkä röyhtäytys ei ole apu ongelmaan!
haleja ja voimia teille :)
ihanan rohkaisevasta viestista.
vasemmasta tissista ei tule oikeastaan yhtaan maitoa. oikeasta toisinaan ihan suihkuaa maitoa, mutta toisina paivina ei sitten tule ollenkaan.
ja silloin kun tissi on ihan tyhja ja poikaa viela nalattaa, on joskus mennyt 100ml korviketta viela alas. ehka taas pitaa pitaa imetysmaratoni ja olla koko paiva pedissa ja imettaa jos saisi viela vahan lisaantymaan tuotannon ja voisi jattaa korvikkeen kokonaan pois.
kylla suututti, kun neuvola tati ehdotteli, etta ehka on vain huomion hakua tuo aantely ja orina - koska allergiat pienilla on niin ennenkuulumattoman...siis voi itku!!!
pistan passihakemuksen huomenna postiin, eli toivottavasti pian paastaan suomeen ja yksityisella kaymaan - josko saisi kunnon apua ja neuvoja. kiitos teille kovasti tuesta ja vastauksista.
yritan tosiaan pitaa vahan silmalla omaa syomista. tanaan on taas poika tosi pahana ja yritan miettia mitahan sita eilen tuli syotya.
vauvan kakka on ollut paasaantoisesti oranssia. nyt ei kylla 2 paivaan tullut ollenkaan ja sita edellisena paivanakin vain tosi vahan.
mun vauvan vatsavaanteita. Mikaan suomalainen laake ei auttanut mutta se englantilainen (valkonen pipettipullo missa punasella nimi) auttoi ehka vahan, tai ainakin parhaiten. Samoin health visitor neuvoi " roikottamaan" lasta istumassa etukenossa katta vasten ja hieromaan myotapaivaan aika lujastikin painaen selkaa. Tassa asennossa meidan vauva tykkas ainakin olla.
Loysin joistain Lontoon apteekeista NAN jauhekorviketta ja annoin sita, en tieda oliko parempi kun muut mutta ite uskoin niin. N 10 vkon iassa alkoi helpottamaan, eli ei toivottavasti enaa jatku pitkaan vaikka varmaan muutama paivakin lisaa tuntuu pitkalta.
Tsemppia
K
joo se paikallinen " cuplaton" on nimeltaan infacol. ei tuntunut auttavan kauheen hyvin, mutta en taitanut kayttaa tarpeeksi kauan ja huolellisesti.
ollaan myos kaytetty paikallista tuotetta colief (joka pitais vahentaa tai jotenkon " murtaa" sita maidon laktoosia) olisin itsekkin halunnut kayttaa sita NAN korviketta, mutta taalta meidan nurkilta sita ei saa ostettua. Suomessa tuntuu suurin osa ihmisista kayttavan sita ja sopii " suomalaiseen" massuun, vaikka vain puoliksi poitsu on.
nyt siis meilla cuplatonia, rela tippoja ja colief - enka oikein enaa tieda mita niista pitaisi kayttaa jos mitaan koska ei samaan aikaan niita kaikkia voi - ehka cuplaton ja rela - tai rela ja colief???
argh....
keski-eurooppalaiset ystäväni (saksa, sveitsi) antavat kaikki pikkuvauvoille yrttiteetä vatsavaivoihin, itse en oman lapsen vauva-aikana tajunnut kokeilla.
esim kumina tai fenkoli tee, yrttiteepussista puhtaaseen kuumaan veteen, annetaan haaleana tuttipullosta. ei tietysti paranna mahdollisia allergioita mutta saa ilman tulemaan ulos paremmin. voi antaa jo pariviikoisille vauvoille.
Itselläni on myös tuo vasempi ollu jotenkin vähempi maitoinen. Eli monesti on tyhjä mutta kun hetken odotin ja juon paljon vettä niin taas irtosi. Oikeasta sitten taas suorastaan lensi maitoa.
Alussa tuntui että tyttö on tissillä koko ajan mutta kyllä se sitten myöhemmin harveni. Meillä ei sinänsä allergisia olla mutta esim jogurttia en voi syödä ja maitoakin vain pienissä määrissä. Omenat ja paprikat ja sipulit on unholassa + mausteinen ruoka. Muita en tähän hätään muista kun tyttö hermostuu tässä sylissä.
Mutta ainakin minusta kuulostaa että maitoa sinulla tuntuu olevan joten kokeile vaan josko voisit korvikkeen jättää pois ja surffata esim imetystukilistan sivuilla vinkkejä imetykseen :) Saathan sinä sen korvikkeen aina takaisin kuvioihin, rintamaidon kanssa tilanne on toinen
Meillä tyttö on nyt 8,5kk ja vaikka tissit ei enää turvoksissa olekkaan vaan ihan lörpät ;) niin silti sitä maitoa tulee :) Luottoa vaan :) ja koita ottaa rennosti, stressi vähentää herumista.
Toivottavasti elo kääntyy paremmaksi ja pääsette itkuista :)
Olitkin jo saanut ihan kivasti apua mutta tulipa mieleen taaltakin kirjoittaa muutama ajatus jos niista olisi vaikka apua. Tiedan kokemuksesta etta Englannissa ei " uskota" allergioihin (ihan niinkuin olisivat joku uskonasia!), eli kannattaa tosiaan ehka tulla Suomeen allergialaakariin ja vaikka kysya onko heilla mitaan vinkkia antaa mista voisi Englannista loytaa modernin allergiatietamyksen omaavan laakarin (on kai niillakin kansainvalisia jarjestoja tms. joiden kautta saattaisi loytya).
Ihan ensiksi liityn siihen joukkoon joka jo taalla mainitsi ettei Cuplattomasta tms. ole mitaan sanottavaa apua, ainakaan meilla.
Sitten tuli mieleen etta korvikkeiden vaihtelu on myos sinansa kova pala vauvan vatsalle, aiheuttaa helposti ummetusta, ja ainakaan useampaa lajia ei pida missaan nimessa kayttaa samaan aikaan. Eli jos vaihtaa niin vaihtaa kokonaan ja kokeilee melko pitkan aikaa, alussa joka tapauksessa maha voi menna sekaisin. Nain sanoi meille saksalainen katilo. Tama koskee siis tosin lahinna ihan pikkuisia niinkuin sinun, varmaan isommalla lapsella tuo vaihtelu ei ole niin iso juttu.
Ja tosiaan kuten jo edella mainittiin (erityisesti pienen vauvan) imettajan kannattaa yrittaa valttaa kaikkea sellaista mista aikuisellekin tulee vatsavaivoja tyyliin sipulia, chilia, herneita, papuja, kaalia jne. koska vatsavaivat voivat siirtya maidon kautta lapselle. Imetystukilistaa katsoisin myos kuten edella jo mainittiin. Minustakin kuulostaa silta etta kylla sun maitosi voi ihan hyvin riittaa (se etta rinta tuntuu patalapulta eika puristamalla tule mitaan, tai edes koneella lypsamalla, ei tarkoita ettei lapsi saisi imemalla siita maitoa; alun jalkeen maidontuotanto on paljon hillitympaa, ja monilla - minulla myos - on eriparirinnat joista toinen suihkuaa ja toinen on paljon vaisumpi). Ja sekaan etta lapsi itkee imetyksen jalkeen ei tarkoita etta han olisi valttamatta nalkainen, varsinkin jos mahavaivoja on korvikkeenkin jalkeen. Monesti - vaikkakaan ei aina - imetys (varsinkin aidin karsitulla ruokavaliolla) on kuitenkin allergisenkin lapsen mahalle helpompi kuin korvike. Tassa allergologin neuvot olisivat kuitenkin kullanarvoiset.
Tsemppia!
Meidan tytto on nyt 2v 8kk ja noin 13kk ikaisesta asti ovat ihottumat vaivanneet. Se on vaan sitten atooppista ihottumaa, eika mitaan muuta. Sain edes tekemaan veritestit joidenkin aineiden kohdalta, tulivat takaisin negatiivisina... Kyllahan he TIESIVAT ettei nuo mitaan allergioita ole! Kortisonia vaan maarataan. Itse jatin tytolta maitotuotteet, sitrukset, tietyt kalat pois ja heti selkeni iho, ei ole tarvinnut sita rasvarumbaa syksyn jalkeen. Viela odotan kevatta josko puhkeaa taas samanlainen kauhea iho kuin nyt jo 2 vuotena perakkain. Voiko luonnon kukinta-aikana iho arsyyntya, ristiinreagoida?
Kyselitko soijakorvikkeista? SMA tekee soyakorviketta, eika mun mielesta ollut niin paljon hinnassa eroa tavalliseen korvikkeeseen. Vai olikohan se Sma, mut apteekista ainakin sai.
Kahdelle lapselle kokeiltu ja kummallakaan ei mitään vaikutusta. Jos kyse on ilmavaivoista, mielestäni mikään muu ei auta kunnolla kuin kunnon röyhtäyttäminen. Pidät vauvaa pystyssä niin kauan kunnes kajahtaa kunnon röyhtäys, minä hyppyttelin noinkin pientää vauvaa ihan kunnolla, eikä siihen kuollut. Kannattaa myös röyhtäyttää kesken syötön niin masuun menee enempi maitoa kuin ilmaa.
Pulloista kannattaa kokeilla Aventia kun siinä ei tule hörpittyä ilmaa, ainakaan pahemmin.
Jos mikään ei auta, kannattaisi pohtia maitoallergian mahdollisuutta. Englannissa ne tuskin korvaa lotkauttaa moiselle, mutta eikun referrallin kautta erikoislääkärille.
Toivottavasti vauva on pian tyytyväisempi.
Lumituuli, kahden allergisen, mahakipuja huutaneen muksun äiti.
joo yritin eilen laakarille ehdotella maitoallergiaa, mutta aika rennoin ottein taalla asiaan suhtaudutaan... osta vaikka sellaista soija pohjaista korviketta ja kokeile... ehka se auttaa... jos ei niin tuu takasin.
no suurin osa niista on reseptilla, mutta ei sitten suostunut kirjoittamaan vaan kaski etsiskella eri kaupoista... etta silleen...
arsyttaa koska itse olen hyvin allerginen ihminen ja miehellani oli pienena maitoallergia, eli aika suuri todennakoisyys taman periytymiseen.....
juu on aventin pullot, sitten mam anti colic ja nyt sitten torkeen kalliit dr Brown pullot... eli kaikke aollaan kokeiltu. itse royhtayttelen oikein kunnolla, enka heti pista takasin nukkumaan - mieheni ei ole ehka ihan yhta pitkajanteinen, mutta royhtayttleee myoskin.
ei kai tassa muu auta kuin aika.
Tuttavani asui Englannissa, kun hänellä oli lapset vauvoja ja muistelen, että käytti aika paljon vaihtoehtoisia hoitomuotoja heidän hoitamisessaan ja nimenomaan allergiatyyppisissä vaivoissa. Suomessa käytetään vyöhyketerapiaa, mutta hän käytti jotain muuta. Kuitenkin silloin se oli Englannissa tavallista (n.10 vuotta sitten).