Onko normaalia jos on työmarkkinatuella+toimeentulotuella että rahat on loppu aina loppukuusta?
Mietin kun vanhempani elää noilla tuilla ja loppukuusta olen aina hänelle lainaillut rahaa. Kuulemma ei käytä päihteitä, velkaa ei ole, ja rahat menee vain ruokaan. Mutta käyttääkö jotenkkin väärin noita rahoja, kun eikö noi pitäisi riittää elämiseen per kuukausi? Autoa hänellä ei myöskään ole, ei kotieläimiä, ei kalliita menoja, ei lääkitystä. (paitsi kela kyllä maksaa nekin)
Kommentit (22)
No mikset kysy häneltä itseltään, mistä me täällä voimme tietää? Pieniähän ne tuet on. Onko millaiset asumiskulut, niistä et puhu mitään?
Ei ole kakaroiden asia puttua vanhempiensa elämään.
t. Nestori Dilomokki
Ihan normaalia myös valtion virkamiehelle, että rahat tulee vain kerran kuussa ja viimeiset pari viikkoa eletään makaroonilla.
Vierailija kirjoitti:
No mikset kysy häneltä itseltään, mistä me täällä voimme tietää? Pieniähän ne tuet on. Onko millaiset asumiskulut, niistä et puhu mitään?
Miksi muuten ap ei keskity ikinä omaan elämään? Aina on vaan huolehtimassa muiden elämästä.
No se tuki on kuitenkin yli satanen per viikko, että meneekö ruokaan sitten enemmän? Tai onko jotain laskuja kuitenkin mitä makselee?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kakaroiden asia puttua vanhempiensa elämään.
h
t. Nestori Dilomokki
Ihan vanhempi mies tuo on, joka aina puuttuu nuorempien naisten elämään, miksiköhän?
Osteleeko jotain asioita huvikseen, oletko varma että ei ole laskuja jotain mitä maksaa sinulta salaa. Monilla menee myös ruokakauppaan puolet liikaa kun eivät osaa suunnitella talouttaan yhtään vaan ostavat mitä mieleen juolahtaa.
Mulla on ihan työssäkäyvänäkin sama juttu. Ei paljoa säästöön likene. En käytä päihteitä tai uhkapelaa.
On kaise ihan normaalia, kun itsellänikin on 5e enää tilillä ja viikoksi vielä ruuat. Ja viimisille viikolle ei vielä mitään suunnitelmia miten sen pärjää . Huolestuttaa
Ennen riitti hyvin tuet, tuntuu että nykyään menee se 40% enemmän ruokaostoksiin , kun elintarvikkeiden hinnat noussu ja lissää vain huolestumista kun nytten syyskuussa kallistuu vielä kaikki muutkin :/
Kai nyky yhteiskunta haluaa, on aika ruveta kaivamaan kaapinperukoilta narua kiikkua varten =(
EI ole normaalia olla työmarkkina-, eikä toimeentulotuella.
Vierailija kirjoitti:
On kaise ihan normaalia, kun itsellänikin on 5e enää tilillä ja viikoksi vielä ruuat. Ja viimisille viikolle ei vielä mitään suunnitelmia miten sen pärjää . Huolestuttaa
Ennen riitti hyvin tuet, tuntuu että nykyään menee se 40% enemmän ruokaostoksiin , kun elintarvikkeiden hinnat noussu ja lissää vain huolestumista kun nytten syyskuussa kallistuu vielä kaikki muutkin :/
Kai nyky yhteiskunta haluaa, on aika ruveta kaivamaan kaapinperukoilta narua kiikkua varten =(
Mulla ei ole ikinä rahat loppuneet viikkoa ennen palkkapäivää.
No mutta mä oonkin aina tehnyt töitä, enkä ole jäänyt elämään toisten siivellä.
On erittäin normaalia. Itselläni tonni ansiosidonnaista ja kyllä se vaan kuluu vuokraan ja laskuihin.
Lisään: en juo alkoholia enkä tupakoi
Nykyään ei tunnu enää työmarkkinatuki ja toimeentulotuki riittävän koko kuukauden tarpeisiin. Vielä viitisen vuotta sitten riitti hyvin ja jäi hieman säästöönkin. Ruoan hinta ja asumisen kulut nousseet jyrkästi. Itse elän suhteellisen vaatimatonta elämää ja kulutustottumukset on pysyneet samoina. Varsinkin viimeisen vuoden aikana tilanne on kiristynyt entisestään.
Hän pelaa! Otapa puheeksi.
Luulee hankkivansa sinulle perinnön tai muuta harhakuvitelmia omasta oveluudestaan.
Tai sitten on jo pikavippikierteessä.
Tuo raha on noussut 30 vuodessa noin satasen. Että joo, ihan ei riitä menoihin.
Ennen koronaa raha loppui itselläni ehkä viikkoa ennen kuunvaihdetta, jotain sai säästöönkin. Nyt taas loppuu puolessa välissä kuuta, vaikka tuhlailen vähemmän enkä enää käy shoppailemassa lainkaan.
Ei ole normaalia. Joko:
- pelaa
- käyttää päihteitä
- ostelee krääsää
- syö pelkästään valmisruokia
- käyttää paljon luontaistuotteita
- maksaa vanhoja velkoja / osanaksuja
- jne. Jne.
Tarkalla rahankäytöllä pitäisi selvitä hyvin. Joka muuta väittää, ei itse tiedosta ongelmia omassa rahankäytössä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei tunnu enää työmarkkinatuki ja toimeentulotuki riittävän koko kuukauden tarpeisiin. Vielä viitisen vuotta sitten riitti hyvin ja jäi hieman säästöönkin. Ruoan hinta ja asumisen kulut nousseet jyrkästi. Itse elän suhteellisen vaatimatonta elämää ja kulutustottumukset on pysyneet samoina. Varsinkin viimeisen vuoden aikana tilanne on kiristynyt entisestään.
Kauankos sulla on nyt jo takana muiden elätettävänä oloa?
On se normaalia valitettavasti.
Mää tungen sähkölaskut vanhemmille, vaikka olenkin jo ihan aikuinen.
Rahat loppuu viikossa koska monet juovat alkoholia viikon ja sitten menevät leipäjonoon hakemaan ruokaa. Olin sosiaalityöntekijä ja minulla oli yks asiakas joka pelasi aina 300 euroa peleihin kun alettiin tutkimaan mihin se pistää rahansa. Se otettiin edunvalvontaan sitten.