Mitä työkkärissä tehdään jos sinne ilmoittautuu asiakkaaksi 10 vuoden "syrjäytymisen" jälkeen?
Oon siis ollut n. 10 vuotta pois työelämästä lähinnä ahdistuksen ja sosiaalisten tilanteiden pelon takia ja kun en ole löytänyt paikkaani. En ole ollut työkkärin kirjoilla, muutaman koulun olen jättänyt kesken ja terapiatkin jätin kesken. Asun vanhempien nurkissa.
Nyt oon miettinyt jos pääsisin opiskelemaan siivoojaksi mutta täällä päin koulutusta aikuisena saa vain työvoimatoimiston kautta eli sinne pitäis ilmoittautua. Mitäköhän ne sanoo mun historiasta, laittavatko johonkin työkyvyn selvitykseen?
Kommentit (22)
Alkukartoituksen tekevät ensin. Eli juurikin noita koulutus-ja työhistorioita. Sitten kerrot tietenkin toiveesi tuosta koulutuksesta. Siitä se lähtee rullaamaan. Hienoa, että lähdet liikkelle asian tiimoilta.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi niin että laittoivat karenssiin, kun en ollut heti ilmoittautunut työttömäksi. Olin ollut 7 vuotta kotona omaishoitajana. Sitten laittoivat kursseille, joilla opetellaan tekemään työhakemuksia, cv:tä ja työttömänä oloa. Samalla piti hakea 4 paikkaa kuussa. Karenssi on nyt jatkunut 3 vuotta eli olettavat että elän ilmalla.
Ikävä kuulla :(
Kuinka kauan jouduit silloin alussa olemaan karenssilla?
Ei kyllä yhtään huvittais mennä tohon puljuun pompoteltavaksi, mutta en löydä muutakaan sopivaa koulutusta kun toi siivooja.
Olin joskus nuorempana tuolla ja kävin uraohjauksessa. Mitään vastauksia en sieltä saanut, täyttelin vain samoja testejä mitä netistä löytyy, eikä urapsykologi antanut mitään neuvoja mihin alalle sopisin. Lopuksi se psykologi haukkui mut laiskaksi ja käski mennä terapiaan vaikka olin silloin jo terapiassa :D
-ap
Ilmoittaudut työttömäksi, haet kurssille ja he maksaa korvaukset siltä ajalta. Mitä siitä ahdistumaan? Tervetuloa siivousalalle, se on täynnä ahdistuneita ja mt ongelmaisia joten vertaistukea löytyy. Suljetulla osastollakin on ollut täyspäisempää seuraa kuin joissain taukotiloissa, kaikella rakkaudella kolleegolle :)
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaudut työttömäksi, haet kurssille ja he maksaa korvaukset siltä ajalta. Mitä siitä ahdistumaan? Tervetuloa siivousalalle, se on täynnä ahdistuneita ja mt ongelmaisia joten vertaistukea löytyy. Suljetulla osastollakin on ollut täyspäisempää seuraa kuin joissain taukotiloissa, kaikella rakkaudella kolleegolle :)
Kiva kuulla, että sopisin joukkoon :D
-ap
Voi hyvänen aika. Oliko siellä taas joku parempi ihminen, kun ei elä TE-etuuksilla. Äitee-parka ja isukki, jotka ovat joutuneet huolehtimaan aikuisesta lapsestaan. Vielä tuossa iässä ehtii aikuistua ja itsenäistyä pois vanhempien nurkista? Aikamoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kuulla, että sopisin joukkoon :D
-ap
Ehdottomasti. Mukaan vain. Täällä on persoonia isolla Peellä :D
Olin kymmenen vuotta työttömänä, tosin koko ajan työkkärin listoilla. Pääsin opiskelemaan ammatillista perustutkintoa työvoimakoulutuksena heti kun hain.
Jos kunnassasi on työllisyyden kuntakokeilu niin sitten varmaan ainakin päädyt työkyvyn selvittelyyn. Voit kai sitä myös itse pyytää.
Ottavat sut sinne asiakkaaksi. Joku terveysselvitys voidaan tehdä. Ei tartte pelätä.
Olin pois työelämästä 5v , kun avustin iäkästä omaistani. Ei minulta mitään ihmeempiä kyselty, kun omaisen kuoltua ilmoittauduin työttömäksi.
Ei se työkkäri mikään kidutuslaitos ole. Pääset asiakkaksi, saat tuet rullaamaan. Ehkä käyt kerran vuodessa puhumassa työnhaustasi ja soittavat sinulle ehkä 2-3 kertaa vuodessa. Yleensä vielä vähemmän. Usko pois ei ole mtään pelättävää.
Ne kuulustelevat tauotta, soittelevat tauotta ja lähettävät orjapajalle. Eli keksi jotain muuta vaihtoehtoa.
Ap hae suoraan oppisopimusta yrityksiltä ja kunnastasi.
Niillä on niin kiire, koko ajan tulee uusia työttömiä. Ei ne ehdi paneutua yksittäisen ihmisen asioihin. Minulle soitti eilen virkailija, häntä ei kiinnostanut asiani. 1 minuutin puhelu ja toivotteli hyvät jatkot.
TE-toimisto on kyllä aika vihoviimeinen mesta, joka lähinnä syrjäyttää ihmisiä. En itsekään koskaan ole ilmoitellut olenko työtön vai työssä. Eikö sinne koulutukseen pysty hakemaan ohi työkkärin?
Tosin ehkä sä vähän syrjäytynyt olet siis jo valmiiksi, niin ehkä onnistuu ja varsinkin kun sulla on suunnitelma. Jos ne nyt ei sitten ala hankaliksi.
Silloin kun itse olin työkkärin asiakkaana oman pitkän sairausloman + kuntoutustuen jälkeen, mut laitettiin sellaiselle virkailijalle, joka oli erikoistunut kaltaisiini ihmisiin, joilla on spesiaali tilanne taustalla. Tämä tapahtui 5 vuotta sitten, tilanne on voinut sittemmin muuttua. Koska tällä virkailijalla oli muutenkin sellaisia asiakkaita, joilla oli taustalla vähän kaikenlaista, kohtelu oli mielestäni ihan asiallista. Etenkin kun sinulla on selvä suunnitelma, mitä haluat tehdä, ei heillä pitäisi olla mitään huomauteltavaakaan.
Vierailija kirjoitti:
TE-toimisto on kyllä aika vihoviimeinen mesta, joka lähinnä syrjäyttää ihmisiä. En itsekään koskaan ole ilmoitellut olenko työtön vai työssä. Eikö sinne koulutukseen pysty hakemaan ohi työkkärin?
Tosin ehkä sä vähän syrjäytynyt olet siis jo valmiiksi, niin ehkä onnistuu ja varsinkin kun sulla on suunnitelma. Jos ne nyt ei sitten ala hankaliksi.
Ne nyt sanoo siellä mitä sylki suuhun tuo eikä se tarkoita mitään. Jos on joku kurssi mielessä, hakee sinne. Ei ne työkkärissä päätä kuka pääsee sisään vaan oppilaitos. Pahinta mitä ne voi tehdä on lopettaa tulot mitä ap:lla nyt ei tainnut muutenkaan olla eikä niitä sen perusteella voi viedä ettei pääse jonnekin jos on hakenut.
Minulle kävi niin että laittoivat karenssiin, kun en ollut heti ilmoittautunut työttömäksi. Olin ollut 7 vuotta kotona omaishoitajana. Sitten laittoivat kursseille, joilla opetellaan tekemään työhakemuksia, cv:tä ja työttömänä oloa. Samalla piti hakea 4 paikkaa kuussa. Karenssi on nyt jatkunut 3 vuotta eli olettavat että elän ilmalla.