Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei syypunkkia ollut Suomessa aiemmin?

Vierailija
29.02.2024 |

Mikä muuttui?

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Angiina. En ole vuosikymmeniin kuullut kenenkään sairastaneen, onko kadonnut?

Sama. Lapsena siitä puhuttiin aina. Omen siis -73 syntynyt. 

Omen? Onko sinulla päässäsi syntymärkki 666? Kandee tarkistaa.

Vierailija
42/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa oltiin ennen syyttömiä. Sitten joku toi reissuiltaan syypunkin ja alkoi levittää sitä ympäriinsä.

Nyt sitten ollaan syyllisiä vähän kaikkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei ole ollut Suomessa?

En tiedä, mutta ei ollut persujakaan ja hyvin pärjättiin ilmankin.

Aika heikot historiantiedot sinulla. Suomalaiset ovat puolustaneet hyvin rajojaan ja maataan nykypäiviin asti, kunnes typeriä liberaaleja pääsi liikaa valtaan. Sen seurauksena hyvinvointiyhteiskunta on enää muisto vain.

Vierailija
44/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli syyhy 2001.

Miten tätä voi joku alapeukuttaa? :D Ei sovi agendaan?

Vierailija
45/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kiukkunen syyhy 80-luvun lopulla.

Terveyskeskuslääkärit hoiti sitä useamman kuukauden karvatupin tulehduksena ja anto ärtsykämpiä lääkkeitä. Söin kolme kuuria, eikä helpotusta. Kutina vaan lisäänty.

Sitten sain ekan kesätyötilin ja menin yksityiselleihotautilääkärille. Sano päivää ja tökkäs tylpällä neulalla sormeen ja pyysi tulemaan perässä. Söhersi mikroskoopin kaa ja sano katso! Siellä kipitti viisi pientä koppakuoriaista.

Mentiin takas huoneeseen ja pyysi näyttämään kuinka laajalti ihottumaa on. Samalla se naureskeli, "vai karvatupin tulehdus".

Koko kroppahan mulla oli jo syyhyä täynnä. Hän määräs pari litraa linimenttiä koko perheen puhdistukseen, vanhemmat ja kuusi lasta.

Äiti loukkaantui silmin nähden. "Ei meillä niin p*skasta ole!" Toistin lääkärin sanoja, ettei tällä kotisiisteyden kanssa mitään tekemistä ole. Kun käytiin luokan kanssa laivalla, nähtävästi sieltä, kun ei siellä kerkee petivaatteita (patjat, tyynyt, peitot) joka asiakkaan välissä desinfioimaan.

Mä sitten yksin kuurasin kaiken ja hoidin nuoremmat sisareni sillä aineella. Kahden viikon päästä sama uudestaan. Syyhypunkki lähti.

Samalla liemellä hoidettiin silloin myös satiaiset.

Kyllä sitä myös kasarilla oli. 

Vierailija
46/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei valitettavasti, jonotan juuri nielurisaleikkaukseen angiinakierteen takia.

Tsemppiä. Vittumainen infektio. Iselläni kunnon kierre 1970-1980-luvuilla. Ala-asteikään jäi. Sitä ennen koko ajan.

Vierailija
47/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuoko maahantulijat niitä mukana?

No ei tietenkään olisi rasismia ajatella moista, tuulet vain ovat sieltä suunnalta puhantaneet.

Vierailija
48/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta ei ollut persujakaan ja hyvin pärjättiin ilmankin.

Aika heikot historiantiedot sinulla. Suomalaiset ovat puolustaneet hyvin rajojaan ja maataan nykypäiviin asti, kunnes typeriä liberaaleja pääsi liikaa valtaan. Sen seurauksena hyvinvointiyhteiskunta on enää muisto vain.

Ne ovat olleet aivan tavallisia suomalaisia, eivätkä jostain sivarimestarista kiihoittuvia. Se jätkä syö ituja!  Hyvinvointivaltio on vasemmistolainen luomus.

Vierailija
49/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Ukrainalaisia alkoi tulla maahamme, alkoi syyhy, täit ja tippuri leviämään. Varkaudessa on tippuriepidemia. Siellä asuu paljon Ukrainalaisia. Miksi tästä ei puhuta? 

Vierailija
50/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotoiltakoon vaikka näin, että sottaisten vieraiden mukana tuppaa siistiinkin taloon kulkeutumaan monenlaista paskaa.

Vierailija
51/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä punkki (lähi)sukulainen eläinten esim kettujen kapille?

Vierailija
52/81 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska  ei ollut iltapäivälehtien lööppejä aiheesta silloin 1970-luvulla, kun jouduin kahdessa eri paikassa häätämään syyhypunkkeja.

Vierailija
53/81 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minä olin lapsi ja nuori, eli 70- ja 80-luvuilla, ei ollut täitä, kihomatoja, syyhypunkkeja, eikä noroa. Koskaan. Kellään. Kukaan ei ollut pois koulusta kuin flunssan tai angiinan jne. takia. Kouluissa tai päiväkodeissa ei varoiteltu noista asioista. Äitini puhui että niitä oli joskus kun hän oli lapsi, eli 50- ja 60-luvuilla. Minulle ne oli asioita jotka kuuluu menneisyyteen, siihen asti kuin esikoiseni sai koulusta täitä 2000-luvun alussa. En ollut uskoa silmiäni, että mistä nämä on voineet tulla, eihän näitä pitäisi olla Suomessa.

Minulla oli kihomatoja kerran ja vuosi oli 1978. Kamala kokemus, ja kakka värjäytyi lääkkeestä kirkkaanpunaiseksi.

Vierailija
54/81 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko pyrstötähden häntä pyyhkäissyt maapalloa ja levittänyt kiho-itiöitä ilmakehään ?

Vierailija
55/81 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyhyä on havaittu ihmisillä jo muinaisista ajoista lähtien. Arkeologiset todisteet Egyptistä ja Lähi-idästä viittaavat siihen, että syyhyä esiintyi jo vuonna 494 eaa. Neljännellä vuosisadalla eaa. Aristoteles kertoi "täistä", jotka "karkaavat pienistä näppylöistä, jos niitä pistellään" - kuvaus, joka vastaa syyhyä. Arabilääkärin Ibn Zuhrin uskotaan olleen ensimmäinen, joka antoi kliinisen kuvauksen syyhypunkkeihin liittyvistä punkkeista.

No, eiköhän nuo syyhypunkit ole samasta lähteestä nytkin tänne Suomeen tulleet.

Vierailija
56/81 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä on nykyään hienompi nimi, joku streptokokki. Lapseni kiidätettiin tällä vuosituhannelle kahdesti lanssilla sairaalaan sellaisen kurkkutulehduksen vuoksi, jota ennen nimitettiin angiinaksi.

Vierailija
57/81 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä ollut aina, mutta nyt se on rantautunut Helsingin ylemmän keskiluokan riesaksi, joten mediaakin kiinnostaa.

Vierailija
58/81 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun minä olin lapsi ja nuori, eli 70- ja 80-luvuilla, ei ollut täitä, kihomatoja, syyhypunkkeja, eikä noroa. Koskaan. Kellään. Kukaan ei ollut pois koulusta kuin flunssan tai angiinan jne. takia. Kouluissa tai päiväkodeissa ei varoiteltu noista asioista. Äitini puhui että niitä oli joskus kun hän oli lapsi, eli 50- ja 60-luvuilla. Minulle ne oli asioita jotka kuuluu menneisyyteen, siihen asti kuin esikoiseni sai koulusta täitä 2000-luvun alussa. En ollut uskoa silmiäni, että mistä nämä on voineet tulla, eihän näitä pitäisi olla Suomessa.

Minulla oli kihomatoja kerran ja vuosi oli 1978. Kamala kokemus, ja kakka värjäytyi lääkkeestä kirkkaanpunaiseksi.

Itse pääsin kihomadoista eroon aikuisena hyvällä hygienialla ilman lääkkeitä jokseenkin samaan aikaan. Täitä ja satiaisia en ole koskaan nähnyt, enkä haluakaan nähdä. Syyhypunkkia häädettiin myös viime vuosituhannella.

Vierailija
59/81 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks tää syyhypunkki sellainen matuloinen?

Vierailija
60/81 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän lasten koulussa oli noin vuonna1990 täit liikkeellä.

Itselläni ei ole koskaan ollut vaikka olin lapsi 50- luvulla.

50-luvulla tuli DDT.

Täit, luteet, kirput ja russakat hävitettiin perusteellisesti.

Syyhystä en tiedä, kyllä sitä varmaan on ollut samoin kuin kiho-yms. matoja.

Matoja ihmiset saivat huonon hygienian(vaikkapa multaisista porkkanoista ja nauriista) ja huonosti kypsennettyjen/suolattujen sisävesikalojen kautta. 

Nyt kun DDT on kielletty, myös ulkoloiset tekevät paluutaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä