Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ideoita mikä ammatti sopisi minulle?

Vierailija
29.02.2024 |

Vuosien varrella on ollut mietinnässä nämä ammatit: muurari, näyttelijä, putkimies, opettaja, balettitanssija, lakimies, kielenkääntäjä, matkaopas, arkistonhoitaja, malli, postinjakaja, rekkakuski, arkeologi ja kirjastonhoitaja.

Tuntuu, että aina lopulta löytyy jokaisesta ammatista jokin huono puoli, joka saa toteamaan, ettei TUOKAAN ammatti sovellu minulle ja alkaa jo tuntumaan enkö mihinkään kelpaa 😐

Balettitanssijan urasta haaveilin varmaan joskus 14-vuotiaana, mutta katsottuani noihin samoihin aikoihin dokumentin, jossa kerrottiin varpaiden vuotavan verta sekä vääntymisestä, innostus lopahti siihen. Toisaalta ei muutenkaan olisi ollut sopiva, koska selässäni skolioosi eli selkä olisi todennäköisesti kipeytynyt liikaa. Rekkakuskin ammatti ei ole pelkkää ajamista vaan täytyy varmasti purkaa myös painavia kuormia eikä epäsäännöllinen rytmi muutenkaan sovi, lisäksi ei ajokorttia. Opettaja ja lakimies aika sosiaalisia ammatteja, joten nekin voisivat käydä raskaaksi, koska en ole ulospäinsuuntautunut. Kirjastonhoitajan työkin aika sosiaalista. Lisäksi vaativat 5 vuoden yliopistossa opiskelun ja pelkästään lukion läpi pääseminen oli haastavaa. Arkeologilla oltava hyvä fyysinen kunto ja hyvät polvet, mutta minulla polvissa vikaa. Samaten muurarin työ aika fyysistä. Mallin työ ei sovi, koska olen liian lyhyt ja sekin kävisi selän päälle. Sekin vaatisi toisaalta 5 vuoden opiskelun yliopistossa. 

Näyttelijän työstä unelmoin kauan, mutta se lopahti siihen, kun sain tietää, että lähes jokaisen näytteljän Suomessa pääelantonaan oltava töissä teatterissa 12 tuntisia päiviä 6 päivää viikossa. Voisi siksi olla aika stressaavaa ja sitä paitsi näyttelijän markkinoitava itseään hyvin eikä niin varma ammatti. Itseä kiinnostaisi enemmän elokuvissa näytteleminen, mutta koska Suomessa pienemmät markkinat, ei voi valita. Lisäksi, kun korona-aika tuli, se entisestään vei innostusta, koska näyttelijänä joutuu olemaan läheisemmässä kontaktissa. Postinjakajan työ taas vaatii nopeutta ja sitä ei ole enkä ole aamuvirkku. Matkaoppaan työtäkin mietin, mutta ilmeisesti moni joutuu tekemään osa-aikaisesti sitä. 

Arkistonhoitajan työstä olin niin varma, että se olisi minulle sopiva, koska olen tarkka eikä vaadi niin nopeutta, mutta työkokeilussa selkäni kipeytyi skolioosin takia. 

Opettajat kehuneet, että olen hyvä kielissä ja olisi kiva hyödyntää sitä, mutta kielenkääntäjäksi kouluttautuminen vaatisi sekin yliopistotutkinnon.

Viimeisimpänä tullut nyt mieleen, kun kävin yhtenä vuonna kansanopiston teatterilinjan pääsykokeissa ja siellä yksi tuomari suositteli minulle musiikkiopintoja, koska minulla on hyvä lauluääni. Tutkin miten voisin opiskella, mutta nyt sain selville, että ammatillinen perustutkinto vaatii muuta koulutusta pohjalla eli ei voi aloittaa aivan alusta. Lisäksi yläasteella nuottien oppiminen ulkoa oli vaikeaa enkä siksi valinnaisaineelsi ottanut musiikkia. Lisäksi ei kiinnosta epävarma, meluisa ja epäsäännöllisrytminen keikkaelämä, vaikka löytyyhän muitakin ammatteja tuolta puolelta. Ja jos ei mitään paloa ole koskaan ollut musiikkiin, kun en sitä kuuntelekaan, olisiko muutenkaan sopiva. Ajattelin, kuitenkin vielä yrittää ottaa selvää mitä opintoja vaadittaisiin pohjalle, kun ensi viikolla ei enää hiihtoloma-aika eli oppilaitoksen henkilökunta tavoitettavissa. 

Alkanut jo tuntua, että eikö mikään ammatti minulle sovi 😐

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/5 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaa oikeassa loppukaneetissasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjanpitäjä?

Vierailija
4/5 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjanpitäjä?

Siinä vaaditaan matikkaa enkä siinä kovin hyvä. 

Vierailija
5/5 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On itellä sellainen ajatus, että olisi kiva tehdä jotakin merkityksellistä eikä vain riviammatissa olla. Siksi varmaan käyneet mielessä näyttelijän, arkelogin ja mallin työ.