Arto Satonen on ajanut jo kauan työajan pidentämistä 2,5 tunnilla viikossa
"Pelkään oikeasti, että taloutemme romahtaa" , nykyinen työministeri lataa:
Kommentit (180)
Ja kaikkialla muualla huomattu, että nelipäiväinen työviikko ja tunnin lyhyemmät päivät lisää hyvinvointia sekä työllisyyttä huomattavasti. Palkat pitäisi vaan sitten nostaa myös sille tasolle, mutta eihän nuo rikkaimmat 1% voi mistään luopua.
Aivan varmasti. Minä kannattaisin työntekemistä 24/7 jos olisin itse saamapuolella.
Kokoomus on juuri se kehityksen jarru jota se väittää ay-liikkeen olevan. Nykypäivää olisi 4 päiväinen työviikko. Työteho kasvaisi ja tuhansilta loppuunpalamisilta vältyttäisiin. Tämä nousee silloin tällöin esille mutta aina työnantajapuoli laskee vain että jos niistä on ennenkin saatu rutistettua 40 tuntia niin vähintään sen verran!
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus on juuri se kehityksen jarru jota se väittää ay-liikkeen olevan. Nykypäivää olisi 4 päiväinen työviikko. Työteho kasvaisi ja tuhansilta loppuunpalamisilta vältyttäisiin. Tämä nousee silloin tällöin esille mutta aina työnantajapuoli laskee vain että jos niistä on ennenkin saatu rutistettua 40 tuntia niin vähintään sen verran!
Älä viitsi.
Haluaisin nähdä pullasorsa-Satosen edes kävelevän 2,5 tuntia viikossa. Saisi varmaan sydärin
Noni. Ilosanoma kaikille äideille, jotka käy töissä, ja hoitaa lapset ja kodin 80%, miehet hoitaa voin 20%. Tuo 2,5h on pitkä lisäys naisen työpäivään ja lapset ja perhe siitä kärsii.
Pitäisi heti aloittaa tasa-arvotyö tässä ja miehiä aktiivisesti kannustaa kotitöihin. Tulee muuten erojen aalto.
Suomessa on muutenkin pitkä työviikko. Vain jossain Puolassa ja Bulgariassa tehdään pidempiä päiviä.
Ruotsalaisetkin tekee paljon lyhyempää päivää. Samoin Tanska.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on liian lyhyt työaika. 12h työpäivät kehiin ja verot keveämmäksi.
Sipiläkin ajoi pakkolakeja.
Niihin kuuluivat muun muassa vuosiloman lyhentäminen, sairausloman palkan leikkaaminen ja karenssipäivien lisääminen, arkipyhistä luopuminen, työajan pidentäminen ja lomarahojen leikkaus.
Niin, fiksumpaahan se olis tehdä työtä tuottavammin niin vois samalla rahalla tehdä lyhyempää päivää. Mutta suomalainen duunari ei tällaiseen hömpötykseen lähde, kyllä ennen oli paremmin.
Itse teen keskimäärin +5h per viikko, mutta sen tekee mielellään ulkomaalaiselle työnantajalle joka maksaa tuplaten suomalaiseen nähden. Heti kun kotikainen EK-jäsenfirma maksaa saman, voisin harkita työpaikan vaihtoa ja tuoda ylimääräiset työtuntini takaisin.
Kiky idea, osoittautui turhakkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kiky idea, osoittautui turhakkeeksi.
Miten niin, parantaa tuottavuutta.
Modernit yritykset ovat jo siirtyneet 4pv työviikkoon.Kampaviineri Artsin pelikirja on ajalta hatut ja myssyt ala Thtcher at 80`s.
Ilmeisesti kaikki kommentoijat ovat ns.valkokaulus ammateissa. 40h työaika on normi kauraa työntekijä puolella metalli, lvi , sähkö jne. Kompensoidaan kyllä pekkaspäivillä.
Eihän viikottainen ylityö korvauskaan useimmiten ala kuin 40h jälkeen . Se 2,5h on yksinkertaista lisätyötä. Voi olla tes kohtaisia eroja, noin niissä mistä mulla on kokemusta.