Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te nuoret pystytte keräämään eläkettä paremmin

Vierailija
28.02.2024 |

Nykyään alkaa eläke kertyä jo 17-vuotiaana. 

Minulla se alkoi kertyä 23-vuotiaana. Tein opiskeluaikaan kaikki kesät töitä 4 kk. (Tekussa oli 4 kk loma). Ei kertynyt mulle eläkettä töistä. 

Nykyään jopa opinnoista kertyy eläkettä! Mulla on insinöörin ja diplomi-insinöörin tutkinnot tehty ilman eläkekertymää. 

Taitaa ansiosidonnaisellakin kertyä eläkettä. Olin välillä ansiosidonnaisella. Eipä kertynyt. 

Tein 3 lasta. Jopa lasten vuoksi pidetyistä vapaista kertyy eläkettä. 

Pääsen eläkkeelle 65-vuotiaana. Tyttäreni katsoi laskurista, että hän pääsee 68 v 8 kk iässä. 

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valheellista. Kaikille ihmisille ei tule eläkettä. Osa on työelämän ulkopuolella ja perussairauksia. On vain minituki. Miksi hylkäätte muut, jopa mummot ja otatte vain itselle eläkkeen. Osassa aloista tulee minieläke!

Niin. Minä olen minimieläkkeellä ja hyvin tulen toimeen. Mikä ihme on tämä väittämä, että minimielääkkeellä olevat ihmiset kituisivat.

Viime keväänä ostin laadukkaat ja hyvännäköiset lenkkarit ja tänä syksynä uuden ihanan talvitakin. Terveellistä ruokaa riittää ja on asunto, jonka olen sisustanut kauniiksi.

Harrastan musiikin kuuntelua, kuvataiteita, kävelylenkkejä, sienestystä, marjastusta ja kahvakuulatreenejä.

Lisäksi minulla on upea 14-vuotias kissa ja hyvin riittää rahaa myös hänen ruokintaan sekä herkkuihin.

No et varmaan sitten sairasta mitään? Ja tuskinpa olet edes minimieläkkeellä. Oma äitini nimittäin on, ja hänellä ei kyllä rahat kaikkeen riitä. Osan lääkkeistä ja uudet vaatteet osatn minä, hänen tyttärensä.

Vierailija
22/28 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni pitäisi koskea kaikkia tuo, että eläkekertymä 17-vuotiaasta. 

Epäreilua, että osa saa ja me vanhemmat emme. Olen kuuskymppinen ja aloitin työt 19-vuotiaana. 

Tajuatteko te itsekkäät akat että kun eläkeikä on nostettu seitsemäänkymmeneen ei nuoret elä niin pitkään. Ei seiskymppisenä enää matkustella ja patikoida. Te pääsette eläkkelle. Nuoret kuolee saappaat jalassa sitten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuinka monelta työvuodelta eläkettä kertyy ei suoraan tarkoita että eläkettä kertyisi lopulta sen enempää. Kysehän on niistä eläkemaksuista ja indekseistä, ei vain työvuosista.

Vierailija
24/28 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikeasti ymmärrä tätä asennetta. Minä ole kahden opiskelijalapsen äiti ja sanon, että elämäni oli opiskeluaikoina paljon helpompaa kuin nykyään.

Mihin pyritään tällä perusteettomalla väitteelle, että kyllä nykynuorilla on niin helppoa?

Ei ole. Opintotuella ei ole sitä ostovoimaa, mitä oli esim minun opiskeluaikoina. Harjoittelupaikat ovat kiven takana. Yhtä paikkaa saattaa hakea 2500 opiskelijaa. Minä sain aikoinani harjoittelupaikan helposti.

Jos nämä nuoret saavat edes jotain etuja, olen siitä sangen tyytyväinen.

Mua harmittaa, ettei eläkkeeni kertynyt alle 23-vuotiaana. 

(Kyllä silti harmittaa, että lapsillani on nyt ahdistavat ensikertalaisuuskiintiöt. Heti pitäisi löytää oikea ala, ellei ole huippuoppilas. Samoin, että jos epäonnistuu alanvalinnassa, niin tukikuukausia ei saa toiseen tutkintoon, vaikka olisi jäljellä.

No älä turhaan sitä harmittele, saat silti enemmän eläkettä eläkemaksua vastaan kuin mitä me nuoremmat saamme. Toki en ihan täysin varma ole, jos olet lasten takia ollut pois työelämästä pitkään, mutta noin niin kuin yleensä ottaen oma ikäpolvesi saa paremman hyötysuhteen eläkemaksusta. Silti myös kokonaisen työuran tehneet jaksavat siitä öyhöttää, miten he ovat tehneet x-määrän vuosia töitä, ennen kuin eläkemaksut kerryttivät eläkettä. Unohtavat samalla suloisesti sen, että heillä eläkemaksut olivat huomattavasti pienempiä kuin mitä nykyään verrattuna saatavaan eläkkeeseen. Ja sen, että eivät ne uran alkupään palkat ja sitä myöten maksetut maksutkaan niin kovin kummoisia olleet.

Vierailija
25/28 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45. Menin töihin 17-vuotiaana ja opiskelin ammatit siinä samalla. En nostanut tukia. Työ oli pienipalkkainen ja 90- luvun laman lapsena en todellakaan uskaltanut mitään sijoitusasuntoja ostella vaan kaikki oli harkittua ja varovaista. Toki tuolloin sai  kaupasta suhteessa enemmän ruokaa verraten pienemällä palkalla mutta moni asia oli myös huonommin kuin nyt.

En koe olevani voittaja missään syntymävuosilotossa. Opiskelin aikuisena lisää että pääsin parempipalkkaiseen työhön, joten kovin pitkään ei ole säästöjäkään juuri kertynyt.

Eläke alkoi karttua muistaakseni 23 tai 25 vuotiaana, joten aika monta työvuotta on mennyt muiden hyväksi mun eläkkeet.

Vierailija
26/28 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni pitäisi koskea kaikkia tuo, että eläkekertymä 17-vuotiaasta. 

Epäreilua, että osa saa ja me vanhemmat emme. Olen kuuskymppinen ja aloitin työt 19-vuotiaana. 

Tajuatteko te itsekkäät akat että kun eläkeikä on nostettu seitsemäänkymmeneen ei nuoret elä niin pitkään. Ei seiskymppisenä enää matkustella ja patikoida. Te pääsette eläkkelle. Nuoret kuolee saappaat jalassa sitten. 

Mikä oikeus kaikilla on päästä eläkkeelle, kunhan nyt elättäisitte itsenne ja perheemme.

Monet kuolee nuorena tai juuri eläkeiän alkaessa.

Elämä on lottoamista.

Vierailija
27/28 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että niillä nykyisillä kolmekymppisillä, joilla on silloisessa eläkeiässä työpaikka, tulevat pitämään työpaikastaan kiinni kynsin hampain. Tekoäly tulee viemään suurimman osan työpaikoista, ja päin peetä oleva huoltosuhde varmistaa sen, että varmasti eläkkeet on syöty, kun muustakaan ei ole repiä rahaa. Paras, kun jokainen alkaa parhaansa mukaan säästää oman eläkkeensä ja hankkii maapläntin omatarveviljelyyn. 

Vierailija
28/28 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valheellista. Kaikille ihmisille ei tule eläkettä. Osa on työelämän ulkopuolella ja perussairauksia. On vain minituki. Miksi hylkäätte muut, jopa mummot ja otatte vain itselle eläkkeen. Osassa aloista tulee minieläke!

Kaikille tulee vähintään runsas 900 eläkettä vaikkei olisi viitsinyt persettä sohvalta nostaa.

Monet työssäkäyneetkään eivät saa paljoakaan enempää.

Ei ole oikeudenmukaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi