Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te nuoret pystytte keräämään eläkettä paremmin

Vierailija
28.02.2024 |

Nykyään alkaa eläke kertyä jo 17-vuotiaana. 

Minulla se alkoi kertyä 23-vuotiaana. Tein opiskeluaikaan kaikki kesät töitä 4 kk. (Tekussa oli 4 kk loma). Ei kertynyt mulle eläkettä töistä. 

Nykyään jopa opinnoista kertyy eläkettä! Mulla on insinöörin ja diplomi-insinöörin tutkinnot tehty ilman eläkekertymää. 

Taitaa ansiosidonnaisellakin kertyä eläkettä. Olin välillä ansiosidonnaisella. Eipä kertynyt. 

Tein 3 lasta. Jopa lasten vuoksi pidetyistä vapaista kertyy eläkettä. 

Pääsen eläkkeelle 65-vuotiaana. Tyttäreni katsoi laskurista, että hän pääsee 68 v 8 kk iässä. 

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Toki me emme pysty keräämään säästöjä samalla tavalla tai ostamaan edullisia asuntoja. Se mitä saamme eläkettä enemmän on vanhemmat ikäluokat kerryttäneet omaisuutena moneen moneen kertaan. 

Vierailija
2/28 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ahneella rajaa. Tajuatko ollenkaan mitä ympärilläsi tapahtuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Minäkin oli töissä ennen kuin täytin 23 vuotta ja noista vuosista ei jää mitään käteen. Seitsemänä kesänä kesätöissä ja vajaan vuoden ajan töissä ennen kuin aloitin opinnot. Lähes 1,5 vuoden työt, joista ei saa mitään eläkkeeseen. Vtuttaa.

Vierailija
4/28 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Meillä on vain murto-osa siitä ostovoimasta mikä teillä oli.

Vierailija
5/28 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. En ole kovinkaan nuori, mutta eläkeikä melkein 68, joten saa nähdä, että pääseekö sinne edes. Asuntojen hinnat, samoin tontit jne on karanneet niin käsistä, että harmittaa omien lasten puolesta. 

Vierailija
6/28 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvisko saada takautuvasti :D ihana että jaksat kantaa suomee

Vierailija
7/28 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeasti ymmärrä tätä asennetta. Minä ole kahden opiskelijalapsen äiti ja sanon, että elämäni oli opiskeluaikoina paljon helpompaa kuin nykyään.

Mihin pyritään tällä perusteettomalla väitteelle, että kyllä nykynuorilla on niin helppoa?

Ei ole. Opintotuella ei ole sitä ostovoimaa, mitä oli esim minun opiskeluaikoina. Harjoittelupaikat ovat kiven takana. Yhtä paikkaa saattaa hakea 2500 opiskelijaa. Minä sain aikoinani harjoittelupaikan helposti.

Jos nämä nuoret saavat edes jotain etuja, olen siitä sangen tyytyväinen.

Vierailija
8/28 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valheellista. Kaikille ihmisille ei tule eläkettä. Osa on työelämän ulkopuolella ja perussairauksia. On vain minituki. Miksi hylkäätte muut, jopa mummot ja otatte vain itselle eläkkeen. Osassa aloista tulee minieläke!

Vierailija
9/28 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikeasti ymmärrä tätä asennetta. Minä ole kahden opiskelijalapsen äiti ja sanon, että elämäni oli opiskeluaikoina paljon helpompaa kuin nykyään.

Mihin pyritään tällä perusteettomalla väitteelle, että kyllä nykynuorilla on niin helppoa?

Ei ole. Opintotuella ei ole sitä ostovoimaa, mitä oli esim minun opiskeluaikoina. Harjoittelupaikat ovat kiven takana. Yhtä paikkaa saattaa hakea 2500 opiskelijaa. Minä sain aikoinani harjoittelupaikan helposti.

Mua harmittaa, ettei eläkkeeni kertynyt alle 23-vuotiaana. 

(Kyllä silti harmittaa, että lapsillani on nyt ahdistavat ensikertalaisuuskiintiöt. Heti pitäisi löytää oikea ala, ellei ole huippuoppilas. Samoin, että jos epäonnistuu alanvalinnassa, niin tukikuukausia ei saa toiseen tutkintoon, vaikka olisi jäljellä. Tää on eri asia kuitenkin)

Ap

Vierailija
10/28 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni pitäisi koskea kaikkia tuo, että eläkekertymä 17-vuotiaasta. 

Epäreilua, että osa saa ja me vanhemmat emme. Olen kuuskymppinen ja aloitin työt 19-vuotiaana. 

Vierailija
11/28 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valheellista. Kaikille ihmisille ei tule eläkettä. Osa on työelämän ulkopuolella ja perussairauksia. On vain minituki. Miksi hylkäätte muut, jopa mummot ja otatte vain itselle eläkkeen. Osassa aloista tulee minieläke!

Niin. Minä olen minimieläkkeellä ja hyvin tulen toimeen. Mikä ihme on tämä väittämä, että minimielääkkeellä olevat ihmiset kituisivat.

Viime keväänä ostin laadukkaat ja hyvännäköiset lenkkarit ja tänä syksynä uuden ihanan talvitakin. Terveellistä ruokaa riittää ja on asunto, jonka olen sisustanut kauniiksi.

Harrastan musiikin kuuntelua, kuvataiteita, kävelylenkkejä, sienestystä, marjastusta ja kahvakuulatreenejä.

Lisäksi minulla on upea 14-vuotias kissa ja hyvin riittää rahaa myös hänen ruokintaan sekä herkkuihin.

Vierailija
12/28 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni pitäisi koskea kaikkia tuo, että eläkekertymä 17-vuotiaasta. 

Epäreilua, että osa saa ja me vanhemmat emme. Olen kuuskymppinen ja aloitin työt 19-vuotiaana. 

No mutta sittenhän sinunkin pitäisi saada eläkettä samoin kuin sinua aiemmat ikäpolvet ovat saaneet, koska et hyväksy muutosta.

Vierailija
13/28 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pääse töihin, joten eipä sitä eläkettä hirveästi kerry.

Vierailija
14/28 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kun nykynuoret mitään eläkettä tulisi saamaan, haloo nyt. Ei ole mitään hyvinvointivaltiotakaan enää silloin.

Vierailija
15/28 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, ne alle 23 vuotiaana kertyy 20€/kk eläkkeet korvaa sen että eläkkeelle pääsee viisi vuotta myöhemmin.

Vierailija
16/28 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut yhtääkääm pysyvää työtä. Kerää siinä eläkettä kun työelämä on pelkkää silppua, työttömyyttä yms 

Vierailija
17/28 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmat kärsijät näistä muutoksista ovat 70-luvulla syntyneet. Sitä aikaisemin ja myöhemmin syntyneillä on hiukan parempi tilanne. Kaikki vuoden 65 jälkeen syntyneet ovat eläkeponzin osalta häviäjiä, maksavat eläkkeitä enemmän kuin eläkkeinä tulevat saamaan.

Vierailija
18/28 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin, kaikille ihmisille tulee joku eläke. Työeläke tulee töissä käyville. Sen lisäksi on olemassa sairaseläke, työttömyyseläke, kansaneläke ja sillee vaikka jos mitä.

Vierailija
19/28 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksamaan* eläkkeitä paremmin

Vierailija
20/28 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua harmittaa, ettei eläkkeeni kertynyt alle 23-vuotiaana. 

(Kyllä silti harmittaa, että lapsillani on nyt ahdistavat ensikertalaisuuskiintiöt. Heti pitäisi löytää oikea ala, ellei ole huippuoppilas. Samoin, että jos epäonnistuu alanvalinnassa, niin tukikuukausia ei saa toiseen tutkintoon, vaikka olisi jäljellä.

Ap voi ihan vapaasti etsiä tilastot siitä, kuinka monta % hänen eläkkeensä on hänen palkkatasostaan ja verrata sitä nuorempien ikäluokkien vastaavaan %. Jos koulut on käyty, niin ei luulisi olevan vaikeaa. 

Vaikka ei olekaan mitään järkeä, että eläke aikoinaan alkoi kertyä vasta 23 ikävuoden jälkeen, niin aika uuno saa olla, jos kuvittelee yhden kesätyön jotain eläkettä kerryttävän aidosti nytkään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi