Alhainen hemoglobiini mutta ferritiini 38(eli aika ok?)
Kävin mittauttamassa omakustanteisesti arvot kun oli paljon oireita jotka tulee raudan puutteesta. Hemoglobiini oli 114 mutta ferritiini kuitenkin 38.
osaako joku sanoa tilanteesta jotain kokemuksen/tiedon myötä? Kannattaako varata aika lääkärille?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Ja yläraja naisilla 125.
Ferritiinissäkö? Mulla oli pitkästi yli 200 ja hoitaja vain naureskeli ettei ole koskaan sellaista lukemaa nähnyt. Tippui puolessa vuodessa 90:neen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, MCV oli normaali 92 ja Mch 30. TFT 2,3.
folaattu oli myös alhainen 6,4Jos sinulta on otettu noita anemiakokeita näköjään laajemminkin, niin kai on joku lääkärinaikakin tulossa, jolloin tulokset tarkistetaan?
ei ole, noita arvoja kun ei pääse tosta vaan mittauttamaan niin otin neuvoja mittauskohteista, tarkoitus oli vaan mitata hb ja ferritiini, mutta suositeltiin ottamaan nuo muutkin oleelliset.
täytyy soittaa lekurille, vaikka nyt olen muutaman viikon syönytkin rautaa jo.
Soittoaikaa odotellessa voit aloittaa folaattilisän käytön, 1mg kerran päivässä on vakioannos. Yleensä jos todetaan folaatin puutos, määritetään myös, onko B12-vitamiinin puutos.
Kiitos tiedosta! Onko 400 annos liian pieni?
Suosittelen nestemäistä rautaa, jos voit syödä luontaistuotteita. Tehosi muinoin itselleni huomattavasti nopeammin kuin rautatabletit.
ei ole, noita arvoja kun ei pääse tosta vaan mittauttamaan niin otin neuvoja mittauskohteista, tarkoitus oli vaan mitata hb ja ferritiini, mutta suositeltiin ottamaan nuo muutkin oleelliset.
täytyy soittaa lekurille, vaikka nyt olen muutaman viikon syönytkin rautaa jo.