Tilillä 1,45€. Jääkaapissa kaksi makkaraa. Mitä ostaisit lähikaupasta?
Tyhjää on. Kaapissa ei ole kuivatuotteita paitsi vähän kaurahiutaleita. Jääkaapissa yksi kananmuna ja kaksi kpl grillimakkaraa. Ketsuppia aivan hitusen.
Ei ole voita, ei öljyjä. Ei siis ole edes tällaisia millä voisi soveltaa aterian kokonaisuuksia.
Sen sijaan tilillä on tuo määrä. Mietin nyt että syönkö makkarat ja vähän kaurapuuroa tänään vai pitäisikö käydä ostamassa jotain lisuketta.
Onneksi huomenna pääsee vähävaraisten puuroaamiaiselle, lounaalle ja ruokajakeluun.
Kommentit (176)
Perunoita ja porkkanoita. Keitto.
Kananmunankin voi laittaa keittoon. Makkarat ohuina pieninä puolikkaina siivuina. Riittää pidempään.
Ostaisin lisää kaurahiutaleita.
Pussi makaronia ja kaalia. Voi pyytää kaupassa puolittamaan kaalin. Makkarat kuutioiksi, suolaa tai lihalientä, reilu törmäys ketsuppia, puoli pussillista makaronia ja kaali hienonnettuna. Aloita keittämällä kaalia suola/lihaliemivedessä 15 min, vettä sen verran,että kaali peittyy. Sekaan saa heitellä mausteita jos on.
Pilko makkarat pieneksi ja käytä paistinpannulla, että saavat väriä. Nakkaa kaalin joukkoon. Töräÿtä ketsuppia sekaan. Keittele puoli tuntia, lisää vettä ja nakkaa sekaan puoli pussia makaronia.Maista lientä, lisää suolaa/ketsuppia maun mukaan. Keitä vielä 10 minsaa.
Tällä mä elin koko opiskeluajan. Joskus oli varaa jopa jauheoihaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä hakisin xtran suklaakeksejä 59cnt ja xtra suklaalevyn 69cnt ja söisin muuten mitä kaapista löytyy. Toivottavasti huomenna on hyvät jakelut!
Kiitti vinkistä muillekin. Vaikuttaa oikein edulliselta.
Keksit olikin Prismassa 49cnt ja suklaa 100g 59cnt. Kyllä noista aika edullinen välipala tulee ja jos työharjoittelupaikka tarjoaa edes kahvit tai teet, niin vielä parempi. En tiedä saako edes itse leipomalla kahvin kylkeen mitään tuolla hinnalla?
Yhden Rainbow-merkkisen lageroluen tuolla saa 🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Trolliviesti mielisairaalta jälleen kerran. Miksi ylläpito ei bannaa näitä provoviestejä.
Ja näitä ,,mikä nimi sopii Martan sisaren tyttären pojalle,, hohhoijaa. ei vaan jaksa
Olin nuorena oikeesti köyhä. Muistan kun oli vielä 3 päivää palkanmaksuun ja ostin yhden suolakurkun kotimatkalla töistä. Että se maistui hyvälle siinä kaupan rappusilla.
Ei sitä silloin ajatellu että ompa kauheeta. Nälkä pisti yrittämään tehdä asialle jotain, ettei aina tarvinnut mennä nälkäsenä nukkumaan.
Sain harjottelupaikan pankin konttorille ja sehän oli kuin lottovoitto. Pankki tarjosi ilmaisen lounaan ja se tuotiin konttorille. Sai syödä niin paljon kuin jaksoi ja vielä kahden kavitunnilla pullakahvit.
Siitä se elämä lähti rullaamaan ihan mukavasti kun joka päivä sai syödä hyvää ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä hakisin xtran suklaakeksejä 59cnt ja xtra suklaalevyn 69cnt ja söisin muuten mitä kaapista löytyy. Toivottavasti huomenna on hyvät jakelut!
Kiitti vinkistä muillekin. Vaikuttaa oikein edulliselta.
Keksit olikin Prismassa 49cnt ja suklaa 100g 59cnt. Kyllä noista aika edullinen välipala tulee ja jos työharjoittelupaikka tarjoaa edes kahvit tai teet, niin vielä parempi. En tiedä saako edes itse leipomalla kahvin kylkeen mitään tuolla hinnalla?
Paketissa on siis 8 keksiä ja välipalalla ottaa 2kpl, niin yhdestä paketista saa välipalan neljälle päivälle. Yhden keksin hinta 0,061€ eli päivälle 0,12€ kahden keksin tahdilla. Halpaa. Sitten kun on enemmän rahaa niin niitä hedelmiä ja vihanneksia myös
Perunoita...
En tajua näitä ihmisiä, jotka ei pidä minkäänlaista kotivaraa. Oon ollu melkein koko aikuisikäni työtön (lyhyitä työsuhteita ja koulutusyrityksiä huonolla menestyksellä) ja lisäksi oon armoton juoppo.Silti mulla on ruokaa kaapeissa sen verran, ettei nälkäkuolema uhkaa muutamaan viikkoon, vaikka rahat loppuis. Kokoajan tietenkin täydennän mahdollisuuksien mukaan. Jos sipuli loppuu ja minulla on kolikoita kukkarossa, niin tietenkään en tee mautonta sipulitonta ruokaa, vaan käyn hakemassa sipulia. Jos siellä on sitten tomaattimurskat tarjouksessa otan pari purkkia varastoon, vaikkei sen päivän ruokaan tulisi tomaattia.
Vähävaraisen pitää saadessaan rahaa, ensin laskea summa, mikä tarvitaan vuokraan/vastikkeeseen, puhelinlaskuun, sähköön, veteen, liikkumiseen, ennen seuraavaa todennäköistä rahansaantia. Se syrjään. Sitten ostetaan mahdollisten lemmikkien ruoat niin, että ne riittävät vähän pidemmälle, kuin seuraava todennäköinen rahapäivä. Sitten ostetaan välttämättömiä ja edullisia sekä hyvin säilyviä perus ruokatarvikkeita; riisiä, makaroonia, jauhoja, kahvia, voita, öljyä, perunaa, porkkanaa, sipulia, keräkaalta, kuivattuja herneitä, kuivattuja linssejä, tomaattimurskaa, ketsuppia. Näistä sitten kokataan ja samalla kärkytään laputettuja munia, maitotuotteita, lihoja ja kaloja, jotka käytetään ruokiin heti tai pakastetaan heti pahanpäivän varalle. Jos voi on tarjouksessa ja kukkarossa on rahaa, ostetaan kaksi pakettia ja laitetaan toinen pakkaseen, eikä ihmetellä sitten kahden viikon päästä, kun rahat alkaa loppua, että hinta voin hinta onkin noussut ja rahat ei riitä...
Tällähetkellä rahat on aikalailla loppu yllättävien menojen vuoksi. Ostin viimeisillä rahoilla 2 rasiaa puoleen hintaan olevaa raejuustoa, koska olisin tarvinnut pakasterasioita, mutta kaupassa oli myynnissä vain todella huonolaatuisia, käytännössä kertakäyttöisiä. Saan pari rasiaa, kun syön ne juustot. Sitten ostin kahvipaketin, vaikka kaapissa on kaksi kokonaista ja yksi avattu, koska harvoin on saatavana kahvipakettia hintaan 1.75€.
Köyhä, kyttää tarjouksia ja hamstraa!
Vierailija kirjoitti:
Melkein 2kg perunaa.
2kg perunaa ei paljoa kaloreita ole, minun päivän kalori tarve on 3000-4000kcal päivässä.
Ap
Perunapussi, tekisin makkaraperunat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin pari pussia makaronia. Niistä ja makkaroista saisi sen verran aikaan, että selviää pari päivää. Ehkä vielä jos löytyisi halvalla purkki tomaattimurskaa niin sellaisen heittäisin sinne makaroni-makkaramössön joukkoon antamaan makua.
Pari pussia makaronia? No ei nyt sentään. Yhdestäkin pussista tulee jo paljon makaronia yhdelle. Riittää kauemman kuin pari päivää.
Yhdessä 400 g makaronipussissa on n. 1400 kcal. Se ei riitä päivän ainoiksi kaloreiksi kuin pienikokoiselle istumatyötä tekevälle keski-ikäiselle naiselle, tai iäkkäälle vanhukselle.
Herneitä ja tekisin hernekeittoa
Pöllit jotain. Eikös se ole nykyään sallittua jos rahat on loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tätähän ei kysytty, mutta vastaisen varalle ostaisin kaappiin esim. kaksi kiloa makaronia ja neljä purkkia tomaattimurskaa sekä paketillisen liemikuutioita ja pyrkisin pitämään huolen, että siellä on aina vähintään ne. Noista saa tehtyä hirveän määrän hätävararuokaa, eivätkä pilaannu, eikä se muutaman euron investointi tunnu yhtään missään silloin kun on rahaa tilillä.
Lihaliemikuutioilla ei tee yhtään mitään. Kunnon mausteita mielummin.
Puolikas lihaliemikuutio makaroonin keittovedessä hakkaa suolan 100-0.
Tuhlaat hyvän lihaliemen johonkin makaroniin? Varmaan kaadat liemen myös viemäriin?
Ei tietenkää kaadeta viemäriin. Kanaliemikuutio ja niin vähässä vedessä keitetään ettei mitään tarvitse kaataa pois.
Makkaroita voi ensin vähän ruskistaa, sitten liemi ja makaronit samalle pannulle. Tomaattimurskapurkkia en tähän tuhlaisi, halpaa ketsuppia tai pyrettä vähän töräyttää.
Itsellä oli tuossa kaapit jo niin tyhjänä ettei ollut kuin sitä kanalientä. Sitäkin tuli juotua, niin vähän jotain suolaista sai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin pari pussia makaronia. Niistä ja makkaroista saisi sen verran aikaan, että selviää pari päivää. Ehkä vielä jos löytyisi halvalla purkki tomaattimurskaa niin sellaisen heittäisin sinne makaroni-makkaramössön joukkoon antamaan makua.
Pari pussia makaronia? No ei nyt sentään. Yhdestäkin pussista tulee jo paljon makaronia yhdelle. Riittää kauemman kuin pari päivää.
Yhdessä 400 g makaronipussissa on n. 1400 kcal. Se ei riitä päivän ainoiksi kaloreiksi kuin pienikokoiselle istumatyötä tekevälle keski-ikäiselle naiselle, tai iäkkäälle vanhukselle.
Mä olen reilusti ylipainoinen enkä silti kyllä pystyisi syömään pussillista makaronia päivässä. Se on iso määrä makaronia yksi pussi. Siihen lisäksi makkaraa niin kyllä on iso määrä syötäväksi päivässä.
Mutta sähän oletkin se tollo joka ostelee 100 euron kenkiä yms. vaikka ei oikeasti olisi niihin varaa. Lisäksi sun pitää muka saada 3000 kaloria päivässä. P
Minulla ei ole paljoakaan kotivaraa. Käyn kaupassa n. 4 päivän välein jolloin ostan sapuskat. Kaurahiutaleita kilo kaapissa ja jotain keksiä voi löytyä ylimääräistä. Eipähän tule hävikkiä.
Ok. Köyhyys on siis todennäköisesti väliaikaista. Omasta mielestäni kaikista harjoitteluista pitäisi maksaa edes vähän kun siitä koituu kuluja muutenkin.