Muistatteko kuinka 90-luvulla oli pakko syödä lautanen tyhjäksi vaikka maha oli jo aivan täynnä?
Nykynuorilla taas loppuu ruoka kesken kun on pohjaton vatsa.
Kommentit (38)
Siis KAAPPAAN enkä KAUPPAAN. Hemmetin autocorrect...
Eipä tiedä lapsi Afrikassa kuinka paha on olla kun maha täynnä 🤢
Nykyisin syövät pakottamatta niin,että mahan on oltava jatkuvasti täynnä. Mistäs muusta nuo karmeat ylikilot nuorilla johtuvat?
Kyllähän joka ikinen normaali ihminen syö lautasen tyhjäksi, eikä heitä ruokaa roskiin. Sitä otetaan lautaselle vaan niin pieni määrä, että jaksaa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin syövät pakottamatta niin,että mahan on oltava jatkuvasti täynnä. Mistäs muusta nuo karmeat ylikilot nuorilla johtuvat?
Lihottavat koulun kesäkeitolla itsensä muodottomiksi.
Muistan melkein 60 vuoden takaa, miten tarhantäti pakotti vieressäni istuneen pienen tytön syömään makaronivelliä, vaikka tämä oli jo puklannut lautaselleen.
Kylläpä vaan. 80-ja 90- luvulla lautanen oli pakko syödä tyhjäksi, ennen sitä ei saanut lähteä pöydästä. En ollut mikään nirso lapsi, mutta jostain syystä inhosin kesäkeittoa yli kaiken. Muistan kun iltakymmeneen saakka istuin yksin keittiössä, yökötellen koettaen niellä jo kylmää, klimppistä keittoa. Ikäväähän se oli, mutta ei siitä mitään traumoja jäänyt. Ne oli sen ajan juttuja ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihottavat koulun kesäkeitolla itsensä muodottomiksi.
Kesäkeitto onkin selkein syy ihmisten lihavuudelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä olet kokenut jotakin jollakin vuosiluvulla, ei se tarkoita että kaikki olisivat.
Tuo Biafra- juttu kuitenkin on lähes sukupolvikokemus.
Olen syntynyt 60-luvulla, enkä ole moiseen törmännyt. Onhan noita nälkäisiä lapsia näkynyt tvssä joka vuosikymmen. edellinen
Ihan asiaa Martina puhui. Jos jollakin on jokin sairaus mikä aiheuttaa paino-ongelmia niin ei missään tapauksessa pidä ammentaa mitään ohjeita somesta painon pudottamisesta vaan pitää puhua omasta painostaan ja kilojensa pudottamisen tarpeesta ja omista mahdollisuuksistaan terveydenhoitohenkilöstön kanssa. Täysin terve ja omaa harkintakykyä omaava ihminen voi ottaa vinkkejä painon pudotukseen somestakin.
Minun kotona oli pakko, ja minulla on jäätävä sos.tilanteiden pelko, jonka olen tajunnut johtuvan tuosta. Minun on vaikea kasvattaa lapsiani kun en oikein uskalla ohjailla tai kieltää mitenkään tässä asiassa kun pelkään aiheuttavani samoja ongelmia.
Olen köyhästä suurperheestä lähtöisin ja elänyt 50-luvulla lapsuuteni. Olen hoitanut omat lapseni ja vieraita lapsia ja lapsenlapsia, mutta koskaan ei ole ollut kenenkään pakko syödä.
Älkää taas yleistäkö👿
Missä näin oli tapana? Jos ruoka otetaan itse, sitä otetaan vain sen verran kuin jaksetaan syödä.
Näin oli ysärillä mun elinpiirissä, sekä töissä että vapaalla.
Muistan! Isä hoki että kasvan isoksi ja vahvaksi ja äiti väänsi itkua kun muualla maailmassa lapset näkee nälkää. Eteeni lyötiin iso annos ja kaikki piti syödä tai itkeä ja syödä.
No minähän en lopulta enää tunnistanut milloin olen kylläinen ja mahasta tuli pohjaton. Saatoin vetää muroja kuivina suoraan paketista ja kun äiti huusi, ettei hänellä ole varaa ostaa muroja/leipää kokonajan niin kysyin teinin tyypillisellä vitt""lulla "mites ne nälkää näkevät lapset?"
Iso, se minusta todella tuli. Vahvasta en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä koulussa sanottiin persujen alkavan nähdä nälkää jos ei syö. Siis jos natsinpinkki lapsi ei syö täällä suomessa.
Viisaampaa on heittää ruoka roskakoriin kuin ruokkia koko planeetan tuhoavaa väestön liikakasvua
Psyykkisen häiriösi takia tuskin tajuat, mitä tuossa teit, mutta poliisi tajuaa. Ottavat yhteyttä kun ehtivät. Olet pakkohoitoa vailla. Editoin kommenttisi lailliseksi, mutta ei siinä siltikään ole järkeä.
Meitä oli viisi lasta ja mitään ruokaa ei ollut pakko syödä. Ruokapöydässä oli käytäydyttävä kauniisti. Ruoka oli monipuolista ja jokainen löysi siitä jotain mitä halusi. Olimme terveitä eikä kenellekään ole tullut missään vaiheessa ongelmia ruoan suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Voi, meille 60-luvun lapsille näytettiin kuvia Biafran nälkää näkevistä lapsista, ja syyllistettiin, että heille kyllä kelpaisi se kaurapuuro, jota ei olisi itse saanut nieltynä.
Kehitysmaihin on mätetty rahaa vuosikymmenet eikä mikään ole muuttunut. Elämä myt vaan pn sellaista että kaikkialla ei voi elää...
Meillä jokainen ottaa itse ruokaa ja syö kans kaiken mitä ottaa.