Nastakengät vs. pitopohjakengät, kokemuksia?
Kalliita ovat ja molempia on paljon erimallisia. Pitopohjakenkiä katselin: tekeekö noilla liukkailla yhtään mitään vai ovatko käytännössä tavalliset talvikengät?
Kommentit (48)
Älkää ostako nastakenkiä ja tuhlatko rahaa nastakenkiin...kitkakengät ei ole ehkä yhtä hyvät liukkaalla jäällä mutta niillä sentään voi kävellä kahviloihin ja kauppaan tuhoamatta lattioita..
Vierailija kirjoitti:
Älkää ostako nastakenkiä ja tuhlatko rahaa nastakenkiin...kitkakengät ei ole ehkä yhtä hyvät liukkaalla jäällä mutta niillä sentään voi kävellä kahviloihin ja kauppaan tuhoamatta lattioita..
Suurin osa näitä nastakenkiä ihmisistä ymmärt ottaa omassa itse maksetusta kodissa riisua kengät sisällä pois mutta sitten muualla kävellään ja piltataan lattiat ja pinnoitteet kun ei ole omia.
Minulla on sekä Icebugin kitka- että nastapohjasaappaat, ja kyllä nastoissa on parempi pito. Parhaat täällä Helsingissä ovat nyt plussakeleillä ja lumettomilla mutta jäisillä reiteillä Icebugin nastapohjaiset juoksutossut. Kuljetan pienessä kangaskassissa tavallisia lenkkareita jotka vaihdan jalkaan ruokakaupan ovella, koska nastakengät ovat liukkaat kivilattialla, ja lisäksi epäilen että nastat kuluvat.
Hyvät ihmiset jos ette omilla jaloilla pysy kävellen pystyssä talvella niin ottakaa avuksi kävelysauvat....tämä on ihan ilmainen neuvo.
Nastat. Pureutuu jäähän ja oikeasti auttaa. Noi hiekkapaperipohjat kuluu nopeasti eikä pidä yhtä hyvin, kuluneena ei ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemuksen mukaan nastakengät on paremmat. Kitkoilla pärjää suht hyvin, jos jäätä on vain vähän, esimerkiksi kaupungissa, jonka tiet hyvin hiekoitettu. Eli multa ääni nastoille.
Ostin varmaan 10 v sitten icebucit ja hyvät ovat. Selkävaivojen vuoksi en saa sipsutella vaan kävelen ihan normaalisti ja pysynyt joka säällä pystyssä. Ovat vielä jopa ehjätkin.
Lisään. Ovat sisään painuvilla nastoilla.
Mitäs apua nastoista sitten on jos painuvat sisään.
Ostin Icebugit 2011 kaaduttuani ja murrettuani olkavarren. Aikansa kestivät, nyt menossa toiset Icebugit, viimeistä talvea, käytössä kuluneet. Ensi talvena taas uudet. Sataprosenttisesti ei voi luottaa, esim. jos on paljon pehmeää lunta niin nastat eivät ulotu maahan. Vesi kirkkaan jään päällä on silti myös vaarallinen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät ihmiset jos ette omilla jaloilla pysy kävellen pystyssä talvella niin ottakaa avuksi kävelysauvat....tämä on ihan ilmainen neuvo.
Ei ne sauvat ketään pystyssä pisä !
Icebugg pitopohjilla mennyt paljonkin. Riittää oikein hyvin. Ei toki märällä jäällä pidä kuten nasta mutta jalka ei heti luiskahda alta.
Ihan normi kengillä oon kävellyt koko talven, en ole kertaakaan kaatunut, enkä todellakaan ostaisi mitään nastakenkiä, nolot...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne sauvat ketään pystyssä pisä !
Kyllä pitää paremmin kuin nastakengät kun on keppejä mihin tukea tasapainoa ja kyllä niissä lävelysauvoissakin on piikit jotka pureutuu jäähän.
Merrelin pitopohjakengät ollu jo viisi talvea. Todella lämpimät ja hyvät talvikengät. Ainoastaan silloin kun jään päällä on vettä, laitan nastat lisäksi eli sellaiset kenkiin kiinnitettävät motonet-piikit.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on icebugin michelinpohjaiset. Ovat ihan yhtä tyhjän kanssa liukkailla. Kyllä niiden päälle on piikkijutskat vedettävä, jos aikoo pystyssä pysyä.
Minulla on myös tuollaiset Icebugit. Ne ovat ihan luistimet Kuoman kenkiin verrattuna. Kuomat siis oli aikaisemmin, mutta ne hajosivat. Ja Kuomiahan ei mitenkään edes mainosteta kitkapohjakenkinä.
Mutta varmasti hyviäkin kitkapohjakenkiä on. Uskoisin, että tässä pätee sama kuin autojen talvirenkaissakin, eli hyvät kitkat on paremmat kuin huonot nastat.
Suosin talvella ihan kumipohjaisia talvikenkiä joissa on ihan riittävän hyvä pito ..ne kovapohjaiset lenkkarit ja nattaa jättää kaappiin..
Nasta kengille ei missään nimessä kannata haaskata rahaa..
Mulla on Icebugin nastakengät joissa piikit painuu jonkun verran sisälle sisätiloissa. On kyllä hyvät kengät ja paljon paremmat kuin aikoinaan Cittarista ostetut halvemmat nastakengät. Käytän työmatkalla ja lenkillä noita kenkiä. Kotona en todellakaan seiso suoraan lattialla niillä vaan maton päällä eteisessä.
Talvirenkainakin kitkat on paremmat kuin nastat siksi myös kenkien valita on kitkat.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kitkapohjakengät lenkkeilyyn ja ns. parempina kenkinä. Ovat toki hintavia mutta kummatkin ovat käytössä jo neljättä vuotta. Kun hoitaa kenkiä huolella niitä voi käyttää vuosikausia.
Joskun aikoinaan oli nastakengät, en tykännyt ollenkaan. Saattavat olla vaaralliset kovalla lattiapinnalla. Muutenkin käyttömukavuus oli luokattoman huono. Eikä niillä jokapaikkaan saa mennä ilman että laittaa suojat tai riisuu pois.
Minulla on talvilenkkeilyssä (esim. kovavauhtista sauvakävelyä) nastapohjakengät. Todella mukavat ja pitävät. Mökillä kevätjäillä myös loistavat vaikkapa potkurilla liikkuessa ja pilkillä (lämpimällä säällä)..
En allekirjoita lainkaan tuota kokemusta luokattoman huonoista. Ja tulee niitä kauppareissuillakin käytettyä. Rapisee, mutta en ole liukastellut.
Työkenkinä Sievin kitkapohjakengät. Hyvät siinä käytössä. Lenkille en niillä lähde.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normi kengillä oon kävellyt koko talven, en ole kertaakaan kaatunut, enkä todellakaan ostaisi mitään nastakenkiä, nolot...
Sairaaloiden päivystyksissä on ruuhkaa sinunlaistesi idioottien takia. Sinustakin ehkä joskus tulee vanha (toivottavasti ei). Onko äidilläsi ja isälläsi nastakengät? Minulla on lonkissa tekonivelet, ja kaatuminen olisi kohtalokasta. En välitä pätkän vertaa ovatko nastakengät sinun mielestäsi nolot. Ne ovat aika halpa henkivakuutus.
Suutarilla voi laitattaa kengänpohjien päälle kitkapohjat kympeillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaaloiden päivystyksissä on ruuhkaa sinunlaistesi idioottien takia. Sinustakin ehkä joskus tulee vanha (toivottavasti ei). Onko äidilläsi ja isälläsi nastakengät? Minulla on lonkissa tekonivelet, ja kaatuminen olisi kohtalokasta. En välitä pätkän vertaa ovatko nastakengät sinun mielestäsi nolot. Ne ovat aika halpa henkivakuutus.
Tässä on hyvä esimerkki miten luotetaan sokeasti nastakenkien turvallisuuden tunteeseen että pysyy pystyssä kelillä kuin kelillä vaikka liukastumisen on vain osasyy kaatumiseen eikä nastakengäntään estä liukastumista sopivissa olosuhteissa vaan ihan samalla tavalla loukkaantuu kaatuessa on nastakengät tai ei
Icebugit 6 vuotta. Todella hyvät nastakengät. Suosittelen, ei ne tietenkään kesää tee, niin kuin ei nastarenkaat autossakaan. Turvallista matkaa 🙂