Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nastakengät vs. pitopohjakengät, kokemuksia?

Vierailija
28.02.2024 |

Kalliita ovat ja molempia on paljon erimallisia. Pitopohjakenkiä katselin: tekeekö noilla liukkailla yhtään mitään vai ovatko käytännössä tavalliset talvikengät? 

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pärjännyt kotimaisilla Sievin kitkapohjakengillä jo vuosia. Toiset kengät on menossa, kun ensimmäiset lopulta tulivat tiensä päähän.

Tietysti pitää osata kävellä liukkaissa paikoissa tepsuttelemalla eikä astella kantapää edellä.

Minulla on myös kenkiin kiinnitettävät metallipiikkiset liukuesteet, mutta ne ovat hankalat, kun ne joutuu riisumaan aina sisälle tullessaan ja kuminauhakiinnitys on tiukka.

Terveisin Salme 72 v.

Vierailija
2/48 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemuksen mukaan nastakengät on paremmat. Kitkoilla pärjää suht hyvin, jos jäätä on vain vähän, esimerkiksi kaupungissa, jonka tiet hyvin hiekoitettu. Eli multa ääni nastoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kitkapohjakengät lenkkeilyyn ja ns. parempina kenkinä. Ovat toki hintavia mutta kummatkin ovat käytössä jo neljättä vuotta. Kun hoitaa kenkiä huolella niitä voi käyttää vuosikausia.

Joskun aikoinaan oli nastakengät, en tykännyt ollenkaan. Saattavat olla vaaralliset kovalla lattiapinnalla. Muutenkin käyttömukavuus oli luokattoman huono. Eikä niillä jokapaikkaan saa mennä ilman että laittaa suojat tai riisuu pois.

Vierailija
4/48 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli aiemmin Merrell merkkiset kitkapohjakengät ja nyt edulliset Trekker nastakengät. Kitkat ei toimineet kun jään päällä oli vettä ja kitkapinnat kuluivat aika nopeasti, etenkin silloin kun osa teistä oli sulia. Kitkoihin ei voinut luottaa samalla tavalla kuin nastoihin.

Kitkoissa oli oikeastaan ensimmäisen talven jälkeen ainoa hyvä puoli se, ettei niistä lähtenyt samanlaista rapinaa kuin nastoista. Mutta mielestäni nastakengille tyypillinen ääni on pieni haitta ja itse siihen tottuu. Lattioilla nastakengät ei ole liukkaat kunhan kävelee rauhallista vauhtia ja varoo metallisilla alustoilla.

Ainoa tilanne jossa nastakengillä voi ulkona liukastua on jään päällä oleva paksu lumikerros, jonka läpi nastat ei yllä ja joka voi lähteä liikkeelle jään päällä. Kitkakengissä riitti jos jään päällä oli ohuelti vettä. 

Vierailija
5/48 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on molemmat. Nastat, kun jäätä on reilusti, kitkat kun sitä on vain vähän ja jos joudun kävelemään sisätiloissa. Kalliiksi tulee, mutta kallista se on kaatuminenkin.

Vierailija
6/48 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on icebugin michelinpohjaiset. Ovat ihan yhtä tyhjän kanssa liukkailla. Kyllä niiden päälle on piikkijutskat vedettävä, jos aikoo pystyssä pysyä.

Vierailija
7/48 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemuksen mukaan nastakengät on paremmat. Kitkoilla pärjää suht hyvin, jos jäätä on vain vähän, esimerkiksi kaupungissa, jonka tiet hyvin hiekoitettu. Eli multa ääni nastoille.

Ostin varmaan 10 v sitten icebucit ja hyvät ovat. Selkävaivojen vuoksi en saa sipsutella vaan kävelen ihan normaalisti ja pysynyt joka säällä pystyssä. Ovat vielä jopa ehjätkin.

Vierailija
8/48 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy molemmat. Pito/kitkapohjakengillä ei tee mitään sellaisella ihan paljaalla jäätiköllä, varsinkin jos se on yhtään märkää. Jos jään päällä on yhtään lunta tai kuuraa, niin sitten pitävät. Lumella niillä on tosi hyvä kävellä, ei luista ja pureutuu hyvin pohjaan.

Pääkallokeleillä nastat on ihan ehdottomat, mutta muuten noilla pitopohjilla pärjää ihan hyvin. Itse aion jatkossakin pitää molemmat, koiria omistavana kun on ulkoiltava kaikissa olosuhteissa.

Vierailija
9/48 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on icebugin michelinpohjaiset. Ovat ihan yhtä tyhjän kanssa liukkailla. Kyllä niiden päälle on piikkijutskat vedettävä, jos aikoo pystyssä pysyä.

Minulla on myös tuollaiset. Kunnolliset talvikengät pitävät paremmin kuin nuo kitkat.

Vierailija
10/48 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin autoissakin, vain nastat pitää oikeasti liukkaalla jäällä. 

Vierailija
11/48 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin varmaan 10 v sitten icebucit ja hyvät ovat. Selkävaivojen vuoksi en saa sipsutella vaan kävelen ihan normaalisti ja pysynyt joka säällä pystyssä. Ovat vielä jopa ehjätkin.

Lisään. Ovat sisään painuvilla nastoilla.

Vierailija
12/48 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun omistan hevosen ja tallilla ei hiekoiteta juuri koskaan ja pitäisi mäessä selviytyä ruokaämpärin kanssa niin en uskalla edes ajatella muita kuin kunnon nastakenkiä. Hädin tuskin pysyy niilläkään pystyssä kun jään päällä on vettä. Ehkä kitkakengät menisi kaupungilla, jossa on kulkuväylät hiekoitettu, tai nahkealla pakkaslumella.

Vierailija
13/48 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne nastakengät on ihan turhat jos ei o tarpeeks elopainoo, että ne nastat uppoo jäähän. Muistan luistelleeni nastoilla vaikka jään päällä ei ollut yhtään vettä. Vaaralliset kapistukset. Kitkoilla mennään ja tosiliukkailla ei mennä ollenkaan.

Vierailija
14/48 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on molemmat. Alennusmyynnistähän ne toki kannattaa ostaa. Tai outleteista.

Piqant-merkkiset pitopohjakengät näyttävät tavallisilta nahkasaapikkailta ja käytän niitä ns. yleistalvikenkinä ja jos jäinen keli on sellainen nihkeä eikä superliukas.

Nastakenkiä käytän silloin, kun jäätä on oikeasti joka puolella. Ovat siitä hankalat, että ovat kivilattioilla liukkaat ja kieltoja on joihinkin paikkoihin. Eli jos tarkoitus on vain ulkoilla, niin ovat mainiot.

Vierailija
15/48 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nastakengät pakko olla,kun koiran kanssa ulkoilee. Saattaa nykäistä yhtäkkiä,kun näkee jotain kiinnostavaa. Pitopohjakengät kauppareissulle. Sisätiloissa ne ovat vähän tahmeat,pitää kävella silleen tepsutellen.

Vierailija
16/48 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla Tokmannilta alesta ostetut nastakengät (Future sport softshell). Ovat mielestäni hintaan, 40 e, nähden loistavat. Mukavat jalassa, pitävät vettä ja hyvä pito jäällä. Painoa itselläni on 55 kg eli ei mielestäni kyllä mitään järin isoa elopainoa vaadi, kuten joku tässä ketjussa sanoo. 

Vierailija
17/48 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nestakengät pitäisi kieltää tai ainakin kävely niillä sisätiloissa...pilaavat lattiat..

Meillä oli vuokra asunto jossa oli muovimatto joka on nyt vuokralaisen jäljiltä täynnä pieniä reikiä....

Nyt kiistellään korvauksista jonka vuokralainen kiistää...kuulemma on ihan normaalia kulumista nasta kenkien reiät ja perustellaan ettei vuokrasopimuksesta ole kielletty käyttää nastakenkiä sisätiloissa

Vierailija
18/48 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on xxl stä ostetut piikkikengät. Tosin niissä ei ole piikkejä, vaan sellaiset kolmionmalliset metallinpalaset kettingissä. Ovat todelliset matontappokengät, mutta niillä kyllä pysyy pystyssä.

Vierailija
19/48 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nastakengät ja ns.pitopohjakengät. Rehellisesti sanoen pitopohjakengät on paremmat. Nastakengät on toki hyvät mutta itse tykkään pitopohjakengistä enemmän. Varmaan riippuu tietysti siitä onko hyvä tasapaino tai jotakin vaivoja mutta pitopohjille peukku täältä!

Vierailija
20/48 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin joskus keväällä cm:n alesta halvat nastakengät missä on metallinastojen lisäksi kuminastoja. Ne on hyvät kun laattalattiallakaan ei ole liukkaat. Kitkakengistä ei ole kokemusta.