Pienituloisena ei voi säästää mistään muusta kuin ruuasta tai paastoamalla
Saan iloa siitä kun pystyn omalla itsekurilla saamaan säästöön esim. 200€ jolla voin käydä esim. teatterissa tai vaikka uusia vaatekerrastoa. Pitää paastota muutamia päiviä ja yhdistää siihen minimimäärällä ruokailua vaikka parin viikon ajan.
Tämä maailma tietenkin tuntuu täydeltä utopialta ja helvetiltä jollekin ministerille joka käyttää tuon summan yhteen illalliseen sen kummemmin asiaa miettimättä, ja varmaan saa senkin korvattua siten ettei hänen omista varoista mene senttiäkään.
Olen tavallinen töissäkäyvä jonka palkkaa ei ole korotettu 9 vuoteen. Tuloni ovat verojen ja asumisen jälken suunnilleen samaa luokkaa kuin että eläisin vain tuilla.
Valtaosa ihmisistä ei tästä kyllä nauti, eli siitä että pitää konkreettisesti nähdä nälkää vaikka pari viikkoa jotta voi esim. uusia vaatekerrastoaan tai hankkia vaikka käytetyn pesukoneen rikkoutuneen tilalle.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Ruoassa moni pystyy säästämään ihan vain ostamalla pelkkiä "tarpeellisia" elintarvikkeita ja jättämään kalliit ruoka-aineet vähemmälle. Samaa elitarviketta, vaikkapa makaronia, pastaa jne -jos haluaa erotella sen vehnäjauhosta tehdyn elintarvikkeen muodon mukaan eri aineiksi. Halvinta taitaa olla sarvimakaroni 400 gramman pusseissa ja kilohinta on murto-osa siitä, mitä johonkin rusettimuotoon tai muuhun valmistettu toinen samat aineet sisältävä tuote.
Aivan sama monen muun tuotteen kohdalla. Ostamalla tiettyä tuotemerkkiä saatat maksaa monenkertaisen hinnan.
Monesti väitetään tuotteen x olevan terveellisempää kuin tuote y - jos sattuu olemaan heikkotuloinen aika elämässä, niin et taatusti kuole tai sairastu käyttämällä muutamia vuosia vaikka toista ruokaöljyä toisen asemasta.
Monella tuntuu olevan ajatus, että heti iskee syöpä, kapi tai lapsihalvaus, jos et saa sitä mainostettua ulkomaan tuontihede
Terveys on tärkein asia mitä työttömällä on ja se on vihoviimeinen asia mistä kannattaa tinkiä. Todellakin kannattaa panostaa siihen, että silti syö monipuolisesti. Toki ei tarvi kaikista kalleinta lohta ja kalleimpia kaupan marjoja syödä, mutta tosiaan monipuolisesti sesongin kasviksia tarjouksien mukaan, täysjyväviljatuotteita valkoisen hötön sijaan, proteiinia saa taas edullisesti kuivatuista linsseistä ja pavuista. Jne.
Tässä mielenkiintoinen kokeilu, miten paljon terveys huononee jo 30 päivän aikana jos syö vain ultraprosessoitua ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse jäin YT-neuvotteluiden takia koronan aikaan työttömäksi. Kyllä se hiljaiseksi vetää kun vuokran omavastuun jälkeen pitäisi jokaikinen kuukausi elää noin neljällä sadalla eikä täällä ole halvempia yksiöitä (vuokrankorotus joka vuosi 5% joka kirjattu paperille).
Jos haluaa elämässä tehdä mitään muuta kuin nukkua ja katsella seiniä tai ruutua, pitää hankkia ruokaa joko kirkolta, jakeluista (jakeluita ei omalla paikkakunnalla ole) tai varastamalla kaupasta.
Muita tapoja saada rahaa säästöön ei tosiaan ole.
Työttömyyden alussa pystyin tekemään pätkätöitä. Nyt jostain syystä kokoomushallitus poisti tuon 300€ suojaosan eli sekin pieni mahdollisuus vietiin pois.
Olen tehnyt työhakemuksia aika non stop usean vuoden ajan tuotantotalouden inssinä. Töitä ei yksinkertaisesti ole; Palkattuja sellaisia.
Muuta jonnekin mistä saat duunia
ihan tavallinen työssäkäyvä ja palkkaa ei ole korotettu 9 vuoteen???.nyt puhut paskaa mulla ainakin tulee yleiskorotus tilille torstaina ja joka vuos on tullut liiton koroitukset.sekä olen vielä kysynyt pomolta palkankoroitusta ja sellasen saanut pari kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis teatteriin? Teatteriin säästät rahaa etkä syö?
Hyvin ymmärrän. Sitä todella on syömättäkin että jonkin haaveensa voisi toteuttaa. Kyllä siinä narukiikku houkuttaa jos ei elämäänsä mitään nautintoa saa. Minä olen syömättäkin kun haluaisin edes kerran päästä nauttimaan ihailemani artistin keikalle tai konserttiin ja se vaatii saada sinne vielä vaatetuksenkin. Kyytitkin maksaa. Voi arvostella , sellaiset ei voi ymmärtää kun ei joudu tekemään valintoja elämässään jotka liittyy rahaan ja sen puutteeseen.
Ruoassa moni pystyy säästämään ihan vain ostamalla pelkkiä "tarpeellisia" elintarvikkeita ja jättämään kalliit ruoka-aineet vähemmälle. Samaa elitarviketta, vaikkapa makaronia, pastaa jne -jos haluaa erotella sen vehnäjauhosta tehdyn elintarvikkeen muodon mukaan eri aineiksi. Halvinta taitaa olla sarvimakaroni 400 gramman pusseissa ja kilohinta on murto-osa siitä, mitä johonkin rusettimuotoon tai muuhun valmistettu toinen samat aineet sisältävä tuote.
Aivan sama monen muun tuotteen kohdalla. Ostamalla tiettyä tuotemerkkiä saatat maksaa monenkertaisen hinnan.
Monesti väitetään tuotteen x olevan terveellisempää kuin tuote y - jos sattuu olemaan heikkotuloinen aika elämässä, niin et taatusti kuole tai sairastu käyttämällä muutamia vuosia vaikka toista ruokaöljyä toisen asemasta.
Monella tuntuu olevan ajatus, että heti iskee syöpä, kapi tai lapsihalvaus, jos et saa sitä mainostettua ulkomaan tuontihedelmää vakituisesti, vaan joudut ottamaan ne vitamiinisi kaalista, lantusta, omenista tai appelsiineista.