Käytä lapsen etunimeä vain positiivisessa yhteydessä
Älä moittiessa. Suojelet tällä lapsen minäkuvan kehitystä ja pahoilta ihmisiltä Olisinpa itse tajunnut tämän lasten ollessa pieniä.
Aikuisena ole itse ollut altis alistumaan toiselle ihmiselle, jos hän käyttää etunimeäni lyömäaseena. Narsistit osaavat käyttää tätä kierosti hyväkseen näennäisesti neutraalilta näyttävässä tilanteessa.
Entisaikaan vanhemmat moittivat lapsiaan käyttäen etunimeä lisötehosteena. Nimen ja negaation välille jää yhteys, jota on helppo käyttää hyväksi.
Kommentit (5)
Tämä on ollut jo vuosikymmeniä oma ohjenuorani koirien koulutuksessa, koskaan ei kielletä koiraa käyttäen koiran nimeä. Hassua jos tuosta aletaan vasta nyt puhua lastenkasvatuksen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ollut jo vuosikymmeniä oma ohjenuorani koirien koulutuksessa, koskaan ei kielletä koiraa käyttäen koiran nimeä. Hassua jos tuosta aletaan vasta nyt puhua lastenkasvatuksen yhteydessä.
Hyvä ohjenuora. On tästä varmasti puhuttu jo aiemminkin lastenkasvatuksen yhteydessä. Itse oivalsin sen vasta hiljattain, kun analysoin, miten toinen ihminen käytti nimeäni erikoisella, syyllistävällä tavalla. Oli lukenut ilmeisesti jostakin johtajien käsikirjasta. Aloin miettiä itseäni kasvattajana.
Onpa taas hullua hymistelyä.