Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus paljasti: ADHD onkin "supervoima" menneisyydestä

Vierailija
27.02.2024 |

ADHD-piirteet ovat voineet auttaa ruoankeräilyssä, kertoo tutkimus. ADHD-piirteet saattavat olla menneisyyden supervoima, kertoo tutkimus. ADHD-ihmisiä saatetaan nykymaailmassa kuvata keskittymiskyvyttömiksi hösääjiksi, mutta menneisyydessä piirre on saattanut tuottaa elintärkeää etua ruoan etsimisessä, toteaa Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences -lehden tutkimus. Tutkimuksen mukaan ADHD:sta tutut piirteet, kuten kyky huomion herpaantumiseen ja impulsiivisuuteen, ovat saattaneet tuoda etua esivanhemmillemme, sillä ne parantavat ruoan keräilykykyä, kuvailee The Guardian. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tutkimus-paljasti-adhd-onkin-superv…

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on tätä voimautumishöpinää. Olkoon vaikka jumala ADHD mutta se ei muuta sitä faktaa ettei söhlääjää välttämättä katsota kovin hyvällä nykyajan työelämässä.

Jos tietäisit missä len töissä ja miten vaativaa työtä teen ja millaista vastuuta kannan (ja vaikka olen adhd), niin joutuisit vähän korjaamaan omia ksäityksiäsi adhd:eista. Me olemme hyvin sekalainen seurakunta. Aivan kuin ei-adhd:t

Toiset ovat sählöjä työpaikalla ja työtehtävissä. Osalla näistä voi hyvinkin olla adhd, osalla taas ei. Osa adhd:eista oaa tehdä työnsä erinomaisen hyvin ja on työpaikallaan parhaimpina pidettyjen työntekijäiden joukossa. Ajattelepa sitä.

Onneksi olkoon että olet löy

Enpä ole väittänyt, että minulla ei olisi haasteita tai oireita. Ihan turhaan nyt uhriudut . JA ne söhlääjät voi olla söhläämättä, kun tekevät mieleistään työtä. Lisäksi: se söhlääminen on helppo saada kuriin ja etenkin, jos on adhd, niin siihen kannattaa panostaa.  En jaksa motivoitua vastaamaan sinun kirjoituksesi muihin seikkoihin, koska niissä olevat väitteet minusta ovat täysin tuulesta temmattuja. Pitää ofottaa sopivan matalaa vireystilaa, että jaksan, koska tuollainen vänkääminen on tylsääkin tylsempää ihmisen kanssa, joka vain etenee olettamuksien kanssa.

Tätä yhteiskuntaa pitää muuttaa pois tasapäistämisen ideologiasta menestymisen ideologiaan. Saadaan adhd:tkin sitten loistamaan, kun heille annetaan oikeus elää muuten kuin omia kykyjään alemmalla tasolla.

Vierailija
62/68 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on tätä voimautumishöpinää. Olkoon vaikka jumala ADHD mutta se ei muuta sitä faktaa ettei söhlääjää välttämättä katsota kovin hyvällä nykyajan työelämässä.

Jos tietäisit missä len töissä ja miten vaativaa työtä teen ja millaista vastuuta kannan (ja vaikka olen adhd), niin joutuisit vähän korjaamaan omia ksäityksiäsi adhd:eista. Me olemme hyvin sekalainen seurakunta. Aivan kuin ei-adhd:t

Toiset ovat sählöjä työpaikalla ja työtehtävissä. Osalla näistä voi hyvinkin olla adhd, osalla taas ei. Osa adhd:eista oaa tehdä työnsä erinomaisen hyvin ja on työpaikallaan parhaimpina pidettyjen työntekijäiden joukossa. Ajattelepa sitä.

Onneksi olkoon että olet löy

Hei hei hei, eipäs vedetä mutkia suoraksi. En ole tuo, jolle kommentoit, mutta tunnistan itseni täysin. Nykyään olen lääkitty ja fokusoidun yleensä töihin. Mitä kiireellisempää, sen parempi. Aivot saa dopamiinia jatkuvasta muutoksesta. Sinänsä työnkuva on ihan sairas, koska ei kenenkään aivoja ole tehty tällaiseen. Paitsi itse nyt aadeehoona tykkään. Tuskin sentään 50 vuotta, kun kyllästyn niin nopeasti. Koska olen sinänsä ihan älykäs niin tämä yhdistettynä "nopeisiin" aivoihin tarkoittaa sitä, että saan valtavasti aikaan. Ne miinukset taas on siinä, että usein venytän päiviä, en osaa lopettaa, muut asiat jää hoitamatta ja aivot on aina ylikierroksilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten ei. Mustikoita kerätessä hösäämisestä ei etua ole.

Adhd-tyypit ovat varmaan olleet niitä, jotka ovat palloilleet polkujen ulkopuolella ja löytäneet ne mustikka-apajat. He ovat olleet niitä, jotka ovat maistelleen juuria ja silmuja ja pähkinöitä ja hehkuttaneet taas uutta herkkusimpukkaa lähipurosta. Tasaisempi väki on sitten kerännyt sen, mitä adhd on löytänyt ja jo unohtanut...

Haha. Oli kyllä loistavasti ilmaistu! T. Adhd

Vierailija
64/68 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmistä ei ole tarkoitettu nykyajan työelämään. 

Kyllä on, sopeutuvaiselle. Yhteiskunta vaatii ihmisen olevan alistuva, sopeutuvainen, nöyrä. Joillekin tämä luo haasteita ja ne jotka eivät sopeudu joutuvat turvautumaan lääkkeisiin koska luonne ei anna periksi vaikka haluaisi. Näitä ovat esimerkiksi erityisherkät. Nappia naamaan niin pystyy olemaan sitä mitä vaaditaan.

Mutta ihminen ei ole selviytynyt lajina näin pitkälle, koska se on ollut alistuva. Pikemminkin päinvastoin. Ihminen on ollut rohkea, määrätietoinen, mennyt uusiin pai

Ihminen ei selviä tällä menolla. Koska ihmistä ei ole luotu tämmöiseen yhteiskuntaan ja elämään. Näkeehän sen nyt sokeakin kun mt ongelmat lisääntyy ja on kaikenlaista ongelmaa. En tiedä lähipiirissä yhtä ainuttakaan joka olisi ns normaali.

Vierailija
65/68 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutos ollut hiukan nopeaa ihmiskunnan historiassa.

Kaikelle mistä saadaan diaknoosi on tietysti lääkkeet tiedossa :) 

Vierailija
66/68 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rohkeita ja usein älykkäitä. Kaikki tuntemani ADHD tyypit on hyvin urheilullisia. Siis voimakkaita, lihaksikkaita ja taitavia liikunnallisesti. Ehkä siksi, että niiden lapsienergiia puretaan liikkumalla, mutta joka tapauksessa niin ne on varmaan ollut emtisaikaankin. 

Mä olen kohtalaisen urheilullinen aikuinen, mutta uskoisin kärsiväni pikemminkin ADD:sta (joka niputetaan nykyään ADHD:n alle), lapsena olin keskivertoliikunnallinen enkä motorisesti kovin levoton.

Vierailija
67/68 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän käy kateeksi gorilloja jotka laulaa iloisia lauluja ruoalleen, syö, nukkuu ja piereskelee. Siinä enemmän ihmiselle lajityypillistä elämää, ei loputon sekopäinen raataminen töissä 

Ihanasti kirjoitettu! Unelmakarttaan tämä tavoitteeksi!

Vierailija
68/68 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://m.youtube.com/shorts/67eQbfXelvQ

Superfokus on supervoimamme.

Vähän harmittaa, että esim imurointiin menee 2 h per huone ja se tuottaa suurta tyydytystä. Mutta sitten onkin supersiistiä pitempään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi