Tutkimus paljasti: ADHD onkin "supervoima" menneisyydestä
ADHD-piirteet ovat voineet auttaa ruoankeräilyssä, kertoo tutkimus. ADHD-piirteet saattavat olla menneisyyden supervoima, kertoo tutkimus. ADHD-ihmisiä saatetaan nykymaailmassa kuvata keskittymiskyvyttömiksi hösääjiksi, mutta menneisyydessä piirre on saattanut tuottaa elintärkeää etua ruoan etsimisessä, toteaa Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences -lehden tutkimus. Tutkimuksen mukaan ADHD:sta tutut piirteet, kuten kyky huomion herpaantumiseen ja impulsiivisuuteen, ovat saattaneet tuoda etua esivanhemmillemme, sillä ne parantavat ruoan keräilykykyä, kuvailee The Guardian. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tutkimus-paljasti-adhd-onkin-superv…
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on tätä voimautumishöpinää. Olkoon vaikka jumala ADHD mutta se ei muuta sitä faktaa ettei söhlääjää välttämättä katsota kovin hyvällä nykyajan työelämässä.
Ihmistä ei ole tarkoitettu nykyajan työelämään.
Kyllä on, sopeutuvaiselle. Yhteiskunta vaatii ihmisen olevan alistuva, sopeutuvainen, nöyrä. Joillekin tämä luo haasteita ja ne jotka eivät sopeudu joutuvat turvautumaan lääkkeisiin koska luonne ei anna periksi vaikka haluaisi. Näitä ovat esimerkiksi erityisherkät. Nappia naamaan niin pystyy olemaan sitä mitä vaaditaan.
Mutta ihminen ei ole selviytynyt lajina näin pitkälle, koska se on ollut alistuva. Pikemminkin päinvastoin. Ihminen on ollut rohkea, määrätietoinen, mennyt uusiin paikkoihin, keksinyt ja kokeillut uusia juttuja, selvinnyt. Nykyinen systeemi sopii roboteille, ei ihmisille.
Nykyajan työelämä on yksitoikkoista ja merkityksettömän tuntuista puurtamista. Ihmisistä on tehty muurahaisia. Luovat, kekseliäät ja rohkeat tylsistyvät ja masentuvat.
Söheltäminen ja keskittymiskyvyn puute on varmaan koitunut myös aikanaan kuolemaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ei. Mustikoita kerätessä hösäämisestä ei etua ole.
Meillä on äidin kanssa ne tietyt apajat, joissa hän on käynyt kymmeniä vuosia.
Mä olen löytänyt aika monta uutta mestaa, kun olen eksynyt tai lähtenyt uteliaisuuttani kauemmas. Kyllä mä yli tonnin edestä viime kesänäkin keräsin.
Ja fyysistä hommaa, joka on erittäin sopivaa.
Aikoinaan on kartoitettu maapallo ihan uteliaisuuttaan että mitäköhän tuolla on ja lähdetty kummempia miettimättä etsimään. Ei kaikkia maita olis löydetty kotoa turvallisesti käsin.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo ajat sitten huomannut, että adhd-ihmiset ovat kuin toiseen aikakauteen kuuluvia. Vaistot ja ajattelutapa ovat sellaisia. Tuntemani henkilöt toimisivat hyvin jossain heimo -ja agraariyhteisöissä.
Anteeksi, en nyt osaa yhtään yhdistää. Voitko selittää miksi?
Eiköhän tuo supervoima laitettu kivikaudellakin kuriin lapsissa ihan parilla litsarilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ei. Mustikoita kerätessä hösäämisestä ei etua ole.
Adhd-tyypit ovat varmaan olleet niitä, jotka ovat palloilleet polkujen ulkopuolella ja löytäneet ne mustikka-apajat. He ovat olleet niitä, jotka ovat maistelleen juuria ja silmuja ja pähkinöitä ja hehkuttaneet taas uutta herkkusimpukkaa lähipurosta. Tasaisempi väki on sitten kerännyt sen, mitä adhd on löytänyt ja jo unohtanut...
Kylläpäs nyt romantisoidaan ja glorifioidaan adhd-tapauksia. Jos tuo pitäisi paikkansa, adhd-tyypit olisivat maistelleet myös seitikkejä ja kaikkea muutakin myrkyllistä ja heittäytyneet huolettomiksi petoeläinten ja vihollisten suhteen ja olisivat siten varmasti kuolleet ja geeninsä heidän mukanaan.
Nykyelämässä monet adhd-potilaat löytävät kutsumuksensa ja käytön lahjoilleen: pleikkapelit ja älypuhelimeen liimautumisen. Kyllä keskittymiskykyä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hienoa, ettei omaa keskittymiskykyä.
Adhd:eilla
ON keskittymiskykyä. He menevät helposti superkeskittymiseen, kun tietyt ehdot täyttyvät. Esimerkiksi ovat sopivassa vireystilassa tehtävään nähde, tai tekevät itselleen mieluisaa työtä/tehtävää. Ei-adhd:eiden pitää opetella tuo taito eivätkä silti helpolla yllä siihen mihin adhd.
Ei siis aina kannata haukkua adhd:eita. Meillä kaikilla on heikkoutemme, myös sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Tää on tätä voimautumishöpinää. Olkoon vaikka jumala ADHD mutta se ei muuta sitä faktaa ettei söhlääjää välttämättä katsota kovin hyvällä nykyajan työelämässä.
Jos tietäisit missä len töissä ja miten vaativaa työtä teen ja millaista vastuuta kannan (ja vaikka olen adhd), niin joutuisit vähän korjaamaan omia ksäityksiäsi adhd:eista. Me olemme hyvin sekalainen seurakunta. Aivan kuin ei-adhd:t
Toiset ovat sählöjä työpaikalla ja työtehtävissä. Osalla näistä voi hyvinkin olla adhd, osalla taas ei. Osa adhd:eista oaa tehdä työnsä erinomaisen hyvin ja on työpaikallaan parhaimpina pidettyjen työntekijäiden joukossa. Ajattelepa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo ajat sitten huomannut, että adhd-ihmiset ovat kuin toiseen aikakauteen kuuluvia. Vaistot ja ajattelutapa ovat sellaisia. Tuntemani henkilöt toimisivat hyvin jossain heimo -ja agraariyhteisöissä.
:D Meidän suvussa on paljon adhd-ihmisiä. Osa add-tyyppiä. Nämä ovat kaikki todettu tavanomaista älykkäämmiksi. Iso osa on headhuntattu maailmalle, enimmäkseen Usa:an. Siellä ovat älyteknologian palveluksessa luomassa uutta. Osa näistä on ollut aikoinana kehittämässä nettiä. Puhelimia, sovelluksia. Meiltä löytyy nobel-voittajakin suvusta... Keksijöitä on myös paljon, korkeassa asemassa olevia työntekijöitä. Tutkijoita, tieteen eteenpäinviejiä. Kuten myös sitten maanviljelijöitä - ja hekin ovat saaneet nimeä maanviljelystyössään tekemiensä kehitysten vuoksi. Ainiin. Tuota listaa voisi jatkaa loputtomiin.
MInä en voi hyödyntää omaa sometiliäni työnhaussa, koska siellä on niin paljon tunnettuja ja vaikutusvaltaisia henkilöitä, että työnantajat katsoisivat, että mikä hupityyppi tämä muka on, että lisäilee tililleen vain noita kuuluisuuksia. Siksi minulla on kaksi sosiaalisen median tiliä. Toista käytän ulkomaiden työkontakteihin, suomessa käytän sellaista harmaanhiirulaisen tiliä, jossa on kavereina ja kontakteina vain nobodyja. Vain noin voin saada suomessa töitä.
Ollaan aika yksilöllisiä ihmisiä eikä mitään heimotyyppejä, mutta tosi kiva ja ilahduttavaa, että sinä olet tavannut enimmäkseen heimotyyppejä ja toiseen aikakauteen kuuluvia. En tiedä viittaatko tuolla toisella aikakaudelle menneisyyttä (oletan), mutta minä taas tunnen voittopuolisesti niitä adhd-tyyppejä, jotka etenevät kohti uutta, korkeammalle ja tehokkaammin. SIllä lailla teknologia kehittyy, kun adhd:t päästetään tavoittelemaan uusi vuorenhuippuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D Meidän suvussa on paljon adhd-ihmisiä. Osa add-tyyppiä. Nämä ovat kaikki todettu tavanomaista älykkäämmiksi. Iso osa on headhuntattu maailmalle, enimmäkseen Usa:an. Siellä ovat älyteknologian palveluksessa luomassa uutta. Osa näistä on ollut aikoinana kehittämässä nettiä. Puhelimia, sovelluksia. Meiltä löytyy nobel-voittajakin suvusta... Keksijöitä on myös paljon, korkeassa asemassa olevia työntekijöitä. Tutkijoita, tieteen eteenpäinviejiä. Kuten myös sitten maanviljelijöitä - ja hekin ovat saaneet nimeä maanviljelystyössään tekemiensä kehitysten vuoksi. Ainiin. Tuota listaa voisi jatkaa loputtomiin.
MInä en voi hyödyntää om
Tähän viittaan. Meillä ei olla teknisiä neroja, vaan metsästäjiä ja taiteilijoita. Ja kyllä, suvusta löytyy aikamoinen kirjo meilläkin. Pelkästään äitini puolelta, hänelläkin on diagnoosi. Isän puolella ollaan viljelijöitä ja oireet on enemmän autismin tyyppisiä sekä dysleksiaa/grafiaa.
Olen tuntenut äitini yli 50 vuotta ja monta muutakin samanlaista, tosin silläkin on väliä, mistä päin geenit tulevat ja mitä ihmiset osaavat luonnostaan.
(En jaksa todistella enempää enkä leuhkia suvullani, joka vilisee julkkiksia yhtä lailla. )
Vierailija kirjoitti:
Söheltäminen ja keskittymiskyvyn puute on varmaan koitunut myös aikanaan kuolemaksi.
Ainakin adhd-anoppini, joka on mielestään johtaja, on enemmän johdattelelija.
Hän on kyllä tehnyt päällikön työtä, mutta jättänyt ikävät työt alaisille. Sama kotona.
Suurin osa vanhemmista haluaa lapsilleen supervoiman, mutta valitettavasti virallinen diagnoosi suodaan vain noin 20 prosentille lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tietäisit missä len töissä ja miten vaativaa työtä teen ja millaista vastuuta kannan (ja vaikka olen adhd), niin joutuisit vähän korjaamaan omia ksäityksiäsi adhd:eista. Me olemme hyvin sekalainen seurakunta. Aivan kuin ei-adhd:t
Toiset ovat sählöjä työpaikalla ja työtehtävissä. Osalla näistä voi hyvinkin olla adhd, osalla taas ei. Osa adhd:eista oaa tehdä työnsä erinomaisen hyvin ja on työpaikallaan parhaimpina pidettyjen työntekijäiden joukossa. Ajattelepa sitä.
Onneksi olkoon että olet löytänyt työn missä voit vetää hyperfokuksella 50 vuotta. Harva normaali löytää työn jota jaksaa eikä sekoa jatkuviin ärsykkeisiin, keskeytyksiin yms. Moni ADHD taistelee vielä enemmän selviytymisen kanssa, koska joka ikinen työpaikka ei ole se just mun juttu jossa voi mennä ikuiseen flow tilaan. Se että sulla on kaikki hyvin ei tarkoita että jokaisella ADHD ihmisellä olisi asiat yhtä hyvin. Ajattelepa sitä.
Mulla on ADHD-diagnoosi ja olen iltavirkku. Mutta tämä maailma on rakennettu aamuvirkuille. Jos saisin päättää, tekisin töitä klo. 16-00, nyt pakotetaan klo. 8-16. Onneksi on etätyö: ei juma jos pitäisi aamuruuhkassa puolikoomassa raahautua toimistolle.
Silloin kun olin vielä freelance-graafikko, niin tein työt iltaisin ja usein venyi aamuyön tunneille. Kaipaan sitä, kuinka iltaisin olin luovassa hurmoksessa. Vaikka tienasin aivan mitättömästi verrattuna nykyiseen pestiin AD:na. En todellakaan ole ollut nykyisessä työssäni parhaimmillani, eikä siihen meinaa edes lääkitys auttaa. Kronotyyppini on mikä on.
Samanlaisia tarinoita olen kuullut muiltakin ADHD-ihmisiltä, diagnoosi on saatu päiväväsymyksen perusteella ja sehän tietysti vaikuttaa keskittymiskykyyn ja tutkimustuloksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, en nyt osaa yhtään yhdistää. Voitko selittää miksi?
Uskonnollisuus, pakanatyyppinen. Taakse -ja sisäänpäin katsova ajattelutapa, joka parhaiten toimii kun kiinnostutaan perinteistä ja historiasta. Huonoimmillaan jämähdetään ja taannutaan menneeseen. Elintapa usein erittäin perinteinen, joskin toisaalta ollaan aikaansa edellä. Tulevat erityisesti toimeen maaseutuympäristössä.
Karkeutta, fyysistä ja psyykkistä. Musiikki on tärkeää, koska se tasaa aivoja mutta myös kertoo suoraan tunteista. Rytmi viehättää.
Tunnereaktiot tulevat jostain selkäytimestä, aistit yli -tai aliherkkiä. Huomataan helposti pelottavat ilmeet, äänenpainot ja vieraat piirteet. Aggressiota, reaktiivisuutta.
Ympärille kerätään oma heimo. Kun siitä poistuu joku, surraan ankarasti. Perheet nuorina ja monta lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInä en voi hyödyntää om
Mielenkiintoista soopaa. Miten älykkyystestistä voi saada korkean älykkyysosamäärän tuloksen, kun ei edes pysty keskittymään? Ei mitenkään. ADHD-tapauksia löytyy reaalimaailmassa yllin kyllin pirin käyttäjistä ja vankilakundeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmistä ei ole tarkoitettu nykyajan työelämään.
Kyllä on, sopeutuvaiselle. Yhteiskunta vaatii ihmisen olevan alistuva, sopeutuvainen, nöyrä. Joillekin tämä luo haasteita ja ne jotka eivät sopeudu joutuvat turvautumaan lääkkeisiin koska luonne ei anna periksi vaikka haluaisi. Näitä ovat esimerkiksi erityisherkät. Nappia naamaan niin pystyy olemaan sitä mitä vaaditaan.
Mutta ihminen ei ole selviytynyt lajina näin pitkälle, koska se on ollut alistuva. Pikemminkin päinvastoin. Ihminen on ollut rohkea, määrätietoinen, mennyt uusiin pai
Nykyään moni ihminen toimii kuin robotti. Meidän työyhteisössä kaikki syövät SSRI lääkkeitä paitsi minä. Heidän toimintansa on hyvin robottimaista ja automaattista
Viljelijät ovatkin useimmiten rauhallisia, prosessia ymmärtäviä, jopa nörttejä. Pitää jaksaa katsoa, kun vilja kasvaa ja tietää miten sen saa kasvamaan parhaiten.