Raamatun ristiriidat?
En viitsinyt nostaa jo pohjamutiin uponnutta vanhaa ketjua, joten tässä englannintaitoisille:
www . carm . org/bible_difficulties . htm
Ja tässä suomen kieltä osaaville:
jjmarkka . net/index . html?/docs/rist/ristiriitoja . htm&6
Kommentit (43)
Tässä on otettu tuolta vapaa-ajattelijoiden sivuilta kopio. Käyn sittemmin jokaisen raamatunkohdan läpi siten, että se liitetään asiayhteyteensä.
1. Aik. 16:34 " Kiittäkää Herraa, sillä hän on hyvä, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti."
Psa. 145:9 " Herra on hyvä kaikille ja armahtaa kaikkia tekojansa."
1. Joh. 4:16 " Jumala on rakkaus."
Jaak. 5:11 " Herra on laupias ja armahtavainen."
Luuk. 6:36 " Olkaa armahtavaiset, niinkuin teidän Isänne on armahtavainen."
Gal. 5:22 " Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen."
1. Joh. 4:8
vs.
Jer. 13:14 " Ja minä murskaan heidät, toisen toistansa vastaan, sekä isät että lapset, sanoo Herra. Minä en sääli, en säästä enkä armahda, niin että jättäisin heidät hävittämättä."
1. Sam. 15:3 " Näin sanoo Herra Sebaot: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."
Naah. 1:2,6 " Kiivas Jumala ja kostaja on Herra. Herra on kostaja ja vihastuvainen ... Kuka seisoo hänen tuimuutensa edessä, ja kuka kestää hänen vihansa hehkua? Hänen vihastuksensa vuotaa niinkuin tuli, ja kalliot halkeilevat hänen edessänsä."
Hoos. 14:1 " Samaria joutuu syystänsä kärsimään, koska se on niskoitellut Jumalaansa vastaan: he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."
Jer. 19:9 " Ja minä (Herra) panen heidät syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he syövät toinen toisensa lihaa siinä hädässä ja ahdistuksessa ..."
Jer. 4:8 " Sen tähden kääriytykää säkkeihin, valittakaa ja parkukaa, sillä Herran vihan hehku ei ole kääntynyt meistä pois."
2. Sam. 22:7-9 " Ahdistuksessani minä rukoilin Herraa, Jumalaani minä rukoilin; ja hän kuuli minun ääneni temppelistänsä, minun huutoni kohosi hänen korviinsa. Silloin maa huojui ja järisi, taivaan perustukset järkkyivät; ne horjuivat, sillä hänen vihansa syttyi. Savu suitsusi hänen sieraimistaan, kuluttava tuli hänen suustansa, palavat hiilet hehkuivat hänestä."
Ihanko totta " erehtymätön jumalan sana" ei kestä kritiikkiä ja lähempää tarkastelua? Kumma juttu :D jumalan sanan pitäisi olla tosi ja muuttumaton, mutta yhtäkkiä se ei kestäkään? ;)
jjmarkan selitys-teos, niin pääset vähän pintaa syvemmälle! =)
ja kristinuskosta.
http: //www. vapaa-ajattelijat. fi/pilakuvat/
Jos kerran asenne on tämä (suoraan paholaisesta) niin onko ihme, että Raamattuakin luetaan kuin piru Raamattua.
Minusta on taas surullista, että niin monet ovat pimeyden orjia (kuten nämä vapaa-ajattelijat) ymmärtämättä, että tässä maailmassa on todellakin sekä pimeyden(paholaisen) valtakunta ja Jumalan valtakunta, jotka mittelevät alati toisiaan vastaan. Kauhistuttavinta on, että nämä vapaa-ajattelijat eivät tajua tekevänsä koko ajan työtä paholaiselle, jonka ainoa missio on hyökätä Jumalaa vastaan ja Jumalan luomaa ihmistä vastaan, lopulta tuhoten hänet. Jumala haluaa pelastaa meidät, eheyttää meidät ja rakastaa meitä. Paholainen haluaa taas tuhota meidät ja saa vain pelkkää pahuutta aikaan ja myrkyttää sielumme, näkeehän sen näissä kuvissakin, jotka ovat puhdasta Jumalanpilkkaa ja rienausta.
1 Kun he olivat tuoneet Jumalan arkin ja asettaneet sen majaan, jonka Daavid oli sille pystyttänyt, uhrasivat he polttouhreja ja yhteysuhreja Jumalan edessä.
2 Ja kun Daavid oli uhrannut polttouhrin ja yhteysuhrit, siunasi hän kansan Herran nimeen.
3 Ja hän jakoi kaikille israelilaisille, sekä miehille että naisille, kullekin leipäkakun, kappaleen lihaa ja rypälekakun.
4 Ja hän asetti Herran arkin eteen leeviläisiä palvelemaan ja kunnioittamaan, kiittämään ja ylistämään Herraa, Israelin Jumalaa:
5 Aasafin johtajaksi, toiseksi Sakarjan, sitten Jegielin, Semiramotin, Jehielin, Mattitjan, Eliabin, Benajan, Oobed-Edomin ja Jegielin soittamaan harpuilla ja kanteleilla, Aasafin helistäessä kymbaaleja
6 ja pappien, Benajan ja Jahasielin, soittaessa yhtämittaa torvia Jumalan liitonarkin edessä.
7 Silloin, sinä päivänä, ensi kerran Daavid asetti Aasafin ja hänen veljensä kiittämään Herraa näin:
8 " Kiittäkää Herraa, julistakaa hänen nimeänsä, tehkää hänen suuret tekonsa tiettäviksi kansojen keskuudessa.
9 Laulakaa hänelle, veisatkaa hänelle, puhukaa kaikista hänen ihmeistänsä.
10 Hänen pyhä nimensä olkoon teidän kerskauksenne; iloitkoon niiden sydän, jotka etsivät Herraa.
11 Kysykää Herraa ja hänen voimaansa, etsikää alati hänen kasvojansa.
12 Muistakaa hänen ihmetöitänsä, jotka hän on tehnyt, hänen ihmeitänsä ja hänen suunsa tuomioita,
13 te Israelin, hänen palvelijansa, siemen, Jaakobin lapset, te hänen valittunsa.
14 Hän, Herra, on meidän Jumalamme; hänen tuomionsa käyvät yli kaiken maan.
15 Muistakaa hänen liittonsa iankaikkisesti, hamaan tuhansiin polviin, sana, jonka hän on säätänyt,
16 liitto, jonka hän teki Aabrahamin kanssa, ja hänen lisakille vannomansa vala.
17 Hän vahvisti sen käskyksi Jaakobille, Israelille iankaikkiseksi liitoksi.
18 Hän sanoi: ' Sinulle minä annan Kanaanin maan, se olkoon teidän perintöosanne' .
19 Teitä oli vähäinen joukko, vain harvoja, ja te olitte muukalaisia siellä.
20 Ja he vaelsivat kansasta kansaan ja yhdestä valtakunnasta toiseen kansaan.
21 Hän ei sallinut kenenkään heitä vahingoittaa, ja hän rankaisi kuninkaita heidän tähtensä:
22 ' Älkää koskeko minun voideltuihini, älkää tehkö pahaa minun profeetoilleni' .
23 Veisatkaa Herralle, kaikki maa, julistakaa päivästä päivään hänen pelastustekojansa.
24 Ilmoittakaa pakanain seassa hänen kunniaansa, hänen ihmeitänsä kaikkien kansojen seassa.
25 Sillä Herra on suuri ja sangen ylistettävä, hän on peljättävä yli kaikkien jumalain.
26 Sillä kaikki kansojen jumalat ovat epäjumalia, mutta Herra on tehnyt taivaat.
27 Kirkkaus ja kunnia on hänen kasvojensa edessä, väkevyys ja riemu hänen asuinsijassaan.
28 Antakaa Herralle, te kansojen sukukunnat, antakaa Herralle kunnia ja väkevyys.
29 Antakaa Herralle hänen nimensä kunnia, tuokaa lahjoja ja tulkaa hänen kasvojensa eteen, kumartakaa Herraa pyhässä kaunistuksessa.
30 Vaviskaa hänen kasvojensa edessä, kaikki maa. Maan piiri pysyy lujana, se ei horju.
31 Iloitkoot taivaat, ja riemuitkoon maa; ja sanottakoon pakanain seassa: ' Herra on kuningas!'
32 Pauhatkoon meri ja kaikki, mitä siinä on; ihastukoot kedot ja kaikki, mitä niissä on,
33 riemuitkoot silloin metsän puut Herran edessä, sillä hän tulee tuomitsemaan maata.
34 Kiittäkää Herraa, sillä hän on hyvä, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti.
35 Ja sanokaa: ' Pelasta meidät, sinä pelastuksemme Jumala, kokoa ja vapahda meidät pakanain seasta, että me kiittäisimme sinun pyhää nimeäsi ja kerskaisimme sinun ylistyksestäsi' .
36 Ylistetty olkoon Herra, Israelin Jumala, iankaikkisesta iankaikkiseen." Ja kaikki kansa sanoi: " Amen" , ja ylisti Herraa.
37 Ja hän asetti Aasafin ja hänen veljensä sinne Herran liitonarkin eteen tekemään vakituista palvelusta arkin edessä, kunakin päivänä sen päivän palveluksen,
38 mutta Oobed-Edomin ja heidän veljensä, yhteensä kuusikymmentä kahdeksan, nimittäin Oobed-Edomin, Jeditunin pojan, ja Hoosan, ovenvartijoiksi.
39 Ja pappi Saadokin ja hänen veljensä, papit, hän asetti Herran asumuksen eteen, uhrikukkulalle, joka on Gibeonissa,
40 uhraamaan polttouhreja Herralle polttouhrialttarilla, aina aamuin ja illoin, kaikki niinkuin on kirjoitettuna Herran laissa, jonka hän on antanut Israelille.
41 Ja heidän kanssaan olivat Heeman ja Jedutun ynnä muut valitut, nimeltä mainitut, kiittämässä Herraa siitä, että hänen armonsa pysyy iankaikkisesti.
42 Näiden, Heemanin ja Jedutunin, hallussa oli torvet ja kymbaalit soittajia varten ynnä muut soittimet Jumalan virttä varten. Ja Jedutunin pojat vartioivat ovia.
43 Sitten kaikki kansa lähti kukin kotiinsa, ja Daavid kääntyi takaisin tervehtimään perhettänsä.
(Edellinen lähti vähän hätäisesti.) Mutta kuitenkin täytyy katsoa, mistä tämä pieni kohta on irrotettu. Tässä on siis joko Daavidin tai Aasafin ja hänen veljensä sanoja. Heillä on Jumalaa kohtaan ylistyshetki ja juuri tällä hetkellä he ovat iloisia. He ylistävät sitä, että Jumala on hyvä. Jumala on juuri auttanut heitä konkreettisesti ja he ovat iloisia. Niinpä tunteella Daavid ylistää Jumalaa.
Kyllä nykyajan kristityllekin on helppo ylistää Jumalaa silloin, kun kaikki menee hyvin. Silloin tulee puhuttua siitä, miten Jumala tekee kaikkea hyvää ja miten armollinen on. Mutta kun tulee päivä, jolloin kaikki menee huonosti, niin silloin ylistys muuttuu itkuksi.
Mielestäni siis jälleen asiayhteydestä irroitettu kohta on otettu eteen koko Raamatun totuutena.
Tämä on niin tätä, yksikään uskovainen ei voi selittää noita virheitä, koska niitä on liikaa. Samoin kuin Jeesuksen mysteeri. Ihan älytöntä porukkaa. Mutta hyvä satu kuitenkin :) Etsikääpä googlella esim. mithralaisuus.
1 Daavidin ylistysvirsi. Minä kunnioitan sinua, Jumalani, sinä kuningas, ja kiitän sinun nimeäsi aina ja iankaikkisesti.
2 Joka päivä minä kiitän sinua ja ylistän sinun nimeäsi aina ja iankaikkisesti.
3 Suuri on Herra ja sangen ylistettävä, ja hänen suuruutensa on tutkimaton.
4 Sukupolvi ylistää sukupolvelle sinun tekojasi, ja he julistavat sinun voimallisia töitäsi.
5 Sinun valtasuuruutesi kirkkautta ja kunniaa ja sinun ihmeellisiä tekojasi minä tahdon tutkistella.
6 Sinun peljättävien töittesi voimasta puhutaan, sinun suurista teoistasi minä kerron.
7 Julistettakoon sinun suuren hyvyytesi muistoa ja sinun vanhurskaudestasi riemuittakoon.
8 Herra on armahtavainen ja laupias, pitkämielinen ja suuri armossa.
9 Herra on hyvä kaikille ja armahtaa kaikkia tekojansa.
10 Kaikki sinun tekosi ylistävät sinua, Herra, ja sinun hurskaasi kiittävät sinua.
11 He puhuvat sinun valtakuntasi kunniasta ja kertovat sinun voimastasi.
12 Niin he ilmoittavat ihmislapsille hänen voimalliset työnsä ja hänen valtakuntansa kirkkauden ja kunnian.
13 Sinun valtakuntasi on iankaikkinen valtakunta, ja sinun herrautesi pysyy polvesta polveen.
14 Herra tukee kaikkia kaatuvia, ja kaikki alaspainetut hän nostaa.
15 Kaikkien silmät vartioitsevat sinua, ja sinä annat heille heidän ruokansa ajallaan.
16 Sinä avaat kätesi ja ravitset suosiollasi kaikki, jotka elävät.
17 Herra on vanhurskas kaikissa teissään ja armollinen kaikissa teoissaan.
18 Herra on lähellä kaikkia, jotka häntä avuksensa huutavat, kaikkia, jotka totuudessa häntä avuksensa huutavat.
19 Hän tekee, mitä häntä pelkääväiset halajavat, hän kuulee heidän huutonsa ja auttaa heitä.
20 Herra varjelee kaikkia, jotka häntä rakastavat, mutta kaikki jumalattomat hän hukuttaa.
21 Minun suuni lausukoon Herran ylistystä, ja kaikki liha kiittäköön hänen pyhää nimeänsä, aina ja iankaikkisesti.
Jälleen Daavidin ylistysvirsi. Tässä se sanotaan heti suoraan, että tämä on se, miten Daavid koki Jumalan. Hänellä oli ilmeisesti paljon syytä ylistää Jumalaa, koska hän näitä ylistyslauluja teki. Varmasti oli paljon muitakin, jotka pystyivät yhtymään tähän ylistyslauluun, mutta oli varmasti paljon niitäkin, jotka miettivät, että turhaan tuo Daavid ylistää. Tämä on siis Raamattuun kirjoitettu ylistyslaulu.
noilla pitkillä jutuilla. Ei selitä yhtään mitään. Raamatun pitäisi edelleenkin olla jumalan sanaa, ei mitään epäinhimillistä jorinaa. Koraanissakaan ei ole noin paljon virheitä kuin raamatussa.
Mielenkiintoista silti, alkuperäisen linkit olivat hyviä =)
nyt kuitenkin siellä jjmarkan sivuilla, äläkä anna omien ennakkoluulojesi nousta päällimmäisiksi.
1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.
4 Lapsukaiset, te olette Jumalasta ja olette voittaneet heidät; sillä hän, joka teissä on, on suurempi kuin se, joka on maailmassa.
5 He ovat maailmasta; sentähden he puhuvat, niinkuin maailma puhuu, ja maailma kuulee heitä.
6 Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.
7 Rakkaani, rakastakaamme toinen toistamme, sillä rakkaus on Jumalasta; ja jokainen, joka rakastaa, on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan.
8 Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.
9 Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttansa.
10 Siinä on rakkaus-ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.
11 Rakkaani, jos Jumala on näin meitä rakastanut, niin mekin olemme velvolliset rakastamaan toinen toistamme.
12 Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Jos me rakastamme toinen toistamme, niin Jumala pysyy meissä, ja hänen rakkautensa on tullut täydelliseksi meissä.
13 Siitä me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille Henkeänsä.
14 Ja me olemme nähneet ja todistamme, että Isä on lähettänyt Poikansa maailman Vapahtajaksi.
15 Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa.
16 Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.
17 Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa.
18 Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.
19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.
20 Jos joku sanoo: " Minä rakastan Jumalaa" , mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt.
21 Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä.
Ja miksi se kirjoitettiin n. vuonna 100 tai myöhemmin?
1 Näin sanoi Herra minulle: " Mene ja osta itsellesi liinainen vyö ja pane se kupeillesi, mutta älä anna sen tulla veteen" .
2 Ja minä ostin vyön Herran sanan mukaan ja panin sen kupeilleni.
3 Sitten Herran sana tuli minulle toisen kerran, tämä sana:
4 " Ota vyö, jonka sinä ostit ja joka on kupeillasi, ja nouse, mene Eufratille ja kätke se siellä kallion koloon" .
5 Ja minä menin ja kätkin sen Eufratiin, niinkuin Herra oli käskenyt minun tehdä.
6 Ja pitkän ajan kuluttua Herra sanoi minulle: " Nouse, mene Eufratille ja ota se vyö, jonka minä käskin sinun kätkeä sinne" .
7 Niin minä menin Eufratille, kaivoin ja otin vyön siitä paikasta, johon olin sen kätkenyt; ja katso, vyö oli turmeltunut eikä kelvannut mihinkään.
8 Minulle tuli tämä Herran sana:
9 " Näin sanoo Herra: Samalla tavoin minä tuotan turmion Juudan ja Jerusalemin suurelle ylpeydelle.
10 Tämä paha kansa, joka ei tahdo kuulla minun sanojani, joka vaeltaa sydämensä paatumuksessa, seuraa muita jumalia, palvelee ja kumartaa niitä, tulee tämän vyön kaltaiseksi, joka ei mihinkään kelpaa.
11 Sillä niinkuin vyö liittyy miehen kupeisiin, niin minä liitin koko Israelin heimon ja koko Juudan heimon itseeni, sanoo Herra, että se olisi minun kansani, minulle kunniaksi, ylistykseksi ja kirkkaudeksi; mutta he eivät totelleet.
12 Sentähden sano heille tämä sana: Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen leili täytetään viinillä. Ja jos he sanovat sinulle: ' Emmekö me tietäisi, että jokainen leili täytetään viinillä?'
13 niin sano heille: Näin sanoo Herra: Katso, minä täytän kaikki tämän maan asukkaat, kuninkaat, jotka istuvat Daavidin valtaistuimella, papit ja profeetat ja kaikki Jerusalemin asukkaat päihtymyksellä.
14 Ja minä murskaan heidät, toisen toistansa vastaan, sekä isät että lapset, sanoo Herra. Minä en sääli, en säästä enkä armahda, niin että jättäisin heidät hävittämättä."
_____________________________________---
Tässä alussa kerrotaan, että tämä on Jeremian saama sana Jumalalta. Jumala on vihastunut siitä, että Israelin kansalaiset ovat lähteneet omille teilleen. Näky jatkuu vielä tuostakin kohtaa, joten jatkon voi lukea Raamatusta itse.
Oikeastaan jos vertaa tuota Johanneksen kirjeen kohtaa, niin tämä on sama asia toisin sanottuna. Johanneksen kirjeessä oli sanottu, että joka tunnustaa Jeesuksen, niin hän kokee Jumalan rakkauden. Tässä sanotaan, että koska ihmiset kielsivät Jumalan, niin Jumala vihastui ihmiseen.
ovat eri asioita, uusi liitto on jatkoa vanhalle liitolle. Vanha liitto on Israelin kansaa varten, Uusi liitto on tarkoitettu koko ihmiskunnalle, siis myös Israelin kansalle.
Koko Raamattu on oikeastaan ihmisen täydellinen pelastussuunnitelma, se kertoo kuinka ihminen lankesi synnin ja pimeyden orjuuteen ja että saapuu pelastaja murskaamaan käärmeen pään. Raamattu kertoo meille mitä on ollut ja mitä tulee olemaan, kuinka paha tullaan tuhoamaan ja luodaan uusi taivas ja uusi maa. Jeesus on punainen lanka, joka kulkee koko Raamatun läpi. Jeesus on jo luomiskertomuksessa. Jumala puhui Jeesuksesta jo Aabrahamille, Iisakille ja Daavidille. Raamattu on siis yksi iso kokonaisuus, jonka yhdistävä tekijä on Jeesus Kristus.
Vanha liitto eli Vanha testamentti luotiin Israelia, Jumalan kansaa varten ja heille annettiin laki, jotta he voisivat olla ihmiskunnalle Jumalan ilmoitus ja esimerkki siitä, kuinka elää oikein. Laki annettiin Israelin kansalle, mutta koska Jumala tietää että ihminen on lopulta niin syntiinlangennnut, että ei pysty lakia täyttämään ja näin tekojensa avulla pelastamaan, Jumala loi Israelin kansan myös jotta sieltä tulisi pelastaja ja vapahtaja ihmiskunnalle, Jeesus Kristus, Jumala itse joka syntyi ihmiseksi, kuoli syntiemme tähden ja pelasti meidät vapaaksi synnin ja kuoleman orjuudesta. Jokainen joka uskoo Jeesukseen ei huku vaan pelastuu.
Me elämme Jumalan suunnitelmassa joka hetki ja elämme myös totisesti lopun aikoja, kaikki merkit viittaavat siihen. Kukaan ei tiedä milloin loppu tulee, koska se tulee äkkiarvaamatta kuin Tsunami, kukaan ei osannut varautua siihen, ihmiset vain katselivat lähestyvää hyökyaaltoa tajuamatta jäävänsä sen alle, mutta loppu on tulossa joka tapauksessa.
1 Mutta Samuel sanoi Saulille: " Minut Herra lähetti voitelemaan sinut kansansa Israelin kuninkaaksi. Kuule siis Herran ääntä.
2 Näin sanoo Herra Sebaot: Minä kostan Amalekille sen, mitä hän teki Israelille asettumalla hänen tielleen, kun hän tuli Egyptistä.
3 Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."
4 Saul kuulutti kansan kokoon ja piti heistä katselmuksen Telaimissa: kaksisataa tuhatta jalkamiestä ynnä kymmenentuhatta Juudan miestä.
5 Kun Saul tuli lähelle amalekilaisten kaupunkia, asettui hän laaksoon väijyksiin.
6 Ja Saul sanoi keeniläisille: " Tulkaa, erotkaa ja siirtykää pois amalekilaisten joukosta, etten minä hukuttaisi teitä heidän kanssansa; sillä te teitte laupeuden kaikille israelilaisille, kun he tulivat Egyptistä" . Niin keeniläiset erosivat amalekilaisista.
7 Ja Saul voitti amalekilaiset ja ajoi heitä takaa Havilasta Suuriin päin, joka on Egyptistä itään päin.
8 Ja hän otti Agagin, Amalekin kuninkaan, elävänä vangiksi, mutta kaiken kansan hän vihki tuhon omaksi miekan terällä.
9 Mutta Saul ja väki säästivät Agagin sekä parhaimmat lampaat, lihavimmat raavaat ja karitsat, kaiken, mikä oli arvokasta; sitä he eivät tahtoneet vihkiä tuhon omaksi. Mutta kaiken karjan, mikä oli halpaa ja arvotonta, he vihkivät tuhon omaksi.
10 Silloin Samuelille tuli tämä Herran sana:
11 " Minä kadun, että tein Saulin kuninkaaksi, sillä hän on kääntynyt pois minusta eikä ole täyttänyt minun käskyjäni" . Samuel pahastui, ja hän huusi Herraa kaiken sen yön.
Tässä Jumala kostaa ensin niille, jotka ovat tehneet pahaa Israelilaisille. Mutta mitä tapahtui kun Saul ei tehnyt niin kuin Jumala käski? Jumala rankaisi sitten Saulia siitä, että tämä oli tottelamaton.
todista raamattua sen ulkopuolisilla lähteillä, älä itse kirjalla. Ei taida onnistua ;)
Niin täydellistä, kirkasta, puhuttelevaa, selkeää, syvää Jumalan sanaa.
Tulee niiin syvä kirkas rauha sydämeen, kun tätä lukee.
Jo sinun " todisteesi" pohjautuvat samaan instanssiin, joka täysin ala-arvoisesti pilkkaa ja rienaa Jeeusta, nin sanonpa vain, että paholainen on sinun instassisi.
Vierailija:
todista raamattua sen ulkopuolisilla lähteillä, älä itse kirjalla. Ei taida onnistua ;)
En yritä todistaa Raamatun todenperäisyyttä, vaan vain näyttää, että jos ottaa yhden jakeen sieltä ja toisen täältä, niin siitähän vasta hulluja yhdistelmiä saa.
Esimerkiksi muslimit rakastavat käyttää tällaista kohtaa Raamattua vastaan:
" Kaikki häijyys on vähäistä naisen häijyyden rinnalla. Naisesta on synnin alku, ja hänen tähtensä me kaikki kuolemme." (Jeesus Siirakin kirjasta, apokryfikirja)
Tämä on kuitenkin yhdistelmä kahdesta jakeesta eli jakeista 25:19 ja 25:24.
Jos lukee tämän siten, että lukee kokonaisuuden sellaisena kuin se on käytetty: 25:19-24:
" Kaikki häijyys on vähäistä naisen häijyyden rinnalla. Kohdatkoon häntä syntisen kohtalo! Niinkuin vanhan miehen jaloille mäen nousu syvässä hiekassa, niin on kielevä vaimo hiljaiselle miehelle. Älä viehäty naisen kauneuteen, äläkä naista halaja. Viha ja häikäilemättömyys ja suuri häpeä tulee jos vaimo elättää miestänsä. Alakuloisen mielen ja synkeät kasvot ja sydämen kivun saa aikaan vaimo, joka ei tee miestänsä onnelliseksi. Naisesta on synnin alku, ja hänen tähtensä me kaikki kuolemme."
Jos taas ottaa huomioon kokonaisuuden, mistä tämä kohta on irrotettu, niin tuleekin jo taas erilaista tekstiä.
25:13 Mikä kipu tahansa,
kunhan ei sydämen kipu!
mikä pahuus tahansa,
kunhan ei naisen pahuus!
25:14 Mikä kova onni tahansa,
kunhan ei vihaajan tuottama!
Mikä kosto tahansa,
kunhan ei vihollisten kosto!
25:15 Ei mikään myrkky ole pahempi
kuin käärmeen myrkky,
eikä mikään kiukku ole pahempi
kuin vihamiehen kiukku.
25:16 Ennemmin asuisin yhdessä leijonan
ja lohikäärmeen kanssa,
kuin asuisin yhdessä
pahan vaimon kanssa.
25:17 Naisen pahuus
muuttaa hänen muotonsa
ja tekee hänen kasvonsa synkeiksi
kuin karhun kasvot.
25:18 Hänen miehensä istuu aterialle
naapuriensa parissa
ja kuullessaan tällaista huokaa katkerasti.
25:19 Kaikki häijyys on vähäistä
naisen häijyyden rinnalla.
Kohdatkoon häntä syntisen kohtalo!
25:20 Niinkuin vanhan miehen jaloille
mäen nousu syvässä hiekassa,
niin on kielevä vaimo hiljaiselle miehelle.
25:21 Älä viehäty naisen kauneuteen,
äläkä naista halaja.
25:22 Viha ja häikäilemättömyys
ja suuri häpeä tulee
jos vaimo elättää miestänsä.
25:23 Alakuloisen mielen
ja synkeät kasvot
ja sydämen kivun
saa aikaan vaimo,
joka ei tee miestänsä onnelliseksi.
25:24 Naisesta on synnin alku,
ja hänen tähtensä me kaikki kuolemme.
25:25 Älä päästä vettä valloillensa
äläkä pahaa vaimoa valtaan.
25:26 Ellei hän seuraa sinun kätesi johtoa,
leikkaa hänen irti ruumiistasi.
______________________________________--
Siis yritän vain osoittaa sitä, että Raamatusta ei voi ottaa vain pientä jaetta tai jakeen osaa ja pitää sitä Raamatun totuutena. Raamattu täytyy lukea kokonaisuuksina. Yksi luku kerrallaan kertoo paljon enemmän kuin pari lausetta sieltä täältä.
Siinä mielessä Raamattua täytyy lukea kuin romaania. Vai kuinka monta romaania itsekukin on lukenut siten, että lukee ensimmäisen lauseen (ei edes koko virkettä) ja sen jälkeen selaa kymmenen sivua eteenpäin ja ottaa taas kaksi sanaa jostain välistä? Tämän jälkeen nappaa pari lausetta keskeltä kirjaa ja lukee viimeiset sanat, mitä romaanissa on? Sanoisitko, että ihminen on lukenut romaanin luettuaan sen tällä tavalla? Kuitenkin Raamattua kaikki saavat repeloida mielin määrin ja ottaa sanan sieltä, toisen täältä. Seuraavan kerran, kun kuka tahansa kuulee, että Raamatussa sanotaan niin tai näin, niin kannattaa tutkia, mitä sen yhden kohdan ympärillä on, jotta siitä tulisi kokonaisuus.
Uskon, ettei moni kristitty uskalla myöntää, ettei raamattu ole tosi. Se veisi heidän elämältään pohjan. Surullista, mutta totta :(