Ruskea silmänväri ainoana lähisuvussa, lapsille ei kellekkään periytynyt
Onko muilla samoja kokemuksia? 4 lasta joilla kaikilla siniset. Itsellä ruskeat enkä tiedä ainakaan lähisuvusta ketään ruskeasilmäistä.
Kommentit (48)
Minulla myös ruskeat silmät, miehellä siniset, lapsilla siniset. Olen muutenkin tumma, mies on blondi ja lapset ihan blondeja myös. Hassua tuo genetiikka. Perusvitsinä on, että kuka näiden lasten äiti on.
Vierailija kirjoitti:
Se on jännää kun ennen opetettiin että ruskeasilmäisyys on vallitseva ominaisuus,mutta ei kyllä kokemusten mukaan näytä olevan.
No hyvin voi kaksi ruskeasilmäistä saada sinisilmäiset lapset vaikka ruskea onkin vallitseva.
Vähän hävettäisi, jos olisi noin heikot geenit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi sinisilmäistä ei saa ruskeasilmäistä lasta.
Voivat saada ruskeasilmäisen lapsen.
Tiede- lehden mukaan 1% mahdollisuus.
Käytännössä siis olematon mahdollisuus.
Yksi sadasta. Ei siis todellakaan olematon eikä kovin ihmeellinen juttu, toki harvainen. Mutta tuhannen ihmisen joukossa tilastollisesti näitä jo 10 kpl.
Kyllä vuosituhannen alussa jo opetettiin muuten, että mutaationkin kautta voi tulla mikä tahansa muunnos, toki harvinaista. Eri
Vierailija kirjoitti:
Koulussa opetettu silmien väritaulukko on vaan suuntaa antava. Oikeasti asia on paljon monimutkaisempi.
On se monimutkaisempi. Silti ruskeasilmäisyyden geeni on vallitseva, ja sellaisen saanut on ruskeasilmäinen, mutta voi joskus olla myös vihreäsilmäinen. Vallitsevan geenin antama ominaisuus ei kuitenkaan hyppelehdi sukupolvien yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi sinisilmäistä ei saa ruskeasilmäistä lasta.
Voivat saada ruskeasilmäisen lapsen.
Tiede- lehden mukaan 1% mahdollisuus.
Käytännössä siis olematon mahdollisuus.
Eihän tuo ole mitenkään olematon mahdollisuus, suunnilleen samanlainen todennäköisyys kuin saada esimerkiksi kaksoset.
Kaksoset/ koko maailman lapsia saavat verrattuna sinisilmäisten vanhempien määrä.
Ap lisää että isäni on isäni kun tehty geenitestit erään sairauden poissulkemiseksi. Uskoisin että äitini on äitini koska ollaan samannäköisiä. Eli nyt vaan käynyt niin että ruskeat silmät tulee minulle jostain todella kaukaa.
Minulla on vihreät silmät ja lasten isällä siniset, lapsilla on ruskeat ja vihreät.