Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruskea silmänväri ainoana lähisuvussa, lapsille ei kellekkään periytynyt

Vierailija
25.02.2024 |

Onko muilla samoja kokemuksia? 4 lasta joilla kaikilla siniset. Itsellä ruskeat enkä tiedä ainakaan lähisuvusta ketään ruskeasilmäistä. 

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri on tosi tummahiuksinen ja hänellä on oikeen tummanruskeat silmät. Silti hänen kaikilla kolmella lapsellaan on oikein vaaleansiniset silmät ja pellavanvaaleat hiukset. Ollaan monesti naurettu että miten voi olla mahdollista, joo tiedetään kyllä että on. Mulla on ruskeat silmät ja miehellä siniset, esikoisella on siniset silmät ja kuopuksella ruskeat. 

Vierailija
2/48 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri on tosi tummahiuksinen ja hänellä on oikeen tummanruskeat silmät. Silti hänen kaikilla kolmella lapsellaan on oikein vaaleansiniset silmät ja pellavanvaaleat hiukset. Ollaan monesti naurettu että miten voi olla mahdollista, joo tiedetään kyllä että on. Mulla on ruskeat silmät ja miehellä siniset, esikoisella on siniset silmät ja kuopuksella ruskeat. 

Kiitos! Lisää kokemuksia! 10% todennäköisyys parhaimmillaankin et voi tulla muut kuin ruskeat (jos vaaleanruskeat vanhemmalla, tummanruskeasilmäisen lapsella erittäin epätodennäköistä saada muut kuin ruskeat silmät. Outoa myös että itse olen suvun ainoa ruskeasilmäinen, tulee jostain kaukaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isällä ruskeat mutta geeni hyppäsi sukupolven yli ja vasta lapseni sai myös ruskeat silmät (minä ja isänsä ollaan harmaasilmäisiä)

Vierailija
4/48 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännää kun ennen opetettiin että ruskeasilmäisyys on vallitseva ominaisuus,mutta ei kyllä kokemusten mukaan näytä olevan.

Vierailija
5/48 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ap tilanne melko yleistä suvussa, missä on vihreäsilmäisiä. Vihreä silmien väri kun on geneettisesti lähempänä ruskeaa kuin sinistä. Sama juttu, jos on ruskeasilmäinen ja sinisilmäinen vanhempi, niin heidän yhdistelmästä voi tulla kumpaa hyvänsä.

Sen sijaan harvinaisempaa, että lähisuvussa (vanhemmat, isovanhemmat) kaikki muut olisi sinisilmäisiä ja yksi lapsi ruskeasilmäinen. Väkisin tulee silloin lehtolapsiskenaario mieleen.

Vierailija
6/48 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen ihan Leevin laulu.

Hiukset kiharat ja simmutkin kun mamilla.. alakerran Ramilla.

Vierailija
7/48 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on jännää kun ennen opetettiin että ruskeasilmäisyys on vallitseva ominaisuus,mutta ei kyllä kokemusten mukaan näytä olevan.

Peruskoulutasolla joo opetettiin mut lukiossa jo mentiin pidemmälle ja kerrottiin ettei ole niin vallitseva jo monta kymmentä vuotta sitten

Vierailija
8/48 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ap tilanne melko yleistä suvussa, missä on vihreäsilmäisiä. Vihreä silmien väri kun on geneettisesti lähempänä ruskeaa kuin sinistä. Sama juttu, jos on ruskeasilmäinen ja sinisilmäinen vanhempi, niin heidän yhdistelmästä voi tulla kumpaa hyvänsä.

Sen sijaan harvinaisempaa, että lähisuvussa (vanhemmat, isovanhemmat) kaikki muut olisi sinisilmäisiä ja yksi lapsi ruskeasilmäinen. Väkisin tulee silloin lehtolapsiskenaario mieleen.

Juu mieleen tulee muttei mahdotonta, voi tulla kaukaakin

Vierailija
9/48 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen vanhemmilla siniset ja vihreät silmät. Miehellä ruskeat, hänen sisaruksillaan siniset ja vihreät.

Minulla vihreät, miehellä ruskeat. Meillä 3 vihreäsilmäistä lasta, 1 ruskea.

Vierailija
10/48 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko oppi muuttunut, mutta minulle opetettiin näin: 

sinisilmä=geenipari rr

ruskea=geenipari RR

Näistä voi tulla Rr, jolloin ruskea on hallitseva joten lapsi on ruskeasilmäinen.

Jos on Rr + Rr, voi tulla rr, RR tai Rr.

Jos on rr + Rr, todennäköisyys sinisilmäisiin lapsiin on 50%.

Ja genetiikkahan on paljon monimutkaisempaa kuitenkin.

Vierailija
11/48 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ruskeat silmät ja miehellä siniset. Meidän kaikilla lapsilla on vihreät silmät.

Vierailija
12/48 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollani ja mielellään on lolemmilla ruskeat silmät, mutta kahdella lapsellaan siniset silmät

Vierailija
13/48 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitillä merensiniset, iskällä oli ruskeat ja mulla ja siskolla molemmilla ruskeat, siskolla melkein mustat ja mulla suklanruskeat 🙂 (iskän sisaruksissa yksi vihreäsilmäinen ja kaksi ruskeasilmäistä,toinen mustat melkein toinen suklaa)

Vierailija
14/48 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mun tutuissa ruskea selvästi hallitsee. Monia tuttuja joilla kaikilla sisaruksill ruskeat, ja vanhemmista toisella vain ruskeat.

Vierailija
15/48 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sinisilmäisten vanhempien lapsi, jolla toinen silmä vihreä ja toinen melkein kokonaan ruskea. Isovanhemmissa on ruskea- ja vihreäsilmäisiä. 

Vierailija
16/48 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivusuhteesta raskaaksi.

Vierailija
17/48 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei tiedä ettei ole biologinen lapsi vanhemmilleen. Ivf juttuja ei kerrota. Ei aina adoptioitakaan.

Sori

Vierailija
18/48 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen kuullut, että vihreä ja sininen silmien väri olisivat periaatteessa geneettisesti sama asia. Minulla itselläni on vihreät silmät ja miehelläni ruskeat. Lapsistamme yksikään ei ole perinyt kummankaan meidän silmien väriä. Heillä kaikilla on erilaiset sinisävyiset silmät.

Vierailija
19/48 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskeasilmäisellä siskolla ja vihreäsilisellä mielellään on neljä sinisilmäistä lasta. Siskon ja minun vanhemmilla toisella on siniset ja toisella rusket. Lapsilla on kolmella ruskeat, yhdellä siniset ja yhdellä vihreä, eli siis minulla.

Vierailija
20/48 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Lisää kokemuksia! 10% todennäköisyys parhaimmillaankin et voi tulla muut kuin ruskeat (jos vaaleanruskeat vanhemmalla, tummanruskeasilmäisen lapsella erittäin epätodennäköistä saada muut kuin ruskeat silmät. Outoa myös että itse olen suvun ainoa ruskeasilmäinen, tulee jostain kaukaa.

Ei ole niin epätodennäköistä. Ruskea väri on dominoiva, mutta jos ruskeasilmäisellä vanhemmalla on sinisilmäisyyden alleeli ja toisella vanhemmalla on siniset silmät, lapset ovat yhtä todennäköisesti sinisilmäisiä.

R=Ruskea alleeli

S=Sininen alleeli

Vanhemmat RS ja SS

Potentiaaliset jälkeläiset: RS (ruskeasilmäinen), SS (sinisilmäinen)