Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tammenterhojen viikko 3

15.01.2007 |

Hei vaan,

jospa minäkin yrittäisin aktivoitua nyt kirjoittamaan tänne vauvapuolelle ;))

Tässä alkuun linkki aiempiin juttuihin ja nyt sitten avataan tälle viikolle uusi keskustelupaikka.

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9317986&p=2&tmode=1&smode…

-äitiliini ja tytteli 10 vrk

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ollut töissä kahestatoista asti, on tää ollut sirkusta saada kaikki toimimaan ja vielä tehdä ruokaa. Eilen ei sitten vauvalla ollutkaan vatsaväänteitä, nukkui koko päivän ja yön päälle, mutta tänään yhden jälkeen on uni ollut vähän levotonta ja piereskellyt ja vähän itkenyt. No parempi päivällä kun iltaisin! Cuplatonia annan nyt sitten toista päivää ja olenkin kuullut että vaivat voivat pahentua ennekuin paranevat. Minä annan sen 4 tippaa ennen ruokailua, kun en oikein muutakaan neuvoa löytänyt, onkohan se sitten liikaa kun ei ole koliikkia?? No katsotaan miten käy.

Ristiäisistä, meitä on jo monta joilla on ristiäiset samana viikonloppuna =) Meillä menee standaridkaavan mukaan + 2 virttä, ainakin tuo ystävä sä lapsien on aina laulettu. Kummit lukee jonkun pätkän ja thats it. Neljä aikaisempaa kastekalua on kaikki nukkuneet, toivottavasti se jatkuu nyt viidettä kastettaessa. Voileipäkakut tilaan ja sukulaiset auttaa leipomisessa, anoppi tekee kakut ja keksit ostan, ja tosiaan aion hemmotella itseäni siivouspalvelulla, eli mitän stressiä en ota koko juhlista, vaikka kotona pidetään.

Meilläkin ole ennen jenkkisänky ja edellistä lasta en voinut pitää vieressä ollenkaan juuri sängyn pehmouden takia. Ostettiin uusi sänky tässä kväällä ja tässä olisi tosi hyvä imettää, mutta sattuneesta syistä nukun nyt bonuspojan makkarissa missä on 120 leveä sänky, just sopiva mulle ja pojalle =)

Rintatulehduksia ei vielä ole, sympatiat sulle jolla nyt on se. Kokenut olen kyseisen taudin 2 kertaa ja voi Hel====tti kuinka kivulias se olikaan. Tänään olin ulona puoli tu ntia ja tuuli läpi luitten ja ytimien ja tajusin silloin että altistuin tulehduksille aika kunnolla. Nyt aion risitä kädet hetkeksi ja toivoa etten saanut mitään, on tässä muutenkin jaksamista. Nyt se ukkokulta kotiutui, eli toiseen päivään mammat!

nenn ja poika 15 päivää

Vierailija
2/33 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on vauva-arki lähtenyt ihan hyvin käyntiin,vauva syö ja nukkuu vaan enimmäkseen,yötkin menee ihan mukavasti kun hän herää vain 2 kertaa syömään joka yö..onnex Jenna ja Janette on ottaneet vauvan hyvin vastaan..mun mies menee töihin takas maanantaina,saas nähä miten saan sujumaan aamut 3 pienen kanssa..ja me ollaan päätetty tytölle antaa nimex Jasmin Eerika..mut nyt täytyy taas mennä:)

mansemamma ja tyttö 1vk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tyttö oli aluks lastenosastolla pari päivää ja siellä oppi syömään pullosta. eli ekat päivät mentiin ihan pelkällä pullolla. sit pikkuhiljaa alettiin siirtyä tissittelyynkin ja odoteltiin et maito nousis. mun oma hemoglobiini tippu synnytyksen jälkeen 63:een, eli aika vetämätön oli tää äiti. kotiutuessakin hemppa oli just ja just 90. silloin neuvolantäti sano ettei kannata imettämisestä stressaa.

nyt päivisin imettäminen sujuu ihan ok. on kuitenkin koettu helpommaksi kun öisin mun ei tarvitse ihan herätä joka kerta. tietty eri tilanne sitten kun mies palaa töihin, silloin mä vaan herään. voi olla että koitan tota yöimettämistä jossain vaiheessa, mut nyt ainakin onnellisesti vielä pullotellaan.

nukutaan eri makkareissa (siis minä ja mies omassamme ja simppis omassaan) joten joudun kuitenkin nousemaan yöllä syötöillä.

terkuin tigru

Vierailija
4/33 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjottelin päivällä vanhaan ketjuun, joten kopsaan vaan viestin tänne...

Ihanan energinen olo, kun aurinko paistaa. Käänsin tyttelinkin auringonvaloon nukkumaan. Hällä oli parina päivänä pientä keltaisuutta, joka on nyt katoamassa ja saa aurinko vielä auttaa =). Kun on raukka niin pieni...

Uusille: meidän tytteli syntyi 11.1 klo 7.22, paino 2840g ja pituus 47cm, py 33cm.

Ikää on nyt siis 6vrk ja perjantaina tulee terveydenhoitaja kotikäynnille, saa nähdä kuinka on paino noussut. Lauantaina oli 2670g kun kotiuduttiin. Reippaasti ainakin typy syö ja maitoa tuntuu tulevan. Ja on kyllä niin rauhallinen tapaus ollu ettei voi enempää olla! ensin vaan nukkui ja söi noin 3h pätkissä, tissillä oli 15-30min kerrallaan. Nyt nukkuu päiväsaikaan 4h unia, sitte oon kyllä herätelly syömään, yöllä heräilee itse 2-3h välein tissille. Ja pikkuhiljaa alkaa tulla " seurusteluhetkiä" , aamullakin jaksoi valvoa 2h putkeen, jollon kyllä söi useamman kerran ja vaihdettiin pari kakkavaippaa =). Lisämaitoa ei oo tarvittu ja tutti on valmiina, mutta ei oo sitäkään vielä kokeiltu.

Masuvaivojen helpotuskeinoja: esikolla niitä oli. Välillä helpotti mahahieronta, eli tein U-kirjainta nurinpäin muutaman minuutin puolisen tuntia syötön jälkeen (ettei tuu heti pukluna ylös). Toinen helpotuskeino oli pitää vauvaa sylissä polvitaipeista kiinni niin että pylly " roikkuu" Ei tosin tätäkään ihan heti syötön jälkeen...

Jekovit olisi kuulemman Devitolia vatsaystävällisempi, mutta meillä sekin aiheutti itkua, joten suosiolla siirsin vitamiinin aloitusta, esikko tosin syntyi kesällä ja sai paljon aurinkokylpyjä.

Minä en huomannu, ett napatynkä olisi haissut. Viime yönä irtosi ja desinfiointiaineella oon putsaillu ja lopuksi vielä kuivalla topsilla.

Kakan väristä, jotta millon teillä vauvalla pihka on muuttunut maitokakaksi? Meillä tuli 4vrk pari kertaa vaalea maitokakkaa ja sitte taas muuttu mustaksi. Se on koostumukseltaan enemmän maitokakkaa ku pihkaa, mutta väri on ihan musta =/

Elina ja tytteli 6vrk

Vierailija
5/33 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei ehdi enempää kirjoittelemaan, mut tulin lukemaan teidän kuulumisianne ja huomasin, että pino oli tippunut kolmannelle sivulle, joten nostetaas taas näkyville :)

Mukavaa torstain jatkoa kaikille!

Sulina + Lukas 20vrk

Vierailija
6/33 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lunta sataa taivaan täydeltä. Jospa se talvi tulisi viimeinkin näin tammikuun puolivälissä.

Päivät menevät nopeaan. Poika valvoo nykyään päivälläkin jopa 2-4 tunnin pätkiä. Korkeintaan ottaa torkkuja välillä. Viime päivinä on halunnut tissille noin tunnin välein. Varmaan on tiheän imemisenvaihe menossa. Monella on täällä ollut ilmavaivoja. Meillä ei onneksi vielä ole sen ihmeemmin ollut. Ajattelin tänään aloittaa D-vitamiinit. Toivottavasti niistä ei sitten tule mahavaivaa. Meinaan antaa jekovitia, koska esikoinen ei sietänyt alkuun devitolia.

Cuplatonista joku kyseli. Meillä neuvola antoi esikoisen aikaan ohjeen, että 4 tippaa ennen jokaista ruokailua.

Poika heräsi eli syöttöhommiin.

-pinus07-

Vierailija
7/33 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin vihdoin koneelle ja löysin tutun pinon! En kirjoitellut tuolla odotuspuolella enää ollenkaan aktiivisesti, mutta seurailin kyllä keskustelua. Nyt kotona toivoisin, että aikaan jää ennemmän keskusteluun osallistumiseen.

Mutta Tärkeimpään... meille syntyi 4.1. yllätyspoika, sillä pari viikkoa aikaisemmin synnytystapa-arvioinnissa lääkäri veikkasi tyttöä. Mitat olivat 3640g ja 51 cm. Nyt olemme olleet kotona viikon verran ja harjoitelleet nelihenkisen perheen elämää. Vauvan kanssa ollaan pärjälty ihan mukavasti, esikoinen taas on oma lukunsa. Koville välillä tuntuu iso siskon- roolin ottaminen.

Minulla on ollut hankaluuksia maidon nousemisen kanssa sektion ja anemian takia. Osittaisimetys on nyt minun juttuni. Kovasti toivoin tämän lapsen kanssa, että imetys olisi onnistunut paremmin, mutta ei niin ei.

Nyt alkaa esikoisen iltapala- aika, joten täytyy lopettaa. Terveisin, bien

Vierailija
8/33 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja samalla omat kuulumiset.

Meille syntyi siis 4.1. klo.8.56 tyttö (4160g 52cm). Nyt sitten ollaan harjoiteltu nelihenkisen perheen arkea kahden viikon ajan. Onneksi mies päätti pitää koko isyyslomansa kerralla, muuten ois tää mamma ollu helisemässä =). Ollut siis miehestä suunnattomasti apua esikoisen kanssa, etenkin kun tuntuu että tää vauveli on aina tississä kiinni, kun esikoiselle tarvis jotain antaa tms.

" Mukavaa" siis lohdullista kuulla, että muutkin kamppailee ilmavaivojen kanssa. Meitin tyttökin ähkii niitä etenkin iltaisin. Olen aloittanut tänään Cuplatonit, joten saas muutaman päivän päästä nähdä onko apua. Varmistin just neuvolasta annostuksen ja saa antaa sen 4 tippaa aterialla, vaikka ikää ei hirveesti olekaan. Ja toinen mikä lohduttaa kuulla on se, että muidenkaan vauvat ei viihdy sängyissään. Tyttö nukkuu kopassaan ainoastaan alkuyöstä pätkän, jonka jälkeen loppuyö vietetään äitin vieressä. Päivisin tyttö nukkuu sitterissä. Viihtyy siishieman pystyasennossa, kun nukkuu.

Ristiäisiä ollaan kaavailtu 3. tai 4. maaliskuuta. Ens viikolla aateltiin käydä kirkkoherranvirastolla varailemassa. Aateltiin viettää kahvittelutkin kirkolla, niin ei tosiaan tarvii omaa kämppää puunailla. Vielä on vähän auki, josko samalla sanottais " tahdon" , siitä kun on ollu puhetta joitakin kertoja... =) Niin ja lastenvalvojalle ollaan menossa isyydentunnustamiseen 5.2. joten saadaan sekin asia hoidettua hyvissä ajoin ennen ristiäisiä.

No juu, tässäpä romaania. Tytteli roikkuu olkapäällä, joten pahoittelut mahdollisista kirjoitusvirheistä. Mukavaa viikonloppua kaikille terhovauvoille ja äideille!

Noopu ja tyttö 15vrk

Vierailija
9/33 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuntuu, ettei aika riitä enää mihinkään nykyisin? Eihän tuo vauva nyt _niin_ paljon vielä vaadi...

Yöt mennään edelleenkin parin-kolmen tunnin tankkausvälillä ja ajoittain podetaan vatsavaivoja kellonaikaa katsomatta. Iltaisin kymmenen hujakoilla näyttäisi olevan se tavallisin ajankohta kipristelyiden ja kimeän huudon alkamiselle, jota sit jatkuu tunnista kahteen yleisimmin. Joskus on myös ihan kauhea nälkä pojalla just silloin ja onkin hieman vaikea tajuta kummasta on kysymys; vatsanpuruista, jolloin tissiä ei kannata liikaa tyrkätä, vaiko vain tankkaamisesta yöunia varten. No, kai tuon ajan kanssa oppii erottamaan, kun tullaan enemmän tutuiksi. Kahvin kyllä olen jättänyt suosiolla pois, kun selkeästi aiheutti vaivoja.

Taas oli neuvolatätikin visiitillä eilen. Painoa oli tullut 300gr kuudessa päivässä eli 750gr sitten sairaalastalähdön. Hyvin siis sujuu tuo tissinanto! Muutenkin kaikki oli oikein hienosti. Kovasti kyseli mun jaksamistani yövalvomisten kanssa ja muutenkin vointiani tässä lapsiperheen arjessa. Aika tarkasti tuntuvat syynäävän mahdollisia raskausmasennuspotilaita. Hyvä niin, sillä se ei ole leikin asia, eikä ihminen aina itse tajua oman tilansa vakavuutta.

Mirabella kyseli meidän arkijärjestelyistä. Mies käy normaalisti töissä, tulee tänne mun luo töiden jälkeen ja menee sitten omaan kotiin yöksi. Oli tuossa täälläkin yötä muutaman kerran, muttei meinaa oikein pää kestää vauvan yöllisiä kitinöitä... Parempi siis, että nukkuu yönsä muualla ja on paremmalla mielellä edes iltaisin. Aika pitkälle pyöritän arkea itsekseni, sillä miehen läsnäolohan on enemmänkin lapsen kanssa olemista ja ruokailua ;-)

Nyt tuli tissikutsu! Ja vaativa sellainen!

Jatkan jossain vaiheessa jorinoita.

¨c¨ja Sammakkoprinssi-Hercules 16pv

Vierailija
10/33 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vihdoin lisättyä oman synnytyskertomukseni tuonne synnytyspuolelle, joten siellä se on luettavana, jos jotakuta kiinnostaa.

Meillä ollaan tänään siis parin viikon ikäisiä ja annoin aamulla jo yhden tipan d-vitamiiniakin, katsotaan tässä, että aiheuttaako se lisää noita vatsanväänteitä vai pysyykö noi kohtuullisina. Neidillä siis jonkin verran on vatsanvääntämistä ja itkua siitä hyvästä, mutta ei vielä ainakaan kovin paljon, nytkin on melkein koko päivän vain nukkunut. Sitten on kausia, jolloin valvoo ja seurustelee jo useita tunteja yhteen menoon. Eihän näin pienellä vielä mitään rytmiä ole, mutta pikkuhiljaa se tässä ehkä muotoutuu..

Tästä taisi tulla tällainen pikaviesti, kun tuolta kuuluu sellainen kutsuhuuto, että äitiä ilmeisesti kaivataan.. Palailen asiaan taas paremmalla ajalla.

-äitiliini ja pikkuneiti 2vkoa

Vierailija
11/33 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josko sitä vähitellen siirtyisi tälle puolelle, vaikkei oikein vielä meinaa käsittää että se masun sisältö on nyt ulkopuolella :) Meidän herra siis syntyi maanantaina 15.1. (la 27.1.) ja nyt ollaan totuteltu kotielämään jo parin päivän verran.

Ihan hirmu paljon paavo vielä nukkuu, varmaan sen 20 h vuorokaudessa. Ja syöntivälit on yllättävän pitkiä, enimmäkseen 5-6 h. En oo kuitenkaan toista herätellyt, kun kuitenkin oli ihan hyvän kokoinen syntyessään (3700 g) ja kakkaa ja pissaa tulee vähintäänkin kiitettävästi. Maanantaina on eka neuvola, joten sitten tuo painoasia selviää. Miten, onko muilla vauvat olleet alussa ihan näin kovia nukkumaan? Pelkkää rintamaitoa on saanut alusta asti ja tissillä viihtyy n. puoli tuntia kerralla, välillä jaksaa jo molemmat rinnatkin.

Ihana pikkuinen poikahan tuo on ja esikoinen (1v 11kk) aika hyvin suhtautuu. Välillä tulee mustishetkiä, ehkä sitten enemmän kun poika alkaa olla enemmän hereillä. Masukipuja mäkin tässä jo odotan ja pelkään, pariviikkoisenahan ne yleensä alkaa. Ja valitettavasti ne ei välttämättä liity d-vitamiineihin, vaan saattaa alkaa joka tapauksessa.

ariella ja paavo 4 vrk

Vierailija
12/33 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään muulla vaikeuksia nimen suhteen? Musta on ihan hirveän vaikea keksiä hyvää nimeä, on monta ihan kivaa ehdokasta mutta ei yhtä ylitse muiden. Ja sitten kun on jo yksi lapsi, niin pitäishän ne nimet edes jotenkin olla samantyylisiä, kai...

ariella

Vierailija
13/33 |
20.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille syntyi 14.1 ihana pieni poika käynnistyksellä. mitat peukaloisella olivat 3535g ja pituutta löytyy 52cm, py huimat 37cm (isoin py meidän lapsista). Synnytys kesti säänn. supistuksista 2h25min ja käynnistyksestä 4h55min.

Nyt harjoitellaan täällä kotona vauva-arkea kolmen lapsen kanssa. Miehestä on suunnaton apu, on kotona vielä 29.1 asti.

Viime yönä sain nukuttua ensimmäistä kertaa hyvät yöunet siitten valvottujen/huonosti nukuttujen 8 yön jälkeen. Peukaloinen nukkui huimat 5,5h putkeen ja toisen kolmen tunnin unet perään. Äärettömän rauhallinen vauva tähän mennessä ollut! Masussa oli myös. Saivat herätellä käynnistyksen aikanakin useamman kerran kun peukaloinen vain nukkui.. (piirtyi niin tasaista sydänkäyrää monitorille) Päivisiv peukaloinen nukkuu yhen 4h tunnin pätkän ja muuten tankkaa 2-3h t unnin välein. Mulle passaa, jos yöt menee noin hyvin. :)

D-vitamiinista olen kuullut ja kokeillutkin kakkosen kanssa, että Deetipat olisivat kaikkein vatsaystävällisempiä. Aion nytkin aloittaa heti 2 vkon iässä niillä. Niitä joutuu antamaan vaan useamman tipan enemmän kuin noita jekovittia ja devitolia.

Ariella: täällä myös vaikea keksiä sopiva nimi, kun vaihtoehtoja on aika monta. Ei siis olla osattu vielä päättää.......

nyt täytyy mennä kotihommien pariin ja isompioen kans ulos..

Ai niin...Pitää vielä synnytyskertomus kirjoittaa joku päivä.. jos vaikka tänään kerkeis jossakin välissä.

mellum ja peukaloinen 6vrk

Vierailija
14/33 |
20.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=blue]Tuli mieleen ulkoilusta, joko muut vauvat ovat nukkuneet päikkäreitä ulkona? Poika aloitti ulkoilun viime lauantaina kun ikää oli 11 päivää, oli plusasteita ja oli tätinsä kanssa ulkona 30 minuuttia kun oli siellä hoidossa sen aikaa kun kävimme miehen kanssa kaupungilla. Sen jälkeen on ollut ulkona joka päivä, joka päivä vähän pidempään. Eilen nukkui tunnin vaunuissa ja sitten otin sisälle ja tänään nukkui saman tunnin ja sitten jo otin sisään. Tänään ekaa kertaa miinusasteita täällä rannikolla, n. -5 astetta. Sitä tässä pähkäilen että milloin sitä uskaltaisi antaa olla ulkona sihen asti että itse herää, nää muut lapset kun on kevät tai kesävauvoja ja ei ole ollut tätä pakkasongelmaa. Nyt pojalla on ikää 18 päivää eli eiköhön tässä vähitellen voisi pitää ulkoan vähän pidempään. Muut lapset kun ovat aina nukkuneet 4-6 tunnin päikkärit vaunuissa joka päivä, se on tää rannikkoilmasto =)

Eiköhän tässä voisi joka päivä lisätä tota ulkoilua jo reippaalla puolituntisella jos miinusta on vain 5 asteen kieppeillä. Mites te muut teette/aiotte tehdä???

Vatsaväänteitä on nyt selkeästi vähemmän kun aloitettiin cuplaton, aamut ovat pahimpia kun yöllä en ala läträämään cuplatoneilla, yöt sujuu mukavasti kun nukutaan vierekkäin ja kun kitinä kuuluu laitan tissin suuhun ja jatkan uniani =)

Ainut miinus imetyksessä on kamala viiltävä kipu oikeassa rinnassa imetyksen alussa, olen kokeillut vaihtaa asentoa, lukenut imetystukilistan ohjeet ja mikään ei auta. Oppikirjojen mukaan syy on väärässä imuotteessa jota pitää aktiivisesti yrittää korjata, jep, mutta kun kaikki on kokeiltu ja mikään ei auta`? Sammaksesta on kyse jos kipu tulee imetyksen loppuvaiheessa, kuulemma, itselläni ei ole siitä kokemusta. Olen toivonut että kipu menisi ohi kun nännit tottuvat, mutta ei tuohon vielä ole mikään autanut. Tosi ikävää kun aina jännitän koska kipu on aika kamalaa. Tyttöjen kanssa ei ole ollut tälläisiä ongelmia mutta pojan (nyt 3 v) oli ihan sama juttu alussa minkä takia aloin käyttämään rintakumia, mikä sitten poisti kivun. Parin viikon käytön jäölkeen tajusin että rintakumi vähensi maidon tuloa ja luovuin siitä ja kipu tuli takaisin, ja sainkin sen rintatulehduksen heti samantien, jolloin kipu imetetäessä oli aivan sanoinkuvaamatonta, iktin äänen kun imetin, niin kovaa se sattui. Tulehduksen jälkeen Kipu väheni, ja vähittelen hävisi. Onko teillä muilla kokemusta tälläisestä kivusta? Voisiko tähän olla joku syy?

Mies on kaupungissa lasten kanssa, kotona ollaan kahden piemimmän kanssa jotka molemmat nukkuvat. Pitääpä mennä nauttimaan kahvista rauhassa kerrankin =)

Ihania vauvauutisia koko ajan tuolla odotuspuolella, pian ollaan kaikki jo täällä ihmettelemässä vauva-arjen ihanuutta ja kurjuutta =)

Voikaas kaikki hyvin!!

Vierailija
15/33 |
20.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pikkuneiti nukkuu päiväunia rankan kylvyn jälkeen. Pieni ei sit tykkää yhtään kylpemisestä, heti kun laskee ammeeseen, niin alkaa kamala poru. Ihan ollaan ihmeissään tuosta, koska tuo on lähes ainut kerta, kun neiti osoittaa mieltään äänekkäästi. Kovin on muuten tyytyväinen, eikä pahemmin möykkää. :)

Meillä on kans nimen kanssa ongelma. Ei tunnu löytyvän sopivaa sit millään. Lohduttavaa, että on vielä neljä viikkoa aikaa miettiä tuota nimeä. Jos sen siihen mennessä sais jostain keksittyä. Kummeja ollaan kans kuumeisesti yritetty keksiä. Meillä kun ei oo kummallakaan sisaruksia, joita vois pyytää, eikä olla hirveesti muiden sukulaisten kanssa tekemistä. Ois kuitenkin kiva, jos kummia näkis vähän useammin, kuin suvun hautajaisissa kerran kymmeneen vuoteen...

Noita mahakipruja meillä on välillä vähemmän ja välillä enemmän. Tänään on taas enemmän, mutta epäilen, että johtuu miun eilen syömistä sipseistä. Kannattaa varmaan vältellä noita maustettuja herkkuja, ettei pikkuinen reppana joudu kärsimään. Cuplatonia ostettiin ja kerran oon antanut, Rela-tippoja annetaan päivittäin.

Mutta nyt pitää lähtä imuroimaan ja ottamaan kakku pois uunista. Nappasin terhojen blogista Lydian sitruunakakun ohjeen ja ajattelin pyöräyttää sellaisen, kun huomenna tulee vieraita.

Voikaahan hyvin!

T: Monttu ja tytöt

Vierailija
16/33 |
20.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nennille: mulla on kanssa sama ongelma oikean rinnann kanssa, viiltävä kipu aina ku vauva ottaa tissiin kiinni. Sitten se kipu " puutuu" hetken päästä, jos vauvan ote on oikea ja pahenee, jos nänni on yhtään vinossa vauvan suussa. Jännitän kauheasti kun alotan imetyksen oikealla rinnalla =/. Vasemman kanssa ei oo enää alkukipuilujen jälkeen ongelmia.

Terveydenhoitaja kävi eilen aamulla ja tytöllä oli sama paino ku lauantaina kotiinlähtiessä =(. Tuntuu ikävältä, kun pojan kanssa oli muka ongelmia imetyksessä ja paino nousi hurjasti ja nyt kun tuntuu, että vauva syö hyvin ja saa maitoa, ei paino nousekaan. Eilisestä asti oon nyt sitten herättäny päivällä kahden tunnin välein syömään ja seurauksena oli viime yönä ensimmäiset ilmavaivat =/. Tytteli tankkasi 22.30-01.30 ihan oma-alotteisesti tunnin välein ja viimeisen tunnin oli koko ajan tisseillä ja sitten alkoi kitinä ja huuto. Välillä helpotti, kun mentiin lämpöiseen pesuhuoneeseen, riisuin tytön ja hieroin jalat ja mahaa. Puolen tunnin unien jälkeen alko huuto uudestaan ja taas hierottiin vähän aikaa ja puol viideltä nukahdettiin tutin voimalla sohvalle. Mies tuli herättään puoli seiskalta sänkyyn. Ja annoin tyttelin nukkua reilu neljä tuntia ilman syöttöä, kun sitten heräili itsekseen tissille. Nyt sitten on koko päivän taas nukkunu syöttöjen välit.

Tänään sitten on kylpypäivä. Pitää pestä punkka ensin kunnolla, kun se on tuolla esikolla käytössä. Ei se tosin tykkää kylpeä, kantaa vaan vettä siitä toiseen astiaa =).

Ristiäisistä ja nimestä: meillä on nimi aika hyvin selvillä, toista nimeä vielä maistelen, josko muuttaisi... ristiäisiä ei oo vielä sovittu, pitääkin maanantaina soitella papille, millon hälle kävisi.

Elina ja tytteli 9vrk

Vierailija
17/33 |
20.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta terveydenhoitaja sanoi, ettei tyttöä sais viedä pihalle, ennenku saadaan ainakin 3kg kasaan, mielellään lähemmäs 3,5kg... Ja jos tässä nyt kovasti tulee pakkasia, niin ei oo kyllä mikään hinkukaan päästä ulkoilemaan! Mies koittaa tuota esikkoa ottaa joskus hommiin mukaan, ettei sen tarvitse jämähtää sisälle.

Vierailija
18/33 |
20.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy käyttää hetki hyväkseni, kun mies on kaupassa ja poika nukkuu (vihdoinkin) sikeästi sängyssään ja kirjoitella kuulumisia.

Meillä on ollut tänään siivouspäivä. Ja siis ihan kunnon sellainen pitkästä aikaa. Laitettiin poika nukkumaan parvekkeelle vaunuihin ja vietiin petivaatteet ja kaikki ulos tuulettumaan. Ihana olo nyt, kun on puhdas koti. Poju ei vaan suostunut nukkumaan vaunuissa kuin tunnin, joten mun siivoukset keskeytyivät välillä syöttöön. Onneksi mies oli hyvänä apuna.

NENN: Kyselit ulkoilusta. Minä vein pojan ekan kerran ulos kun oli päivää vaille 2 viikon ikäinen ja noudatin ihan (lähes) kirjaimellisesti vanhaa ohjetta pidentää ulkonaoloa vartti kerrallaan päivittäin. Kahteen tuntiin ollaan nyt päästy, mut eilen ja tänään kun poju on ollut vain parvekkeella, ei hän ole nukkunut kuin 1,5 tuntia ja tunnin. Ei vissiin nuku yhtä sikeästi, kun vaunut ei heilu :) Täälläkin oli tänään -6 astetta pakkasta ja olisin antanut tuon nukkua partsilla ainakin sen pari tuntia, jos olisi vain nukkunut.

Ja oudolta kuulostaa tuo sinun kipu rinnassa imetyksen aikana. Ei minulla sellaista tunnetta ainakaan ole. Toivottavasti helpottaa pian sinullakin!

MONTTU: Meidän pikkupoju taas rakastaa kylpemistä. Kaikki poru ja kiukku häviää, kun pääsee veteen köllimään. Ja tuo voisi olla siellä vedessä vaikka kuinka kauan. Kiukuttelu tuleekin yleensä vasta sitten, jos sattuu että ehtii tulla kylmä kuivailun ohessa.

Vatsanpuruja meidän pojulla on ajoittain enemmän ja ajoittain vähemmän. En ole oikein keksinyt mitään yhteyttä, mikä sitä voisi aiheuttaa. Niitä nimittäin oli jo ennen Jekovitin aloittamista ja eikä juuri ole helpottanut vaikka olen lopettanut suklaan syönnin. Onneksi ne purut ei ole sellaisia että laittaisivat pienen huutamaan kurkku suorana, vaan lähinnä ähisee ja kitisee ja olo helpottaa, kun paukut tulee ulos.

Poika on tosiaan kasvanut pituutta niin runsaasti syntymänsä jälkeen, että olen joutunut siirtymään käyttämään 56cm:n potkupukuja 50cm:n sijaan :) Millainenhan koripalloilija tuosta tulee?

Sulina + Lukas 22 vrk

Vierailija
19/33 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostanpahan pinon näkyville, vaikka huomenna alkaneekin uusi viikko ja uusi pino :)

Sulina

Vierailija
20/33 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jos sitten jotain meistäkin ;)

Eli meidän neiti syntyi 5.1.2007 ja nyt ollaan oltu vajaa viikko täällä kotosalla opettelemassa elämää 5-henkisenä perheenä. Mies on onneksi isyyslomalla nyt näin heti alkuun tämän 3 viikkoa, joten se vähän helpottaa.

Tyttö vaikuttaa tähän asti tosi tyytyväiseltä ja helpolta lapselta, mutta äkkiäkös kaikki muuttuu, jos on muuttuakseen. Mutta siis pääasiassa syö, nukkuu ja kakkaa. Päivisin jaksaa jo seurustella ja olla hereillä useita tunteja yhteen menoon ja yöt ovat olleet tähän asti tosi helppoja (pelottaa, että mitä vielä tuleman pitää). Syö kerran tai kaksi yön aikana, yleensä siinä kolmen aikaan ja sit kuudelta (mutta sehän on jo oikeesti aamu). Nukkumaan menee siinä puolen yön aikaan, nyt on muutamana iltana tuo valvominen tapahtunut juuri tuohon ilta-aikaan, niin sitten on nukkunut vähän pidemmän pätkän heti. Ja se on ihanaa, niin minäkin olen saanut vähän nukkua.

Meillä ollaan tähän asti menty pelkästään rintamaidolla ja hyvin tuntuu riittävän, jos asiaa katsoo tuosta vaippanäkökulmasta, kakkaa ja pissaa tulee, joten kaippa se neiti jotain ruokaakin saa. On tosi kova tyttö kakkaamaan, tuntuu, että joka välissä saa olla vaihtamassa vaippaa, mutta se taitaa kuulua asiaan näiden pienten kohdalla.

Keskiviikkona meillä olis sit punnitus, katsotaan, että onko neiti lähtenyt hyvin kasvamaan. Sairaalassa paino tietysti aluksi tippui, mutta ehti sairaalassaoloaikana lähteä myös takaisin nousuun, joten ehkä se on noussut nyt tämän kotiviikonkin aikana. Meillä on myös tuttia käytetty ja rintakumiakin, kun ei imetys joinakin päivinä muuten olisi onnistunut, kun oli rinnanpäät niin kipeinä. Korvikkeita meillä ei ole vielä testattu, mutta kyllä niitä kaapista löytyy valmiina, tuttipullojakin keitin valmiiksi, jos niille tulee tarvetta. Enkä aio olla " huono äiti" näiden takia, joten älkää te muutkaan olko.. Ja tiedättekö mitä, mä olen oppinut kahden aiemman kohdalta sen, että ei niille neuvolatädeille ole ihan pakko kaikkea kertoa, ei ne mitään " jumalia " ole ;-))

Mutta nyt tuonne kotipuuhiin, kun pikkuneiti kerran nukkuu.

-äitiliini78 ja tytteli