***MAALISKUISTEN -06 VIIKKO 3***
Ja tässä viime viikon pino: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9279968&p=4&tmode=1&smode…
Kommentit (10)
Joelille nousi toissayönä kuume ja poika on ollu tosi känkkäränkkä pari päivää. Nenä vähän vuotaa. Epäilin korvatulehdusta kun ollaan valvottu lähes kokonaan 2 yötä, mutta ei ollut VIELÄ. Korvakäytävät punoitti mutta pitänee seurata mihin kehittyy..Nää lasten sairastelut on kyllä rankkoja. Esikoisellakin kuume ja nuha. keskimmäinen on vielä terve mutta aivastelee joten hänellekin ilmesesti nuha tulossa. Oon ihan ryytyny ja väsyny.
ÄIPPIS miten osittaista hoitovapaata anotaan? Mikä on minimiaika jolle sopimuksen voi tehdä? Ajattelin tulevaisuutta kun palaan töihin sitten joskus että jos kokeilis osittaista vapaata. Palkasta kyllä menetän 1/3 kun laskin että melko paljon. Siksi kyselen että voinko itse määrätä kuinka pitkäksi aikaa teen vain osittaista ja voinko milloin tahansa vaihtaa kokopäivätyöhön? Työnantajaltako sitä anotaan?
Tälläistä tällä erää. Vettä sataa taas ja mieli on maassa.
poitsu sylissä tässä kirjoittelen niin isot kirjaimet puuttuu... niin, mulla ei oo mitään tietoa tuosta osittaisesta hoitovapaasta kun mä en oo hoitovapaalla vaan oon ollu äitiysloman jälkeen työttömänä työnhakijana. kelassa niiden pitäis kai jotain tietää jotain tuosta asiasta. mulla jää tulot kans melko vähäiseks kun en saa palkan lisäks mitään muuta rahaa siis soviteltua päivärahaa tai osittaista kotinhoidontukea. täytyis varmaan itekin ottaa selvää olisko mun mahdollista saada tuota osittaista kotihoidontukea. ilmoittelehan jos saat asiasta jotain lisätietoa niin mä teen samoin.
äippis
kävinkin jo heti kelan sivuilla kattomassa tietoja osittaisesta hoitovapaasta niin mulla ei oo mahdollisuutta saada sitä ja hyvin pieni tuo summakin näytti olevan...käy säkin katso sieltä.
toivottavasti paranette pian ja ei tulis korvatulehdusta.
äippis taas
[color=blue]riehui meillä oikein kunnolla. Ensin ma-ti välisenä yönä Nooa aloitti oksentelun ja sitten aamulla jatkoi ripuloimisella. Eilen sitten isosisko ja mies sai sen saman taudin. Joten voitte vaan kuvitella, että tällä äidillä hommaa riitti. Nyt jo kaikki aikalailla ok. Oli onneksi nopeasti ohimenevää, mutta hirveen raju. Mieskin oli eilen ihan toimintakyvytön, huippasi kun vaan vähän oli ylhäällä, vesikään ei pysynyt sisällä. Oli kyllä onni ettei oltu miehen kanssa samaan aikaan taudin kourissa. Ei olis millään selvitty kotona lasten kanssa, jos molemmat ois oltu huonona. Lapsilla kun virtaa kuitenkin riitti. Välillä vaan oksensivat ja kakkivat housuun ja taas mentiin ;) Mä säästyin taudilta *koputtaa puuta*
-monkey-
Meinas pino taas vajota turhan kauas, pitipä nostella vaikkei meille mitään uutta tai ihmeellistä kuulukaan.
Poika on ollut räkäinen viikon verran ja se on sotkenut vähän rytmejäkin. Ennen meillä mentiin yksillä n. 3h päikkäreillä, mutta nyt on tarvinnut kahdet unet taas. Se siirtää nukkumaan menoa myöhäisemmäksi, mutta menköön nyt näin, palataan vanhaan hyvään systeemiin, kun poika tervehtyy ja jaksaa taas paremmin. Varmaan uudet taidot ja jatkuva touhottaminenkin vievät voimia. Suurinta iloa tuntuu tuottavan kaappien ja laatikoiden tyhjentäminen ja erilaisilla keittiövempaimilla leikkiminen. Tuntuu, että raivaan joka päivä useampaan otteeseen kotia, mutta koskaan ei ole siistiä :/ Sitten tuo pikku-apulainen haluaa koko ajan osallistua kaikkeen mitä teen, kiipeää mm. jääkaappiin, astianpesukoneeseen jne. ;) Vaikuttaa siltä, että meille on nyt iskenyt se kuuluisa eroahdistus, kun poika haluaa koko ajan kotonakin, että olen näkyvillä ja kiipeilee syliin entistä herkemmin. Niinhän sitä monesti sanotaan, että tuo ahdistus ajoittuu monesti kävelyn oppimiseen, näin tuntuu ainakin meillä olevan.
Ruokamäärät on vähän pienentyneet flunssailun myötä, mutta kaikki se, mitä itse saa syödä menee kyllä. Aikuisten ruuat maistuvat myös, eilen annoinkin haukata nakista ja poika sanoi namnam...
-Terppari
[color=blue]täällä vietän. Ah, tätä ihanaa hiljaisuutta! Tyttö tanssikoulussa ja mies pojan kanssa sillä aikaa kaupassa.
Kyllä nää meijät pikkuiset vaan kovasti oppii koko ajan uutta. Meillä Nooa oppi eilen laittamaan palloja sellasen lelutoukan suuhun, josta pallot vierii alas. Ymmärsi vissiin myös, että kyseessä oli suu, kun välillä koitti laittaa palloa siskon suuhun :) Vilkuttaakin Nooa alkaa heti, kun joku sanoo heihei. Taputtaminen on myös kiva juttu, joka olikin jonkun aikaa pois.
Ulkona ollaan oltu nyt paljon, kun saatiin vihdoinkin talvi - edes hetkeksi. Nooa tykkää ihan hirveesti konttailla maassa ja tutkia maailmaa maasta käsin. Myös pulkassa on kiva olla.
Mukavaa viikkoa kaikille!
-monkey ja Nooa ihan kohta 10kk-
Kyllä on kummallista keliä..Eilen ja toissapäivänä satoi tänne pirkanmaallekin lunta ja oli kivat pikkupakkaset. Tänään satanut vettä ja plussa asteita. Onneksi tuo sade jo loppui mutta kyllä osa lumista jo suli.
Yhdyn monkeyhyn kuinka vauvat oppivat koko ajan uutta. Meilläkin opittiin ennen joulua taputtamaan ja joskus vilkutellaankin. Kaikkia sanojani pitää yös matkia kuin papukaija. Uusin on nyt " au" . Poika kun joskus nipistelee ja pureskelee mua ja mä sanon au niin nyt hänkin hokee sitä välillä vaikka ei sattuiskaan ; ) Myös kakkaa, paippaa ym hoetaan. Äiti on " kääk" ; )
Joel ei oikein viihdy ulkona muuten kuin nukkuessaan..yritämme siis ajottaa ulkoilut pojan nukkumaaikoihin aamupäivisin ja iltapäivisin. Kävelyllä kyllä viihtyy rattaissa, mutta maassa ei kovinkaan kauaa. Ei reppanan vielä osaa kontata ulkona toppavaatteet päällä kun vasta oppi pari viikkoa sitten sisällä konttimaan. Jospa tuo lumi auttaisi asiaan (mikäli se pysyy) ja innostais maassakin enemmän olla. Kurahousjakaan en jaksa pojalle pukea kun sillee muutenkin toi pukeminen on sellaista tappelua ja huutoa ja rimpuilua. Täytyy ostaa sille kevääksi varmaan oikein reimatecin kosteussuoja välikausipuku. On vaan niin pirun kalliita noi reimatecit. Remut on vissiin yhtä hyviä ja hieman edullisempia, jospa niillä valttyisimme kurahousujen pukemiselta..
Täytyypi taas mennä touhuileen kun joel nukkuu. heipat taas tältä erää.
Tyttö nukkuu, hetki omaa aikaa, ihanaa.
Meillä ei tule vielä mitään tunnistettavia sanoja, tuntuu kyllä puhetta jonkin verran ymmärtävän, kun sanoo " pupu" , niin heti pieni sormi osoittaa kanin häkkiin.
Inhottava keli ulkona, on niin liukasta. Sunnuntaina pystyi kuitenkin vähän pulkkaa vetämään, se oli hauskaa! Taitaa nuokin vähäiset lumet sulaa pois... Jääköhän talvi täällä etelässä kokonaan pois tänä vuonna? Tai marraskuussahan oli muutaman viikon talvi, siinäkö se nyt sitten oli...? Tai sitten talvi tulee vaan vähän myöhässä ja juhannuksenakin on lunta maassa.
Meillä ei tule vielä mitään tunnistettavia sanoja eikä poika tunnu ymmärtävän sanojen merkityksiäkään pahemmin, jotain tutuimpia ehkä.
Ensiaskeleita otetaan täällä, tosi nopeasti kaikki on tapahtunut, ihan muutamassa päivässä oppi seisomaan tuetta ja sitten oli vuorossa jo askeleet. Aika jännä juttu. Nyt poika tekee lempipuuhaansa eli tyhjentää kaappia tavaroista ;) Ihanaa aikaa tämäkin, vaikka omalla tavallaan haasteita tässäkin iässä.
Kuinkas muut vauvat, jotka on vielä imetyksellä, juovat? Me ollaan mukia ja nokkamukia harjoiteltu jo nelisen kuukautta, mutta menekki niistä on vielä kovin kehnoa, ehkä yhteensä puoli dl/päivä, vaikka joka aterialla tarjotaan. Pullolle ei enää olla viitsitty opettaa. Ehkä tämäkin taito tulee sitten ajan kanssa, ja jano on kovempi, kun tissiä ei ole saatavilla.
Nyt on pakko jo puuttua tuohon laatikoiden tyhjentämiseen, kamala siivo ;)
-Terppari
Pikaisesti kirjoitan kuulumiset ennenkuin lähden saunaan rentoutumaan..Meillä onneks vesirokko alkaa olla kamala muisto vain ja yöt rauhoittunu. Poika on aivan kuin eri tyyppi nyt kun naureskelee, myllää sylissä ja kiipeilee siskon sänkyyn ja tv-tuoliin. Ei oo meillä ollu tuollaista iloista poikaa moneen viikkoon.
Viime viikolla pähkäilen työasioita ja niin siinä sit kävi, että pääsin töihin. Tosi kiva on lähteä,mutta jännittää mistä lapset saavat hoitopaikan ja varsinkin se kuinka ne tottuvat hoitoon. Onneks teen alussa osa-aikaista työtä niin niiden ei tarvitse olla niin pitkiä päiviä hoidossa. Hui apua kuin jännää...
Mukavaa loppuviikkoa kaikille ja toivotaan parempia ulkoilusäitä!
Meidän poitsu ei yhtään viihdy ulkona maassa, käy huutamaan jos laitan lumeen istumaan, pulkassa ja rattaissa seuraa pienen hetken siskon touhuja mutta sitten rattaat on saatava liikkeelle.
Äippis