Yle: Työnhakijoita on kohdeltu pöyristyttävästi työhaastatteluissa
Että menkääpäs nyt töihin siitä.
Millaisia kokemuksia muilla työhaistatteluista?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä työtön voi päästä töihin vain koulutuksen kautta. Työharjoittelussa kun pärjää niin ei aikaisempi työttömyys vaikuta mitenkään.
Tiesin yhden yrityksen joka vuosia sitten otti kyllä mieleellään osaavia harjoittelijoita, mutta vastaus oli aina sama: Nyt ei ole varaa. Eiköhän tuota tee moni yritys vieläkin.
Tuossa jutussa ei ollut yhtään konkreettista esimerkkiä huonosta kohtelusta. Ilmeisesti nykyään jutuissa ei tarvitse olla sisältöä, koska ihmiset alkavat vouhottaa otsikon nähtyään. Se, että joku on eri mieltä, ei ole huonoa kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uskomattomia kokemuksia kyllä herranen aika. Itse olen onnekseni saanut aina erittäin asiallisia rekrytoijia.
"Haluttiin vaan nähdä minkälainen ukko, kun on ollut työttömänä pari vuotta!"
Ihan oikeasti... Voi luoja.
Luulen että pitkä työttömyyteni on syy miksi pääsen haastatteluun, ovat vaan uteliaita. Ei tarkoituskaan palkata. Eräskin kysyi ensimmäisenä että miksi olet ollut työtön, se aina kiinnostaa.
N38, neljä vuotta työtön
Vierailija kirjoitti:
Hain kerran vuosia sitte jonnekin ihmeen idekolle töihin. En vammaisena naisena saanut työpaikkaa. Ei annettu edes yrittää ! Tiedän, se johtui täysin siitä, että olen vammainen, vaikka ne sano vähän muuta. Kylläkin kein pitää palkata vammaisia ! Se on syrjimistä. Muuten en oo joutunu mihinkään haastatteluihin. Mut oon saanu potkut monesta työpaikasta ! Viimeks 8-v sitten. Mukamas olin liian usein poistunut sen paikan alueelta luvatta, se akka oikeen oli kyttäämässä jossakinku siel oli yks pomo sitä akkaa ennen, se sopi sille, et käyn joka päivä marketeissa, kunhan tulen takaisin ennen , kuin se työ taas alkaa ruokatauon jälkeen. Luulin, et silleki akalle sopii ! Ja se ite oli usein joko pois, ryypännyt, krapulas tai opiskelemas jotakin jonninjoutava roskaa KESKEN TYÖPÄIVÄN ! Käyhän ne muutki ties missä luvatta kävelyllä yms. Kaikki muutu heti, ku tää uus akka tuli taloon. Ei antanut juurikaan koskaan töitä, ja ku se anto, ei se ollu tyytyväin
Hienoa kun olet jaksanut olla sinnikäs vammastasi ja kiusaamisesta huolimatta.
Itsekin olen kerran ollut tyytyväinen että en tullut valituksi. Haastattelussa yrityksen toimitusjohtaja keskittyi lähinnä vittuilemaan minulle. Puhui aika terävillä sanoilla myös muille haastattelijoille. Se vaikutti ahdistavalta paikalta.
Siinä samassa paikassa oli henkilökunnan kahvitila todella törkyinen. Pöytä näytti siltä kuin sitä ei olisi siivottu ehkä koskaan. Siinä ei ollut pelkästään likaisia astioita valtavassa läjässä. Pöydän pinta, niiltä kohdilta joista sitä pilkisti, oli paksun likakerroksen peitossa. Selvästi sen siistinä pitäminen ei kuulunut kenellekään.
Hain koulun keittiöön kokiksi, työpaikkailmoituksen mukaan tehtävään ei vaadittu tutkintoa, ei myöskään lukenut muita vaatimuksia, eikä paikasta muuta kuin että on suurtalouskokin työtä.
Haastattelussa selvisi, että työssä olisi pitänyt tehdä yksin ruokaa 2000:lle hengelle. Haastattelija suhtautui avoimen väheksyvästi työkokemukseeni, vilkaisi puolihuolimattomasti todistuksiani ja totesi alentuvasti, että nythän on paljon keittiöapulaisen paikkoja auki, kannattaa hakea niitä.
Ymmärrän, että toivoivat kokeneempaa työntekijää, mutta olisi haastattelun voinut hoitaa asiallisestikin. Työllistyin sitten kilpailevaan firmaan. Puoli vuotta myöhemmin sama kokin paikka oli taas auki.
Vierailija kirjoitti:
Hain kerran vuosia sitte jonnekin ihmeen idekolle töihin. En vammaisena naisena saanut työpaikkaa. Ei annettu edes yrittää ! Tiedän, se johtui täysin siitä, että olen vammainen, vaikka ne sano vähän muuta. Kylläkin kein pitää palkata vammaisia ! Se on syrjimistä. Muuten en oo joutunu mihinkään haastatteluihin. Mut oon saanu potkut monesta työpaikasta ! Viimeks 8-v sitten. Mukamas olin liian usein poistunut sen paikan alueelta luvatta, se akka oikeen oli kyttäämässä jossakinku siel oli yks pomo sitä akkaa ennen, se sopi sille, et käyn joka päivä marketeissa, kunhan tulen takaisin ennen , kuin se työ taas alkaa ruokatauon jälkeen. Luulin, et silleki akalle sopii ! Ja se ite oli usein joko pois, ryypännyt, krapulas tai opiskelemas jotakin jonninjoutava roskaa KESKEN TYÖPÄIVÄN ! Käyhän ne muutki ties missä luvatta kävelyllä yms. Kaikki muutu heti, ku tää uus akka tuli taloon. Ei antanut juurikaan koskaan töitä, ja ku se anto, ei se ollu tyytyväin
Väistit luodin kun et päässyt idekolle töihin.
Kerran suunnittelin hakevani sinne töihin kun ilmoittivat useista avoimista paikoista. Onneksi hoksasin ensin selvittää muiden kokemuksia siitä firmasta. Olivat niin karuja, että jätin hakematta.
On oikein hyvä, että näitä julkaistaan ja tehdään kyselyitä. Itselläni on myös aika inhottavia kokemuksia kun haastattelijoina on ollut miehiä, parheillaan 2 miestä. Ihan sairasta, siis miten helvetin sairasta se onkaan ollut, olisi pitänyt oikeastaan tajuta ilmoittaa tällaisesta jollekin instanssille. Huomasi hyvin, että tehtävän hoitaminen, osaaminen, tietotaito ei juurikaan ollut merkityksenä vaan se, että mitäs tällä naisella on puseron ja housujen sisällä. Olen enempi kuin useasti ollut tyytyväinen, kun en jatkohaastatteluun suostunut !
Olen ollut useassa työhaastattelussa, oikeastaan yhdestäkään en ole tyytyväisenä lähtenyt pois. On tullut esiin tai pystynyt hyvin ilmentämään nämä epäkohdat:
- melkein avointa vidduilua
- aliarviointia jo heti kättelyssä
- statuksen nuuskimista, joka EI LIITY TYÖTEHTÄVIIN
- epäilyjä ettei suoriudu haetusta tehtävästä jo heti kättelyssä
- epäasiallisia kysymyksiä
- todellisen kiinnostuksen puutetta
- haastattelijalla hoh-hoijaa fiilistä
Minä kysyin kerran että ai, onko tässä vai myös yövuoroja? Koska työpaikkailmoituksessa ei lukenut mitään siitä. Ja sitten he katsoivat minua pahasti ja sanoivat "NIIN ON ONKO SE ONGELMA" tiukalla äänensävyllä.
Toisen olen kertonutkin, jossain toisessa ketjussa. ) Haastattelijat olivat hyvin tympeän oloisia, kyselivät liian henkilökohtaisia ja heittivät kaikenlaisia nasevia kommentteja, ja naureskelivat miten minä pääsen töihin pyörällä, kun julkisia ei siellä kulkenut (minulla ei ole autoa) kun se on niin kaukana. He olivat niin odottamattoman ilkeitä, että minä itkin kotimatkalla.
No lopulta sain toisen työn, joka oli siitä vielä 20min kauempana ja hyvin menin sinne pyörällä, kaatosateessakin pari kertaa.
Olen liian ruma aspaan. Valtion viraston haastattelija oli tätä mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyin kerran että ai, onko tässä vai myös yövuoroja? Koska työpaikkailmoituksessa ei lukenut mitään siitä. Ja sitten he katsoivat minua pahasti ja sanoivat "NIIN ON ONKO SE ONGELMA" tiukalla äänensävyllä.
Toisen olen kertonutkin, jossain toisessa ketjussa. ) Haastattelijat olivat hyvin tympeän oloisia, kyselivät liian henkilökohtaisia ja heittivät kaikenlaisia nasevia kommentteja, ja naureskelivat miten minä pääsen töihin pyörällä, kun julkisia ei siellä kulkenut (minulla ei ole autoa) kun se on niin kaukana. He olivat niin odottamattoman ilkeitä, että minä itkin kotimatkalla.
No lopulta sain toisen työn, joka oli siitä vielä 20min kauempana ja hyvin menin sinne pyörällä, kaatosateessakin pari kertaa.
Onneksi sait toisen työn!
Heillä on varaa vittuilla, koska työnhakijoita on monikertaisesti. Suomalaisten oikea luonne on karsea :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uskomattomia kokemuksia kyllä herranen aika. Itse olen onnekseni saanut aina erittäin asiallisia rekrytoijia.
"Haluttiin vaan nähdä minkälainen ukko, kun on ollut työttömänä pari vuotta!"
Ihan oikeasti... Voi luoja.
Luulen että pitkä työttömyyteni on syy miksi pääsen haastatteluun, ovat vaan uteliaita. Ei tarkoituskaan palkata. Eräskin kysyi ensimmäisenä että miksi olet ollut työtön, se aina kiinnostaa.
N38, neljä vuotta työtön
Nykyään kirjoitan suoraan työhakemukseen että mt ongelmien vuoksi työttömänä ollut aiemmin jne. Loppunut haastattelukutsut kuin seinään. Jos joku tuon hakemuksen perusteella kutsuu haastatteluun niin uskoisin heidän olevan silloin oikealla asialla.
N38
Jonain päivänä julkaisen parhaat palat nauhoittamistani työhaastatteluista. Osa työnantajista kuvittelee olevansa suunnilleen Jumalasta seuraavia. Osasta on myös nauhalla se hetki, kun kerroin, että en aio ottaa paikkaa vastaan tai irtisanoutuvani asiattoman käytöksen vuoksi.
Elämäni yksi parhaista päivistä oli viime vuoden viimeinen päivä, kun eräs näistä työnantajista laittoi pillit pussiin. Virallinen syy oli eläköityminen, mutta oikea syy oli, että ei saanut enää pitkään aikaan ketään töihin, koska sana touhun luonteesta levisi liian laajalle.
Epäammattimaiseen sekä epäasialliseen käytökseen itsekin törmännyt haastattelussa. Kysellän henkilökohtaisia asioita jotka eivät heille kuulu sekä työttömyyydestä, minähän olen tulossa heille töihin, se tieto ja osaaminen saa riittää.
Olen itse nuori mies ja työttömänä jonkin aikaa. Pahimpia olleet nuoret naiset, todella koppavia eivätkä ymmärrä muka yhtään, kyseessä siis vuokrafirmat, noh nämähän nyt kaikki tietää että ovat mitä ovat..
Vanhemmat naiset pääsääntöisesti ymmärtäväisiä, mutta sekaan on mahtunut yksittäisiä hirviöitä. Miehet olleet asiallisia sekä reiluja, kaippat se mies miestä sitten ymmärtää...
Saisi työnantajakin pohdittavaa, miksei työnhakijoita ole.