Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on paljastunut pitkäaikaisen kasvoihottumanne aiheuttajaksi?

Vierailija
23.02.2024 |

Onko kenelläkään muulla palstalaisella ollut pitkään kasvoissanne ihomuutosta, ja mitenkä kauan kesti, että saatiin selvyys, mikä aiheutti sen?  Onko ihottuma parantunutkin erilaisin hoitokeinoin?

Minulla on jo pari vuotta ollut kasvoissa outo ihottuma, joka ei kuitenkaan kutia eikä kirvele, mutta kasvoilla helottaa punaisia täpliä ikään kuin tulehtuneita pieniä eri kokoisia pieniä näppyjä, jotka eivät ole koholla olevia finnejä, kuten aknessa. Yleislääkärin määräämää reseptivoiteita olen kuureina käyttänyt, mutta aina kun lopetan niiden käytön ns. ihomuutos palaa takaisin punaisin näpyin. 

Jospa jo vihdoin viimein saan kutsun ihotautipolille, kuten lääkäri lupasi.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni iho-oireita on aiheuttanut pitkäaikainen lääkkeiden syöminen. Kaikki vitamiinit eivät imeydy hyvin, on tullut vitamiinipuutoksia. Tähän on auttanut Regulat Metabolic vitaminiijuoma, jossa vitamiinit on pilkottu pieniksi kolme kertaa fermentoimalla.

Eli yksinkertaisesti vitamiinin puutos. Mikään ulkoisesti laitettava kosteusvoide ei auttanut näppyihin.

Varmuutta tähän epäilykseen en saa, mutta näpyt ovat hävinneet kuin tuhka tuuleen vitamiinivalmisteen säännöllisen käytön aloittamisen jälkeen. 

Vierailija
42/66 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheuttajaa ei ole löydetty. Mulla ihottumaa silmien alla ollut jo puoli vuotta, mikään ei auta.

Pään sisällä. 

Taiveihottuma esiintyy kyllä siellä ja täällä muuallakin, mulla nuorena esim. kulmakarvojen ja silmien välissä. Taiveihottumaa ei kukaan sano luulotaudiksi, sitä on vauvoillakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten näin moni voi alapeukuttaa tomaattiallergialle? 😅 Täällä myös yksi.

Ihmettelen samaa. 

-moniallerginen

Tomaatissa on histamiinia joka voi aiheuttaa allergisen reaktion. Saan oireita myös joistain juustoista.

Onko sulle puhuttu histamiiniyliherkkyydestä?

Vierailija
44/66 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siedätyshoito, timotein siitepölyallergiaan. Kuuri kun alkoi, muutamassa päivässä kasvoille ilmestyi punaista ihottumaa, joiden kohdalta iho on jotenkin ohuempi ja herkempi. Iho menee herkästi rikki noista kohdista. Kun sairastuin influenssaan, pidin 5 päivän tauon siedätyksestä (oli allergialääkärin mukaan ok) ja tuona aikana iho ehti parantua. Kun jatkoin siedätystä, iho-ongelma palasi.

Eli saattaa johtua jostakin ruoka-aineesta, jolle olet allerginen.

Vierailija
45/66 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekseema eli atopia. Vaatii jatkuvas rasvausta ja jos allergioita, niin täysi eliminaatio.

Vaatii talvella paksumpaa voidetta kuin kesällä. Carbalan plus talvella, carbalan kesällä (sekä aurinkosuojaus.). Lisäksi auringonvalo rauhoittaa osalla. Mutta tää on nyt omalla kohdalla. Rasvaukset myös aamuin ja illoin, varsinkin suihkun jälkeen.

Rasvaat aamuin illoin pesemätöntä ihoa?

Vierailija
46/66 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui: kortisonivoide auttaa joka kerta, mutta ihottuma palaa, kun sen lopettaa.

t. tuo äskeinen timotei-siedätetty

Vierailija
47/66 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni iho-oireita on aiheuttanut pitkäaikainen lääkkeiden syöminen. Kaikki vitamiinit eivät imeydy hyvin, on tullut vitamiinipuutoksia. Tähän on auttanut Regulat Metabolic vitaminiijuoma, jossa vitamiinit on pilkottu pieniksi kolme kertaa fermentoimalla.

Eli yksinkertaisesti vitamiinin puutos. Mikään ulkoisesti laitettava kosteusvoide ei auttanut näppyihin.

Varmuutta tähän epäilykseen en saa, mutta näpyt ovat hävinneet kuin tuhka tuuleen vitamiinivalmisteen säännöllisen käytön aloittamisen jälkeen. 

Vitamiinin imeytymishäiriö  (luultavasti b-ryhmän vitamiini) voi aiheutua jostain ruoka-aineesta. Minulla vain menisi ikä ja terveys sitä asiaa tutkiessa. 

Vierailija
48/66 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on poskissa ja poskien alapuolellekin levinnyt tämä pitkäaikainen ihottuma kasvoissa.  Nyt on myös ohimoillakin ja otsassa yksittäisiä punaisia pieniä pyöreitä läiskiä, ei märkiviä finnejä yhtään.  Olen jo niin väsynyt tähän naamaihoni muutokseen, ettei tosikaan.  Mihinkään ei voi lähteä ihmisten ilmoille ilman etten tökötä niitten punaisten alueiden päälle vaaleanruskeaa peitepuikkoa. Nyt on ollut käytössäni myös antiseptinen peitepuikko. Hajusteetonta puuteria laitan sitten vielä päälle.   

Kuitenkaan ne punaiset näpyt peiteaineiden käytöstäni silloin tällöin eivät ole lisääntyneet tai ärsyyntyneetkään, joten olen uskaltanut niitä laittaa näppyjeni päälle, ja kun kun ne punoittavat näpyt eivät ole ulospäin tököttäviä vaan ihon myötäisiä tulehtuneita pikkutäppiä.  Kaikki puhdistuaineet ovat hajusteettomia ja kasvoilla käytän hajusteettomia apteekin voiteita.   Takaan ja vannon, että tämä ns. punatäppäihottumani kasvoissani johtuu  nyt jostakin mystisestä aiheuttajasta, mutta toivottavasti tämä vielä selkenee, että mikä aiheuttaa tälläistä?

Olen miettinyt myös punatäppien johtuvan jonkun sisäelimen toiminnan häiriötilasta esim. maksan tai suoliston onglemista, ja niitä minulla tietynlaisia onkin, ja olen käynyt niiden takia gastrokopiassa, parisen kertaa vuosien varrella kolosnoskopiassa, ultrakuvauksissa.  

Olen miettinyt myös, että jos tämä onkin pisaramuotoista psoriasta. Psoriakin on kuulema monen sorttista.    Päänahassa minulla on koko ikäni ollut välillä ongelmia, mutta ei alati.  Viime aikoina ei päänahkani ole oikeastaan ollut lainkaan hilseilevä, eikä kuivahko, koska käytän sellaisia shampoita ja hoitoaineita, jotka eivät aiheuta hilseilyä, eikä ihottumaa. Mutta tämä naamaihottuma alkaa jo kertakaikkiaan olemaan todellakin ongelmallista.

Sanoisinko, että tälläinen näkyvä vaiva on todellakin stressaavaa, ja kun se ei häivy pois.

Vierailija
49/66 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle iholle sopimattomat puhdistusaineet ja kasvorasvat aiheutti punaisia läikkiä, finnejä ja outoja rakkuloita. Lääkäri määräsi aina vaan kovempia aineita kasvojen puhdistukseen ja samalla ihon oma hyvä luonnollinen bakteerikanta tuhoutui ja huonot bakteerit tarttuivat ihoon sitä helpommin. Ammattitaitoisen kosmetologin avulla löysin sopivat hellävaraiset puhdistusaineet, kasvoöljyt ja päivävoiteen. Meni silti 3 vuotta ennen kuin löysin itselleni kaikken parhaiten toimivat tuotteet. Nykyään ei ole ihon kanssa ongelmia.

Vierailija
50/66 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekseema eli atopia. Vaatii jatkuvas rasvausta ja jos allergioita, niin täysi eliminaatio.

Vaatii talvella paksumpaa voidetta kuin kesällä. Carbalan plus talvella, carbalan kesällä (sekä aurinkosuojaus.). Lisäksi auringonvalo rauhoittaa osalla. Mutta tää on nyt omalla kohdalla. Rasvaukset myös aamuin ja illoin, varsinkin suihkun jälkeen.

Rasvaat aamuin illoin pesemätöntä ihoa?

En tietenkään. Kyllä se on aina pesty ensin. Se siinä vaan on, että kiinnittää huomiota millä rasvaa. Omat rasvat määräsi ihotautilääkäri. Kortisoni ohentaa ihoa jos käyttää pitkään.

Vierailija
51/66 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa noista ns allergioista ei kestä tieteellistä tarkastelua. 

Mitä tarkoitat tällä?

Vierailija
52/66 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on poskissa ja poskien alapuolellekin levinnyt tämä pitkäaikainen ihottuma kasvoissa.  Nyt on myös ohimoillakin ja otsassa yksittäisiä punaisia pieniä pyöreitä läiskiä, ei märkiviä finnejä yhtään.  Olen jo niin väsynyt tähän naamaihoni muutokseen, ettei tosikaan.  Mihinkään ei voi lähteä ihmisten ilmoille ilman etten tökötä niitten punaisten alueiden päälle vaaleanruskeaa peitepuikkoa. Nyt on ollut käytössäni myös antiseptinen peitepuikko. Hajusteetonta puuteria laitan sitten vielä päälle.   

Kuitenkaan ne punaiset näpyt peiteaineiden käytöstäni silloin tällöin eivät ole lisääntyneet tai ärsyyntyneetkään, joten olen uskaltanut niitä laittaa näppyjeni päälle, ja kun kun ne punoittavat näpyt eivät ole ulospäin tököttäviä vaan ihon myötäisiä tulehtuneita pikkutäppiä.  Kaikki puhdistuaineet ovat hajusteettomia ja kasvoilla käytän hajusteettomia apteekin voiteita. &nbs

Oletko käynyt ihotautilääkärillä?? Voisi olla aika ottaa iho biopsia. Itse jouduin tähän viime vuonna....

Yksi mikä tuli myös mieleen on sitten liinavastteiden materiaali, käytätkö mitä pesuainetta pyykeille??

Vierailija
53/66 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n oireet kuulostaa ihan samalta kun mun ruusufinni.

Vierailija
54/66 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla on ruusu.

Ap. vastaa:  Sitä ruusuahan terveyskeskuksen yleislääkäri on ehdottanut vaihtoehdoksi, mutta hän ei ole ihotautien erikoislääkäri, ja se on vain arvaus.  Hän ei kylläkään ole nähnyt vastaanotolla pahimmillaan olevaa kasvoihottumaani vielä kertaakaan.  Saattaapi olla tai sitten ei saata olla ruusu-ihosairautta. 

Vierailija
55/66 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisilla allergiat on järjestään psyykkisiä ongelmia. 

Jos verikokeesta on tutkittu allergia, niin ei se oikein voi olla psyykkistä, kun koko psyykeä ei ole ollut testauspaikalla, vaan vain verinäyte. Lisäksi ennen verikoetta ei ole kerrottu, mitä siitä testataan. Vasta jälkikäteen voi lukea paperista, että jaa, ovat sitten testanneet myös hevosallergian, josta ei ollut koskaan ollut edes puhetta.

Vierailija
56/66 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynsilakka oli yksi. En tiedä mikä ainesosa siinä. 

Toinen oli jokin yleinen ainesosa hammastahnoissa, ehkä minttuaromi, koska kuulin siitä juuri yhden ihotautilääkärinkin puhuvan ihottuman aiheuttajana. Kuvassa, jonka tuo lääkäri näytti, taisi olla aika lailla kuvaustasi vastaava ihottuma. 

Kolmas sulfaatit, ainakin SLS.

Vierailija
57/66 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä lähete iho-ja allergia sairaalaan. Siellä osaavat oikeasti auttaa paremmin kuin yleislääkäri.

Vierailija
58/66 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa noista ns allergioista ei kestä tieteellistä tarkastelua. 

Mitä tarkoitat tällä?

Hän taisi tarkoittaa sillä vain sitä, että on naisvihaa tihkuva epäkypsä poikanen. 

Vierailija
59/66 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyt ruoka-aineet ja mausteet tekee kasvoihin punaisia läiskiä, jotka hilseilee.

Pitäkää dieettipäiväkirjaa, niin saat selville, mikä aiheuttaa ihoreaktiota.

Vierailija
60/66 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteistanne. Joukossa oli monta hyvääkin vaihtoehtoista syytä naamani pitkäaikaiseen ihomuutosvaivaani.  

Voitte laittaa lisääkin, ja etenkin he, joiden samankaltaiseen kuvailemaani poski-ihottumaan olette saaneet aikoinaan selvyyden aiheuttajasta tai edes hoitovoiteet tai sisäiset lääkitykset, jotka ovat auttaneet.

Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä