Lukiopohjalla ammattikouluun?
Onko enää omia linjoja lukion käyneille vai onko kaikki samassa ja lukion läyneiden ei vain tarvi niitä yto - aineita suorittaa vai miten menee?
Kommentit (16)
Veikkaisin että lukion käyneitä on ammatillisissa oppilaitoksissa niin vähän ettek ole mitään mahdollisuutta mihinkään omiin linjoihin. Amk:n tulo muutoksen tähän.
Osa lukiolaisista tekee kaksoitutkintoa, jossa on amis & lukio yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin on lukion käyneille omat yksityiskoulut, ettei tarvitse duunareiden seassa tyhmentyä.
No ei ole.
Kysyin, kun ennen oli omat linjat. Silloin oli jo ammattikorkeakoulutkin, kun näin oli. Niin huonosti on noilla ammattikoulujen sivuilla tietoa.
Ei mitään järkeä mennä lukiopohjalla ammattikouluun. Lukiopohjalla kannattaa mennä suoraan ammattikorkeakouluun.
Aikanaan kävin 1997 lukiopohjalla Tekniseksi piirtäjäksi. Ei ollut kuin ammattiopintoja. Kaikki muu hyväksiluettiin lukiosuoritteina.
Omassa amiksessa oli ainakin erikseen yö pohjainen luokka. Aikuisopiskelijoita. Mieheni opiskeli myös sellaisella kun oli toinen amistutkinto eseltävästi alla.
Monelle lukion A tai B papereilla läpirimpuilevan olisi jo alun perin ollut parempi mennä amikseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä mennä lukiopohjalla ammattikouluun. Lukiopohjalla kannattaa mennä suoraan ammattikorkeakouluun.
Ai jos haluat kokiksi?
Lukion kurssit otetaan huomioon ja yleensä lyhentää ammattiopintojen kestoa (eli katsotaan hyväksi luetuksi).
Se riippuu täysin alasta ja oppilaitoksesta. Isommissa kouluissa suosituilla aloilla voi hyvinkin olla erikseen yo-pohjaiset ryhmät, jos ryhmiä joka tapauksessa on useampi. Jossain ylioppilas menee aikuiskoulutusryhmään, jossain on kaikki samassa ryhmässä ja aikuiset ja yo-pohjaiset opiskelevat ammattiaineita tai ovat harjoittelussa kun pk-pohjaisilla on yleisaineita.
Mä olen lukion jälkeen käynyt kahdesti amiksen ja olen saanut hyväksilukuna ne aineet. Eli kun muut opiskelivat matikkaa, äikkää, ruotsia jne, niin mulla oli se jakso vapaata.
Toisen amikaen oppiaineet meni osittain päällekkäin ekan kanssa, niin sitten nekin tunnit oli vapaata. Ja sain siirrettyä niiden kurssien numerot vanhasta todistuksesta.
Jos joku naureskelee miksi käydä amiksia lukion jälkeen, niin mun vuosiansiot on yli 60 tonnia. Aika helpolla ja kevyellä opiskelulla. Työkin mielekästä.
Luulisi tuon tiedon löytyvän melko helposti varsinkin tähän aikaan, kun on yhteishaku alkanut. Ennen oli, luulisi löytyvän vieläkin.
Tietenkin on lukion käyneille omat yksityiskoulut, ettei tarvitse duunareiden seassa tyhmentyä.
No ei ole.