Miten treenataan 150 kilometrin pyörälenkkiin?
Tarkoitus on avata mökkikausi pyöräilemällä mökille pääsiäisen viettoon. Onnistuuko se vielä tänä vuonna jos joutuu aloittamaan nollasta?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot varmaan Etelä-Suomesta... mä en edes haaveile, että täällä pohjoisemmassa olisi kuukauden päästä sellaset kelit että täällä viitsisi pyörällä lähteä työmatkaa pidempää lenkkiä vetämään.
Mutta jos et oo pyöräillyt, mutta muuten oot harrastanut liikuntaa, niin ei pitäisi olla paha tuo 150km. Ainoa on että kannattaa oikeesti heti aloittaa takapuolta totuttamaan satulaan. Se nimittäin menee kipeäksi.
Henk.koht. en pilaisi pääsiäistäni sillä että ajoittaisin ensimmäisen pitkän pyörälenkkini ennen sitä. Vaikka mä pyöräilen ympäri vuoden, niin keväällä on ekan pidemmän lenkin (ja mä kuitenkin aloitan vain jollain 50 km vedolla) jälkeen jalat ja takamus hellinä, kun kroppa ei ole tottunut siihen, että poljen pidempiä matkoja yhtä jaksoisesti. Muutaman lenkin jälkeen helpottaa.
Joko ensimmäinen viisikymppinen on ajettu?
Oottelen kunhan noi tiet sulaa. Saa varmaan vielä ootella, kun on lunta yli puoli metriä. Kevät alkaa täällä joskus huhtikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä millainen kunto pyöräilyn kannalta tuo "nolla" sinulla on. Jaksatko nyt polkea tunnin kohtuullista vauhtia, kaksi tuntia vai et yhtään?
Ap ei jaksa varttituntiakaan. Itse hyydyin ensimmäisessä ylämäessä kun aloitin neljä vuotta sitten mutta se helpottaa alussa nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteys personal treineriin ohjelman saadaksesi.
Painoindeksi on siis kohtuulliset 23.2 mutta en vain ole harrastanut liikuntaa.
Miten se valmennusohjelma sun painoon liittyy?
Pyöräilemällä! Omat vanhempani ajoivat mökille polkupyörällä vielä kun olivat 65-vuotiata heinäkuun helteessä. 100 kilometrin matka yhden päivän aikana. Mutta he fillaroivat muuten lähes päivittäin. Kylmiltään ei onnistu edes keski-ikäiseltä tuo, jos ei ole vuosiin fillaroinnut. Reisistä loppuu puhti.
Vierailija kirjoitti:
150 km päivässä on kyllä melkoinen matka, jos ei ole juurikaan pyöräillyt. Ja hybridipyörä ei nyt vielä takaa, että sillä vetäisi kevyesti yli 30km/h keskinopeutta.
Miksi pitäisi ajaa mökille kolmeakymppiä? Realistisempaa aapeen tapauksessa on ottaa tavoittteeksi perille pääsy, vaikka vauhti olisikin hieman hitaampi. Myös teiden kunto ja reitin mäkisyys vaikuttavat.
Muutama vuosi sitten tuli pyöräiltyä kesän aikana jokunen kerta se 50 km. Tuossakin oli rasitusta ihan riittämiin, tosin vähemmän, kuin saman matkan vetämiseen rullaluistimilla. Tuotakin on tullu tehtyä useammankin kerran.
"Oottelen kunhan noi tiet sulaa. Saa varmaan vielä ootella, kun on lunta yli puoli metriä. Kevät alkaa täällä joskus huhtikuussa."
Valitettavast pääsiäinen on tänä vuonna jo maaliskuun lopussa joten taitaa jäädä sinulta sekä treenaus että mökille ajo väliin.
Keskikuntoinen pystyy polkee 150 km helposti. 20 km tunnissa kun polkee niin se on 7.5 tunnin urakka. Olen polkenut lähes kylmiltään porvoosta utsijoelle harjoittelematta. Sellaisia 100-130 km päivämatkoja poljin.
Vierailija kirjoitti:
"Oottelen kunhan noi tiet sulaa. Saa varmaan vielä ootella, kun on lunta yli puoli metriä. Kevät alkaa täällä joskus huhtikuussa."
Valitettavast pääsiäinen on tänä vuonna jo maaliskuun lopussa joten taitaa jäädä sinulta sekä treenaus että mökille ajo väliin.
Joo, en mä ollut mökille pääsiäisenä ajelemassakaan, vaan ap oli.
Mä ajelen mökille sitten joskus toukokuussa :)
Hanki sähköpyörä. Sovita satulasi pyöräliikkeessä ja hanki hyvät pyöräilyhousut (nidien alla ei saa olla alushousuja).
Nuorena ja hyväkuntoisena aktiivisesti pyöräilevänä poljin reilun 130 km noin 6 tuntiin, taukoineen. Maasto oli mäkistä koko matkan. Siihen aikaan poljin päivittäin 16 km koulumatkojen lisäksi iltaisin pitkät lenkit, kun autoa ei ollut ja kaverit asui vielä enemmän maalla kuin minä. Ei se 130 km siltikään ollut mikään pikkujuttu, vaikka takapuoli oli todellakin ehtinyt tottua satulaan.
Riippuu ihan siitä millainen kunto pyöräilyn kannalta tuo "nolla" sinulla on. Jaksatko nyt polkea tunnin kohtuullista vauhtia, kaksi tuntia vai et yhtään?